Terug
Gepubliceerd op 06/11/2023

2023_BURG_00078 - Bestuurlijke handhaving - tijdelijke politieverordening - screening medewerkers winterland 2023 - Goedkeuren

burgemeesterbesluiten
do 02/11/2023 - 11:00 Kantoor burgemeester
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Tijdelijke politieverordening (op het wegverkeer).

Samenstelling

Aanwezig

Steven Vandeput

Voorzitter

Steven Vandeput
2023_BURG_00078 - Bestuurlijke handhaving - tijdelijke politieverordening - screening medewerkers winterland 2023 - Goedkeuren 2023_BURG_00078 - Bestuurlijke handhaving - tijdelijke politieverordening - screening medewerkers winterland 2023 - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Vanaf 17 november 2023 tot en met 7 januari 2024 zal de 15e editie van het evenement Winterland plaatsvinden op het Kolonel Dusartplein te Hasselt. 

Winterland is één van de grotere winter-kerstmarkten van België. Het is een belevingsmarkt die een grote aantrek heeft, ook van buiten de provincie- en landsgrenzen. Na Limburg zijn de bezoekers vooral afkomstig uit de aangrenzende provincies Antwerpen, Luik en Vlaams-Brabant. Ook vanuit Nederland en Duitsland zakken er heel wat bezoekers af naar dit evenement. 

Zo worden er in totaal ongeveer 500.000 bezoekers verwacht wat de nodige veiligheidsrisico's met zich meebrengt. 

De bezoekers van Winterland zijn van alle leeftijden. Tijdens de laatste 3 weken ( op het einde van de examens en tijdens de eindejaarsperiode) wordt dit evenement extra bezocht door groepen minderjarigen.

Winterland bestaat uit een grote ijspiste, een groot belevingscafé, tal van eetstanden, restaurants, winkels en attracties. Tevens worden er alcoholische dranken geschonken die traditiegetrouw te vinden zijn op elke kerstmarkt. 

Winterland is dagelijks geopend van 10 tot 24 uur. 

De sfeer op Winterland is over het algemeen zeer rustig en sfeervol. 

De aard van het evenement maakt echter dat er een aantal risicofactoren zijn die kunnen zorgen voor problemen in het kader van openbare orde en rust. 

- overmatig alcoholgebruik 

- vechtpartijen

- overcrowding

- gebruik van verdovende middelen. 

Conform de algemene dreigingsanalyse opgesteld door het OCAD is er een blijvende dreiging naar evenementen zoals wintermarkten en kerstmarkten als publieke massa-evenementen. Deze vallen duidelijk onder de noemer ‘soft targets’. Voor het meest actuele dreigingsniveau verwijzen we naar de meest recente analyse van het OCAD die beschikbaar is voor de veiligheidsdiensten. 

Zoals gesteld is er tevens een groep medewerkers van het evenement dag en nacht aanwezig. Deze groep mensen heeft een grote verantwoordelijkheid naar de bezoekers toe en moet beschikken over een grote betrouwbaarheidsfactor.

De vernoemde groep heeft een grotere kennis over de werking van het evenement. Deze kennis heeft een grote waarde maar kan ook misbruikt worden voor het plegen van misdrijven.

Argumentatie

Om het goede verloop van het event Winterland 2023 enerzijds en de openbare orde, rust en veiligheid van de bevolking anderzijds te verzekeren is het nodig specifieke politiemaatregelen te nemen.

De te nemen specifieke politiemaatregelen worden bepaald aan de hand van de risicoanalyse die werd uitgevoerd door de lokale politie LRH in het kader van de voorbereiding van het politionele beheer van het event.

De burgemeester neemt op basis van het advies van Politie LRH de noodzakelijke, preventieve, regulerende en controlemaatregelen die pertinent, proportioneel en opportuun zijn voor het verloop van het evenement.

