Het agentschap zorg en gezondheid vraagt een ondertekend en goedgekeurd protocol voor het ontvangen van verschillende persoonsgegevens in het kader van de quarantainehandhaving.
Op basis van het burgemeesterbesluit kon de procedure reeds worden geïnitieerd.
De Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming, AVG);
Artikel 28 lid 3 van de AVG stelt dat de uitvoering van verwerkingen door een verwerker moet worden geregeld in een overeenkomst tussen verwerkingsverantwoordelijke en verwerker: de verwerkingsovereenkomst, verwerkingsovereenkomsten tussen overheden worden gevat in een protocol;
De Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeesterbesluit 2021_BURG_00003 - Quarantainehandhaving - Controle en handhaving van de quarantaineverplichting m.h.o. op beheersing en bestrijding van de COVID-19 pandemie.
België wordt geconfronteerd met de COVID-19-pandemie. De karakteristieken van het coronavirus COVID-19, in het bijzonder met betrekking tot de besmettelijkheid, het sterfterisico en het aantal gevallen die werden gedetecteerd dwingen tot het opleggen en doen naleven van bepaalde maatregelen, in het bijzonder de quarantaine- en isolatieplicht.
Met het oog op de bescherming van de volksgezondheid werd federaal de quarantaineverplichting opgelegd in volgende omstandigheden:
Artikel 47/1 van het preventiedecreet bepaalt dat de lokale besturen instaan voor de controle en de handhaving van deze quarantaine- en isolatieverplichtingen.
Teneinde te kunnen voldoen aan deze taak van controle en handhaving van de quarantaine- en isolatieverplichtingen wenst de Stad Hasselt een beroep te doen op medewerkers van het OCMW Hasselt, waaronder maar niet beperkt tot medewerkers van de sociale dienst.
Omdat voorgaande ook betrekking heeft op personen die tijdens de kerstvakantie in het buitenland verbleven, is elk verder uitstel om aan controle en handhaving te doen onaanvaardbaar.
De urgentie en het risico voor de volksgezondheid die het coronavirus COVID19 met zich meebrengt voor de Belgische bevolking, met inbegrip van de inwoners en bezoekers van onze gemeente, verplichten de Stad Hasselt onmiddellijk de nodige stappen te nemen – in het bijzonder het ondertekenen van het protocol tussen het Agentschap Zorg en Gezondheid en het organiseren van de controle en handhaving - om de openbare gezondheid in het algemeen, en de gezondheid van de bezoekers en inwoners van onze gemeente in het bijzonder, op een adequate manier te vrijwaren.
Het ondertekenen van het protocol tussen de Stad Hasselt en het Agentschap Zorg en Gezondheid was essentieel om de quarantaineverplichting op lokaal niveau te kunnen controleren en handhaven, om op die manier de verdere verspreiding van het COVID-19-virus tot een minimum te beperken.
In dat protocol diende de Stad tevens een verantwoordelijke van verwerking aan te duiden. Dit is de persoon die de gegevens zal ontvangen. Per gemeente is er slechts één persoon aan wie de gegevens zullen worden overgemaakt. Deze persoon kan vervolgens, overeenkomstig de bepalingen van het protocol, de informatie overmaken aan de diensten/personen die zullen instaan voor de effectieve controle en handhaving van de quarantaineverplichtingen (voorbeeld : lokale politiezone, OCMW-personeelsleden, …).
Vanaf de inwerkingtreding van het wetgevend kader en de ondertekening van het hogergenoemd protocol, krijgt de verantwoordelijke van de verwerking van de Stad de gegevens van de personen die verplicht in quarantaine moeten.
Gelet op de bevoegdheid bestuurlijke politie van de burgemeester alsook gelet op de gevoeligheid van de gegevens werd de burgemeester van de Stad Hasselt aangeduid als verantwoordelijke van de verwerking en worden de gegevens dus aan hem bezorgd.
Aangezien de Stad Hasselt een beroep wenst te doen op de medewerkers van het OCMW Hasselt voor bepaalde taken in het kader van de opvolging van de quarantaine- en isolatieverplichtingen dienen zij eveneens toegang te hebben tot de gegevens die de Stad Hasselt ingevolge hogergenoemd protocol heeft ontvangen van het Agentschap Zorg en Gezondheid.
Om deze doorgifte van gegevens aan het OCMW Hasselt mogelijk te maken, dient er een bijkomend protocol afgesloten te worden tussen de Stad Hasselt en het OCMW Hasselt.
Artikel 34/1 van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid (hierna het decreet van 21 november 2003 te noemen) en artikel 2 van het besluit Vlaamse Regering 8 januari 2021 tot uitvoering van artikel 34/1, tweede lid, en artikel 47/1 van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 juni 2020 tot uitvoering van het decreet van 29 mei 2020 tot organisatie van de meldingsplicht en het contactonderzoek in het kader van COVID-19, maken gegevensdeling mogelijk tussen enerzijds het agentschap Zorg en Gezondheid en anderzijds de gemeente van de hoofdverblijfplaats of een andere gepaste plaats waar die personen in tijdelijke afzondering gaan, waaraan de persoonsgegevens worden bezorgd, met het oog op de handhaving van de maatregel, vermeld in artikel 47/1 van hetzelfde decreet.
De gemeente is in het voormelde artikel 34/1 aangewezen als verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van de persoonsgegevens die ze op basis van deze bepaling heeft ontvangen.
De Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming, AVG);
Artikel 28 lid 3 van de AVG stelt dat de uitvoering van verwerkingen door een verwerker moet worden geregeld in een overeenkomst tussen verwerkingsverantwoordelijke en verwerker: de verwerkingsovereenkomst, verwerkingsovereenkomsten tussen overheden worden gevat in een protocol;
De Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
De gemeenteraad keurt het protocol tussen Stad Hasselt en OCMW Hasselt voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap Zorg en Gezondheid (AZG) in het kader van de quarantaine- en isolatieverplichting goed.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 15 december 2020 worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er werden notulen opgemaakt van de vergadering van de gemeenteraad van 15 december 2020. Deze notulen worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Er werden geen opmerkingen gemaakt.
Artikel 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 15 december 2020 goed.
De brief van 26 november 2020 van mevrouw Lies Jans waarbij zij haar ontslag geeft als gemeenteraadslid van de Stad Hasselt.
Door het ontslag van mevrouw Lies Jans als raadslid dient er een opvolgend gemeenteraadslid aangesteld te worden.
De mail van Katrien Leen (5de opvolger) waarbij ze afstand doet van haar mandaat omwille van onverenigbaarheid.
Het verslag van de heer Guido Fissette, voorzitter, waaruit blijkt dat de heer Marc Roppe, geboren te Hasselt op 22 oktober 1956, zesde opvolgend gemeenteraadslid van de politieke lijst nr. 2, niet opgehouden heeft de vereisten van verkiesbaarheid te verenigen en zich niet in één van de gevallen van onverenigbaarheid, onbevoegdheid of verwantschap bevindt, door het decreet voorzien.
Artikelen 13 en 14 van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van de heer Marc Roppe, geboren te Hasselt op 22 oktober 1956, goed.
De heer Marc Roppe wordt als werkend gemeenteraadslid aangesteld en tot de eedaflegging toegelaten.
Het ontslag als gemeenteraadslid, en bijgevolg als lid van de algemene vergadering van vzw GLH Patrimonium, van mevr. Lies Jans.
Gezien mevr. Jans de hoedanigheid van werkend lid van de algemene vergadering van vzw GLH Patrimonium verliest, na haar ontslag als gemeenteraadslid, maakt haar opvolger deel uit van die vergadering.
Art. 4, 5 en 8 van de statuten van vzw GLH Patrimonium.
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan belanghebbenden.
De gemeenteraad neemt kennis van het lidmaatschap van ambtswege van dhr. Marc Roppe, van de algemene vergadering van vzw GLH Patrimonium.
Het ontslag van raadslid Dymfna Meynen als lid van de politieraad.
Het komt toe aan de nog in functie zijnde gemeenteraadsleden, die de voordracht van raadslid Meynen als politieraadslid ondertekenden, een kandidaat-effectief lid voor te dragen, dat verkozen wordt verklaard.
De wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (art. 14, 19 en 21bis).
De gemeenteraad keurt de verkozenverklaring van raadslid Marc Roppe in de politieraad goed, naar aanleiding van het ontslag daaruit van raadslid Dymfna Meynen.
Het ontslag als afgevaardigde in de algemene vergadering van Cultuurcentrum Hasselt, van mevr. Dymfna Meynen.
Gezien mevr. Meynen ontslag neemt als afgevaardigde in de algemene vergadering van Cultuurcentrum Hasselt, komt het toe aan de N-VA-fractie om een vervanger voor te stellen.
De statuten van Cultuurcentrum Hasselt.
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan belanghebbenden.
De gemeenteraad keurt, na geheime stemming, de vervanging van mevr. Dymfna Meynen door dhr. Marc Roppe als afgevaardigde in de algemene vergadering van Cultuurcentrum Hasselt, goed.
Deze aanstelling blijft geldig tot andersluidend gemeenteraadsbesluit.
Het ontslag als schepen en gemeenteraadslid van mevr. Lies Jans.
Het mandaat komt toe aan de N-VA-fractie, die wenst over te gaan tot vervanging.
Decreet Lokaal Bestuur (art. 235 § 2).
De gemeenteraad keurt het ontslag van mevr. Lies Jans uit de raad van bestuur van het AGB goed.
De gemeenteraad keurt de aanstelling van schepen Dymfna Meynen als bestuurder in de raad van bestuur van het AGB, ter vervanging van mevr. Lies Jans, goed.
Het ontslag van mevr. Lies Jans als schepen en gemeenteraadslid.
Op vraag van LSB², en zoals voorzien in het huishoudelijk reglement, werd mevr. Lies Jans aangesteld als vertegenwoordiger, deel uitmakend van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau. Haar vervanger dient bijgevolg eveneens deel uit te maken van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau.
Artikel 4 van het huishoudelijk reglement van LSB².
De gemeenteraad keurt de vervanging van mevr. Lies Jans als afgevaardigde in de algemene vergadering van LSB², door schepen Dymfna Meynen, goed.
Deze aanstelling blijft geldig tot andersluidende beslissing van de gemeenteraad.
Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan belanghebbenden.
In het kader van de reorganisatie van de eerstelijnszorg in Vlaanderen werden er 60 eerstelijnszones goedgekeurd. Hasselt maakt deel uit van eerstelijnszone (ELZ) Herkenrode. Bedoeling is om in elke eerstelijnszone sterk in te zetten op de intersectorale samenwerking tussen lokale besturen, welzijnsactoren en gezondheidspartners.
Elk ELZ wordt aangestuurd door een zorgraad.
Mevr. Lies Jans vertegenwoordigde stad Hasselt in de cluster Lokale Besturen binnen de Zorgraad van ELZ Herkenrode.
Naar aanleiding van het ontslag als schepen en raadslid van mevr. Lies Jans, dient zij als vertegenwoordiger in de cluster Lokale Besturen van deze Zorgraad vervangen te worden.
Decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders.
De gemeenteraad keurt de vervanging van mevr. Lies Jans, door mevr. Dymfna Meynen, als vertegenwoordiger in de cluster Lokale Besturen in de Zorgraad van de Eerstelijnszone Herkenrode, goed.
De vraag van Bart De Pauw van 5 januari 2021 om het verslag van de algemene vergadering van Audio en bijlagen ter kennisgeving voor te leggen aan de gemeenteraad.
De afgevaardigden van de deelgenoten van Audio zijn verantwoordelijk voor de kennisgeving van het verslag van de algemene vergadering aan de gemeenteraad.
Art. 20 van de statuten van Audio.
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de algemene vergadering van Audio van 18 december 2020.
