Terug
Gepubliceerd op 26/06/2024

2024_GR_00151 - Samenwerkingsovereenkomst - Herinrichting van de Elfde Liniestraat (inclusief halte) te Hasselt in het kader van de Hoogwaardig Openbaar Vervoersverbinding tussen Hasselt en Maasmechelen - Goedkeuren

gemeenteraad
di 25/06/2024 - 20:05 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Guido Fissette, voorzitter; Steven Vandeput, burgemeester; Marc Schepers, schepen; Dymfna Meynen, schepen; Habib El Ouakili, schepen; Laurence Libert, schepen; Rik Dehollogne, schepen; Nele Kelchtermans, schepen; Frank Dewael, schepen; Derya Erdogan, schepen; Michel Froidmont, gemeenteraadslid; Brigitte Smets, gemeenteraadslid; Karolien Mondelaers, gemeenteraadslid; Tom Vandeput, gemeenteraadslid; Kevin Schouterden, gemeenteraadslid; Pieter Cuppens, gemeenteraadslid; Joske Dexters, gemeenteraadslid; Bert Lambrechts, gemeenteraadslid; Frank Troosters, gemeenteraadslid; Joost Venken, gemeenteraadslid; Kim De Witte, gemeenteraadslid; Stefan Hendrickx, gemeenteraadslid; Anne Caelen, gemeenteraadslid; Inge Hendrikx, gemeenteraadslid; Tom Cox, gemeenteraadslid; Koen Ooms, gemeenteraadslid; Dietrich Vandereyken, gemeenteraadslid; Carlo Gysens, gemeenteraadslid; Philip Dehollogne, gemeenteraadslid; Hubert Lenssen, gemeenteraadslid; Dirk Sweron, gemeenteraadslid; Marc Roppe, gemeenteraadslid; Peter Briers, gemeenteraadslid; Sameer Srivastva, gemeenteraadslid; Dirk Thoelen, gemeenteraadslid; Mark Leppens, gemeenteraadslid; Peter Vanaken, adjunct-algemeendirecteur

Afwezig

Gerald Corthouts, gemeenteraadslid; Silvie Nickmans, gemeenteraadslid; Raf Martens, gemeenteraadslid; Bart Moors, gemeenteraadslid; Maryam Jamshid, gemeenteraadslid; Koen Deconinck, algemeen directeur

Secretaris

Peter Vanaken, adjunct-algemeendirecteur

Voorzitter

Guido Fissette, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00151 - Samenwerkingsovereenkomst - Herinrichting van de Elfde Liniestraat (inclusief halte) te Hasselt in het kader van de Hoogwaardig Openbaar Vervoersverbinding tussen Hasselt en Maasmechelen - Goedkeuren

Aanwezig

Guido Fissette, Steven Vandeput, Marc Schepers, Dymfna Meynen, Habib El Ouakili, Laurence Libert, Rik Dehollogne, Nele Kelchtermans, Frank Dewael, Derya Erdogan, Michel Froidmont, Brigitte Smets, Karolien Mondelaers, Tom Vandeput, Kevin Schouterden, Pieter Cuppens, Joske Dexters, Bert Lambrechts, Frank Troosters, Joost Venken, Kim De Witte, Stefan Hendrickx, Anne Caelen, Inge Hendrikx, Tom Cox, Koen Ooms, Dietrich Vandereyken, Carlo Gysens, Philip Dehollogne, Hubert Lenssen, Dirk Sweron, Marc Roppe, Peter Briers, Sameer Srivastva, Dirk Thoelen, Mark Leppens, Peter Vanaken
Stemmen voor 29
Bert Lambrechts, Brigitte Smets, Derya Erdogan, Habib El Ouakili, Hubert Lenssen, Joske Dexters, Joost Venken, Karolien Mondelaers, Kevin Schouterden, Laurence Libert, Michel Froidmont, Pieter Cuppens, Rik Dehollogne, Steven Vandeput, Tom Vandeput, Stefan Hendrickx, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Marc Schepers, Nele Kelchtermans, Frank Dewael, Tom Cox, Philip Dehollogne, Dirk Sweron, Peter Briers, Marc Roppe, Dirk Thoelen, Mark Leppens, Guido Fissette
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 6
Carlo Gysens, Frank Troosters, Koen Ooms, Kim De Witte, Dietrich Vandereyken, Sameer Srivastva
Blanco stemmen 1
Inge Hendrikx
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00151 - Samenwerkingsovereenkomst - Herinrichting van de Elfde Liniestraat (inclusief halte) te Hasselt in het kader van de Hoogwaardig Openbaar Vervoersverbinding tussen Hasselt en Maasmechelen - Goedkeuren 2024_GR_00151 - Samenwerkingsovereenkomst - Herinrichting van de Elfde Liniestraat (inclusief halte) te Hasselt in het kader van de Hoogwaardig Openbaar Vervoersverbinding tussen Hasselt en Maasmechelen - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

