Terug
Gepubliceerd op 25/06/2025

2025_GR_00247 - Organisatiebeheersing - Jaarrapport organisatiebeheersing 2024 - Kennisnemen

gemeenteraad
di 24/06/2025 - 20:05 Raadzaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Willy Claes, voorzitter; Steven Vandeput, burgemeester; Karolien Mondelaers, schepen; Kevin Schouterden, schepen; Laurence Libert, schepen; Tom Thijsen, schepen; Tine Jans, schepen; Rik Dehollogne, schepen; Dries Martens, schepen; Frank Dewael, schepen; Dymfna Meynen, schepen; Hugo Philtjens, gemeenteraadslid; Brigitte Smets, gemeenteraadslid; Marie-Paule Vandormael, gemeenteraadslid; Luc Dullaers, gemeenteraadslid; Tom Vandeput, gemeenteraadslid; Derya Erdogan, gemeenteraadslid; Habib El Ouakili, gemeenteraadslid; Frank Troosters, gemeenteraadslid; Joske Dexters, gemeenteraadslid; Ellen Hoebrechts, gemeenteraadslid; Tom Cox, gemeenteraadslid; Raf Martens, gemeenteraadslid; Bart Moors, gemeenteraadslid; Inge Hendrikx, gemeenteraadslid; Pieter Jamaer, gemeenteraadslid; Nele Kelchtermans, gemeenteraadslid; Dirk Thoelen, gemeenteraadslid; Tinne Knapen, gemeenteraadslid; Bright Adiyia, gemeenteraadslid; Laure Lesire, gemeenteraadslid; Annelies Vanderlinden, gemeenteraadslid; Koen Reekmans, gemeenteraadslid; An Cox, gemeenteraadslid; Gerda Veldeman, gemeenteraadslid; Toon Vranken, gemeenteraadslid; Davy Wolfs, gemeenteraadslid; Patrick Mortelmans, gemeenteraadslid; Heidi Kestens, gemeenteraadslid; Magalie Manshoven, gemeenteraadslid; Peter Vanaken, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Astrid Franssens, schepen; Hubert Lenssen, gemeenteraadslid; Aurelie Decoene, gemeenteraadslid

Secretaris

Peter Vanaken, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Willy Claes, voorzitter
2025_GR_00247 - Organisatiebeheersing - Jaarrapport organisatiebeheersing 2024 - Kennisnemen 2025_GR_00247 - Organisatiebeheersing - Jaarrapport organisatiebeheersing 2024 - Kennisnemen

Motivering

Aanleiding en context

Jaarlijkse rapportering aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn over de organisatiebeheersing.

Argumentatie

Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.
Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de gemeentelijke diensten.

Het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, het vast bureau en de raad voor maatschappelijk welzijn worden jaarlijks in kennis gesteld (rapportering) over de organisatiebeheersing.

Juridische grond

Art. 219 decreet lokaal bestuur: Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.

Financiële informatie

Het jaarrapport op zich heeft geen financiële impact.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het jaarrapport organisatiebeheersing 2024.