De huidige definitie dagelijks bestuur is voornamelijk toegespitst op het creëren van een financieel kader rond de bevoegdheid inzake overheidsopdrachten.
Door de definitie te verruimen, en er onder andere bepalingen omtrent verbintenissen in te verwerken, scheppen we op die manier duidelijkheid door de financiële grenzen voor de bevoegdheid in diverse dossiers gelijk te trekken. Anderzijds kan er daardoor in dergelijke dossiers korter op de bal gespeeld worden. Doordat de bevoegheid bij het college van burgemeester en schepenen gelegd wordt, kan er veel meer snelheid gemaakt worden, enerzijds rekening houdend met de hogere frequentie van deze vergaderingen, anderzijds met het feit dat de voorbereidings- en indieningstijd voor de dossiers in dat geval veel korter is dan voor de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de definitie van het begrip 'dagelijks bestuur' als volgt, goed:
De gemeenteraad stelt overeenkomstig artikel 41, tweede alinea, 8° van het decreet lokaal bestuur vast wat onder het begrip ‘dagelijks bestuur’ moet worden verstaan.
De gemeenteraad vertrouwt op basis van artikel 41, eerste alinea van het decreet lokaal bestuur het dagelijks bestuur toe aan het college van burgemeester en schepenen.
1. Algemeen
Voor het bepalen van de drempelbedragen in deze definitie dient rekening gehouden te worden met de volledige looptijd van de opdracht of verbintenis.
2. Overheidsopdrachten
De gemeenteraad beschouwt als opdracht van dagelijks bestuur:
1. tot maximaal de drempel van de aanvaarde factuur voor de kredieten ingeschreven op het investeringsbudget, voor zover het gaat om nieuwe investeringen. Dit drempelbedrag evolueert mee met de geldende wetgeving. Op 01.01.2021 bedraagt het drempelbedrag € 30.000 exclusief BTW.
2. tot maximaal de drempel van € 250.000 exclusief BTW voor de kredieten ingeschreven op het investeringsbudget, voor zover het gaat om gelijkwaardige instandhoudings- of vervangingsinvesteringen.
1. tot maximaal de drempel van de aanvaarde factuur voor de kredieten ingeschreven op het investeringsbudget, voor zover het gaat om nieuwe investeringen. Dit drempelbedrag evolueert mee met de geldende wetgeving. Op 01.01.2021 bedraagt het drempelbedrag € 30.000 exclusief BTW.
2. tot maximaal de drempel van € 250.000 exclusief BTW voor de kredieten ingeschreven op het investeringsbudget, voor zover het gaat om gelijkwaardige instandhoudings- of vervangingsinvesteringen.
Voor de aftoetsing aan de drempelbedragen worden enkel de voorziene uitgaven voor het eigen bestuur meegerekend.
3. Verbintenissen
De gemeenteraad beschouwt als dagelijks bestuur:
4. Beheer financieringen - beleggingen
De gemeenteraad beschouwt als dagelijks bestuur:
5. GDPR
De gemeenteraad beschouwt de overeenkomsten en protocollen opgesteld in het kader van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van 27 april 2016 en de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens als dagelijks bestuur.
Naar aanleiding van de beoogde wijziging van de definitie dagelijks bestuur, wordt de vrijstelling van de visumplicht best als apart besluit genomen, conform de decretale bepalingen.
De vrijstelling wordt uitgebreid met de vermelde personeelscontracten.
Het gaat om contracten voor bepaalde duur, waarbij het belangrijk is snel in vervangingen te voorzien, nadat invulling van de functie, na eventuele gesprekken/proeven, mogelijk is.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 266
De gemeenteraad keurt, overeenkomstig artikel 266 van het decreet Lokaal Bestuur, de uitsluiting van de volgende categorieën van verrichtingen van de visumverplichting door de financieel directeur, goed:
alle verbintenissen met een netto budgettaire uitgave tot maximaal de drempel van de aanvaarde factuur met uitzondering van investeringssubsidies, die altijd onder de visumplicht vallen, onafhankelijk van het bedrag
alle contracten voor personeelsleden, voor zover die, desgevallend gecumuleerd en voor dezelfde functie, de maximale duur van twee jaar niet overschrijden
In het kader van de organisatie van de bron- en contacttracing wordt door de Vlaamse Regering aan de lokale besturen gevraagd om de lokale expertise in te brengen en het Vlaamse proces te ondersteunen. Daarbij wordt de keuze gelaten uit 2 opties. Enerzijds een optie waarbij lokale contacttracingcapaciteit georganiseerd wordt (optie 2) en anderzijds een optie waarbij het lokaal bestuur volop inzet op bronopsporing en quarantaine-ondersteuning (optie 1). Deze laatste optie sluit het dichtste aan bij de werkwijze die we eerder installeerden in onze Covid-contactlijn.
De Vlaamse regering vroeg om de keuze kenbaar te maken, ten laatste op 11/12/2020. Na advies van het MAT m.b.t. de beschikbare personeelsbezetting verkoos de interne crisiscel om te kiezen voor het uitdiepen van de werking van de bestaande werking met de bronopsporing.
Via besluit 2020_CBS_03308 werd aan het CBS gevraagd kennis te nemen van de opties en de keuze voor optie 1 te bekrachtigen. In een latere zitting van het CBS en GR zou de formele besluitvorming in overweging worden genomen en dit ten laatste eind januari 2021.
In de fase van de COVID-19-crisis waarin we ons momenteel bevinden, is een cruciale rol weggelegd voor contactonderzoek en bronopsporing.
Ter ondersteuning van de centrale contactopsporing heeft de Vlaamse Regering op 16 oktober 2020 de lokale besturen gemobiliseerd om complementair in te zetten op preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine-coaching en lokaal contactonderzoek.
De contouren werden verder uitgewerkt in het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Wat de aard van de engagementen betreft, kunnen lokale besturen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 kiezen tussen de volgende opties:
De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters.
De lokale besturen worden gesubsidieerd voor het opnemen van complementaire engagementen als volgt :
De gemeente wil, na overleg met alle betrokken diensten, complementair inzetten op optie 1.
Hiertoe wordt door de gemeente een samenwerkingsovereenkomst opgesteld met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.
Bij deze samenwerkingsovereenkomst worden volgende documenten als bijlage gevoegd :
Het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
De gemeente zorgt voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen.
De engagementen die de gemeente opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die de gemeente in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen worden binnen de werking van de ELZ. Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.
Artikel 191 van het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie verankert het voorzorgsbeginsel in het kader van het beheer van internationale gezondheidscrisissen en van de actieve voorbereiding van zulke potentiële crisissen. Dit beginsel houdt in dat, wanneer een ernstig risico hoogstwaarschijnlijk werkelijkheid zal worden, het aan de overheid is om dringende en voorlopige maatregelen te nemen;
Gelet op de oproep van de Vlaamse Regering van 16 oktober 2020, verankerd in het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, aan alle Vlaamse gemeenten om aanvullend en ondersteunend aan de reeds bestaande initiatieven bijkomende engagementen op te nemen in deze strijd;
Gelet op de stijgende besmettingsgraad in Vlaanderen;
De complementaire engagementen worden opgenomen in het kader van de bestrijding van de COVID-19-pandemie, meer in het bijzonder in het kader van het verder beheersen van de tweede golf en het proberen vermijden van een derde golf.
Een en ander vergt dat de gemeente zo snel mogelijk met haar engagementen kan opstarten, zodat geen kostbare tijd verloren gaat.
Om te kunnen opstarten is de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst met bijlagen vereist. Op basis daarvan ontvangt de gemeente tevens de nodige accounts voor de verschillende platformen.
De nodige stukken hiertoe werden sedert midden december 2020 door de Vlaamse overheid ter beschikking gesteld, zodat vanuit de gemeenten niet vroeger kon worden geagendeerd/gereageerd.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
De gemeenteraad neemt kennis van de voorgelegde samenwerkingsovereenkomst met bijlagen en keurt deze goed.
Het agentschap zorg en gezondheid vraagt een ondertekend en goedgekeurd protocol voor het ontvangen van verschillende persoonsgegevens in het kader van de quarantainehandhaving.
Op basis van het burgemeesterbesluit kon de procedure reeds worden geïnitieerd.
De Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming, AVG);
Artikel 28 lid 3 van de AVG stelt dat de uitvoering van verwerkingen door een verwerker moet worden geregeld in een overeenkomst tussen verwerkingsverantwoordelijke en verwerker: de verwerkingsovereenkomst, verwerkingsovereenkomsten tussen overheden worden gevat in een protocol;
De Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeesterbesluit 2021_BURG_00003 - Quarantainehandhaving - Controle en handhaving van de quarantaineverplichting m.h.o. op beheersing en bestrijding van de COVID-19 pandemie.
België wordt geconfronteerd met de COVID-19-pandemie. De karakteristieken van het coronavirus COVID-19, in het bijzonder met betrekking tot de besmettelijkheid, het sterfterisico en het aantal gevallen die werden gedetecteerd dwingen tot het opleggen en doen naleven van bepaalde maatregelen, in het bijzonder de quarantaine- en isolatieplicht.
Met het oog op de bescherming van de volksgezondheid werd federaal de quarantaineverplichting opgelegd in volgende omstandigheden:
Artikel 47/1 van het preventiedecreet bepaalt dat de lokale besturen instaan voor de controle en de handhaving van deze quarantaine- en isolatieverplichtingen.
Teneinde te kunnen voldoen aan deze taak van controle en handhaving van de quarantaine- en isolatieverplichtingen wenst de Stad Hasselt een beroep te doen op medewerkers van het OCMW Hasselt, waaronder maar niet beperkt tot medewerkers van de sociale dienst.
Omdat voorgaande ook betrekking heeft op personen die tijdens de kerstvakantie in het buitenland verbleven, is elk verder uitstel om aan controle en handhaving te doen onaanvaardbaar.
De urgentie en het risico voor de volksgezondheid die het coronavirus COVID19 met zich meebrengt voor de Belgische bevolking, met inbegrip van de inwoners en bezoekers van onze gemeente, verplichten de Stad Hasselt onmiddellijk de nodige stappen te nemen – in het bijzonder het ondertekenen van het protocol tussen het Agentschap Zorg en Gezondheid en het organiseren van de controle en handhaving - om de openbare gezondheid in het algemeen, en de gezondheid van de bezoekers en inwoners van onze gemeente in het bijzonder, op een adequate manier te vrijwaren.
Het ondertekenen van het protocol tussen de Stad Hasselt en het Agentschap Zorg en Gezondheid was essentieel om de quarantaineverplichting op lokaal niveau te kunnen controleren en handhaven, om op die manier de verdere verspreiding van het COVID-19-virus tot een minimum te beperken.
In dat protocol diende de Stad tevens een verantwoordelijke van verwerking aan te duiden. Dit is de persoon die de gegevens zal ontvangen. Per gemeente is er slechts één persoon aan wie de gegevens zullen worden overgemaakt. Deze persoon kan vervolgens, overeenkomstig de bepalingen van het protocol, de informatie overmaken aan de diensten/personen die zullen instaan voor de effectieve controle en handhaving van de quarantaineverplichtingen (voorbeeld : lokale politiezone, OCMW-personeelsleden, …).
Vanaf de inwerkingtreding van het wetgevend kader en de ondertekening van het hogergenoemd protocol, krijgt de verantwoordelijke van de verwerking van de Stad de gegevens van de personen die verplicht in quarantaine moeten.
Gelet op de bevoegdheid bestuurlijke politie van de burgemeester alsook gelet op de gevoeligheid van de gegevens werd de burgemeester van de Stad Hasselt aangeduid als verantwoordelijke van de verwerking en worden de gegevens dus aan hem bezorgd.