Vanuit de risicoanalyse komt de vraag aan de bestuurlijke overheid om de nodige stappen te ondernemen zodat een screening van medewerkers ( betaald of vrijwillig), leveranciers, standhouders en andere dienstverleners van het event Winterland 2023 mogelijk is. Bijgevolg vraagt Politie LRH de toepassing van de Ministeriële omzendbrief betreffende veiligheidscontroles naar aanleiding van evenementen dd. 29 maart 2018.

Deze veiligheidscontroles dienen te voldoen aan de beginselen van de legaliteit, van subsidiariteit, van proportionaliteit, van gelijkheid en van opportuniteit. Op basis van deze beginselen zullen de dienstverleners, leveranciers van goederen, onderaannemers, betaalde en vrijwillige personeelsleden en standhouders van het event Winterland 2023 voorafgaandelijk gescreend worden in het kader van volgende criteria:

  • Inbreuken binnen het domein van radicalisering/terrorisme ( onbeperkt in tijd) 
  • Inbreuken inzake verdovende middelen ( feiten van de laatste 3 jaar) en meer bepaald: 
    • productie 
    • verkoop 
    • in/uitvoer 
  • Zedenmisdrijven ( onbeperkt in tijd) 
  • Inbreuken tegen de wapenwetgeving ( feiten laatste 3 jaar) 
  • Inbreuken in het kader van een criminele organisatie ( feiten laatste 3 jaar). 


Zoals de omzendbrief het voorschrijft zal het Openbaar Ministerie betrokken worden bij de uiteindelijke verificatie naar een eventuele veroordeling.

Deze voorafgaande veiligheidscontrole van dienstverleners, leveranciers van goederen, onderaannemers, betaalde en vrijwillige personeelsleden en standhouders van het event Winterland 2023 is noodzakelijk om een veilig verloop van het event te garanderen. Daarnaast laat deze voorafgaande veiligheidscontrole het toe om te oordelen of deze personen al dan niet een gevaar kunnen betekenen voor de openbare orde tijdens het evenement.

De burgemeester is bevoegd om politieverordeningen goed te keuren in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners.

Huidige verordening zal op de eerstvolgende gemeenteraad ter bekrachtiging worden voorgelegd.

De voorafgaande screening van de medewerkers is noodzakelijk teneinde de materiële openbare orde te kunnen waarborgen en openbare overlast tegen te gaan.

De medewerkers hebben kennis over de werking van het evenement en kunnen de verkregen info misbruiken voor het plegen van misdrijven. Dit in combinatie met het gegeven dat winter- en kerstmarkten als een blijvende bedreiging en publiek massa-evenement gekwalificeerd worden, betekent dat een acuut en ernstig gevaar voor de openbare veiligheid voorhanden is, gezien de medewerkers over kennis en toegang tot het event beschikken.

De politieverordening is geldig na publicatie en zal geldig blijven tot het einde van het event Winterland 2023.

Juridische grond

De nieuwe gemeentewet;

De bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals bepaald in het artikel 119 van de nieuwe gemeentewet en artikel 286 van het decreet lokaal bestuur;

Artikel 135, § 2, van de Nieuwe Gemeentewet (NGW) zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de openbare orde op hun grondgebied;

Artikel 133 van de Nieuwe Gemeentewet (NGW) is de burgemeester de bevoegde overheid in het kader van bestuurlijke politie op het grondgebied van de gemeente.

Artikel 14 van de wet op het politieambt (WPA) zien de politiediensten toe op de handhaving van de openbare orde, met inbegrip van de naleving van de politiewetten en –verordeningen, de voorkoming van misdrijven en de bescherming van personen en goederen;

Artikelen 5/1, 5/2, en 44/1, § 4 van de wet op het politieambt (WPA) communiceren de politiediensten het resultaat van hun veiligheidscontrole aan de overheid van bestuurlijke politie zodat deze zijn beslissing om welbepaalde personen niet toe te

laten op het terrein van het evenement kan communiceren aan de organisator;

Artikelen 7 tot 7/2 van de wet op het politieambt (WPA);

De artikelen 44/1 en 44/7, 4° - 6° van de Wet op het Politieambt (WPA) die aan politiediensten de toelating geven om in het kader van de uitoefening van hun opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie persoonsgegevens te verwerken en in het bijzonder om politionele gegevensbanken te creëren en te gebruiken;