In 2020 kreeg De Werkvennootschap NV de opdracht van de Vlaamse regering om het studiewerk te verrichten met het oog op een versnelde ingebruikname van Spartacus Lijn 2 met een trambus als voertuig.

Het tracé start aan het station van Hasselt en loopt via de Singel tot aan de Elfde Liniestraat. Hier buigt het tracé af om via de Elfde Liniestraat aan te takken op de Boudewijnlaan. Vanaf hier kent het een gecombineerd tracé met Lijn 1 tot aan de campus in Diepenbeek.

Het einddoel is een maximaal vrije bedding te voorzien voor de trambus. Aangezien de trambus ook gemengd kan rijden met het overige gemotoriseerd verkeer, is het niet noodzakelijk om de gehele bedding te realiseren vooraleer de trambus in dienst genomen kan worden. Daarom is een gefaseerde aanpak vooropgesteld.

In Hasselt werd de Elfde Liniestraat en het kruispunt Koning Boudewijnlaan/Elfde Liniestraat geselecteerd als ‘quick win’. In de samenwerkingsovereenkomst worden de afspraken tussen de Werkvennootschap en de stad Hasselt omtrent de herinrichting vastgesteld.

Argumentatie

In de samenwerkingsovereenkomst worden de afspraken tussen de Werkvennootschap en de stad Hasselt omtrent de herinrichting vastgelegd.

De Werkvennootschap staat zowel in voor de volledige financiering van de herinrichting van de Elfde Liniestraat en het kruispunt Koning Boudewijnlaan/Elfde Liniestraat als voor alle aspecten die kaderen binnen de realisatie, zoals de uitvoering van de studies, de opmaak van de opdrachtdocumenten voor de uitvoering van werken, het voeren van de plaatsingsprocedure in het kader van opdrachten van werken, de plaatsing van de opdrachten voor werken, de opvolging van en toezicht op de werf en het verlenen van de voorlopige en definitieve oplevering. De Werkvennootschap duidt de leidend ambtenaar aan.

De Werkvennootschap staat echter niet in:

        • voor de werken die betrekking hebben op de installatie van openbare verlichting die noch deel uitmaken van de vergunningsaanvraag, noch deel uitmaken van de werken waarvoor De Werkvennootschap een overheidsopdracht heeft geplaatst;

        • voor de plaatsing van straatmeubilair (zitbanken, vuilnisbakken, halteaccommodatie van reguliere bushaltes op het traject, fietsenrekken,…); 

        • voor aspecten die kaderen binnen het beheer en het onderhoud.

De stad, in haar hoedanigheid van domeinbeheerder van de Elfde Liniestraat en van het kruispunt Koning Boudewijnlaan/Elfde Liniestraat, geeft haar toestemming aan De Werkvennootschap om de herinrichting van de Elfde Liniestraat en van het kruispunt Koning Boudewijnlaan/Elfde Liniestraat uit te voeren, conform de vergunningen die hiertoe verkregen dient te worden.

In deze samenwerkingsovereenkomst is ook de aanleg van de Vilderstraat (deel) opgenomen als voorwaardelijk deel.
De studie, het ontwerp en het aanvragen van de noodzakelijke vergunningen voor het aanleg van de Vilderstraat zijn ten laste van de werkvennootschap. De uitvoeringskosten zouden ten laste zijn van de stad.

Juridische grond

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Financiële informatie

Geen financiële implicaties.

Adviezen

Financieel advies Geen advies noodzakelijk

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §1 van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 40 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Hasselt en De Werkvennootschap NV met betrekking tot de herinrichting van de Elfde Liniestraat en van het kruispunt Koning Boudewijnlaan/Elfde Liniestraat in het kader van de Hoogwaardig Openbaar Vervoersverbinding tussen Hasselt en Maasmechelen goed.