Dit besluit wordt voorgelegd op vraag van de lokale politie LRH in het kader van het globaal veiligheidsplan van het evenement Winterland 2024.
Van 15 november 2024 tot 5 januari 2025 zal de 16e editie van het evenement Winterland plaatsvinden op het Kolonel Dusartplein te Hasselt. Winterland is één van de grotere winter- kerstmarkten van België. Gedurende deze periode zullen ongeveer 500.000 mensen het evenement bezoeken wat de nodige veiligheidsrisico's met zich meebrengt.
Het is een belevingsmarkt die een grote aantrek heeft, ook van buiten de provincie - en landsgrenzen. Na Limburg zijn de bezoekers voornamelijk afkomstig uit de aangrenzende provincies Antwerpen, Luik en Vlaams Brabant. Ook vanuit Nederland en Duitsland zakken er heel wat bezoekers af naar dit evenement.
De bezoekers van Winterland zijn van alle leeftijden. Tijdens de laatste 3 weken (einde examens en kerstvakantie) wordt het evenement extra bezocht door groepen minderjarigen die niet worden begeleid door meerderjarigen. Deze groep van kwetsbare bezoekers moeten daarom ook zeker extra beschermd worden.
Winterland valt onder de categorie soft targets die in de laatste risicoanalyse van OCAD nog steeds onder een zeker terreurniveau vallen.
De grote groep medewerkers hebben een grote verantwoordelijkheid toe naar de bezoekers en moeten beschikken over een grote betrouwbaarheidsfactor.
Om het goede verloop van het evenement Winterland enerzijds en de openbare orde, rust en veiligheid van de bevolking anderzijds te verzekeren is het nodig specifieke politiemaatregelen te nemen.
De te nemen specifieke politiemaatregelen worden bepaald aan de hand van de risicoanalyse die werd uitgevoerd door de lokale politie LRH in het kader van de voorbereiding van het politionele beheer van het evenement.
De burgemeester neemt op basis van deze risicoanalyse de noodzakelijke preventieve, regulerende en controlemaatregelen die pertinent, proportioneel en opportuun zijn voor het bewerkstelligen van het vreedzame verloop en veilige verloop van het evenement.
Vanuit deze risicoanalyse komt de vraag aan de bestuurlijke overheid om de nodige stappen te ondernemen zodat een screening van medewerkers (betaald of vrijwillig), leveranciers, standhouders en andere dienstverleners van het evenement Winterland 2024 mogelijk is.
Bijgevolg vraagt Politie LRH de toepassing van de Ministeriële omzendbrief betreffende veiligheidscontroles naar aanleiding van evenementen d.d. 29 maart 2018.
Deze veiligheidscontroles dienen te voldoen aan de beginselen van de legaliteit, van subsidiariteit, proportionaliteit, gelijkheid en van opportuniteit. Op basis van deze beginselen zullen de medewerkers ( betaald of vrijwillig), leveranciers, standhouders, onderaannemers en andere dienstverleners van het evenement Winterland 2024 voorafgaandelijk gescreend worden in het kader van volgende criteria:
2. Feiten in het kader van drugsdelicten zwaarder dan enkel bezit of gebruik namelijk: verkoop, handel, in- en uitvoer, fabricatie en dit voor een periode 3 jaar voorafgaand aan het evenement.
3. Feiten in het kader van zedendelicten en dit voor een onbeperkte periode.
4. Feiten in het kader van wapens en munitie en dit voor een periode 3 jaar voorafgaand aan het evenement.
5. Feiten in het kader van georganiseerde criminaliteit en dit voor een periode 3 jaar voorafgaand aan het evenement.
Zoals omschreven in de Ministeriële omzendbrief betreffende veiligheidscontroles naar aanleiding van evenementen d.d. 29 maart 2018 zal het Openbaar Ministerie betrokken worden bij de uiteindelijke verificatie naar een eventuele veroordeling. Deze voorafgaandelijke veiligheidscontroles van medewerkers (betaald of vrijwillig), leveranciers, standhouders, onderaannemers en andere dienstverleners van het evenement Winterland 2024 zijn noodzakelijk om een veilig verloop van het evenement te garanderen. Daarnaast laat deze voorafgaande veiligheidscontrole het toe om te oordelen of deze personen al dan niet een gevaar kunnen betekenen voor de openbare orde tijdens het evenement.
De eerstvolgende gemeenteraad komt pas samen op 26 november 2024 en het event neemt aanvang op 15 november 2024 en duurt tot en met 5 januari 2025.
De burgemeester is krachtens artikel 134 §1 van de Nieuwe Gemeentewet bevoegd om in geval van onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, politieverordeningen te maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven.
Deze verordening moet door de gemeenteraad worden bevestigd op de eerstvolgende vergadering, op straffe van verval.