Aangezien de Stad Hasselt een beroep wenst te doen op de medewerkers van het OCMW Hasselt voor bepaalde taken in het kader van de opvolging van de quarantaine- en isolatieverplichtingen dienen zij eveneens toegang te hebben tot de gegevens die de Stad Hasselt ingevolge hogergenoemd protocol heeft ontvangen van het Agentschap Zorg en Gezondheid.
Om deze doorgifte van gegevens aan het OCMW Hasselt mogelijk te maken, dient er een bijkomend protocol afgesloten te worden tussen de Stad Hasselt en het OCMW Hasselt.
Artikel 34/1 van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid (hierna het decreet van 21 november 2003 te noemen) en artikel 2 van het besluit Vlaamse Regering 8 januari 2021 tot uitvoering van artikel 34/1, tweede lid, en artikel 47/1 van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 juni 2020 tot uitvoering van het decreet van 29 mei 2020 tot organisatie van de meldingsplicht en het contactonderzoek in het kader van COVID-19, maken gegevensdeling mogelijk tussen enerzijds het agentschap Zorg en Gezondheid en anderzijds de gemeente van de hoofdverblijfplaats of een andere gepaste plaats waar die personen in tijdelijke afzondering gaan, waaraan de persoonsgegevens worden bezorgd, met het oog op de handhaving van de maatregel, vermeld in artikel 47/1 van hetzelfde decreet.
De gemeente is in het voormelde artikel 34/1 aangewezen als verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van de persoonsgegevens die ze op basis van deze bepaling heeft ontvangen.
De Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming, AVG);
Artikel 28 lid 3 van de AVG stelt dat de uitvoering van verwerkingen door een verwerker moet worden geregeld in een overeenkomst tussen verwerkingsverantwoordelijke en verwerker: de verwerkingsovereenkomst, verwerkingsovereenkomsten tussen overheden worden gevat in een protocol;
De Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
De gemeenteraad keurt het protocol tussen Stad Hasselt en OCMW Hasselt voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap Zorg en Gezondheid (AZG) in het kader van de quarantaine- en isolatieverplichting goed.
Tussen de bestaande Parklaan en de Hendrik Van Veldekesingel, is nieuwe wegenis voorzien. Deze moet nog een naam krijgen.
Het college heeft op 03 september 2020 de verlenging van de Parklaan goedgekeurd voor deze nieuwe wegenis.
De gemeenteraad heeft deze verlenging voorlopig vastgesteld op 22 september 2020 .
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek van 05 oktober 2020 tot en met 03 november 2020 werden geen bezwaren en/of opmerkingen geformuleerd.
Het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen (BS 07.04.1977), gewijzigd bij:
Decreet van 1 juli 1987 houdende wijziging van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, BS. 01/09/1987;
Decreet van 4 februari 1977 houdende wijziging van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, BS. 25/02/1997;
Decreet van 29 november 2002, houdende wijziging van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, BS. 17/12/2002.
De gemeenteraad keurt de 'verlenging' van de Parklaan goed en stelt de straatnaam definitief vast voor het aangeduide wegtracé.
Op 5 juli 1989 werd de akte verleden tussen de Stad Hasselt en de heer Philips René Joseph en de heer Philips Willy Louis (contractanten) voor de verkoop van LOT 14 a, zijnde een deel van de percelen gekadastreerd onder sectie D, nummer 502/E, 503/G, 461/B, 463/B en een deel van de vrijgekomen bedding van de Trekschurenbeek, volgens registernummer 3284. De contractanten zullen op het terrein alleen gebouwen oprichten die direct of indirect verband houden met de industriële doeleinden van hun bedrijf, te weten: een steen- en marmerbewerkingsbedrijf met aanverwante activiteiten.
Op 11/12/2020 ontving de dienst grondbeleid een adviesvraag in het omgevingsloket naar aanleiding van een aanvraag tot omgevingsvergunning betreffende het plaatsen van een vakwerkpyloon met een hoogte van 33 m, gelegen te Het Dorlik 7 en 7B, Hasselt - afdeling 8, sectie D nr. 503/P.
In omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2020116547 vraagt Telenet Group NV de vergunning aan voor de plaatsing van een vakwerkpyloon met een hoogte van 33m op perceel Het Dorlik 7 en 7B, HASSELT - afdeling 8 sectie D nr. 503P. Het betreft het plaatsen van vakwerkpyloon met een hoogte van 33m voor het aanbrengen van antennes voor mobiele telecommunicatie met bijhorende infrastructuur door Telenet Group NV. Het openbaar onderzoek loopt van 15/12/2020 tot 13/01/2021.
Het betrokken perceel in dit dossier, zijnde Het Dorlik 7 en 7B, HASSELT - afdeling 8 sectie D nr. 503P, maakt onderdeel uit van het originele lot 14a, in eigendom van de gebroeders Philips. (perceelnummers zijn gewijzigd doorheen de jaren).
In het omgevingsdossier is er een huurovereenkomst (titel 'Lease') voorzien om een gedeelte van perceel 503P te verhuren aan Telenet Group NV, voor de plaatsing en het onderhoud van de pyloon.
De originele akte tussen de stad en de gebroeders Philips legt echter in artikel 6 vast dat: Het terrein dat is aangekocht en de gebouwen die erop worden opgericht mogen noch geheel noch gedeeltelijk worden vervreemd, in vennootschap gebracht, verhuurd, in bruikleen gegeven, in erfpacht of in opstal gegeven of om niet ter beschikking van derden worden gesteld zonder de voorafgaandelijke en schriftelijke goedkeuring van de Gemeenteraad, met kennisgeving aan de Hogere Overheid. Worden niet als derden beschouwd de personen of vennootschappen, waarvan het bedrijf van de contractanten deel uit maakt. De goedkeuring zal niet worden geweigerd indien de derde zich schriftelijk verbindt alle verplichtingen van deze akte, ook de hierboven voorziene activiteiten over te nemen en na te leven. In geval van schriftelijke overeenkomst tussen de contractanten en de derde dienen alle verplichtingen, opgenomen in deze akte onder bijzondere voorwaarden in extenso overgenomen te worden.
Gezien de plaatsing van de pyloon geen afbreuk doet aan de bestemming en de activiteiten van de rest van het perceel en de pyloon een beperkte horizontale oppervlakte in beslag zal nemen, is de voorgestelde verhuur niet in conflict met de bijzondere voorwaarden van de originele akte. Het doel van de bijzondere voorwaarden, namelijk als stad de invulling en activiteiten van de KMO-zone mee kunnen sturen, wordt in deze niet geschaad.
Wel wordt uitdrukkelijk gevraagd aan Philips Natuursteen NV en Telenet Group NV om als extra clausule in hun lease-huurovereenkomst, via addendum, op te nemen dat de bijzondere voorwaarden van akte geregistreerd onder nummer 3284 ter kennis genomen zijn en nageleefd zullen worden.
De gemeenteraad keurt deze verhuring goed, onder de opschortende voorwaarde van een uitvoerbare omgevingsvergunning.
De gemeenteraad keurt de machtiging verhuur door Philips Natuursteen NV aan Telenet Group NV voor een gedeelte van het perceel gelegen Het Dorlik 7 en 7B, kadastraal bekend als afdeling 8, sectie D, nummer 503P, onder de opschortende voorwaarde van een uitvoerbare omgevingsvergunning, goed.
Philips Natuursteen NV en Telenet Group NV wordt gevraagd als extra clausule in hun lease-huurovereenkomst, via addendum, op te nemen dat de bijzondere voorwaarden van akte geregistreerd onder nummer 3284 ter kennis genomen zijn en nageleefd zullen worden.
Aanvraag via notariskantoor Vrancken en Thielen d.d. 09 december 2020 voor de machtiging doorverkoop door nv Prodex North European Logistics & Services aan nv Imes Dexis van het bedrijfsgebouw en aanhorigheden gelegen te Ekkelgaarden 26, kadastraal gekend als afdeling 4, sectie E, nummer 539/G.
Op 04 september 1995 verkocht stad Hasselt een deel van haar percelen -destijds gekadastreerd zijnde Hasselt, 4e Afdeling, Sectie E, deel van perceelnummers 539/B, 511/M, 520/B en 521/A - aan nv Imes data (nu beter gekend als nv Prodex North European Logistics & Services*) gelegen te Ekkelgaarden.
Op 03 april 2001 verkocht vervolgens de stad Hasselt het aangrenzend perceel (Hasselt, 4e Afdeling, Sectie E, perceelnummer 539/D), eveneens ook aan nv Imes data (nu beter gekend als nv Prodex North European Logistics & Services*).
*Historiek van naamswijziging:
De vennootschap werd opgericht onder de naam IMES DATA NV, bij akte verleden voor notaris Joseph Lenaerts, destijds te Genk, op 29 december 1989.
De naam werd nadien gewijzigd in nv IMES bij akte verleden voor notaris Ivo Vrancken te Genk op 18 april 2005 (Bijlagen Belgisch Staatsblad van 10 mei 2005, onder nummer 05067159).
Bij akte verleden door notaris Ivo Vrancken te Genk op 11 december 2013 (Bijlagen Belgisch Staatsblad van 27 december 2013, onder nummer 13195042) werd de naam gewijzigd van nv IMES in nv PRODEX North European Logistics & Services.
De naamswijzigingen zijn telkens beslist door de algemene vergadering van aandeelhouders van de vennootschap. Daarvan werd dan een akte statutenwijziging van opgemaakt."
Doorheen de jaren zijn eveneens alle vooropgestelde percelen samen gesmolten tot één kadastraal perceelnummer hedendaags gekend als Hasselt, 4e Afdeling, Sectie E, perceelnummer 539/G.
In de oorspronkelijke aankoopakte van 04 september 1995 door nv Imes Data werd de volgende voorwaarde opgenomen:
"4) Industriële bestemming: Voormelde vennootschap zal op het terrein alleen gebouwen oprichten die direct of indirect verband houden met de industriële doeleinden van het bedrijf, te weten een firma gespecialiseerd in de distributie van industriële benodigdheden evenwel met uitsluiting van detailhandel en zoals deze vermeld zijn in de milieuvergunning of de melding aan het stadsbestuur. Op de terreinen of in de gebouwen mogen slechts andere activiteiten plaatsvinden na schriftelijke en voorafgaandelijke toestemming van het stadsbestuur.
6) Vervreemding: Voormelde vennootschap, bedingend zowel voor zichzelf als voor haar rechthebbende en rechtverkrijgende, ontzegt zich het recht om zonder voorafgaande en schriftelijke toestemming van de stad, het hierbij verkregen onroerend goed en de erop aangebrachte gebouwen en installaties, geheel of gedeeltelijk aan een derde in eigendom over te dragen, te verhuren of er een derde enig gebruiksrecht of zakelijk recht op te verlenen. ..
In ieder geval verplicht vermelde vennootschap zich, bedingend voor zichzelf, haar rechthebbende en haar rechtverkrijgende, om aan die derde kennis te geven van de algemene en bijzondere verkoopsvoorwaarden van deze akte en ze in de akte verkoop, verhuur, gebruik...,in extenso in te lassen en die derde, die zich zal moeten verbinden voor zichzelf zijn rechthebbende en zijn rechtverkrijgende, de verbintenis te doen aangaan alle verplichtingen die hierin vervat zijn na te komen. Afwijkingen van deze paragraaf zijn enkel mogelijk na een uitdrukkelijke en schriftelijke goedkeuring van de stad."
Ingevolge de fusie tussen nv Prodex North European Logistics & Services (overgenomen vennootschap) en nv Imes Dexis (overnemende vennootschap) wenst de overgenomen vennootschap haar volledig vermogen over te dragen aan de overnemende vennootschap, waaronder het onroerend goed gelegen te Ekkelgaarden 26, 3500 Hasselt.
Gezien het enkel een fusie betreft tussen twee nv's en er geen sprake is van faling of stopzetting van activiteiten is er geen recht van terugkoop door de stad Hasselt.
