Het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31, bepaalt het volgende:
“§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47, bepaalt het volgende:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Volgens de toelichting bij bovengenoemd omgevingsdecreet en -besluit:
“Art. 47. Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:
- de bevoegde overheid mag rechtstreeks weigeren zonder het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen;
- de regeling geldt zowel voor aanvragen voor stedenbouwkundige handelingen als voor het verkavelen van gronden;
- beslist de gemeenteraad ongunstig over de zaak van de wegen, dan kan de bevoegde overheid geen vergunning verlenen, ook niet in beroep;
- de gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag;
- de gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere bezwaarschriften.”
De aanvraag tot omgevingsvergunning werd bij de stad Hasselt ingediend op 6/11/2023 en betreft een omgevingsaanvraag voor het verkavelen van een perceel in 2 loten voor open bebouwing.
De aanvraag heeft betrekking op een verkaveling aan de Diestersteenweg 389 in Hasselt. Het betreft een project waarbij de bestaande woning met stalling wordt afgebroken met oog op het bouwrijp maken van het terrein in functie van de verkaveling van 2 loten in open bebouwing.
Lot 4, met een totale oppervlakte van 189m², wordt gratis afgestaan voor inlijving bij het openbaar domein. Het perceel is momenteel toegankelijk via een privaatweg naar de Rijksweg N2 (Diestersteenweg).
Onderwerp aanvraag
De gratis overdracht van lot 4 om in te lijven bij het openbaar domein.
Zaak der wegen
Volgens de plannen, gevoegd bij de aanvraag tot omgevingsvergunning.
De stukken met betrekking tot de zaak der wegen zijn als volgt in het dossier opgenomen:
Openbaar Onderzoek
Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 30/01/2024 tot en met 28/02/2024 en van 28/02/2024 tot en met 28/03/2024. Er werd 1 bezwaarschrift ingediend tijdens het eerste openbaar onderzoek en er werden 3 bezwaarschriften ingediend tijdens het tweede openbaar onderzoek met betrekking tot de wegenis/overdracht naar het openbaar domein.
De bezwaarschriften bevatten de volgende punten:
De bezwaarschriften werden als volgt weerlegt:
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Artikel 47 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
Artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
Het bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende openbaarheid van bestuur.
Het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019
De gemeenteraad keurt de zaak der wegen goed betreffende de kosteloze overdracht van lot 4, naar openbaar domein met een totale oppervlakte van 189m², volgens het rooilijnplan opgemaakt door Tempels & Jacobs Landmeters - Experten d.d. 02/11/2023 en ingediend via het Omgevingsloket (OMV_2023147263).