In 2020 kreeg de Werkvennootschap de opdracht van de Vlaamse Regering om het studiewerk te verrichten voor Spartacus lijn 2 met het oog op een versnelde ingebruikname met een trambus als voertuig. Het tracé start aan het station van Hasselt en loopt via de Singel tot aan de 11de Liniestraat. Het buigt af om via de 11de Liniestraat aan te takken op de Boudewijnlaan. Vanaf hier kent het een gecombineerd tracé met lijn 1 tot aan de campus in Diepenbeek. Het einddoel is een maximaal vrije bedding te voorzien voor de trambus. Het college van burgemeester en schepenen heeft d.d. 11/10/2024 (2024_CBS_04108) de toelating tot het uitvoeren van werkzaamheden in de stationsomgeving om redenen van openbaar nut reeds goedgekeurd.
In het kader van Spartacus Lijn 2 (HOV Lijn 2 - Hasselt-Maasmechelen) en de uitvoering van de begin- en eindhalte in de Stationsomgeving, wenst de Werkvennootschap werken uit te voeren ter hoogte van het Mgr. Broekxplein.
Voorliggend besluit resulteert uit besprekingen tussen de stad, Werkvennootschap en de Vlaamse Vervoersmaatschappij en behelst de afspraken omtrent de infrastructuurwerken, de uitvoering, het beheer, het onderhoud en de zakelijke rechten tussen de stad en de Vervoersmaatschappij De Lijn.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Geen financiële implicaties.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Hasselt, de Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn en De Werkvennootschap NV met betrekking tot de aanleg van de eindhalte te Hasselt en HOV-lijn 2 goed. Dit vervangt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 11/10/2024 betreffende de toelating tot uitvoeren van werkzaamheden in de Stationsomgeving om reden van openbaar nut (2024_CBS_04108).