De ministeriële omzendbrief van 29 maart 2018 (BS 05/04/2018) betreffende veiligheidscontroles naar aanleiding van evenementen;

De ministeriële omzendbrief OOP 41 van 31 maart 2014 (BS 15/05/2014 betreffende de operationalisering van het referentiekader CP 4 over het genegotieerd beheer van de publieke ruimte n.a.v. gebeurtenissen die de openbare orde aanbelangen;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 63 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 63 van het decreet lokaal bestuur: Naast zijn bevoegdheden voor de uitvoering van de politiewetten, politiedecreten, politieverordeningen, politiereglementen en politiebesluiten, voor de bestuurlijke politie op het grondgebied van de gemeente en voor dringende politieverordeningen is de burgemeester bevoegd voor de uitvoering van de wetten, de decreten en de uitvoeringsbesluiten van de federale overheid, het gewest of de gemeenschap tenzij die bevoegdheid uitdrukkelijk aan een ander orgaan van de gemeente is opgedragen.

Besluit

De burgemeesterbesluiten beslist:

Artikel 1

De burgemeester keurt een voorafgaandelijke veiligheidsscreening van de personen die meewerken aan de organisatie en het verloop van Winterland 2023 goed. 

Deze personen kunnen als dienstverleners, leveranciers van goederen, onderaannemers, betaalde of vrijwillige personeelsleden of standhouders meewerken tijdens winterland 2023. 

Artikel 2

De organisator van het event Winterland 2023, is verplicht om de personen, die meewerken aan de organisatie en het verloop van het evenement, in te lichten over de voorafgaandelijke veiligheidscontrole.

Artikel 3

De organisator van het event Winterland 2023 is verplicht om de personen, die meewerken aan de organisatie en het verloop van het evenement, een schriftelijke verklaring te laten ondertekenen waarin ze zich akkoord verklaren met deze voorafgaandelijke veiligheidscontrole en bijgevolg hun toestemming verlenen dat hun persoonsgegevens kunnen worden overgemaakt aan de politiediensten met het oog op de veiligheidscontrole. Deze schriftelijke verklaring kan opgenomen worden in een arbeids- , vrijwilligers- of dienstenovereenkomst. Elke andere vorm van vrijelijke en geïnformeerde schriftelijke toestemming is ook toegelaten.

Artikel 4

De organisator van het event Winterland 2023, maakt de persoonsgegevens ten laatste 2 weken voor aanvang van het evenement over aan de verantwoordelijke politiedienst.

De organisator moet eventuele wijzigingen zo snel mogelijk doorgeven en kan, mits akkoord van de verantwoordelijke politiedienst, na deze termijn ook nog aanvullingen doorgeven.

De volgende gegevens worden minstens overgemaakt:

• Voornaam;

• Naam;

• Geboortedatum;

• Rijksregisternummer (indien beschikbaar) of INSZ nummer (indien

beschikbaar);

• Taak en functie tijdens het evenement.

De verantwoordelijke politiedienst legt een register aan dat de verwerking van deze gegevens documenteert.

Artikel 5

Bij de voorafgaandelijke veiligheidscontrole onderzoekt de verantwoordelijke politiedienst of de betrokkene al dan niet een gevaar kan vormen voor de openbare orde op Winterland 2023 op basis van volgende criteria:

  • inbreuken binnen het domein van radicalisme/terrorisme ( onbeperkt in tijd) 
  • inbreuken inzake verdovende middelen ( feiten van de laatste 3 jaar) en meer bepaald  
    • productie 
    • verkoop 
    • invoer/uitvoer 
  • Zedenmisdrijven ( onbeperkt in tijd) 
  • inbreuken tegen de wapenwetgeving ( feiten laatste 3 jaar) 
  • inbreuken in kader van een criminele organisatie ( feiten laatste 3 jaar) 

