Terug
Gepubliceerd op 23/04/2025

2025_GR_00186 - Zaak der wegen - verkaveling Eikenhof - Eikendreef, Genkersteenweg - De kosteloze overdracht van Lot 24 naar het openbaar domein in het kader van de verkaveling OMV_2024062369 - voorwaardelijk gunstig - Goedkeuren

gemeenteraad
di 22/04/2025 - 20:05 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Willy Claes, voorzitter; Steven Vandeput, burgemeester; Karolien Mondelaers, schepen; Kevin Schouterden, schepen; Laurence Libert, schepen; Tom Thijsen, schepen; Tine Jans, schepen; Rik Dehollogne, schepen; Dries Martens, schepen; Frank Dewael, schepen; Dymfna Meynen, schepen; Astrid Franssens, schepen; Hugo Philtjens, gemeenteraadslid; Brigitte Smets, gemeenteraadslid; Marie-Paule Vandormael, gemeenteraadslid; Luc Dullaers, gemeenteraadslid; Tom Vandeput, gemeenteraadslid; Derya Erdogan, gemeenteraadslid; Habib El Ouakili, gemeenteraadslid; Frank Troosters, gemeenteraadslid; Joske Dexters, gemeenteraadslid; Ellen Hoebrechts, gemeenteraadslid; Tom Cox, gemeenteraadslid; Raf Martens, gemeenteraadslid; Bart Moors, gemeenteraadslid; Inge Hendrikx, gemeenteraadslid; Pieter Jamaer, gemeenteraadslid; Nele Kelchtermans, gemeenteraadslid; Dirk Thoelen, gemeenteraadslid; Tinne Knapen, gemeenteraadslid; Laure Lesire, gemeenteraadslid; Annelies Vanderlinden, gemeenteraadslid; An Cox, gemeenteraadslid; Gerda Veldeman, gemeenteraadslid; Toon Vranken, gemeenteraadslid; Davy Wolfs, gemeenteraadslid; Patrick Mortelmans, gemeenteraadslid; Heidi Kestens, gemeenteraadslid; Magalie Manshoven, gemeenteraadslid; Peter Vanaken, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Hubert Lenssen, gemeenteraadslid; Bright Adiyia, gemeenteraadslid; Koen Reekmans, gemeenteraadslid; Aurelie Decoene, gemeenteraadslid

Secretaris

Peter Vanaken, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Willy Claes, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00186 - Zaak der wegen - verkaveling Eikenhof - Eikendreef, Genkersteenweg - De kosteloze overdracht van Lot 24 naar het openbaar domein in het kader van de verkaveling OMV_2024062369 - voorwaardelijk gunstig - Goedkeuren

Aanwezig

Willy Claes, Steven Vandeput, Karolien Mondelaers, Kevin Schouterden, Laurence Libert, Tom Thijsen, Tine Jans, Rik Dehollogne, Dries Martens, Frank Dewael, Dymfna Meynen, Astrid Franssens, Hugo Philtjens, Brigitte Smets, Marie-Paule Vandormael, Luc Dullaers, Tom Vandeput, Derya Erdogan, Habib El Ouakili, Frank Troosters, Joske Dexters, Ellen Hoebrechts, Tom Cox, Raf Martens, Bart Moors, Inge Hendrikx, Pieter Jamaer, Nele Kelchtermans, Dirk Thoelen, Tinne Knapen, Laure Lesire, Annelies Vanderlinden, An Cox, Gerda Veldeman, Toon Vranken, Davy Wolfs, Patrick Mortelmans, Heidi Kestens, Magalie Manshoven, Peter Vanaken
Stemmen voor 31
Brigitte Smets, Habib El Ouakili, Joske Dexters, Karolien Mondelaers, Kevin Schouterden, Laurence Libert, Rik Dehollogne, Steven Vandeput, Tom Vandeput, Dymfna Meynen, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Frank Dewael, Bart Moors, Tom Cox, An Cox, Dirk Thoelen, Hugo Philtjens, Tinne Knapen, Marie-Paule Vandormael, Laure Lesire, Luc Dullaers, Pieter Jamaer, Tine Jans, Dries Martens, Ellen Hoebrechts, Tom Thijsen, Astrid Franssens, Annelies Vanderlinden, Magalie Manshoven, Willy Claes
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 8
Derya Erdogan, Frank Troosters, Inge Hendrikx, Gerda Veldeman, Toon Vranken, Davy Wolfs, Patrick Mortelmans, Heidi Kestens
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_GR_00186 - Zaak der wegen - verkaveling Eikenhof - Eikendreef, Genkersteenweg - De kosteloze overdracht van Lot 24 naar het openbaar domein in het kader van de verkaveling OMV_2024062369 - voorwaardelijk gunstig - Goedkeuren 2025_GR_00186 - Zaak der wegen - verkaveling Eikenhof - Eikendreef, Genkersteenweg - De kosteloze overdracht van Lot 24 naar het openbaar domein in het kader van de verkaveling OMV_2024062369 - voorwaardelijk gunstig - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31, bepaalt het volgende: 