Het doel en de kernactiviteiten van de overgenomen- en overnemende vennootschappen zijn nauw verwant, zo niet identiek. De bestemming opgedragen in de oorspronkelijke aankoopakte blijft bijgevolg ongewijzigd.
Advies dienst Vergunningen: "Er kan hier een gunstig advies voor gegeven worden gezien de bestemming van het gebouw ongewijzigd blijft. Het perceel is gelegen in de bestemming ‘ambachtelijke bedrijven en kmo’s’ volgens het gewestplan en in het BPA Ekkelgarden 62 art. 17 in de zone voor KMO. De voorschriften van het BPA dienen toegepast te worden."
Advies dienst Economie: "Gezien dit KMO-zone betreft en de bestemming/activiteiten opgedragen in de oorspronkelijke akte ongewijzigd blijven, geeft de dienst economie een positief advies i.v.m. de gevraagde machtiging tot doorverkoop."
Er zullen verder geen nieuwe bijzondere voorwaarden worden opgesteld.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende bestuurlijk toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt de aanvraag voor een machtiging doorverkoop door nv Prodex North European Logistics & Services aan nv Imes Dexis van het bedrijfsgebouw en aanhorigheden gelegen te Ekkelgaarden 26, kadastraal bekend als afdeling 4, sectie E, nummer 539/G, goed.
In dit dossier is er geen recht van terugkoop door de stad Hasselt gezien er geen sprake is van faling of stopzetting van de activiteiten.
Alle bijzondere bepalingen uit de oorspronkelijke verkoopovereenkomst moeten als kettingbeding in extenso en integraal worden overgenomen. De andere clausules dienen ongewijzigd overgenomen te worden.
Er zullen verder geen nieuwe bijzondere voorwaarden worden opgesteld.
Aanvraag via notariskantoor Ernst van Soest d.d. 26/11/2020 voor de machtiging doorverkoop door nv Pesch Industrie in vereffening, waarvan de zetel gevestigd is te 3800 Sint-Truiden, Hasseltsesteenweg 331, ondernemingsnummer 0444.468.054, aan naamloze vennootschap MIRAFCO, met zetel te 3500 Hasselt, Paggestraat 36, ondernemingsnummer 0428.615.878, van het onroerend goed en de erop aangebrachte gebouwen en opstallen gelegen Ekkelgaarden 6E/6R, 3500 Hasselt, kadastraal bekend als afdeling 4, sectie E, nummer 0542VP0001.
Meer specifiek binnen dit perceel:
(1) De bedrijfsunit nr.3, gelegen in het gebouw A, middenin, gezien vanaf de straatzijde, die omvat:
In privatieve eigendom: De bedrijfsruimte zoals aangeduid als “bedrijfsunit 3” op het metingsplan met een bruto bebouwde oppervlakte van tweehonderd zevenennegentig vierkante meter (297 m2) (netto: 292m2).
In gedwongen mede-eigendom: zevenhonderd achtenvijftig/tienduizendsten (758/10.000sten) in de algemeen gemeenschappelijk delen en zevenhonderd achtenvijftig/zesduizend vijfhonderd zevenenzeventigsten (758/6.577sten) in de particulier gemeenschappelijke delen van het gebouw A
In exclusief genotrecht: de voorstrook P-ZONE3 voor inrit en parkings met een oppervlakte van vierentachtig vierkante meter (84 m2)
Samen perceelnummer: 0542VP0005
(2) De bedrijfsunit nr.4, gelegen in het gebouw A, tweede van rechts, gezien vanaf de straatzijde, die omvat:
In privatieve eigendom: De bedrijfsruimte zoals aangeduid als “bedrijfsunit 4” op het metingsplan met een bruto bebouwde oppervlakte van tweehonderd eenennegentig vierkante meter (291 m2) (netto: 284m2).
In gedwongen mede-eigendom: zevenhonderd zevenendertig/tienduizendsten (737/10.000sten) in de algemeen gemeenschappelijk delen en zevenhonderd zevenendertig/ zesduizend vijfhonderd zevenenzeventigsten (737/6.577sten) in de particulier gemeenschappelijke delen van het gebouw A
In exclusief genotrecht: de voorstrook P-ZONE4 voor inrit en parkings met een oppervlakte van tweeëntachtig vierkante meter (82 m2)
Samen perceelnummer: 0542VP0006
Op 17 december 1999 werd de verkoopakte m.b.t. dit perceel verleden tussen de Stad Hasselt en de NV Harte-Hanks CRM Services Belgium, met opname van bijzondere voorwaarden.
Op 24 december 2013 werd deze eigendom ingebracht in de naamloze vennootschap Futurn Projects bij akte verleden door notaris Ivo Vrancken, met vastlegging van de statuten en herneming van de bijzondere voorwaarden.
Op 13 januari 2015 werd de verkoopakte m.b.t. dit perceel tussen de naamloze vennootschap Futurn Projects en nv Pesch Industrie verleden door notarissen Ivo Vrancken en Eric Adriaenssens. De bijzondere voorwaarden opgelegd door de stad Hasselt werden in extenso overgenomen.
De bijzondere voorwaarden van de stad handelen over (zie uitgebreid in bijlage Statuten Ekkelgaarden, pag.60) :
Art. 1: Economische activiteiten; art. 2:Tewerkstelling; art. 3: Bezetting en inbedrijfstelling; art. 4: Boetebeding; art. 5: Vervreemding; art. 6: Faling; art 7: Vergoeding wegens gerealiseerde meerwaarde; art. 8: Recht van terugkoop; art. 9: Onteigening; Art. 10: Verplichtingen van de stad Hasselt ten opzichte van de hypothecaire kredietverleners; art. 11: Voorwaarden te vervullen door de hypothecaire kredietverlener ten opzichte van de Stad Hasselt; art. 12: Het recht van splitsing
De kandidaat-koper, de de naamloze vennootschap MIRAFCO, met zetel te 3500 Hasselt, Paggestraat 36, ondernemingsnummer 0428.615.878, is bereid aan te kopen met alle voorwaarden over te nemen in extenso. De voornoemde koper plant het onroerend goed te verhuren, zodat het op heden nog niet duidelijk is welke economische activiteit er precies zal uitgevoerd worden in het pand. Hij zal zich er evenwel toe verbinden de bepaling omtrent de economische activiteiten zoals omschreven in artikel 1 van de bijzondere voorwaarden na te leven.
Artikel 1 van de bijzondere voorwaarden: De koper zal bij deze overeenkomst verkochte onroerend goed een multifunctionele bedrijvenzone met diverse economische activiteiten ontwikkelen, in zoverre de ontwikkeling in overeenstemming is met de van toepassing zijnde stedenbouwkundige voorschriften. ...... Detailhandel en met het doel inrichten van een toonzaal toegankelijk voor het publiek zijn niet toegestaan op de site.
In de ontwerpakte voor de verkoop tussen nv Pesch Industries en nv Mirafco is dan ook onder 'Bijzonder voorwaarden' volgende in extenso opgenomen:
De verkoper verwijst naar dat de volgende bijzondere voorwaarden opgelegd door de stad Hasselt, zoals opgenomen in de voormelde statutenakte verleden voor Notaris Ivo Vrancken te Genk op 18 december 2013 en overgenomen in de aankoopakte verleden voor notaris Ivo Vrancken te Genk, met tussenkomst van notaris Eric Adriaenssens te Antwerpen-Berendrecht op 13 januari 2015, overgeschreven in het eerste hypotheekkantoor te Hasselt op 16 januari daarna, formaliteitsnummer 70-T-16/01/2015-00553.“11.
In de voormelde statutenakte, in het bijzonder in DEEL III van het reglement van mede-eigendom werden in extenso de artikels 1 tot en met 12 van de bijzondere voorwaarden van de stad Hasselt opgenomen. De bijzondere voorwaarden van de stad handelen over: Art. 1: Economische activiteiten; art. 2: Tewerkstelling; art. 3: Bezetting en inbedrijfstelling; art. 4: Boetebeding; art. 5: Vervreemding; art. 6: Faling; art 7: Vergoeding wegens gerealiseerde meerwaarde; art. 8: Recht van terugkoop; art. 9: Onteigening; Art. 10: Verplichtingen van de stad Hasselt ten opzichte van de hypothecaire kredietverleners; art. 11: Voorwaarden te vervullen door de hypothecaire kredietverlener ten opzichte van de Stad Hasselt; art. 12: Het recht van splitsing. Kettingbeding conform artikel 5.4 van de voorwaarden van de stad.
De KOPER verklaart perfect kennis te hebben van artikel 31 van het Decreet Ruimtelijke Economie van 13 juli 2012, van de bijzondere verkoopsvoorwaarden van de stad Hasselt en van de stedenbouwkundige voorschriften. De KOPER wordt gesubrogeerd in alle rechten en verplichtingen voortvloeiende uit deze bijzondere verkoopsvoorwaarden, en verbindt zich tot een stipte en integrale uitvoering ervan, en verbindt zich
ertoe dat hij op zijn beurt deze verkoopsvoorwaarden zal opleggen aan de partijen met wie hij contracteert, hun rechtsopvolgers en rechtsverkrijgers ten welke titel ook. Bij alle overdragende of verklarende akten van eigendom of genot, inbegrepen de huurovereenkomsten, moet voormelde vet gedrukte
tekst eveneens in het vet overgenomen worden.
Advies dienst economie: Gezien er enkel economische activiteiten zullen worden uitgeoefend die verenigbaar zijn met de geldende voorschriften vastgelegd in of voortspruitend uit geldende aanleg-, bestemmings-, inrichtings- of ruimtelijke uitvoeringsplannen en met de stedenbouwkundige voorschriften geeft de dienst Economie positief advies.
Conclusie
De stad geeft haar schriftelijk akkoord betreffende de geplande verkoop, gezien alle voorwaarden op correcte manier worden overgenomen en toegepast.
Er zullen geen nieuwe bijzondere voorwaarden worden opgesteld.
De gemeenteraad keurt de aanvraag voor een machtiging doorverkoop door nv Pesch Industrie in vereffening, waarvan de zetel gevestigd is te 3800 Sint-Truiden, Hasseltsesteenweg 331, ondernemingsnummer 0444.468.054, aan naamloze vennootschap MIRAFCO, met zetel te 3500 Hasselt, Paggestraat 36, ondernemingsnummer 0428.615.878, van het onroerend goed en de erop aangebrachte gebouwen en opstallen gelegen Ekkelgaarden 6E/6R, 3500 Hasselt, kadastraal bekend als afdeling 4, sectie E, nummer 0542VP00, met inbegrip en in extenso opname van alle bijzondere voorwaarden opgelegd door de Stad Hasselt, goed.
Eind december 2018 lanceerde de Vlaamse minister van sport de nieuwe oproep 'bovenlokale sportinfrastructuur'. Deze oproep past binnen de Vlaamse beleidsprioriteiten inzake sportpromotie. Hiertoe keurde het college van burgemeester en schepenen in de zitting van 28 maart 2019 goed dat de stad Hasselt een projectaanvraag mocht indienen met betrekking tot 'Turnhal Runkst' in het kader van de Vlaamse oproep 'Investeringssubsidies bovenlokale sportinfrastructuur' (2019_CBS_01316).
Door het aanvragen van deze projectaanvraag kende Sport Vlaanderen in mei 2019 een subsidie van om en bij €800.000 toe aan de stad Hasselt. Dit bedrag werd in 2020 voorzien in de begroting. Vervolgens werd een bouwplan en dossier verder uitgewerkt.
In het kader van de opdracht “ontwerp topsport turnhal en optionele renovaties van de bestaande sporthal te Runkst” werd een bestek met nr. 2019-4665 opgemaakt door dienst Gebouwen. Intussen werd deze ook door het college van burgemeester en schepenen gegund in de zitting van 4 juni 2020 (2020_CBS_01552) conform de lastvoorwaarden en gunningswijze zoals goedgekeurd bij besluit 2020_CBS_00180 in de zitting van 23 januari 2020.