Artikel 6

Volgende categorieën van personen die meewerken aan de organisatie en het verloop van Winterland 2023 worden onderworpen aan een voorafgaande veiligheidscontrole:

• dienstverleners van winterland 2023

• leveranciers van goederen voor winterland 2023

• onderaannemers van de organisator van Winterland 2023

• betaalde personeelsleden van de organisator van Winterland 2023

• vrijwillige personeelsleden van de organisator van Winterland 2023

• standhouders van het event Winterland 2023

Artikel 7

Bij de voorafgaande veiligheidscontrole raadpleegt de verantwoordelijke politiedienst de haar ter beschikking gestelde gegevensbanken. 

Artikel 8

Op basis van de persoonsgegevens, die ter beschikking zijn gesteld door de organisator, voert de verantwoordelijke politiedienst de voorafgaande veiligheidscontrole uit. Na deze veiligheidscontrole geeft de verantwoordelijke politiedienst een advies aan de burgemeester over het veiligheidsrisico van de gecontroleerde personen.

Artikel 9

De burgemeester kan - op basis van het advies van de politie - beslissen dat de gecontroleerde persoon de toegang tot het evenement geweigerd wordt.

De burgemeester maakt deze beslissing over aan de organisator en de betrokkene.

De burgemeester motiveert zijn beslissing aan de betrokkene op basis van het gevaar voor de openbare orde dat zijn aanwezigheid op het evenement zou betekenen. In zijn motivering kan de burgemeester geen melding maken van politionele gegevens (informatie of onderzoeksgegevens), behalve met het akkoord van de bevoegde magistraat.

Artikel 10

De organisator informeert de burgemeester over het gevolg dat aan de weigeringsbeslissing is gegeven door de betrokkene.

Artikel 11

Indien de betrokkene de toegang tot het evenement geweigerd wordt, dan licht de burgemeester de betrokkene in dat hij hiertegen een verzoek tot schorsing of nietigverklaring kan indienen bij de Raad van State (dit in toepassing van artikel 19, tweede lid, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State) .

Artikel 12

Indien de beslissing gebaseerd is op onjuiste gegevens, dan kan de betrokkene via de procedure van onrechtstreekse toegang de verbetering van zijn gegevens vragen dit in toepassing van artikel 71 ( met verwijzing naar artikel 26, 7°a van de

wet van 30 juni 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met

betrekking tot verwerking van persoonsgegevens).

Na de melding van de verificatie van juistheid van de gegevens door het controleorgaan, dient de verantwoordelijke politiedienst opnieuw de veiligheidscontrole uit te voeren op basis van mogelijk gewijzigde gegevens in haar gegevensbanken.

De verantwoordelijke politiedienst bezorgt opnieuw haar advies aangaande de veiligheidscontrole, maar de bevoegdheid van de beslissing tot weigering blijft bij de burgemeester.

Artikel 13

Indien er tijdens deze veiligheidscontroles door de politie, naar aanleiding van het overmaken van de persoonsgegevens door de organisator krachtens artikel 4 van onderhavig reglement, elementen naar boven komen die aanleiding kunnen geven

tot een negatief advies - aangaande de toegang van de medewerker tot het evenement - aan de burgemeester, kan de politie een dubbelcheck uitvoeren. Dit om valse negatieven geweigerden zoveel als mogelijk te vermijden. Daartoe kan

de politie desgevallend overleg plegen met het openbaar ministerie, de Local Task Force of andere geëigende en bevoegde adviesorganen en instanties.

Artikel 14

Deze verordening wordt van kracht onmiddellijk na de vereiste afkondiging en blijft gelden tot aan het einde van het event Winterland 2023, zijnde tot en met 7 januari 2024.

Artikel 15

Deze politieverordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet lokaal bestuur.

Artikel 16

Afschrift van deze verordening wordt gestuurd aan de

• Deputatie van de provincie Limburg

• Griffies van de Rechtbank van Eerste Aanleg en aan deze van de

Politierechtbank.

• De aangewezen ambtenaar

• De voorzitter van het politiecollege

• De korpschef van de lokale politie