“§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg. 

De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt. 

 § 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.” 

Het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47, bepaalt het volgende: 

Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.” 

Volgens de toelichting bij bovengenoemd omgevingsdecreet en -besluit: 

Art. 47. Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald: 

- de bevoegde overheid mag rechtstreeks weigeren zonder het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen; 

- de regeling geldt zowel voor aanvragen voor stedenbouwkundige handelingen als voor het verkavelen van gronden; 

- beslist de gemeenteraad ongunstig over de zaak van de wegen, dan kan de bevoegde overheid geen vergunning verlenen, ook niet in beroep; 

- de gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag; 

- de gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere bezwaarschriften.” 


De aanvraag tot omgevingsvergunning werd bij de Stad Hasselt ingediend door Group Vestio en betreft de omgevingsaanvraag voor "verkavelen van percelen in 23 loten voor woningen (Eikenhof) na het slopen van een woning en het gedeeltelijk ontbossen van de projectzone". De gemeenteraad van Hasselt dient zich in dit dossier ook uit te spreken over ‘de zaak der wegen’. 

Deze omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen omvat daarmee opening van nieuwe gemeentewegen.  Het beoogde ontwerp rooilijnplan voorziet een nieuwe wegenis in het te verkavelen gebied, gelegen op percelen vandaag gekend als HASSELT - afdeling 2 sectie B nrs. 200M2, 201X3, 206E, 208P, 208Y3, 209X, 209W, 209T, 212P, 214G, 214E, 552L, 552T en 552V.

De plannen die betrekking hebben op de nieuwe rooilijnen werden opgesteld door beëdigd landmeter-expert Peter Gijsen op datum van d.d. 14/02/2025 - een gemeentelijk rooilijnplan waaruit duidelijk de nieuwe rooilijnen (rode kleur), op te heffen rooilijnen (blauwe kleur) en te behouden rooilijnen blijken. Lot 24, aangeduid met een gele opvulkleur en een oppervlakte van 1ha 15a 19ca, wordt kosteloos overgedragen aan het openbaar domein. Alle notariskosten en administratieve kosten voor deze overdracht zijn ten laste van de overdrager. De overdrager neemt zelf initiatief voor deze transactie, na de definitieve oplevering van de wegenis.          

Ten oosten ligt een beperkte zone van het projectgebied binnen Chemin n. 35 van de Atlas der Buurtwegen. Dit betreft een deel van het projectgebied welke zal worden overgedragen naar het openbaar domein. 

Chemin n. 35 betreft een buurtweg welke vandaag de dag niet meer in gebruik is. Dit betreft de oude verbinding Zandstraat-Bokrijkstraat. Deze verbinding is op de oude luchtfoto van 1971 al reeds niet meer in gebruik en zelfs deels bebouwd. Een deel van deze buurtweg werd met het deputatiebesluit daterende 07/03/1996 reeds afgeschaft. Dit betreft het deel van de buurtweg dat vandaag de dag gelegen zou zijn t.h.v. de kadastrale percelen 549/3 en 549/4. Ten noorden wordt het gebied begrensd door Chemin n. 5. Deze buurtweg is vandaag de dag gekend als de Hommelvennestraat. 