De nieuwe gemeentewet;
De bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals bepaald in het artikel 119 van de nieuwe gemeentewet en artikel 286 van het decreet lokaal bestuur;
Artikel 135, § 2, van de Nieuwe Gemeentewet (NGW) zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de openbare orde op hun grondgebied;
Artikel 134 § 1 van de Nieuwe Gemeentewet(NGW) is de burgemeester bevoegd om in geval van onvoorziene gebeurtenissen politieverordeningen te maken
Artikel 133 van de Nieuwe Gemeentewet (NGW) is de burgemeester de bevoegde overheid in het kader van bestuurlijke politie op het grondgebied van de gemeente;
Artikel 14 van de wet op het politieambt (WPA) zien de politiediensten toe op de handhaving van de openbare orde, met inbegrip van de naleving van de
politiewetten en –verordeningen, de voorkoming van misdrijven en de bescherming van personen en goederen;
Artikelen 5/1, 5/2, en 44/1, § 4 van de wet op het politieambt (WPA) communiceren de politiediensten het resultaat van hun veiligheidscontrole aan de overheid van
bestuurlijke politie zodat deze zijn beslissing om welbepaalde personen niet toe te laten op het terrein van het evenement kan communiceren aan de organisator;
Artikelen 7 tot 7/2 van de wet op het politieambt (WPA);
De artikelen 44/1 en 44/7, 4° - 6° van de Wet op het Politieambt (WPA) die aan politiediensten de toelating geven om in het kader van de uitoefening van hun opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie persoonsgegevens te verwerken en in het bijzonder om politionele gegevensbanken te creëren en te gebruiken;
De ministeriële omzendbrief van 29 maart 2018 (BS 05/04/2018) betreffende veiligheidscontroles naar aanleiding van evenementen;
De ministeriële omzendbrief OOP 41 van 31 maart 2014 (BS 15/05/2014 betreffende de operationalisering van het referentiekader CP 4 over het genegotieerd beheer van de publieke ruimte n.a.v. gebeurtenissen die de openbare orde aanbelangen;
De burgemeester keurt een voorafgaandelijke veiligheidscontrole van de personen die meewerken aan de organisatie en het verloop van het evenement Winterland 2024 goed.
Deze personen kunnen als dienstverleners, leveranciers van goederen, onderaannemers, betaalde of vrijwillige personeelsleden of standhouders meewerken tijdens Winterland 2024 .
De organisator van het evenement Winterland is verplicht om de personen die meewerken aan de organisatie en het verloop van het evenement, in te lichten over de voorafgaandelijke veiligheidscontrole.
De organisator van het evenement Winterland 2024, is verplicht om de personen die meewerken aan de organisatie en het verloop van het evenement een schriftelijke verklaring te laten ondertekenen waarin ze zich akkoord verklaren met deze voorafgaandelijke veiligheidscontrole en bijgevolg hun toestemming verlenen dat hun persoonsgegevens kunnen worden overgemaakt aan de politiediensten met het oog op de veiligheidscontrole. Deze schriftelijke verklaring kan opgenomen worden in een arbeids-, vrijwilligers- of dienstovereenkomst. Elke andere vorm van vrijelijke en geïnformeerde schriftelijke toestemming is ook toegelaten.
De organisator van het event Winterland maakt de persoonsgegevens ten laatste 6 weken voor aanvang van het evenement over aan de verantwoordelijke politiedienst. De organisator moet eventuele wijzigingen zo snel mogelijk doorgeven en kan, mits akkoord van de verantwoordelijke politiedienst, na deze termijn ook nog aanvullingen doorgeven.
De volgende gegevens worden minstens overgemaakt:
De organisator staat in voor de juistheid van de aangeleverde persoonsgegevens. De verantwoordelijke politiedienst legt een register aan dat de verwerking van deze gegevens documenteert.
Op basis van de beginselen met betrekking tot de veiligheidscontroles en op basis van de risicoanalyse zullen de dienstverleners, leveranciers van goederen,
onderaannemers, betaalde of vrijwillige personeelsleden of standhouders van het evenement Winterland 2024 voorafgaandelijk gescreend worden op basis van volgende feiten:
Bij de voorafgaandelijke veiligheidscontrole raadpleegt de verantwoordelijke politiedienst de haar ter beschikking gestelde gegevensbanken.
Op basis van de persoonsgegevens, die ter beschikking zijn gesteld door de organisator, voert de verantwoordelijke politiedienst de voorafgaandelijke veiligheidscontroles uit. Na deze veiligheidscontroles geeft de verantwoordelijke politiedienst een advies aan de burgemeester over het veiligheidsrisico van de gecontroleerde personen.
De burgemeester kan- op basis van het advies van de politie- beslissen dat de gecontroleerde persoon de toegang tot het evenement geweigerd wordt. De burgemeester maakt deze beslissing over aan de organisator en de betrokkene.
De burgemeester motiveert zijn beslissing aan de betrokkene op basis van het gevaar voor de openbare orde dat zijn aanwezigheid op het evenement zou betekenen. In zijn motivering kan de burgemeester geen melding maken van politionele gegevens (informatie of onderzoeksgegevens), behalve met akkoord van de bevoegde magistraat.
De organisator informeert de burgemeester over het gevolg dat aan de weigeringsbeslissing is gegeven door betrokkene.
Indien de betrokkene de toegang tot het evenement geweigerd wordt, dan licht de burgemeester de betrokkene in dat hij hiertegen een verzoek tot schorsing of
nietigverklaring kan indienen bij de Raad van State (dit in toepassing van artikel 19, tweede lid, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State).
Indien de beslissing gebaseerd is op onjuiste gegevens, dan kan de betrokkene via de procedure van onrechtstreekse toegang de verbetering van zijn gegevens
vragen dit in toepassing van artikel 71 (met verwijzing naar artikel 26, 7°a van de wet van 30 juni 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met
betrekking tot verwerking van persoonsgegevens).
Na de melding van de verificatie van juistheid van de gegevens door het controleorgaan, dient de verantwoordelijke politiedienst opnieuw de veiligheidscontrole uit te voeren op basis van mogelijk gewijzigde gegevens in haar gegevensbanken. De verantwoordelijke politiedienst bezorgt opnieuw haar advies aangaande de veiligheidscontrole, maar de bevoegdheid van de beslissing tot weigering blijft bij de burgemeester.