Het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31, bepaalt het volgende:
“§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47, bepaalt het volgende:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Volgens de toelichting bij bovengenoemd omgevingsdecreet en -besluit:
“Art. 47. Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:
- de bevoegde overheid mag rechtstreeks weigeren zonder het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen;
- de regeling geldt zowel voor aanvragen voor stedenbouwkundige handelingen als voor het verkavelen van gronden;
- beslist de gemeenteraad ongunstig over de zaak van de wegen, dan kan de bevoegde overheid geen vergunning verlenen, ook niet in beroep;
- de gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag;
- de gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere bezwaarschriften.”
De aanvraag tot omgevingsvergunning met dossiernummer OMV_2024133144 werd bij Stad Hasselt ingediend en betreft het heraanleggen van het kruispunt Elfde-Liniestraat en Koning Boudewijnlaan in functie van de realisatie van een busbaan en halte-infrastructuur (HOV-HM).
De omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen omvat eveneens het bestendigen van de rooilijn op het voorgesteld rooilijnplan terug te vinden onder Hasselt, afdeling 3, sectie C nrs. 155M, 155N, 155G, 240F, 90X2 en 90W2.
Het plan dat betrekking heeft op de nieuwe gemeentelijke rooilijn werd opgesteld door Teccon bvba d.d. 14/10/2024. De aanvraag betreft de aanpassing van de bestaande rooilijn in functie van de heraanleg van het kruispunt Elfde-Liniestraat en de Koning Boudewijnlaan in functie van de realisatie van een trambusbaan en halte-infrastructuur HOVHM.
Artikel 3: Behoefte aan een goede ontsluiting
Artikel 3 van het decreet gemeentewegen stelt dat gemeentewegen moeten bijdragen aan een goed bereikbaar en ontsloten gebied. De voorgestelde verkaveling brengt nieuwe woningen en voorzieningen met zich mee, wat een aanzienlijke toename in het verkeer en de behoefte aan infrastructuur met zich meebrengt.
Artikel 4: Kwaliteit en inrichting van de gemeentewegen
Artikel 4 van het decreet gemeentewegen benadrukt het belang van de kwaliteit en de inrichting van gemeentewegen. Dit artikel legt de nadruk op de noodzaak om bij de aanleg van nieuwe wegen rekening te houden met de omgevingskwaliteit en het welzijn van de inwoners.
Conclusie
De goedkeuring van de nieuwe rooilijn en de bijhorende heraanleg van het kruispunt Elfde-Liniestraat en Koning Boudewijnlaan is van cruciaal belang voor de verdere ontwikkeling van de stad Hasselt. Op basis van artikel 3 en 4 van het decreet gemeentewegen, is het evident dat deze nieuwe infrastructuur niet alleen tegemoetkomt aan de actuele behoefte aan ontsluiting en bereikbaarheid, maar ook bijdraagt aan de kwaliteit van de openbare ruimte.
Onderwerp aanvraag
De aanpassing van de bestaande rooilijn in functie van de heraanleg van het kruispunt Elfde-Liniestraat en Koning Boudewijnlaan in functie van de realisatie van een trambusbaan en halte-infrastructuur HOVHM.
Zaak der wegen
De stukken met betrekking tot de zaak der wegen zijn als volgt in het dossier opgenomen:
Openbaar Onderzoek
Er werden 2 openbare onderzoeken gehouden. Het eerste openbaar onderzoek vond plaats van 2/12/2024 - 31/12/2024. Het tweede openbaar onderzoek vond plaats van 20/02/2025 - 21/03/2025.
Tijdens het eerste openbaar onderzoek werden 21 bezwaarschriften ingediend. Na een wijzigingslus werd een tweede openbaar onderzoek gehouden, hier werden 4 bezwaarschriften ingediend.
Eerste openbaar onderzoek 2/12/2024 - 31/12/2024
Er werden tijdens dit openbaar onderzoek 21 bezwaarschriften ingediend, 19 daarvan hebben betrekking op de rooilijn.
Punten bezwaarschriften:
Behandeling bezwaarschrift:
3. Naar aanleiding van dit bezwaarschrift, werd er een wijzigingslus met aangepaste plannen doorgevoerd.
Tweede openbaar onderzoek 20/02/2025 - 21/03/2025
Er werden tijdens dit openbaar onderzoek 4 bezwaarschriften ingediend, 3 daarvan hebben betrekking op de rooilijn.
Punten bezwaarschriften:
Behandeling bezwaarschrift:
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Artikel 47 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende openbaarheid van bestuur.
Het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
De gemeenteraad keurt de zaak der wegen goed betreffende de aanpassing van de bestaande rooilijn in functie van de heraanleg van het kruispunt Elfde-Liniestraat en de Koning Boudewijnlaan in functie van de realisatie van een trambusbaan en halte-infrastructuur HOVHM volgens het rooilijnplan opgemaakt door Teccon bvba d.d. 14/10/2024 en ingediend via het Omgevingsloket (OMV_2024133144).