Er zijn binnen het projectgebied dus geen wijzigingen nodig aan de buurtwegen.

Bij de opmaak van het gemeentelijk rooilijnplan en bij het voorstel van de nieuwe wegenis wordt rekening gehouden met artikel 3 en 4 van het Decreet Gemeentewegen, die de basis vormen voor de vaststelling en aanpassing van rooilijnen binnen gemeentelijke projecten: 

De nieuwe rooilijnen voor de verkaveling tussen de Genkersteenweg en Eikendreef in Hasselt worden vastgesteld in overeenstemming met de bepalingen van het decreet Gemeentewegen. De wegenis voorziet in een gemengd verkeerssysteem, waar zowel gemotoriseerd verkeer als trage weggebruikers hun plaats hebben, wat de verkeersveiligheid bevordert. De aanleg van groene lanen draagt bij aan de ecologische en esthetische waarde van het gebied, en ondersteunt een duurzame ontwikkeling. Er is geen expliciete noodzaak voor bijkomende trage verbindingen in het recent goedgekeurde tragewegenplan, aangezien het ontwerp voldoet aan de integrale mobiliteitsbehoeften. Het ontwerp bevordert de ruimtelijke samenhang en zorgt voor een veilige en toegankelijke ontsluiting van het nieuwe woongebied.

De rooilijnprocedure gebeurt om redenen van algemeen nut. 

Artikel 3: Behoefte aan een goede ontsluiting

Artikel 3 van het decreet gemeentewegen stelt dat gemeentewegen moeten bijdragen aan een goed bereikbaar en ontsloten gebied. De voorgestelde verkaveling brengt nieuwe woningen en voorzieningen met zich mee, wat een aanzienlijke toename in het verkeer en de behoefte aan infrastructuur met zich meebrengt.

  • Verkeersstromen: De nieuwe gemeenteweg biedt een noodzakelijke ontsluiting van de nieuwe woonwijken en zorgt voor een vlotte doorstroming van het verkeer. Dit is cruciaal om congestie op bestaande wegen te vermijden en de bereikbaarheid van de nieuwe en bestaande gebieden te garanderen.
  • Toegankelijkheid: De nieuwe wegenis waarborgt de toegankelijkheid voor nood- en hulpdiensten, wat van essentieel belang is voor de veiligheid en de leefbaarheid in het gebied.

Artikel 4: Kwaliteit en inrichting van de gemeentewegen

Artikel 4 van het decreet gemeentewegen benadrukt het belang van de kwaliteit en de inrichting van gemeentewegen. Dit artikel legt de nadruk op de noodzaak om bij de aanleg van nieuwe wegen rekening te houden met de omgevingskwaliteit en het welzijn van de inwoners.

  • Ontwerp en landschappelijke integratie: De nieuwe gemeenteweg wordt ontworpen met aandacht voor de landschappelijke context, met groene bufferzones en een inrichting die aansluit bij de bestaande omgeving. Dit zorgt ervoor dat de weg niet alleen functioneel is, maar ook bijdraagt aan de esthetische waarde van de omgeving.
  • Veiligheid en duurzaamheid: De nieuwe wegenis zal worden ingericht met veilige fietspaden en voetpaden, wat bijdraagt aan de veiligheid van alle weggebruikers en het bevorderen van duurzaam vervoer. Dit sluit aan bij de beleidsdoelen van de stad om het gebruik van duurzame mobiliteitsvormen te stimuleren.

Conclusie

De goedkeuring van de nieuwe verkaveling en de bijhorende gemeenteweg is van cruciaal belang voor de verdere ontwikkeling van de stad Hasselt. Op basis van artikel 3 en 4 van het decreet gemeentewegen, is het evident dat deze nieuwe infrastructuur niet alleen tegemoetkomt aan de actuele behoefte aan ontsluiting en bereikbaarheid, maar ook bijdraagt aan de kwaliteit van de openbare ruimte. 

Argumentatie

Onderwerp aanvraag

De gratis overdracht van lot 24 om in te lijven bij het openbaar domein.

Zaak der wegen

Volgens het aangepast plan.