Het beoogde ontwerp maakt dat de nieuwe turnhal deels op openbaar domein (Djef Swennenstraat) zal komen te staan. Dit maakt dat er een deel uit het openbaar domein dient te worden onttrokken (=desaffectatie) zodat de bouw plaatsvindt op een privé-perceel van de stad Hasselt.
Om te vermijden dat er geen bijkomende vertragingen in dit dossier kunnen ontstaan (het subsidiedosier heeft een strak schema), wordt via deze weg reeds de goedkeuring gevraagd aan de gemeenteraad voor deze desaffectatie. De goedkeuring wordt dan ook gevraagd onder opschortende voorwaarde van het bekomen van een uitvoerbare omgevingsvergunning.
De desaffectatie gebeurt conform opmetingsplan dd. 28/12/2020 opgesteld door landmeter-expert Bart Cleuren (dossier L201800).
De desaffectatie geschiedt dan ook om reden van openbaar nut.
Dit besluit maakt tevens deel uit van ORBA-project 5220.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt de desaffectatie van het perceel ten kadaster gekend Hasselt AFD. 6, Sectie F, zonder nummer, met grootte van 6a82ca, zoals aangeduid op het opmetingsplan dd. 28/12/2020 opgesteld door landmeter-expert Bart Cleuren (dossier L201800), goed.
De goedkeuring gebeurt onder opschortende voorwaarde van het bekomen van een uitvoerbare omgevingsvergunning. Het precadreferentienummer en gereserveerd perceelsidentificatienummer zullen pas worden aangevraagd na bekomen uitvoerbare omgevingsvergunning.
De desaffectatie geschiedt dan ook om reden van openbaar nut.
De aanvraag tot omgevingsvergunning werd bij de gemeentelijke omgevingsambtenaar ingediend en betreft de bijstelling van een verkaveling voor de loten 30 en 34 van een goedgekeurde verkaveling "Hommelhof" in Kuringen-Heide. De bijstelling kadert in de beslissing om het fietspad te herleggen in functie van de afsluiting van de spoorwegoverweg in de Blookstraat.
Lot 33 dient bijgevolg bijkomend afgestaan te worden aan het openbaar domein zodat deze fietsverbinding eveneens kan gerealiseerd worden.
Onderwerp aanvraag
De oorspronkelijke verkavelingsvergunning afgeleverd op 10/12/2015 (dossiernr 1846) stelde als voorwaarde dat de loten 31-32-33 en 34 mee opgenomen konden worden in de verkaveling indien er een formeel akkoord bekomen werd met betrekking tot de afschaffing van de spoorwegovergang Blookstraat/Vilstraat. Infrabel heeft een definitieve beslissing genomen om een ondertunneling voor fietsers en voetgangers te voorzien ter hoogte van de spoorwegoverweg aan de Blookstraat/Vilstraat. Voor de aanleg van het fietspad dient er echter meer grond overgedragen te worden naar het openbaar domein. Er werd dan ook een omgevingsvergunning tot bijstelling van de verkaveling ingediend waarbij lot 33 gratis zal overgedragen worden naar het openbaar domein. De aanleg van het fietspad zal gebeuren door de stadsdiensten en is niet mee opgenomen in de aanvraag.
Zaak der wegen
Volgens de plannen, gevoegd bij de aanvraag tot omgevingsvergunning tot de bijstelling van een goedgekeurde verkaveling.
De stukken met betrekking tot de zaak der wegen zijn als volgt in het dossier opgenomen:
Openbaar Onderzoek
Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 23/10/2020 tot en met 21/11/2020. Er werden geen bezwaren ingediend.
Artikel 47 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
Artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
Het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019
De gemeenteraad keurt de zaak der wegen goed betreffende de overdracht van lot 33 zoals aangegeven op het rooilijnplan opgemaakt door studiebureau Geosted bv op 11/08/2020.
De Vlaamse Regering heeft 27 miljoen euro vrijgemaakt voor het organiseren van nieuwe opvangplaatsen baby’s en peuters inkomenstarief (trap 2A). Dit komt overeen met 2500 nieuwe plaatsen die worden verdeeld volgens het meerjarenprogrammatie 2020-2024 opgesteld door Kind & Gezin (Opgroeien). 30% van deze plaatsen gaan naar de groot steden (750 plaatsen). 60% wordt op basis van een verdeelsleutel verdeeld volgens een meerjarenplan Kind & Gezin (Opgroeien) (1500 plaatsen). 10% wordt voorzien voor een verdeling op basis van cijfer van het Lokaal Loket Kinderopvang vanaf 2020 (250 plaatsen).
Hasselt kreeg 21 nieuwe opvangplaatsen baby's en peuters aan inkomenstarief voor 2021 toegekend binnen het meerjarenplan van Kind & Gezin (Opgroeien)
Het tijdspad
2021
2022
2023
2024
Kind & Gezin (Opgroeien) vraagt aan het lokaal bestuur om bij elke uitbreidingsronde een advies te formuleren over de aanvragen binnen de gemeente. Als lokale regisseur heeft het lokaal bestuur op die manier een inbreng in de ontwikkeling van het kinderopvangaanbod op eigen grondgebied. Het lokaal bestuur formuleert het advies aan de hand van criteria die vooraf zelf door het lokaal bestuur werden bepaald. Op basis van deze criteria kan het lokaal bestuur een gemotiveerd positief of negatief advies uitbrengen. Indien het advies niet kwaliteitsvol of aanvullend is bij de reeds vooropgestelde criteria van Kind & Gezin (Opgroeien), kan Kind & Gezin (Opgroeien) het advies naast zich neerleggen. Het lokaal bestuur verbindt zich ertoe om de beoordelingscriteria en de beoordelingsprocedure kenbaar te maken aan de bestaande organisatoren maar ook aan potentieel nieuwe organisatoren.
Op 2 december 2020 kwam het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) samen om de bestaande criteria, gebruikt bij de uitbreidingsronde Kind & Gezin 2018, te evauleren, bij te sturen en uit te breiden.
Advies van het LOK : Het LOK adviseert het lokaal bestuur om geen beroep te doen op deze mogelijkheid tot omschakeling (voorafname) - motivering:
Advies van het LOK : het LOK adviseert het lokaal bestuur om volgende 5 beoordelingscriteria voor te stellen aan Kind & Gezin (Opgroeien) aanvullend op deze van Kind & Gezin (Opgroeien).
Criterium 1: Het opvanginitiatief is gelegen in een wijk (cluster) waar nood aan opvangplaatsen is - max. 4 punten
Motivering voor Criterium 1:
Hasselt telt een aantal wijken waar het aantal opvangplaatsen in verhouding tot het aantal kinderen jonger dan 3 jaar zeer beperkt is. Het spreekt voor zich dat de nood aan kinderopvang in deze wijken groter is dan in wijken waar reeds een hoger percentage aan plaatsen beschikbaar is. Dit criterium voldoet ook aan de doelstelling om betaalbare opvang binnen een redelijke termijn en afstand te voorzien voor elk gezin dat kinderopvang nodig heeft.
Criterium 2: Het opvanginitiatief is gelegen in een wijk (cluster) die op basis van een aantal indicatoren als "kwetsbaar" omschreven kan worden - max 4 punten
Motivering voor Criterium 2:
Kinderopvang is een belangrijke factor in de armoedebestrijding. Kinderopvang kan een ontmoetingsplaats en hefboom tot maatschappelijke integratie zijn. De leerlingenkenmerken uit het onderwijs bieden een goed aanknopingspunt om de "kwetsbaarheid" van het kind of van een wijk aan te tonen. Binnen het onderwijs wordt op basis van vier leerlingenkenmerken de sociale achtergrond van leerlingen bepaald m.n. het opleidingsniveau van de moeder, beschikken over een studietoelage, een andere thuistaal en wonen in een buurt met veel schoolse vertraging. Deze kenmerken zijn zo gekozen omdat uit onderzoek blijkt dat leerlingen die scoren op één of meerdere van deze indicatoren beperktere kansen in het onderwijs hebben en dus ook later op de arbeidsmarkt. Er werd gekozen voor de cijfers van het kleuteronderwijs omdat deze het beste aansluiten bij doelpopulatie kinderopvang. De uitbreidingsronde kinderopvang baby's en peuters gaat over bijkomende opvangplaatsen op basis van het inkomen van ouder(s). Het is dus belangrijk dat deze nieuwe opvangplaatsen gelegen zijn in een wijk die kwetsbaar genoemd kan worden zodat de kinderopvang laagdrempelig kan zijn in bereikbaarheid en prijs. Kind & Gezin beoogt dat deze IKT-opvangplaatsen voornamelijk terecht komen bij kinderen uit gezinnen die deel uit maken van een voorrangsgroep of deel uit maken van een kwetsbaar gezin.
Daarom voorziet Kind & Gezin in de erkenningsvoorwaarden tot IKT-subsidie volgende voorwaarde: minstens 20 % van alle kinderen die men op jaarbasis opvangt, zijn kinderen van gezinnen met minstens 2 van de kenmerken: werk, alleenstaand, laag inkomen, pleegkind of zijn kinderen uit kwetsbare gezinnen.
Het is dus belangrijk dat er niet alleen gekeken wordt naar de 'opvangnood' maar ook of de specifiek beoogde doelgroep bereikt kan worden. Anderzijds moet er voor gezorgd worden dat er een leefbare ‘sociale mix’ in de wijken voorzien blijft. De combinatie van de verschillende criterium moeten hiervoor zorgen.
Criterium 3: De nieuwe opvangplaatsen kennen een goede ligging ten opzichte van bestaande groepsopvanginitiatieven in de wijk (cluster) - max 3 punten
De opvangplaatsen zijn gelegen binnen de grote ring rond Hasselt
De nieuwe opvangplaatsen zijn gelegen buiten de grote ring rond Hasselt
De nieuwe opvangplaatsen maken deel uit van een bestaand opvanginitiatief
Motivering voor Criterium 3
Dit criterium werd aangemaakt omdat we een goed spreidingsbeleid belangrijk vinden. Een grote concentratie van opvanginitiatieven heeft immers een invloed op de leefbaarheid van het nieuwe project en de bestaande projecten. Bestaande projecten, die wensen uit te breiden, zijn gebonden aan de bestaande situatie. Om ook deze opvanginitiatieven groeimogelijkheden te geven kunnen zij ook 3 punten verdienen ondanks dat er mogelijks een groepsopvangproject in hun nabije omgeving ligt.
Criterium 4: het nieuwe opvanginitiatief is bereikbaar via het openbaar vervoer - max 2 punten
De Mobiscore kijkt hoe dicht de locatie ligt bij stations, bus- en tramhaltes. De Mobiscore houdt rekening met: de afstand tot een halte in de buurt en de knooppuntwaarde van de halte. De knooppuntwaarde hangt af van de frequentie van het vervoersaanbod, de vervoerscapaciteit , de aansluitingen – en (multimodale) overstapmogelijkheden. Hoe hoger de knooppuntwaarde – anders gezegd: hoe beter het openbaar vervoer – hoe hoger de Mobiscore.
Motivering voor Criterium 4
Het is het opzet om te komen tot een goed gespreid aanbod van opvangplaatsen over heel het grondgebied Hasselt. Maar tevens is het belangrijk dat het opvanginitiatief ook vlot bereikbaar is voor ouders. En dit niet alleen voor ouders van de wijk zelf, maar ook voor ouders van omliggende wijken of ouders die ‘op weg naar hun werk’ hun kind naar de opvang wensen te brengen.
