Terug
Gepubliceerd op 25/06/2025

2025_GR_00282 - Zaak der wegen - wijziging van de bestaande rooilijn in functie van de heraanleg de Bijvennestraat - Sanering Godsheide Noord - Aanpassing van een bestaande rooilijn in functie van wegenis- en rioleringswerken Sanering Godsheide Noord - OMV_2024070697 - Goedkeuren

gemeenteraad
di 24/06/2025 - 20:05 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Willy Claes, voorzitter; Steven Vandeput, burgemeester; Karolien Mondelaers, schepen; Kevin Schouterden, schepen; Laurence Libert, schepen; Tom Thijsen, schepen; Tine Jans, schepen; Rik Dehollogne, schepen; Dries Martens, schepen; Frank Dewael, schepen; Dymfna Meynen, schepen; Hugo Philtjens, gemeenteraadslid; Brigitte Smets, gemeenteraadslid; Marie-Paule Vandormael, gemeenteraadslid; Luc Dullaers, gemeenteraadslid; Tom Vandeput, gemeenteraadslid; Derya Erdogan, gemeenteraadslid; Habib El Ouakili, gemeenteraadslid; Frank Troosters, gemeenteraadslid; Joske Dexters, gemeenteraadslid; Ellen Hoebrechts, gemeenteraadslid; Tom Cox, gemeenteraadslid; Raf Martens, gemeenteraadslid; Bart Moors, gemeenteraadslid; Inge Hendrikx, gemeenteraadslid; Pieter Jamaer, gemeenteraadslid; Nele Kelchtermans, gemeenteraadslid; Dirk Thoelen, gemeenteraadslid; Tinne Knapen, gemeenteraadslid; Bright Adiyia, gemeenteraadslid; Laure Lesire, gemeenteraadslid; Annelies Vanderlinden, gemeenteraadslid; Koen Reekmans, gemeenteraadslid; An Cox, gemeenteraadslid; Gerda Veldeman, gemeenteraadslid; Toon Vranken, gemeenteraadslid; Davy Wolfs, gemeenteraadslid; Patrick Mortelmans, gemeenteraadslid; Heidi Kestens, gemeenteraadslid; Magalie Manshoven, gemeenteraadslid; Peter Vanaken, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Astrid Franssens, schepen; Hubert Lenssen, gemeenteraadslid; Aurelie Decoene, gemeenteraadslid

Secretaris

Peter Vanaken, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Willy Claes, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00282 - Zaak der wegen - wijziging van de bestaande rooilijn in functie van de heraanleg de Bijvennestraat - Sanering Godsheide Noord - Aanpassing van een bestaande rooilijn in functie van wegenis- en rioleringswerken Sanering Godsheide Noord - OMV_2024070697 - Goedkeuren

Aanwezig

Willy Claes, Steven Vandeput, Karolien Mondelaers, Kevin Schouterden, Laurence Libert, Tom Thijsen, Tine Jans, Rik Dehollogne, Dries Martens, Frank Dewael, Dymfna Meynen, Hugo Philtjens, Brigitte Smets, Marie-Paule Vandormael, Luc Dullaers, Tom Vandeput, Derya Erdogan, Habib El Ouakili, Frank Troosters, Joske Dexters, Ellen Hoebrechts, Tom Cox, Raf Martens, Bart Moors, Inge Hendrikx, Pieter Jamaer, Nele Kelchtermans, Dirk Thoelen, Tinne Knapen, Bright Adiyia, Laure Lesire, Annelies Vanderlinden, Koen Reekmans, An Cox, Gerda Veldeman, Toon Vranken, Davy Wolfs, Patrick Mortelmans, Heidi Kestens, Magalie Manshoven, Peter Vanaken
Stemmen voor 40
Brigitte Smets, Derya Erdogan, Frank Troosters, Habib El Ouakili, Joske Dexters, Karolien Mondelaers, Kevin Schouterden, Laurence Libert, Rik Dehollogne, Steven Vandeput, Tom Vandeput, Dymfna Meynen, Inge Hendrikx, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Frank Dewael, Bart Moors, Tom Cox, An Cox, Dirk Thoelen, Hugo Philtjens, Tinne Knapen, Marie-Paule Vandormael, Laure Lesire, Luc Dullaers, Pieter Jamaer, Tine Jans, Dries Martens, Ellen Hoebrechts, Tom Thijsen, Annelies Vanderlinden, Koen Reekmans, Bright Adiyia, Gerda Veldeman, Toon Vranken, Davy Wolfs, Patrick Mortelmans, Heidi Kestens, Magalie Manshoven, Willy Claes
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_GR_00282 - Zaak der wegen - wijziging van de bestaande rooilijn in functie van de heraanleg de Bijvennestraat - Sanering Godsheide Noord - Aanpassing van een bestaande rooilijn in functie van wegenis- en rioleringswerken Sanering Godsheide Noord - OMV_2024070697 - Goedkeuren 2025_GR_00282 - Zaak der wegen - wijziging van de bestaande rooilijn in functie van de heraanleg de Bijvennestraat - Sanering Godsheide Noord - Aanpassing van een bestaande rooilijn in functie van wegenis- en rioleringswerken Sanering Godsheide Noord - OMV_2024070697 - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31, bepaalt het volgende:

“§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of

opheffing van de gemeenteweg.

De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”

Het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47, bepaalt het volgende:

Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”

Volgens de toelichting bij bovengenoemd omgevingsdecreet en -besluit:

Art. 47. Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:

- de bevoegde overheid mag rechtstreeks weigeren zonder het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen;

- de regeling geldt zowel voor aanvragen voor stedenbouwkundige handelingen als voor het verkavelen van gronden;

- beslist de gemeenteraad ongunstig over de zaak van de wegen, dan kan de bevoegde overheid geen vergunning verlenen, ook niet in beroep;

- de gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag;

- de gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere bezwaarschriften.”

De aanvraag tot omgevingsvergunning werd bij Departement Omgeving (Vlaanderen) ingediend door Stad Hasselt en Fluvius en betreft de omgevingsaanvraag voor " het project: sanering Godsheide noord; het aanleggen van een gescheiden rioleringsstelsel en het aanleggen van wegenis en fietspaden, het vellen van bomen, het reliëf van de bodem aanzienlijk wijzigen en het tijdelijk inrichten van een terrein voor grondverbetering, het wijzigen van het reliëf en aanpassen kleine landschapselementen - aanpassen van de grachten en het wijzigen van historisch permanente graslanden, incl. het verbonden microreliëf en poelen en het exploiteren van een bemaling voor rioleringswerken, met verzoek tot bijstelling van milieuvoorwaarden”. 

Deze omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen omvat daarmee de wijziging van gemeentewegen. Meer specifiek worden de rooilijnen van de Bijvennestraat opnieuw vastgelegd en worden de historische rooilijnen van Chemin 61 opgehoffen.  Het beoogde ontwerp rooilijnplan voorziet nieuwe rooilijnen, gelegen op percelen vandaag gekend als HASSELT - afdeling 2 sectie B nrs. 538K, 539V, 544K, 544F, 540K, 544L, 541F, 545T2, 545R2, 54/N2, 557V2, 557A2, 557B2,  559K, 559H, 560F, 536N.

De plannen die betrekking hebben op de nieuwe rooilijnen werden opgesteld door beëdigd landmeter-expert Bart Cleuren op datum van d.d. 02/12/2024 - een gemeentelijk rooilijnplan waaruit duidelijk de nieuwe rooilijnen (rode kleur stippellijn), op te heffen rooilijnen (blauwe kleur stippellijn) en te behouden rooilijnen blijken (zwarte kleur stippellijn).

De nodige grondinnames en grondruilen die noodzakelijk zijn om voorliggend rooilijnplan te realiseren, werden reeds afgerond. De gemeenteraad van stad Hasselt keurde hiervoor reeds op 26 september 2023 de prijs en voorwaarden goed (2023_GR_00221). Intussen werden de bijhorende aktes verleden door de dienst Vastgoedtransacties.  

Bij de opmaak van het gemeentelijk rooilijnplan en bij het voorstel van de nieuwe wegenis wordt rekening gehouden met artikel 3 en 4 van het Decreet Gemeentewegen, die de basis vormen voor de vaststelling en aanpassing van rooilijnen binnen gemeentelijke projecten: 

Artikel 3: Behoefte aan een goede ontsluiting

Artikel 3 van het decreet gemeentewegen stelt dat gemeentewegen moeten bijdragen aan een goed bereikbaar en ontsloten gebied. De voorgestelde verkaveling brengt nieuwe woningen en voorzieningen met zich mee, wat een aanzienlijke toename in het verkeer en de behoefte aan infrastructuur met zich meebrengt.