De stukken met betrekking tot de zaak der wegen zijn als volgt in het dossier opgenomen:

  • VA_P_N_5_Rooilijnplan.pdf
  • VA_VP_N_4_Verkavelingsplan.pdf
  • GS-230120-73 Verklaring kosteloze grondafstand vk Eikenhof.pdf

Openbaar Onderzoek

Er werden twee openbare onderzoeken gehouden. Het eerste openbaar onderzoek verliep van 13/12/2024 tot en met 11/01/2025. Het tweede openbaar onderzoek verliep van 28/02/2025 tot en met 29/03/2025. Er werd 59 bezwaarschriften ingediend tijdens de openbare onderzoeken.

 

Bezwaarschriften i.v.m. rooilijn samenvatting:

1e openbaar onderzoek 13/12/2024 – 11/01/2025

30 bezwaarschriften waarvan 1 petitielijst met 42 ondertekenaars – de petitielijst alsook 8 bezwaarschriften hebben betrekking op de rooilijn

  1. Ontsluiting via hoofdzakelijk de Hommelvennestraat en de Eikendreef vormt een probleem, gezien de huidige toestand van de straten niet is aangepast aan de ontsluiting van 16 kavels.
  2. Overlast door de aanleg van een nieuwe weg naast het perceel van de bezwaarindiener. De overlast betreft geluidsoverlast en de voorstoring van de rust.
  3. De nieuwe verbinding/ontsluitingsweg komt vlak tegen de belendede tuinen van de bestaande woningen te liggen. Hierdoor zal de privacy van de bestaande woningen verminderen. Er ontstaat rechtstreekse inkijk in de achtertuinen. Doordat de wegenis wordt overgedragen naar het openbaar domein is dit voor iedereen toegankelijk. Er zal geluidsoverlast ontstaan, wat de levenskwaliteit in de buurt negatief beïnvloedt.
  4. Bezwaarindiener vraagt aan de gemeenteraad om een weigeringsbeslissing te nemen over de ‘Zaak der Wegenis’ en dit mede gelet op de doelstellingen en principes zoals opgenomen in de artikelen 3 en 4 van het Gemeentewegendecreet. De ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg voldoen allerminst en bovendien is het aangevraagde strijdig met het beleidskader dat door de gemeenteraad van de stad Hasselt is vastgesteld op 25.06.2024. De gemeenteraad moet uiteraard rekening houden met het beleids-en afwegingskader dat zij zelf heeft vastgesteld.  
  5. Samen met het college en de gemeenteraad kan worden vastgesteld dat men, hoewel men daar niet al te duidelijk over blijkt te zijn in het aanvraagperceel, langs 3 locaties het nieuwe project wenst te ontsluiten. Vanaf de Genkersteenweg, links naast de woning met nummer 442, wenst men een trage weg aan te leggen. Een groot deel van die weg is evenwel niet opgenomen in het rooilijnplan waardoor het dossier niet volledig is. Het is de vergunningsaanvrager zelf die op pagina 26 van de motivatienota aangeeft dat een deel van Chemin nr. 35 op de aanvraagpercelen ligt maar hiervoor wordt geen beslissing tot versmalling gevraagd – nochtans blijkt