Waarom de keuze ‘goed openbaar vervoer’? Een bushalte ligt meestal op een verbindingsweg, een weg die een vlotte doorgang biedt ook voor de wagen. Dit is een goede indicator voor een ruime bereikbaarheid.
Criterium 5: het nieuwe opvanginitiatief maakt deel uit van een project dat meerdere diensten/zorggroepen samenbrengt - max 3 punten
Motivering voor Criterium 5
We vinden het belangrijk dat er ingezet wordt op innoverende projecten die door samenwerking kostendrukkend zijn en verschillende zorggroepen samenbrengen. Hoe verder de samenwerking gaat hoe hoger het project gequoteerd wordt.
De beoordelingsprocedure bij deze uitbreidingsronde
De secretaris van het LOK maakt de de beoordelingscriteria en -procedure, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad, voor 31 januari 2021 over aan Kind & Gezin (Opgroeien).
De secretaris van het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) zorgt voor de algemene bekendmaking van de beoordelingscriteria en -procedure ten laatste op 31 januari 2021.
De secretaris van het LOK, bereidt de beoordeling van de aanvragen voor, door elke aanvraag te toetsen aan de door het lokaal bestuur (gemeenteraad) vastgelegde beoordelingscriteria en kent aan de projecten een objectieve score toe, laat deze bekrachtigen voor het CBS vooraleer ze tijdig worden overgemaakt aan Kind & Gezin (Opgroeien).
Het decreet van 20 april 2012 houdende de organisatie van kinderopvang van baby's en peuters.
Het besluit van de Vlaamse regering van 24 mei 2013 (BS 18 juni 2013) houdende het lokaal beleid kinderopvang die de adviesopdracht van het lokaal bestuur vastlegt.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 9 mei 2014 (BS 25 juli 2014) houdende de procedures voor de aanvraag en de toekenning van de vergunning en de subsidies voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters (of kortweg het Procedurebesluit genoemd) die de programmatieregels vast legt die Kind & Gezin moet naleven bij het opmaken van een oproep en het doorlopen van de procedure.
De gemeenteraad keurt goed dat er bij de uitbreidingsronde voor baby's en peuters 2021 geen beroep gedaan gaat worden op een voorafname in functie van het omschakelen van bestaande vrije plaatsen naar inkomensgerichte plaatsen.
De gemeenteraad keurt de beoordelingscriteria en de -procedure voor de uitbreidingsronde voor baby's en peuters 2021 van Kind & Gezin (Opgroeien) goed.
De gemeenteraad keurt de bekendmaking van deze de beoordelingscriteria en de - procedure voor de uitbreidingsronde voor baby's en peuters 2021 aan Kind & Gezin (Opgroeien), bestaande organisatoren, en potentieel nieuwe organisatoren goed.
Sinds het inschrijvingsdecreet van 25 november 2011 zijn schoolbesturen verplicht de maximumcapaciteit van hun scholen te bepalen. Scholen die behoren tot een LOP-werkingsgebied zijn er ook aan gehouden afspraken te maken over de inschrijvings- en voorrangsperiodes in het LOP. De stedelijke basisscholen hanteren de afspraken die gemaakt worden in het Lokaal Overlegplatform Basisonderwijs Hasselt. Hier worden eveneens afspraken gemaakt rond de dubbele contingentering voor indicator- en niet-indicatorleerlingen.
Elk schoolbestuur moet de capaciteit voor elke school, onderwijsniveau en vestigingsplaats bepalen. De capaciteit van de school, het niveau en de vestigingsplaats worden maximaal vastgelegd voor zover de veiligheid van de kinderen niet in het gedrang komt. Het schoolbestuur kan ondanks het bereiken van de capaciteit toch bepaalde leerlingen inschrijven conform het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 art.37 novies §5.
Scholen die gelegen zijn in een werkingsgebied van een Lokaal Overleg Platform (LOP) moeten voorrangsperiodes voorzien van minimaal twee weken per voorrangsgroep, waarbinnen ouders leerlingen kunnen inschrijven. Scholen in een LOP-gebied kunnen voor de voorrangsgroep ‘kinderen van personeel’ een kortere voorrangsperiode voorzien. Scholen in een LOP-gebied kunnen ten vroegste de inschrijvingen starten op de eerste schooldag van maart van het voorafgaande schooljaar. Scholen in een LOP-gebied zijn verplicht in te schrijven volgens de regels van de dubbele contingentering.
Globaal genomen is de capaciteit van het Hasselts stedelijk onderwijs ruim genoeg, maar sommige leerjaren staan lokaal wel onder druk. Hier wordt dan doorverwezen naar andere scholen in de buurt. De globale capaciteit van het basisonderwijs in Hasselt is voldoende ruim om voor alle leerlingen een plaatsje te voorzien.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het decreet van 30 mei 2012 houdende technische en praktische aanpassingen aan het decreet van 25 november 2011 betreffende het inschrijvingsrecht.
Het decreet van 25 november 2011 betreffende het inschrijvingsrecht.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, de artikelen 3, 15, 18, 21, 22, 25, 26, 27, 28, 29, 32, 37, hoofdstuk IV afdeling 3 Recht op inschrijving, de artikelen 37bis - 37 duodevicies en afdeling 4 Aanmeldingsprocedures, de artikelen 37 undevicies – artikel 37 vicies septies.
De omzendbrief BaO/2012/01 Inschrijvingsrecht en aanmeldingsprocedures in het basisonderwijs.
Om een idee te geven van de capaciteit van de stedelijke basisscholen voor het schooljaar 2021-2022, vermelden we hierbij het huidige aantal ingeschreven leerlingen op datum van 5 januari 2021, de vastgestelde maximumcapaciteit per geboortejaar (voor de kleuterschool) of leerjaar (voor de lagere school) en het aantal vrije plaatsen.
- Stedelijke basisschool Kermt, Diestersteenweg 165, 3510 Hasselt
|
huidig aantal lln |
maximum aantal lln |
aantal vrije plaatsen |
|
24 |
24 | |
|
17 |
24 |
7 |
|
12 |
24 |
12 |
|
16 |
24 |
12 |
|
23 |
24 |
1 |
|
24 |
24 |
1 |
|
20 |
24 |
4 |
|
20 |
24 |
4 |
|
24 |
24 |
0 |
|
24 |
24 |
0 |
- Stedelijke basisschool Kuringen, Joris van Oostenrijkstraat 53, 3511 Hasselt
huidig aantal lln |
maximum aantal lln |
vrije plaatsen | |
|
|
72 |
72 |
|
69 |
72 |
3 |
|
63 |
72 |
9 |
|
72 |
72 |
0 |
|
65 | 72 |
7 |
|
72 |
72 |
0 |
|
58 | 72 |
15 |
|
61 |
72 |
11 |
|
64 |
72 |
8 |
|
71 | 72 |
1 |
- Stedelijke basisschool Rapertingen, Bieststraat 40, 3500 Hasselt
|
huidig aantal |
maximum aantal |
vrije plaatsen |
|
|
44 |
44 |
|
|
44 |
9 |
|
35 |
44 |
9 |
|
30 |
44 |
14 |
|
45 |
44 |
0 |
|
45 |
44 |
0 |
|
46 |
44 |
0 |
|
42 |
44 |
0 |
|
45 |
44 |
0 |
|
44 |
44 |
9 |
- Stedelijke basisschool 'De Spr@nkel', Spalbeekstraat 62, 3510 Hasselt
|
huidig aantal |
maximum aantal |
vrije plaatsen |
|
|
48 |
48 |
|
26 |
48 | 22 |
|
25 | 24 |
0 |
|
17 | 24 |
8 |
|
30 | 48 |
18 |
|
31 | 48 |
17 |
|
28 | 48 |
20 |
|
24 | 24 |
0 |
|
17 | 24 |
7 |
|
17 | 24 |
7 |
- Stedelijke basisschool Tuilt, Zolderse Kiezel 86, 3511 Hasselt: 376
|
huidig aantal |
maximum aantal |
vrije plaatsen |
|
|
48 |
48 |
|
37 |
48 |
11 |
|
29 |
48 |
19 |
|
35 |
48 |
13 |
|
37 |
48 |
11 |
|
24 |
25 |
1 |
|
45 |
50 |
5 |
|
49 |
50 |
1
|
|
45 |
50 |
5 |
|
25 |
25 |
0 |
De gemeenteraad keurt de capaciteitsbepaling en de vastlegging van de inschrijvings- en voorrangsperiode voor het schooljaar 2021-2022 goed.
capaciteitsbepaling
De capaciteit wordt vanaf 1 september 2021 en voor het schooljaar 2021-2022 beperkt tot volgende maximum-aantallen:
- Stedelijke basisschool Kermt, Diestersteenweg 165, 3510 Hasselt: 230
- Stedelijke basisschool Kuringen, Joris van Oostenrijkstraat 53, 3511 Hasselt: 720
- Stedelijke basisschool Rapertingen, Bieststraat 40, 3500 Hasselt: 440
- Stedelijke basisschool 'De Spr@nkel', Spalbeekstraat 62, 3510 Hasselt: 340
- Stedelijke basisschool Tuilt, Zolderse Kiezel 86, 3511 Hasselt: 440
inschrijvings- en voorrangsperiode
§1 Over de inschrijvings- en voorrangsperiodes werden afspraken gemaakt binnen het Lokaal Overlegplatform Basisonderwijs Hasselt. De inschrijvingsperiode voor de voorrangsgroep van dezelfde leefentiteit (broers en zussen) en de inschrijvingsperiode voor de voorrangsgroep kinderen van personeel worden samengenomen. Deze periode start op 29 januari tot en met 12 februari 2021. Daarna volgen twee weken waarin de kinderen worden ondergebracht in voorrangsgroepen indicator- en niet-indicatorleerlingen. Deze periode loopt van maandag 1 maart 2021 tot en met 15 maart 2021. Na deze periode, namelijk vanaf maandag 22 maart 2021, wordt er geen voorrang meer verleend en gelden er vrije inschrijvingen.
§2 De inschrijvingsperiodes worden bekend gemaakt aan alle belanghebbenden via een brede informatiecampagne voor alle scholen op het Hasselts grondgebied. Deze campagne wordt georganiseerd door de stad Hasselt in samenwerking met het Lokaal Overlegplatform en omvat o.a. brochures die gericht worden aan de betrokken ouders en informatie op de gemeentelijke website. Elke school maakt de inschrijvingsmodaliteiten ook bekend via haar eigen kanalen, zoals de schoolwebsite, een brief aan de ouders, een infobrochure, etc.
Een school moet de vrije plaatsen minstens bekend maken op volgende momenten, en (behalve voor de vrije inschrijvingsperiode) telkens per contingent:
De vrije plaatsen in de stedelijke scholen worden gecommuniceerd via de website van het LOP Basis Hasselt en via de schoolwebsites.
dubbele contingentering
Alle Hasseltse scholen dienen zich te houden aan de afspraken die gemaakt worden in het Lokaal Overlegplatform Basisonderwijs Hasselt betreffende de dubbele contingentering. Deze twee contingenten zijn gericht op het verkrijgen van een evenredige verdeling van indicator- en niet-indicatorleerlingen over de scholen in het LOP-gebied Hasselt.
Vermits de stedelijke basisscholen de capaciteit bepalen op niveau van geboortejaren voor het kleuteronderwijs en leerjaren voor het lager onderwijs, geldt de contingentering en bijhorende voorrangsperiode enkel voor het geboortejaar 2019 & 2018 en het eerste leerjaar.
De directeur kan in bepaalde situaties leerlingen toch inschrijven als de maximumcapaciteit bereikt is.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 3.337.707,50 (excl. btw) of € 3.516.993,30 (incl. btw).