Artikel 4: Kwaliteit en inrichting van de gemeentewegen

Artikel 4 van het decreet gemeentewegen benadrukt het belang van de kwaliteit en de inrichting van gemeentewegen. Dit artikel legt de nadruk op de noodzaak om bij de aanleg van nieuwe wegen rekening te houden met de omgevingskwaliteit en het welzijn van de inwoners.

  • Ontwerp en landschappelijke integratie: De nieuwe gemeenteweg wordt ontworpen met aandacht voor de landschappelijke context, met groene bufferzones en een inrichting die aansluit bij de bestaande omgeving. Dit zorgt ervoor dat de weg niet alleen functioneel is, maar ook bijdraagt aan de esthetische waarde van de omgeving.
  • Veiligheid en duurzaamheid: De nieuwe wegenis zal worden ingericht met veilige fietspaden en voetpaden, wat bijdraagt aan de veiligheid van alle weggebruikers en het bevorderen van duurzaam vervoer. Dit sluit aan bij de beleidsdoelen van de stad om het gebruik van duurzame mobiliteitsvormen te stimuleren.

Conclusie

De nieuwe rooilijnen voor de Bijvennestraat worden vastgesteld in overeenstemming met de bepalingen van het decreet Gemeentewegen, met name artikel 3 en 4. Dit gebeurt met het oog op een duurzame en evenwichtige inrichting van de openbare ruimte.

Bij de herinrichting wordt bijzondere aandacht besteed aan de veiligheid en het comfort van de trage weggebruiker, zoals voetgangers en fietsers. Daarnaast wordt voorzien in een gescheiden rioleringsstelsel, wat bijdraagt aan een efficiëntere waterhuishouding en een duurzamer beheer van regen- en afvalwater.

De bestaande rooilijn van de buurtweg, die overgedimensioneerd was en niet langer beantwoordde aan de actuele noden, wordt opgeheven. Hierdoor worden de getroffen percelen administratief en juridisch ontlast, wat de eigendomssituatie vereenvoudigt en planologische duidelijkheid schept.

Door deze aanpassing worden de nieuwe juridische grenzen voor de toekomst verankerd. Dit zorgt niet alleen voor rechtszekerheid voor zowel particulieren als het openbaar domein, maar draagt ook bij aan een harmonieuze integratie van de weg in zijn omgeving.

De rooilijnprocedure gebeurt om redenen van algemeen nut. 

 

Argumentatie

Onderwerp aanvraag

De aanpassing van de bestaande rooilijn in functie van de heraanleg de Bijvennestraat - Sanering Godsheide Noord.

Zaak der wegen

De stukken met betrekking tot de zaak der wegen zijn als volgt in het dossier opgenomen:

  • BIJVENNESTRAAT Rooiljnplan-20241102.pdf
  • BA_Godsheide Noord_I_B_5.pdf
  • BA_Godsheide Noord_I_TN_5.pdf

Openbaar Onderzoek

Er werd een openbaar onderzoek gehouden. Het openbaar onderzoek vond plaats van 26/03/2025 - 24/04/2025.

Tijdens het eerste openbaar onderzoek werden 13 bezwaarschriften ingediend. Deze bezwaarschriften hebben geen betrekking op de rooilijn.

Juridische grond

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.

Artikel 47 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

Artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

Het bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende openbaarheid van bestuur.

Het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de zaak der wegen goed betreffende de wijziging van de bestaande rooilijn in functie van de heraanleg de Bijvennestraat - Sanering Godsheide Noord volgens het rooilijnplan opgemaakt door landmeter-expert Bart Cleuren d.d. 02/12/2024 en ingediend via het Omgevingsloket (OMV_2024070697). 

Artikel 2

Het af te schaffen gedeelte wordt weergegeven met rode kleur op het afschaffingsplan. De af te schaffen rooilijnen worden gedefinieerd met hoekpunten zoals aangeduid in Belge-Lambert-72 coördinaten.

Artikel 3

Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.

Artikel 4

Dit besluit van de gemeenteraad is nietig: (1)wanneer de omgevingsvergunning met dossiernummer OMV_2024070697, niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd; (2)wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.

Artikel 5

De gemeenteraad trekt het besluit 2025_GR_00214 genomen in de zitting van 27 mei 2025 in.