In de stationsbuurt wordt de materiële openbare orde al te vaak verstoord door personen die onder invloed zijn van alcohol.
Deze verstoringen van de materiële openbare orde en overlast doen zich voor op het openbaar domein.
De gemeenteraad wenst maatregelen te nemen om deze verstoringen van de openbare orde en de overlast tegen te gaan.
In de stationsbuurt doen zich op het openbaar domein al te vaak verstoringen van de materiële openbare orde en overlast voor door personen die onder invloed zijn van alcohol. De politie kreeg hiervan talloze meldingen van derden die daardoor hinder ondervinden en dient hiervoor talloze interventies te doen. Hierdoor kan men besluiten dat de overlast nog latent aanwezig is in de stationsbuurt.
In tegenstelling tot de voorbijgaande jaren adviseert de politie om deze verordening niet te verlengen voor de wijk Runkst. In deze wijk is de overlastproblematiek onder controle.
De verstoringen van de materiële openbare orde en de overlast doen zich vooral voor in volgende straten:
Er wordt verwezen naar het advies van de politie dd. 14 november 2023, waaruit blijkt dat in bovenvermelde straten in de periode 1 januari 2023 tot en met 1 november 2023 maar liefst 585 PV's werden opgemaakt ten gevolge van overlast en verstoringen van de materiële openbare orde op het openbaar domein. Vaak worden deze overlast en verstoringen gepleegd onder invloed van alcohol en dit ondanks de reeds geldende politieverordening waarin een verbod op het gebruik van geopende recipiënten met alcoholhoudende dranken werd opgenomen.
Uit advies blijkt duidelijk dat er zich in de betreffende straten een probleem voordoet inzake verstoringen van de materiële openbare orde en overlast veroorzaakt door personen die onder invloed zijn van alcohol.
In het kader van de herneming van deze politieverordening werd tevens de tijd genomen om deze verordening verder te evalueren voor het ganse jaar 2023. Dit gebeurde binnen verschillende overleggen tussen de bestuurlijke overheid en de lokale politie (overlastoverleg, overleg bestuurlijke handhaving). Telkens bleven we signalen krijgen van de problematiek van alcoholmisbruik in de stationsomgeving en dit steeds met de nodige agressie tot gevolg.
Wanneer alcohol genuttigd wordt in horecazaken en de bijhorende terrassen zijn de uitbaters ervoor verantwoordelijk dat zij hun klanten geen dergelijke hoeveelheden alcohol schenken dat de klanten dronken worden en daardoor de materiële openbare orde verstoren en overlast veroorzaken op het openbaar domein.
Tegen uitbaters van horecazaken die te lichtzinnig omspringen met het schenken van alcohol kan de burgemeester optreden in het kader van zijn politiebevoegdheden zoals deze hem worden toegekend in de Nieuwe Gemeentewet.
Wanneer personen alcohol nuttigen op het openbaar domein is er evenwel geen uitbater of een andere persoon die erop toeziet dat deze personen geen te grote hoeveelheden alcohol nuttigen en daardoor de materiële openbare orde verstoren of openbare overlast veroorzaken.
De politie kan tevens niet voortdurend overal op het openbaar domein aanwezig zijn teneinde te voorkomen dat er personen te grote hoeveelheden alcohol nuttigen op het openbaar domein.
Het gebruiken van alcohol op het openbaar domein houdt dan ook een groter risico in voor verstoringen van de materiële openbare orde en voor overlast veroorzaakt door personen die onder invloed zijn van alcohol dan het nuttigen van alcohol in een horecazaak.
De gemeenteraad is bevoegd om politieverordeningen goed te keuren die tot doel hebben om verstoringen van de materiële openbare orde en openbare overlast tegen te gaan.
Een verbod op het gebruik van alcoholhoudende dranken op het openbaar domein in de betreffende straten waar zich de grootste problemen voordoen is noodzakelijk teneinde de materiële openbare orde te kunnen waarborgen en openbare overlast tegen te gaan.
De politieverordening zal in werking treden op 1 maart 2024 en gelden tot en met 31 maart 2025.
Artikelen 119 en 135 §2 nieuwe Gemeentewet.
De gemeenteraad keurt de nieuwe politieverordening voor het verbod op bezit van geopende recipiënten met alcoholhoudende dranken op het openbaar domein goed voor de periode van 1 maart 2024 tot en met 31 maart 2025.