België wordt geconfronteerd met de COVID-19-pandemie. De karakteristieken van het coronavirus COVID-19, in het bijzonder met betrekking tot de besmettelijkheid, het sterfterisico en het aantal gevallen die werden gedetecteerd dwingen tot het opleggen en doen naleven van bepaalde maatregelen, in het bijzonder de quarantaine- en isolatieplicht.
Met het oog op de bescherming van de volksgezondheid werd federaal de quarantaineverplichting opgelegd in volgende omstandigheden:
Artikel 47/1 van het preventiedecreet bepaalt dat de lokale besturen instaan voor de controle en de handhaving van deze quarantaine- en isolatieverplichtingen.
Teneinde te kunnen voldoen aan deze taak van controle en handhaving van de quarantaine- en isolatieverplichtingen wenst de Stad Hasselt een beroep te doen op medewerkers van het OCMW Hasselt, waaronder maar niet beperkt tot medewerkers van de sociale dienst.
Omdat voorgaande ook betrekking heeft op personen die tijdens de kerstvakantie in het buitenland verbleven, is elk verder uitstel om aan controle en handhaving te doen onaanvaardbaar.
De urgentie en het risico voor de volksgezondheid die het coronavirus COVID19 met zich meebrengt voor de Belgische bevolking, met inbegrip van de inwoners en bezoekers van onze gemeente, verplichten de Stad Hasselt onmiddellijk de nodige stappen te nemen – in het bijzonder het ondertekenen van het protocol tussen het Agentschap Zorg en Gezondheid en het organiseren van de controle en handhaving - om de openbare gezondheid in het algemeen, en de gezondheid van de bezoekers en inwoners van onze gemeente in het bijzonder, op een adequate manier te vrijwaren.
Het ondertekenen van het protocol tussen de Stad Hasselt en het Agentschap Zorg en Gezondheid was essentieel om de quarantaineverplichting op lokaal niveau te kunnen controleren en handhaven, om op die manier de verdere verspreiding van het COVID-19-virus tot een minimum te beperken.
In dat protocol diende de Stad tevens een verantwoordelijke van verwerking aan te duiden. Dit is de persoon die de gegevens zal ontvangen. Per gemeente is er slechts één persoon aan wie de gegevens zullen worden overgemaakt. Deze persoon kan vervolgens, overeenkomstig de bepalingen van het protocol, de informatie overmaken aan de diensten/personen die zullen instaan voor de effectieve controle en handhaving van de quarantaineverplichtingen (voorbeeld : lokale politiezone, OCMW-personeelsleden, …).
Vanaf de inwerkingtreding van het wetgevend kader en de ondertekening van het hogergenoemd protocol, krijgt de verantwoordelijke van de verwerking van de Stad de gegevens van de personen die verplicht in quarantaine moeten.
Gelet op de bevoegdheid bestuurlijke politie van de burgemeester alsook gelet op de gevoeligheid van de gegevens werd de burgemeester van de Stad Hasselt aangeduid als verantwoordelijke van de verwerking en worden de gegevens dus aan hem bezorgd.
Aangezien de Stad Hasselt een beroep wenst te doen op de medewerkers van het OCMW Hasselt voor bepaalde taken in het kader van de opvolging van de quarantaine- en isolatieverplichtingen dienen zij eveneens toegang te hebben tot de gegevens die de Stad Hasselt ingevolge hogergenoemd protocol heeft ontvangen van het Agentschap Zorg en Gezondheid.
Om deze doorgifte van gegevens aan het OCMW Hasselt mogelijk te maken, dient er een bijkomend protocol afgesloten te worden tussen de Stad Hasselt en het OCMW Hasselt.
Artikel 34/1 van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid (hierna het decreet van 21 november 2003 te noemen) en artikel 2 van het besluit Vlaamse Regering 8 januari 2021 tot uitvoering van artikel 34/1, tweede lid, en artikel 47/1 van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 juni 2020 tot uitvoering van het decreet van 29 mei 2020 tot organisatie van de meldingsplicht en het contactonderzoek in het kader van COVID-19, maken gegevensdeling mogelijk tussen enerzijds het agentschap Zorg en Gezondheid en anderzijds de gemeente van de hoofdverblijfplaats of een andere gepaste plaats waar die personen in tijdelijke afzondering gaan, waaraan de persoonsgegevens worden bezorgd, met het oog op de handhaving van de maatregel, vermeld in artikel 47/1 van hetzelfde decreet.
De gemeente is in het voormelde artikel 34/1 aangewezen als verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van de persoonsgegevens die ze op basis van deze bepaling heeft ontvangen.
De Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming, AVG);
Artikel 28 lid 3 van de AVG stelt dat de uitvoering van verwerkingen door een verwerker moet worden geregeld in een overeenkomst tussen verwerkingsverantwoordelijke en verwerker: de verwerkingsovereenkomst, verwerkingsovereenkomsten tussen overheden worden gevat in een protocol;
De Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
De gemeenteraad keurt het protocol tussen Stad Hasselt en OCMW Hasselt voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap Zorg en Gezondheid (AZG) in het kader van de quarantaine- en isolatieverplichting goed.