- Een deel (L209076B - R002817) van de kostprijs wordt betaald door Fluvius System Operator, Gouverneur Verwilghensingel 32 te 3500 Hasselt. Dit deel wordt geraamd op € 1.313.073,09 (incl. 0% btw) - gesubsidieerd
- Een deel (L209076B - R002817) van de kostprijs wordt betaald door Fluvius System Operator, Gouverneur Verwilghensingel 32 te 3500 Hasselt. Dit deel wordt geraamd op € 7.715,05 (incl. 0% btw)
- Een deel (L209076C - R002818) van de kostprijs wordt betaald door Fluvius System Operator, Gouverneur Verwilghensingel 32 te 3500 Hasselt. Dit deel wordt geraamd op € 706.083,54 (incl. 0% btw) + € 452.990,15 sleufherstel (incl. 0% btw) = € 1.159.073,69 - gesubsidieerd
- Een deel (L209076C - R002818) van de kostprijs wordt betaald door Fluvius System Operator, Gouverneur Verwilghensingel 32 te 3500 Hasselt. Dit deel wordt geraamd op € 4.103,75 (incl. 0% btw)
- Een deel van de kostprijs wordt betaald door Stad Hasselt: € 1.306.732,07 (excl. btw) - € 452.990,15 sleufherstel = € 853.741,92 (excl. btw) of € 1.033.027,72 (incl. 21% btw).
Bedrag excl. btw: € 853.741,92
Bedrag incl. btw: € 1.033.027,72 (21% btw)
MJP: MJP005363
- Kuringen Noord – fase 3
ARK: 2020/22400000/ALO/0200/MOB
BUDGET: Beleidsinvesteringsbudget
ORBA: PA5569
Borg: Ja
Prijsherziening: Ja
Omschrijving : Kuringen Noord - fase 3
Totaal budget: € 950.000,00 (2021)
Restbudget: Bestekvaststelling
Door Fluvius werd bij de Vlaamse Overheid een subsidie dossier ingediend voor de aanleg van riolering in de straten van Kuringen Heide ten noorden van het Kanaal en ten zuiden van de spoorweg Hasselt-Mol.
De samenwerkingsovereenkomst R/000740 voor het uitvoeren van de opdracht 'Sanering lozingen op kanaal Kuringen Noord - Fase 3', opgesteld door Arcadis Belgium, goedgekeurd in de gemeenteraad van 27 mei 2008, tussen de aanbestedende overheden de Fluvius System Operator (Fluvius) en de Stad Hasselt waarbij de Fluvius System Operator in het kader van het algemeen belang wordt aangesteld als opdrachtgevend bestuur.
De ontwerpopdracht voor de opdracht “Sanering lozingen op kanaal Kuringen Noord - Fase 3” werd gegund aan Arcadis Belgium N.V., Corda 1 Kempische Steenweg 311/2.07 te 3500 Hasselt.
In het kader van de opdracht “Sanering lozingen op kanaal Kuringen Noord - Fase 3” werd een bestek met nrs. R/002817 & R/002818 opgesteld door de ontwerper, Arcadis Belgium N.V., Corda 1 Kempische Steenweg 311/2.07 te 3500 Hasselt.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 3.337.707,50 (excl. btw) of € 3.516.993,30 (incl. btw).
- Een deel (L209076B - R002817) van de kostprijs wordt betaald door Fluvius System Operator, Gouverneur Verwilghensingel 32 te 3500 Hasselt. Dit deel wordt geraamd op € 1.313.073,09 (incl. 0% btw) - gesubsidieerd
- Een deel (L209076B - R002817) van de kostprijs wordt betaald door Fluvius System Operator, Gouverneur Verwilghensingel 32 te 3500 Hasselt. Dit deel wordt geraamd op € 7.715,05 (incl. 0% btw)
- Een deel (L209076C - R002818) van de kostprijs wordt betaald door Fluvius System Operator, Gouverneur Verwilghensingel 32 te 3500 Hasselt. Dit deel wordt geraamd op € 706.083,54 (incl. 0% btw) + € 452.990,15 sleufherstel (incl. 0% btw) = € 1.159.073,69 - gesubsidieerd
- Een deel (L209076C - R002818) van de kostprijs wordt betaald door Fluvius System Operator, Gouverneur Verwilghensingel 32 te 3500 Hasselt. Dit deel wordt geraamd op € 4.103,75 (incl. 0% btw)
- Een deel van de kostprijs wordt betaald door Stad Hasselt: € 1.306.732,07 (excl. btw) - € 452.990,15 sleufherstel = € 853.741,92 (excl. btw) of € 1.033.027,72 (incl. 21% btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 41, 10° lid betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt het bestek met nrs. R/002817 & R/002818 en de raming voor de opdracht “Sanering lozingen op kanaal Kuringen Noord - Fase 3” opgesteld door de ontwerper, Arcadis Belgium N.V., Corda 1 Kempische Steenweg 311/2.07 te 3500 Hasselt goed.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 3.337.707,50 (excl. btw) of € 3.516.993,30 (incl. btw).
- Een deel (L209076B - R002817) van de kostprijs wordt betaald door Fluvius System Operator, Gouverneur Verwilghensingel 32 te 3500 Hasselt. Dit deel wordt geraamd op € 1.313.073,09 (incl. 0% btw) - gesubsidieerd
- Een deel (L209076B - R002817) van de kostprijs wordt betaald door Fluvius System Operator, Gouverneur Verwilghensingel 32 te 3500 Hasselt. Dit deel wordt geraamd op € 7.715,05 (incl. 0% btw)
- Een deel (L209076C - R002818) van de kostprijs wordt betaald door Fluvius System Operator, Gouverneur Verwilghensingel 32 te 3500 Hasselt. Dit deel wordt geraamd op € 706.083,54 (incl. 0% btw) + € 452.990,15 sleufherstel (incl. 0% btw) = € 1.159.073,69 - gesubsidieerd
- Een deel (L209076C - R002818) van de kostprijs wordt betaald door Fluvius System Operator, Gouverneur Verwilghensingel 32 te 3500 Hasselt. Dit deel wordt geraamd op € 4.103,75 (incl. 0% btw)
- Een deel van de kostprijs wordt betaald door Stad Hasselt: € 1.306.732,07 (excl. btw) - € 452.990,15 sleufherstel = € 853.741,92 (excl. btw) of € 1.033.027,72 (incl. 21% btw).
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau door de aanbestedende overheid.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 1.148.633,80 (excl. btw) of € 1.276.159,95 (incl. btw).
- Werken tlv Stad Hasselt: € 763.623,83 (excl. btw) - € 156.356,47 (geen btw - deel sleufherstel) = € 607.267,36 of € 734.793,51 (incl. 21% btw).
- Werken tlv Fluvius System Operator, Gouverneur Verwilghensingel 32 te 3500 Hasselt met 75% tussenkomst door de Stad Hasselt. Dit deel wordt geraamd op € 385.009,97 (geen btw) + € 156.356,47 (geen btw - deel sleufherstel) = € 541.366,44
- Stad Hasselt betaalt een tussenkomst van 75% op het deel werken tlv Fluvius, zijnde 75 % op € 385.009,97 of € 288.757,48 (basis raming). Voor de financiering van de tussenkomst van de Stad Hasselt in de aanleg van de riolering (75% basis raming) wordt beroep gedaan op kredieten van het rioleringsfonds.
Bedrag excl. btw: € 607.267,36
Bedrag incl. btw: € 734.793,51
MJP: MJP005371 - Oude Spoorbaan
ARK: 2020/22400000/ALO/0200/MOB
BUDGET: Beleidsinvesteringsbudget
ORBA: PA5577
Bijdrage riolering - ARK 6640000 (MJP wordt nog aangemaakt)
Borg: Ja
Prijsherziening: Ja
Totaal budget: € 400.000,00 (2022)
Restbudget: Bestekvaststelling
Door Fluvius werd bij de Vlaamse Overheid een subsidiedossier ingediend voor de aanleg van Wegenis en rioleringswerken Crutzenstraat-Stationsomgeving - Fase Oude Spoorbaan.
De samenwerkingsovereenkomst en het aanstellen van de ontwerper werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 28 januari 2020, tussen de aanbestedende overheden zijnde Fluvius System Operator (Fluvius) en de Stad Hasselt, waarbij Fluvius System Operator in het kader van het algemeen belang wordt aangesteld als opdrachtgevend bestuur.
De ontwerpopdracht voor de opdracht “Wegenis en rioleringswerken Oude Spoorbaan” werd gegund aan Sweco Belgium, Herkenrodesingel 8B te 3500 Hasselt.
In het kader van de opdracht “Wegenis en rioleringswerken Oude Spoorbaan” werd een bestek met nr. R/001612 opgesteld door de ontwerper, Sweco Belgium, Herkenrodesingel 8B te 3500 Hasselt.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 1.148.633,80 (excl. btw) of € 1.276.159,95 (incl. btw).
- Werken tlv Stad Hasselt: € 763.623,83 (excl. btw) - € 156.356,47 (geen btw - deel sleufherstel) = € 607.267,36 of € 734.793,51 (incl. 21% btw).
- Werken tlv Fluvius System Operator, Gouverneur Verwilghensingel 32 te 3500 Hasselt met 75% tussenkomst door de Stad Hasselt. Dit deel wordt geraamd op € 385.009,97 (geen btw) + € 156.356,47 (geen btw - deel sleufherstel) = € 541.366,44
- Stad Hasselt betaalt een tussenkomst van 75% op het deel werken tlv Fluvius, zijnde 75 % op € 385.009,97 of € 288.757,48 (basis raming). Voor de financiering van de tussenkomst van de Stad Hasselt in de aanleg van de riolering (75% basis raming) wordt beroep gedaan op kredieten van het rioleringsfonds.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 41, 10° lid betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt het bestek met nr. R/001612 en de raming voor de opdracht “Wegenis- en rioleringswerken Oude Spoorbaan” opgesteld door de ontwerper, Sweco Belgium Herkenrodesingel 8B te 3500 Hasselt, goed.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 1.148.633,80 (excl. btw) of € 1.276.159,95 (incl. btw).
- Werken tlv Stad Hasselt: € 763.623,83 (excl. btw) - € 156.356,47 (geen btw - deel sleufherstel) = € 607.267,36 of € 734.793,51 (incl. 21% btw).
- Werken tlv Fluvius System Operator, Gouverneur Verwilghensingel 32 te 3500 Hasselt met 75% tussenkomst door de Stad Hasselt. Dit deel wordt geraamd op € 385.009,97 (geen btw) + € 156.356,47 (geen btw - deel sleufherstel) = € 541.366,44
- Stad Hasselt betaalt een tussenkomst van 75% op het deel werken tlv Fluvius, zijnde 75 % op € 385.009,97 of € 288.757,48 (basis raming). Voor de financiering van de tussenkomst van de Stad Hasselt in de aanleg van de riolering (75% basis raming) wordt beroep gedaan op kredieten van het rioleringsfonds.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau door de aanbestedende overheid.
Het betreft een toetredingsbeslissing tot de aankoopcentrale van Stad Mechelen - er is geen aankoopverplichting.
De stad Mechelen doet een aanbesteding voor de aankoop van een digitale oplossing voor het beheer van de GAS-vaststellingen (GAS = gemeentelijke administratieve sancties). Door deze aanbesteding in de markt te zetten als aankoopcentrale, wordt de kans verhoogd dat er een vooruitstrevende oplossing kan aangekocht worden tegen een aanvaardbare kostprijs.
Door Hasselt te laten vermelden in het bestek van Mechelen, heeft Hasselt de opportuniteit om de geselecteerde oplossing aan te kopen zonder eigen gunningsprocedure. De mogelijkheid om toch voor een eigen gunningsprocedure te gaan, blijft ook bestaan, want er is geen aankoopverplichting.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken,leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt goed dat Stad Hasselt opgenomen wordt als mogelijke afnemer in het bestek voor een digitale oplossing voor het beheer van de GAS-vaststellingen, dat Stad Mechelen als aankoopcentrale in de markt zet. Dit houdt geen aankoopverplichting in.