duidelijk dat die Chemin breder is ingetekend dan hetgeen nu als trage weg is ingetekend… Ook het onderste gedeelte van de weg – die nochtans de aansluiting vormt op de Genkersteenweg is niet opgenomen in de aanvraag. Wenst men dan dit deel niet open te stellen voor het publiek en dit stuk af te schaffen als gemeenteweg of …? De vraag is waarom het aangevraagde op dit punt dermate onduidelijk is. In ieder geval zullen er (1) verleggingen (2) afschaffingen (3) versmallingen moeten worden aangegeven EN aangevraagd. Waarom is hierover niets terug te vinden in het aanvraagdossier dat men nochtans wel aan de gemeenteraad wenst voor te leggen?
  6. De doorgang vanuit de Genkersteenweg zou de enige doorgang moeten zijn voor het gemotoriseerd verkeer voor alle loten.
  7. Perceel 552L en de percelen 549/2E, 549/3 en 200M2 hebben volgens de Atlas der Buurtwegen de ‘chemin 35’ ingenomen. De Eikendreef was er toen nog niet. De doorgang A én B diende toen om van de Genkersteenweg doorheen ‘chemin 35’ op de ‘schapenweide’ te geraken. In de verantwoordingsnota op pagina 26 willen jullie blijkbaar doorgang B ‘overdragen naar het openbaar domein.’ Mogen we er jullie attent op maken dat doorgang A zeker geen eigendom is van de familie van de eigenaar van het perceel van de aanvraag. Bovendien zijn we er niet van overtuigd dat doorgang B eigendom is van de familie van de eigenaar van het perceel van de aanvraag. Door jullie project is de bestemming van de reeds overbodige doorgang A en B bovendien totaal gewijzigd. Omdat jullie op jullie schapenwei zo gemakkelijk wegen aanleggen, moet het voor jullie ook gemakkelijk zijn om onze doorgang op te doeken en aan de rechtmatige eigenaar over te dragen. Het verdwijnen van deze doorgang komt niet alleen de privacy van Genkersteenweg 440, 442 en Eikendreef 2 ten goede. Ook komt het de privacy van de bewoners van uw toekomstige loten 1 en 2 ten goede.
  8. Wij willen u informeren over de huidige situatie met betrekking tot de uit - en inrit tussen de twee woningen aan de Genkersteenweg 440 en 442. Deze toegang wordt momenteel gedeeld en onderhouden. De doorgang is afgesloten met poorten, en beide families gebruiken deze ruimte. Met het oog op het behoud van de rust en veiligheid in de omgeving verzoeken wij om de doorgang enkel toegankelijk te houden voor de betrokken bewoners. Dit betekent dat er geen doorgaand fiets - of wandelverkeer door de toegang mag plaatsvinden. Tevens stellen wij voor om de poort van de familie van de eigenaar van het perceel van de aanvraag te laten staan of deze af te sluiten met hagen of een ander passende afscheiding, zodat ongewenste situaties zoals sluikstorten, hondenpoep, lawaai en hinder van lichte brommers worden vermeden.

