Het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31, bepaalt het volgende:
“§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47, bepaalt het volgende:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Volgens de toelichting bij bovengenoemd omgevingsdecreet en -besluit:
“Art. 47. Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:
- de bevoegde overheid mag rechtstreeks weigeren zonder het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen;
- de regeling geldt zowel voor aanvragen voor stedenbouwkundige handelingen als voor het verkavelen van gronden;
- beslist de gemeenteraad ongunstig over de zaak van de wegen, dan kan de bevoegde overheid geen vergunning verlenen, ook niet in beroep;
- de gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag;
- de gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere bezwaarschriften.”
De aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden werd bij de stad Hasselt ingediend op 19/03/2024 en betreft de omgevingsaanvraag voor "verkavelen van een perceel in 3 loten voor grondgebonden eengezinswoningen " (OMV_2024039825).
Deze omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen omvat daarom onder meer vastleggen van een nieuwe rooilijn. Het beoogde ontwerp voorziet een nieuwe rooilijn over percelen ten kadaster gekend als 12e afdeling, sectie B, perceelnummers 56 P en 55 W 5 met een totale oppervlakte van 8a84ca.
Het perceel is gelegen op de hoek van de Crutzenstraat en de Joris van Oostenrijkstraat en is gelegen binnen de contouren van BPA 101 bis Kuringen-centrum. Het perceel is gelegen deels in zone voor wegenis, zone voor gesloten bebouwing, zone voor bijgebouwen en zone voor koeren en hovingen. Voor de Crutzenstraat werd een rooilijnplan opgemaakt KB 06/11/1981. Voorliggend rooilijnplan opgemaakt door landmeter Paquay op 19 maart 2024 houdt zowel rekening met het rooilijnplan van de Crutzenstraat als het BPA.
Het rooilijnplan komt niet in conflict met de wegeniszone in het BPA.
Lot 4 op het verkavelingsplan en lot 2 genoemd op het rooilijnplan met een oppervlakte van 2a83ca zal gratis overgedragen worden naar de stad om ingelijfd te worden bij het openbaar domein. De inrichting van dit perceel zal gebeuren door de stad Hasselt gezien de komende de maanden de Crutzenstraat heraangelegd wordt.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 15/04/2024 tot en met 14/05/2024. Er werd één bezwaar ingediend waarvan twee bezwaarpunten betrekking hebben op de zaak der wegen:
De mogelijkheid vermeld in het eerste lid, geldt niet als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeenteweg die in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd is, of een gemeentelijk rooilijnplan dat in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen. In dat geval gelden de procedureregels voor het opstellen van een ruimtelijk uitvoeringsplan.
De 2 bezwaarpunten worden als volgt weerlegd:
Het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende openbaarheid van bestuur.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
De gemeenteraad keurt de vaststelling van het rooilijnplan van de verkaveling "hoek Crutzenstraat - Joris Van Oostenrijkstraat" goed.
Lot 2 volgens het rooilijnplan opgemaakt door Johan Paquay op datum van 19 maart 2024 wordt gratis afgestaan aan de stad Hasselt om in te lijven bij het openbaar domein.