Terug
Gepubliceerd op 22/10/2025

2025_GR_00378 - Redesign website - Fase 2: bouw en onderhoud van de nieuwe website Hasselt.be - Bestekvaststelling - Goedkeuren

gemeenteraad
di 21/10/2025 - 20:05 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Steven Vandeput, burgemeester; Karolien Mondelaers, schepen; Kevin Schouterden, schepen; Laurence Libert, schepen; Tom Thijsen, schepen; Tine Jans, schepen; Rik Dehollogne, schepen; Dries Martens, schepen; Frank Dewael, schepen; Dymfna Meynen, schepen; Astrid Franssens, schepen; Hugo Philtjens, gemeenteraadslid; Brigitte Smets, gemeenteraadslid; Marie-Paule Vandormael, gemeenteraadslid; Luc Dullaers, gemeenteraadslid; Derya Erdogan, gemeenteraadslid; Habib El Ouakili, gemeenteraadslid; Frank Troosters, gemeenteraadslid; Joske Dexters, gemeenteraadslid; Ellen Hoebrechts, gemeenteraadslid; Tom Cox, gemeenteraadslid; Raf Martens, gemeenteraadslid; Bart Moors, gemeenteraadslid; Inge Hendrikx, gemeenteraadslid; Pieter Jamaer, gemeenteraadslid; Nele Kelchtermans, gemeenteraadslid; Dirk Thoelen, gemeenteraadslid; Tinne Knapen, gemeenteraadslid; Bright Adiyia, gemeenteraadslid; Laure Lesire, gemeenteraadslid; Annelies Vanderlinden, gemeenteraadslid; An Cox, gemeenteraadslid; Gerda Veldeman, gemeenteraadslid; Toon Vranken, gemeenteraadslid; Davy Wolfs, gemeenteraadslid; Patrick Mortelmans, gemeenteraadslid; Aurelie Decoene, gemeenteraadslid; Magalie Manshoven, gemeenteraadslid; Bas Vandensavel, gemeenteraadslid; Peter Vanaken, waarnemend algemeen directeur; Willy Claes, voorzitter

Afwezig

Tom Vandeput, gemeenteraadslid; Koen Reekmans, gemeenteraadslid; Heidi Kestens, gemeenteraadslid

Secretaris

Peter Vanaken, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Willy Claes, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00378 - Redesign website - Fase 2: bouw en onderhoud van de nieuwe website Hasselt.be - Bestekvaststelling - Goedkeuren

Aanwezig

Steven Vandeput, Karolien Mondelaers, Kevin Schouterden, Laurence Libert, Tom Thijsen, Tine Jans, Rik Dehollogne, Dries Martens, Frank Dewael, Dymfna Meynen, Astrid Franssens, Hugo Philtjens, Brigitte Smets, Marie-Paule Vandormael, Luc Dullaers, Derya Erdogan, Habib El Ouakili, Frank Troosters, Joske Dexters, Ellen Hoebrechts, Tom Cox, Raf Martens, Bart Moors, Inge Hendrikx, Pieter Jamaer, Nele Kelchtermans, Dirk Thoelen, Tinne Knapen, Bright Adiyia, Laure Lesire, Annelies Vanderlinden, An Cox, Gerda Veldeman, Toon Vranken, Davy Wolfs, Patrick Mortelmans, Aurelie Decoene, Magalie Manshoven, Bas Vandensavel, Peter Vanaken, Willy Claes
Stemmen voor 39
Brigitte Smets, Derya Erdogan, Frank Troosters, Habib El Ouakili, Joske Dexters, Karolien Mondelaers, Kevin Schouterden, Laurence Libert, Rik Dehollogne, Steven Vandeput, Dymfna Meynen, Inge Hendrikx, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Frank Dewael, Bart Moors, Tom Cox, An Cox, Dirk Thoelen, Hugo Philtjens, Tinne Knapen, Marie-Paule Vandormael, Laure Lesire, Luc Dullaers, Pieter Jamaer, Tine Jans, Dries Martens, Ellen Hoebrechts, Tom Thijsen, Astrid Franssens, Annelies Vanderlinden, Bright Adiyia, Gerda Veldeman, Toon Vranken, Davy Wolfs, Patrick Mortelmans, Bas Vandensavel, Magalie Manshoven, Willy Claes
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 1
Aurelie Decoene
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_GR_00378 - Redesign website - Fase 2: bouw en onderhoud van de nieuwe website Hasselt.be - Bestekvaststelling - Goedkeuren 2025_GR_00378 - Redesign website - Fase 2: bouw en onderhoud van de nieuwe website Hasselt.be - Bestekvaststelling - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Het college van burgemeester en schepenen keurde op de zitting van 26 september 2025 de bestekvaststelling voor "Redesign website - Fase 2: bouw en onderhoud van de nieuwe website Hasselt.be", goed. 