2e openbaar onderzoek 28/02/2025 – 29/03/2025

29 bezwaarschriften waarvan 1 petitielijst met 71 ondertekenaars – de petitielijst alsook 2 bezwaarschriften hebben betrekking op de rooilijn

  1. Ontsluiting via hoofdzakelijk de Hommelvennestraat  en de Eikendreef vormt een probleem, gezien de huidige toestand van de straten niet is aangepast aan de ontsluiting van 16 kavels.
  2. QR-code is niet correct vermeld op het aankondigingsbord, dit verwijst naar een ander project.
  3. De doorgang vanuit de Genkersteenweg zou de enige doorgang moeten zijn voor het gemotoriseerd verkeer voor alle loten.
  4. Perceel 552L en de percelen 549/2E, 549/3 en 200M2 hebben volgens de Atlas der Buurtwegen de ‘chemin 35’ ingenomen. De Eikendreef was er toen nog niet. De doorgang A én B diende toen om van de Genkersteenweg doorheen ‘chemin 35’ op de ‘schapenweide’ te geraken. In de verantwoordingsnota op pagina 26 willen jullie blijkbaar doorgang B ‘overdragen naar het openbaar domein.’ Mogen we er jullie attent op maken dat doorgang A zeker geen eigendom van de familie is van de eigenaar van het perceel van de aanvraag. Bovendien zijn we er niet van overtuigd dat doorgang B eigendom is van de familie van de eigenaar van het perceel van de aanvraag. Door jullie project is de bestemming van de reeds overbodige doorgang A en B bovendien totaal gewijzigd. Omdat jullie op jullie schapenwei zo gemakkelijk wegen aanleggen, moet het voor jullie ook gemakkelijk zijn om onze doorgang op te doeken en aan de rechtmatige eigenaar over te dragen. Het verdwijnen van deze doorgang komt niet alleen de privacy van Genkersteenweg 440, 442 en Eikendreef 2 ten goede. Ook komt het de privacy van de bewoners van uw toekomstige loten 1 en 2 ten goede.
  5. Bezwaarindiener vraagt aan de gemeenteraad om een weigeringsbeslissing te nemen over de ‘Zaak der Wegenis’ en dit mede gelet op de doelstellingen en principes zoals opgenomen in de artikelen 3 en 4 van het Gemeentewegendecreet. De ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg voldoen allerminst en bovendien is het aangevraagde strijdig met het beleidskader dat door de gemeenteraad van de stad Hasselt is vastgesteld op 25.06.2024. De gemeenteraad moet uiteraard rekening houden met het beleids- en afwegingskader dat zij zelf heeft vastgesteld. Een volledige inrichtingsstudie ontbreekt, terwijl het nochtans essentieel is om voor het volledige binnengebied een totaalvisie te hebben.  
  6. Samen met het college en de gemeenteraad kan worden vastgesteld dat men, hoewel men daar niet al te duidelijk over blijkt te zijn in het aanvraagperceel, langs 3 locaties het nieuwe project wenst te ontsluiten. Vanaf de Genkersteenweg, links naast de woning met nummer 442, wenst men een trage weg aan te leggen. Een groot deel van die weg is evenwel niet opgenomen in het rooilijnplan waardoor het dossier niet volledig is. Het is de vergunningsaanvrager zelf die op pagina 26 van de motivatienota aangeeft dat een deel van Chemin nr. 35 op de aanvraagpercelen ligt maar hiervoor wordt geen beslissing tot versmalling gevraagd – nochtans blijkt duidelijk dat die Chemin breder is ingetekend dan hetgeen nu als trage weg is ingetekend… Ook het onderste gedeelte van de weg – die nochtans de aansluiting vormt op de Genkersteenweg is niet opgenomen in de aanvraag. Wenst men dan dit deel niet open te stellen voor het publiek en dit stuk af te schaffen als gemeenteweg of …? De vraag is waarom het aangevraagde op dit punt dermate onduidelijk is. In ieder geval zullen er (1) verleggingen (2) afschaffingen (3) versmallingen moeten worden aangegeven EN aangevraagd. Waarom is hierover niets terug te vinden in het aanvraagdossier dat men nochtans wel aan de gemeenteraad wenst voor te leggen?

Bezwaarschriften i.v.m. rooilijn beoordeling:

1e openbaar onderzoek 13/12/2024 – 11/01/2025

  1. Deels gegrond. De vergunning kan pas afgeleverd worden, nadat de vergunning Project: Sanering Godsheide Noord (OMV_2024070697) verleend is. Dit wordt opgenomen in de voorwaarden.
  2. Deels gegrond. De inrit van de Eikendreef mag enkel de loten 1, 2, 3  en 4 ontsluiten. Hierdoor blijft de overlast tot een minimum beperkt. De weg die zich bevindt tussen de achtertuinen van Eikendreef en lot 5 mag niet gebruikt worden voor gemotoriseerd verkeer. Dit wordt opgenomen in de voorwaarden.
  3. Deels gegrond. De weg die zich bevindt tussen de achtertuinen van Eikendreef en lot 5 mag niet gebruikt worden voor gemotoriseerd verkeer. Hierdoor kan er een groenbuffer van min. 10m voorzien worden tussen de trage verbinding en de percelen van de Eikendreef. Dit wordt opgenomen in de voorwaarden.
  4. Ongegrond. De huidige zaak der wegen is volledig in lijn met de principes en doelstellingen zoals opgenomen in de artikelen 3 en 4 van het Gemeentewegendecreet. Deze principes benadrukken het belang van een goed functionerend en toegankelijk gemeentelijk wegennet, waarbij de behoeften van verschillende weggebruikers evenwichtig worden afgewogen. De voorgestelde aanpassing druist hier geenszins tegenin, maar draagt juist bij aan een kwalitatieve en duurzame infrastructuur. Bovendien is de aangevraagde zaak der wegen niet strijdig met het beleidskader 'Trage Wegen' dat vorige zomer werd goedgekeurd. Dit beleidskader biedt een strategische visie en vormt een leidraad voor de gemeenteraad bij het nemen van beslissingen over de uitbouw van een volwaardig netwerk voor trage wegen in Hasselt. Het doel hiervan is om de onderbenutte troeven van trage wegen te benutten en te investeren in toekomstgerichte kansen op het gebied van actieve mobiliteit. Het beleidskader zelf bevat geen bindende beslissingen over het juridische statuut van individuele verbindingen. Dit betekent dat concrete acties met betrekking tot het tragewegennetwerk steeds per traject en met de nodige neutraliteit, transparantie en inspraak moeten worden beoordeeld, conform de regelgeving van het Gemeentewegendecreet. Het feit dat het betrokken traject niet expliciet is opgenomen in deze blauwdruk betekent geenszins dat het geen meerwaarde kan bieden aan het (trage)wegennetwerk. Integendeel, het beleidskader voorziet in de nodige instrumenten om op een duurzame en doordachte manier met trage wegen om te gaan. Een hoge netdensiteit van trage wegen draagt bij aan een betere connectiviteit en verhoogt de toegankelijkheid voor zachte weggebruikers. Daarom is elke bijkomende trage verbinding relevant en moet deze met een open en toekomstgerichte blik worden geëvalueerd. Tot slot moet de gemeenteraad, bij het hanteren van het beleids- en afwegingskader dat zij zelf heeft vastgesteld, steeds een zorgvuldige afweging maken tussen de doelstellingen van actieve mobiliteit, duurzaamheid en ruimtelijke kwaliteit. De voorgestelde zaak der wegen voldoet aan deze uitgangspunten en verdient dan ook een objectieve en constructieve benadering in het besluitvormingsproces.
  5. Ongegrond. Chemin nr. 35 is een bestaand buurtweg cfr. de atlas der buurtwegen. De nieuwe weg voor traag verkeer, sluit aan op deze bestaande buurtweg. De trage wegverbinding die gelegen is op het perceel van de aanvraag wordt kosteloos overgedragen naar het openbaar domein. Er dient geen uitspraak gedaan te worden over de bestaande buurtweg.
  6. Deels gegrond. De ontsluitingen van de verkaveling kunnen niet beoordeeld worden. Er dient eerst een vergunning afgeleverd te worden voor de omliggende wegenis. Deze vergunningsaanvraag is momenteel lopende - Project: Sanering Godsheide Noord (OMV_2024070697). Dit wordt opgenomen in de voorwaarden.
  7. Ongegrond. Chemin nr. 35 is een bestaande buurtweg cfr. de atlas der buurtwegen. De nieuwe weg voor traag verkeer, sluit aan op deze bestaande buurtweg. De trage wegverbinding die gelegen is op het perceel van de aanvraag wordt kosteloos overgedragen naar het openbaar domein. Er dient geen uitspraak gedaan te worden over de bestaande buurtweg.
  8. Ongegrond. Chemin nr. 35 is een bestaande buurtweg cfr. de atlas der buurtwegen. De nieuwe weg voor traag verkeer, sluit aan op deze bestaande buurtweg. De trage wegverbinding die gelegen is op het perceel van de aanvraag wordt kosteloos overgedragen naar het openbaar domein. Er dient geen uitspraak gedaan te worden over de bestaande buurtweg.