Inkomsten uit verkoop van UiTPAS
Actieplan: AP000052 Vrijetijdsparticipatie in wijken en deelgemeenten 2020 - 2025
Actienummer: AC000350 Beleidsbudget UiTPAS
Volgnummer: MJP003043
Algemene rekening: 70011000
Beleidsveld 0739 - Overig kunst- en cultuurbeleid
UiTPAS is een spaar en voordelenprogramma voor vrijetijd, voor zowel Hasselaren als niet-Hasselaren. Met UiTPAS kan je punten sparen bij elke deelname en deze punten omruilen voor allerlei voordelen. Extra is dat UiTPAS een structurele korting van 80% geeft aan mensen in armoede die gedomicilieerd zijn in Hasselt. Op die manier werken we aan meer vrijetijdsparticipatie van Hasselaren met financiële moeilijkheden. De doelgroep die recht heeft op een UITPAS met kortingstarief bestaat uit personen die recht hebben op verhoogde tegemoetkoming, OCMW gerechtigd zijn, in schuldbemiddeling of budgetbeheer zitten, tewerkgesteld zijn in een maatwerkbedrijf of worden doorverwezen door het lokaal netwerk vrijetijdsparticipatie. Voor personen die uit deze doelgroep vallen werken we met groeps- en organisatiepassen, die gebruikt kunnen worden door verenigingen die inzetten op toeleiding van de doelgroep. Voor kinderen van gescheiden ouders waarvan één ouder gedomicilieerd is in Hasselt, kan ook een UiTPAS met kansentarief worden aangekocht.
We starten met een beperkt, voornamelijk stedelijk aanbod en breiden in 2021 al uit door aansluiting van verenigingen, sportclubs en gesubsidieerde kunst- en vrijetijdsinstellingen. Ook het DKO en onze eigen sportkampen willen we in 2021 opnemen in het aanbod. Vanaf 2022 kunnen ook privé actoren aansluiten, mits goedkeuring van het CBS.
Het aanbod waar we mee starten bestaat uit: Japanse Tuin, Het Stadsmus, Jenevermuseum Hasselt, Modemuseum Hasselt, Beiaardtoren, stedelijk zwembad Kapermolen, BHL; vestiging Dusart en Kuringen, Huis van het Kind, LDC; Banneux en stadspark, Abdijsite Herkenrode, CCHA en Villa Verbeelding.
Wie er mag aansluiten en hoe vaak MIA’s mogen participeren beslist het CBS. Idem voor de deelname van commerciële partners, die niet noodzakelijk zijn indien het aanbod divers genoeg is. Op deze manier beperken we de financiële impact.
Voor UiTPAS starten we met een communicatie campagne bij lancering, deze herhalen we telkens er een aanzienlijke hoeveelheid partners aansluiten.
Publiq vzw, aangesteld door de Vlaamse regering om UiTPAS in heel Vlaanderen uit te rollen, helpt de stad met de voorbereiding voor de implementatie en blijft ons gedurende het verdere verloop ondersteunen.
Met de uitrol van UiTPAS zetten we in op meer en een bredere communicatie van het bestaande Hasseltse vrijetijdsaanbod. Op die manier willen we alle Hasselaren aanzetten tot meer vrijetijdsparticipatie. We verlagen de financiële drempel voor kansengroepen en leiden ze toe via gerichte communicatie van intermediairen. Verenigingen, clubs en andere instellingen krijgen met UiTPAS een doeltreffend instrument in handen, om ook hun communicatie te verbreden en in te zetten op meer algemene participatie en specifiek, meer participatie van de doelgroep.
UiTPAS is een participatiebevorderend project van de Vlaamse overheid in samenwerking met steden en gemeenten uit Vlaanderen en Brussel. Als stad werken we met UiTPAS aan een bredere communicatie voor vrijetijd, bevorderen we participatie en geven we meer kansen aan mensen in armoede om te kunnen participeren. Ook steunen we verenigingen en clubs door een solidaire kostendeling te hanteren.
De vernieuwde UiTPAS werd opgenomen in het bestuursakkoord, door de uitrol en samenwerking aan te gaan met Publiq vzw werken we verder aan die realisatie. Het college van burgemeester en schepenen gaf reeds goedkeuring voor het invoeren en uitrollen van dit project bij beslissing (2020_CBS_00620).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt de uitrol van UiTPAS, die start met stedelijk aanbod en trapsgewijs uitbreidt vanaf 2021 goed.
De gemeenteraad keurt het retributiereglement op het afleveren van een UiTPAS goed, met ingang vanaf 1 februari 2021
De gemeenteraad keurt goed dat mensen in armoede een UiTPAS met kansentarief kunnen kopen en daarmee zelf maximum 20% van het basistarief betalen. De andere 80% is een gedeelde last tussen de stad Hasselt en de aanbieder. Deze verdeling wordt via een afzonderlijke overeenkomst vastgelegd.
De gemeenteraad legt de goedkeuring over wie mag aansluiten als UiTPASpartner en of op dat aanbod beperkingen van toepassing zijn, in handen van het college van burgemeester en schepenen en keurt hiermee de standaardovereenkomst goed.
De gemeenteraad keurt goed dat er door verenigingen die mensen in armoede toeleiden naar het bestaande aanbod, gebruik gemaakt kan worden van groeps- en organisatiepassen.
De gemeenteraad keurt goed dat met invoering van het nieuwe retributiereglement het oude wordt opgeheven.
Tijdens de eerste lockdown ervaarden mensen met een beperking dat zij te vaak als eerste mochten thuisblijven als (tijdelijk) werknemer of als vrijwilliger.
Tot op vandaag zijn ook dat de mensen die moeilijk opnieuw aangesproken, aangenomen of aangesteld worden.
2 vragen:
- Op welke manier voert onze Stad Hasselt een inclusief personeelsbeleid?
- Op welke manier is onze Stad Hasselt, letterlijk en figuurlijk, een toegankelijke werkgever?
Toen er in 2019 een nieuwe Vlaamse regering werd gevormd, engageerden de huidige regeringspartijen NVA - CD&V - VLD zich om het Spartacusproject te realiseren.
Het traject vormt met 3 lijnen een belangrijk onderdeel voor een goed Limburgs openbaar vervoer. Ivm Spartacuslijn 1 werd er overeengekomen dat de selectieleidraadprocedure verder loopt en dat er intussen zo snel mogelijk een akkoord wordt gesloten met het stadsbestuur van Hasselt, over welk tracé zal gevolgd worden op het grondgebied Hasselt naar het mobiliteitsknooppunt station.
Na veel studiewerk, maar zonder overleg met de bewoners van het stadscentrum of de handelaars en horecaondernemers, lanceerden het Hasseltse stadsbestuur in Het Belang van Limburg op 5 januari via de burgemeester en schepen van Verkeer, het nieuwe tracé via de Groene Boulevard.
De dagen daarop kwam Spartacus herhaaldelijk in de media. Ook experten gaven hun visie.
Op 7 januari lazen we dat coalitiepartner VLD niet akkoord gaat met het voorgestelde tracé.
Wij vragen het schepencollege om duidelijkheid te geven over dit belangrijke mobiliteitsproject voor Hasselt en Limburg.
Het nieuwe jaar heeft ook weer een nieuwe aflevering van de Spartacus-soap met zich meegebracht. Deze keer waren het niet onze Noorderburen die de knuppel in het hoenderhok gooiden, maar wel de OpenVld. Van een tram over de kleine ring – nadat het basistracé door de Heilig Hart-wijk was gesneuveld – gingen we naar een tram die stopt aan het Kolonel Dusartplein of zelfs helemaal geen tram meer.
In een opiniestuk dat uitblinkt in vaagheid liet de burgemeester optekenen dat “openbaar vervoer (zich) moet toespitsen op locaties waar de meeste vervoersvraag aanwezig is. In dat kader is een duurzame verbinding op de populaire Hasseltse Groene Boulevard de logica zelve.” Maar, alsnog de burgemeester, “minstens zo belangrijk als de tracékeuze is de keuze van het vervoersmiddel. De keuze die we nu maken, moet een keuze van de toekomst zijn.” (HBVL, 9 januari 2021)
Schepen van Mobiliteit Marc Schepers was duidelijker. Hij stelt op zijn Facebookpagina om de sneltram te vervangen door trambussen. “Moeten we ons in heel de Spartacus-oefening niet bezinnen over de tram als voertuig? (…) Er zijn intussen diverse hoogwaardige voertuigalternatieven die goedkoper zijn, sneller in te voeren zijn, een beperkte ruimtelijke impact hebben want geen sporen vragen en dus flexibeler zijn dan een tram.
In de pers lazen we vervolgens dat geen enkele Hasseltse bestuurspartij nog achter de komst van een tram in het stadscentrum staat.
Mijn vragen:
1. Het bestuursakkoord, goedgekeurd door de gemeenteraad, lijkt plots op een fundamenteel en cruciaal punt te zijn gewijzigd? Kan daar wat meer toelichting over gegeven worden.
2. Wat is het exacte alternatief dat het Hasselts stadsbestuur nu voorstelt voor de groeiende verkeersellende in en rond Hasselt en kan dat kort gemotiveerd worden?
Een tweetal jaar geleden hield de burgemeester en enkele schepenen een overleg met de dorpsraad van Spalbeek. Op die bijeenkomst werden heel wat suggesties geformuleerd en beloften gedaan omtrent de heraanleg van de Spalbeekstraat, de herbestemming van het oude jeugdhuis en de herinrichting van het perceel waar de pastorij staat.
Is er intussen iets gebeurd met deze plannen? Hoe ver staat het ermee?
Wat is de visie?
Mogen de Spalbekenaren hieraan meedenken?
Meer groen i.p.v. beton tussen Grote en Kleine Ring
Tussen de Kleine en Grote Ring wordt alles volgebouwd met betonblokken, hoe meer hoe liever, hoe hoger hoe beter.
Maar het moet ook nog leefbaar blijven.
Leefbaar, qua dichtheid van bebouwing en leefbaar, qua mobiliteit.
En ik ga je één voorbeeld geven.
Het betreft de site van het slachthuis.
Er zou een U-vormige blok komen, met hierin ingesloten wat groen.
Enkel en alleen maar de bewoners van deze nieuwe blokken vlak langs het groen, hebben baat bij dit ontwerp.
Beter ware het om deze plaats te voorzien van een mooi, open park, waar iedereen in de buurt, ál de omwonenden van kunnen genieten.
Dit is maar één voorbeeld maar zo zullen er wel meer zijn binnen de Grote Ring waar men alles veel te dicht op elkaar wil volbouwen en waar er nood is aan meer groen.
U, meneer Venken, als verantwoordelijke voor parken en groen, kan hier opteren om er een mooi park aan te leggen. U kan zorgen dat er meer groen komt tussen al die beton.
Mijn vragen;
De nieuwe effectentaks van de federale regering zal ook de steden of gemeenten, OCMW’s en onder meer AGB’s en intercommunales treffen. Het is niet aanvaardbaar dat de federale regering een belasting oplegt aan de lokale bestuursniveaus. Ook de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten verzette zich reeds tegen deze beslissing van de federale regering. We hekelen het feit dat lokale besturen hierdoor getroffen worden terwijl zij bijzondere financiële inspanningen leveren om de gevolgen van de corona-crisis voor hun sport- en cultuurverenigingen, de middenstand en de inwoners die door de crisis worden geraakt, trachten te temperen.
De Vlaams-Belangfractie vraagt dan ook dat de gemeenteraad van Hasselt en het stadsbestuur in het bijzonder, zich uitspreekt tegen deze belasting op lokale besturen.
Overwegend
Voorstel van raadsbesluit