In dit besluit werd gedateerde financiële informatie opgenomen. Hierdoor staan niet de correcte bedragen in het besluit. 

Daarom vraagt dienst aankopen enerzijds om het besluit van 26 september 2025 in te trekken en anderzijds goedkeuring van het bestek. Alle bedragen die hierna volgen betreffen de correcte bedragen.

Argumentatie

Overeenkomstig de beslissing van de gemeenteraad van 27 mei 2025 werd voor het in titel vermelde project een plaatsingsprocedure georganiseerd in 2 fasen. Eerst een kwalitatieve selectie gevolgd door de opmaak van een bestek, ter indiening van een offerte door de geselecteerde kandidaten.

In het kader van de opdracht “Redesign website - Fase 2: bouw en onderhoud van de nieuwe website Hasselt.be” werd een selectieleidraad met nr. 2025-6311 opgesteld door dienst aankopen, in samenspraak met de betrokken diensten.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 877.685,95 excl. btw of € 1.062.000,00 incl. 21% btw.

Op de gemeenteraad van 27 mei 2025 werden de selectievereisten, de raming vóór de technische analyse en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de mededingingsprocedure met onderhandeling, goedgekeurd.

De deadline voor het indienen van een kandidaatstelling was 3 juli 2025.

De deadline voor het indienen van een offerte wordt bepaald na goedkeuring van de kandidaatstellingen.

In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 2025-6311 opgesteld door dienst aankopen, in samenwerking met de betrokken diensten.

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1° c) (voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden).

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Financiële informatie

De kredieten voor de uitgave zijn voorzien op:

  • Bedrag excl. BTW: € 877.685,95
  • Bedrag incl. 21% BTW: €1.062.000,00

Exploitatie

  • Bedrag excl. BTW: € 483.966,94
  • Bedrag incl. 21% BTW: € 585.600,00
  • Algemene rekening (ARK): 61301000
  • MJP251510 
  • Basisbudget
  • Actieplan: AP000001 Basiswerking van Groep Hasselt garanderen 2025 - 2025

Investering (bouw, support/aanpassingen eerste jaar na GoLive)

  • Bedrag excl. BTW: € 393.719,00
  • Bedrag incl. 21% BTW: € 476.400,00
  • PA nummer (Orba) + omschrijving: PA5759 Re-design website Hasselt.be (fase 2: bouw website)
  • Projectbedrag volgens ORBA-project: € 368.000

Bij overheidsopdrachten:

  • Borg: nee
  • Prijsherziening: ja
  • Voorschot: nee
  • Biedvergoeding: nee
  • Bestelbon bij gunning

Adviezen

Financieel advies Gunstig advies

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij: a) de opdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur', vermeld in punt 8°, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is; b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het bestek voor de opdracht “Redesign website - Fase 2: bouw en onderhoud van de nieuwe website Hasselt.be”, opgesteld door dienst aankopen, in samenspraak met de betrokken diensten, goed.

Artikel 2

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in zowel het investerings- als exploitatiebudget.