2e openbaar onderzoek 28/02/2025 – 29/03/2025

  1. Deels gegrond. De vergunning kan pas afgeleverd worden, nadat de vergunning Project: Sanering Godsheide Noord (OMV_2024070697) verleend is. Dit wordt opgenomen in de voorwaarden.
  2. Deels gegrond. De QR-code verwijst in het 2e openbaar onderzoek naar een foutief oud project. Het is echter geen verplichting om deze QR-code te vermelden op de gele affiche. De QR-code op de omzendbrieven is wel correct. Het bezwaarschrift werd ingediend. Dus er wordt aangenomen dat er een bezwaarschrift binnen de opgeven periode kon ingediend worden.
  3. Deels gegrond. De ontsluitingen van de verkaveling kunnen niet beoordeeld worden. Er dient eerst een vergunning afgeleverd te worden voor de omliggende wegenis. Deze vergunningsaanvraag is momenteel lopende - Project: Sanering Godsheide Noord (OMV_2024070697). Dit wordt opgenomen in de voorwaarden.
  4. Ongegrond. Chemin nr. 35 is een bestaande buurtweg cfr. de atlas der buurtwegen. De nieuwe weg voor traag verkeer, sluit aan op deze bestaande buurtweg. De trage wegverbinding die gelegen is op het perceel van de aanvraag wordt kosteloos overgedragen naar het openbaar domein. Er dient geen uitspraak gedaan te worden over de bestaande buurtweg.
  5. Ongegrond. De huidige zaak der wegen is volledig in lijn met de principes en doelstellingen zoals opgenomen in de artikelen 3 en 4 van het Gemeentewegendecreet. Deze principes benadrukken het belang van een goed functionerend en toegankelijk gemeentelijk wegennet, waarbij de behoeften van verschillende weggebruikers evenwichtig worden afgewogen. De voorgestelde aanpassing druist hier geenszins tegenin, maar draagt juist bij aan een kwalitatieve en duurzame infrastructuur. Bovendien is de aangevraagde zaak der wegen niet strijdig met het beleidskader 'Trage Wegen' dat vorige zomer werd goedgekeurd. Dit beleidskader biedt een strategische visie en vormt een leidraad voor de gemeenteraad bij het nemen van beslissingen over de uitbouw van een volwaardig netwerk voor trage wegen in Hasselt. Het doel hiervan is om de onderbenutte troeven van trage wegen te benutten en te investeren in toekomstgerichte kansen op het gebied van actieve mobiliteit. Het beleidskader zelf bevat geen bindende beslissingen over het juridische statuut van individuele verbindingen. Dit betekent dat concrete acties met betrekking tot het tragewegennetwerk steeds per traject en met de nodige neutraliteit, transparantie en inspraak moeten worden beoordeeld, conform de regelgeving van het Gemeentewegendecreet. Het feit dat het betrokken traject niet expliciet is opgenomen in deze blauwdruk betekent geenszins dat het geen meerwaarde kan bieden aan het (trage)wegennetwerk. Integendeel, het beleidskader voorziet in de nodige instrumenten om op een duurzame en doordachte manier met trage wegen om te gaan. Een hoge netdensiteit van trage wegen draagt bij aan een betere connectiviteit en verhoogt de toegankelijkheid voor zachte weggebruikers. Daarom is elke bijkomende trage verbinding relevant en moet deze met een open en toekomstgerichte blik worden geëvalueerd. Tot slot moet de gemeenteraad, bij het hanteren van het beleids- en afwegingskader dat zij zelf heeft vastgesteld, steeds een zorgvuldige afweging maken tussen de doelstellingen van actieve mobiliteit, duurzaamheid en ruimtelijke kwaliteit. De voorgestelde zaak der wegen voldoet aan deze uitgangspunten en verdient dan ook een objectieve en constructieve benadering in het besluitvormingsproces.
  6. Ongegrond. Chemin nr. 35 is een bestaand buurtweg cfr. de atlas der buurtwegen. De nieuwe weg voor traag verkeer, sluit aan op deze bestaande buurtweg. De trage wegverbinding die gelegen is op het perceel van de aanvraag wordt kosteloos overgedragen naar het openbaar domein. Er dient geen uitspraak gedaan te worden over de bestaande buurtweg.

Juridische grond

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.

Artikel 47 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

Artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

Het bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende openbaarheid van bestuur.

Het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de zaak der wegen voorwaardelijk goed betreffende de kosteloze overdracht van lot 24, naar openbaar domein met een totale oppervlakte van 1ha 15a 19ca, volgens het rooilijnplan opgemaakt door Geotec d.d. 14/02/2025 en ingediend via het Omgevingsloket (OMV_2024062369). 

Voorwaarden:

  • De vergunning (OMV_2024062369)  kan pas verleend worden nadat de vergunning van de omliggende riolerings- en wegeniswerken is afgeleverd nl. Project: Sanering Godsheide Noord (OMV_2024070697).
  • De inrit van de Eikendreef mag enkel de loten 1, 2, 3 en 4 ontsluiten. De weg die zich bevindt tussen de achtertuinen van Eikendreef en Lot 5 mag enkel gebruikt worden als trage weg (geen gemotoriseerd verkeer). Er dient een groenbuffer voorzien te worden van min. 10m naar de bestaande tuinen.