Het EK Wielrennen had een grote impact op Hasselt en haar inwoners, zowel positief als negatief.
Dat het EK door het in beeld brengen van de stad en de regio, en door de overnachtingen een toeristische meerwaarde creëerde die hopelijk nog lang na 2024 blijft nazinderen, staat buiten kijf.
Dat grote delen van Hasselt en veel Hasselaren tijdens het EK hinder, tot zelfs grote hinder ondervonden, is echter ook een feit. Dat een evenement van dergelijke omvang de mobiliteit impacteert, is een evidentie die men er moet bijnemen; de bluts en de buil als het ware.
Maar samen met ons stelden heel wat Hasselaren en handelaren uit de binnenstad vast dat de negatieve impact op hun dagelijks leven wel erg groot was:
- sommige gezinnen kregen tot drie keer toe een brief met andere instructies omtrent de uren dat hun woning niet toegankelijk zou zijn,
- andere gezinnen kregen dan weer een schrijven dat er niet geparkeerd zou mogen worden in hun straat tussen 8u en 18u. Toen hun wagen om even voor 6u 's ochtends getakeld werd, bleek dat de politie 6u - 20u als niet-parkeertijd had doorgekregen,
- de in- en uitgang tot Henegouwberg werd op zaterdag 20 minuten voor het in de brief vermelde uur al hermetisch afgesloten "omdat de organisatie dat zo besliste". Via het fietspad naar de Trekschurenstraat probeerden velen alsnog de wijk in- en uit te rijden, hetgeen in combinatie met de fietsers levensgevaarlijk was,
- de inwoners van Hollands Veld bleken plots Runkstenaren te zijn en moest op een vaag kaartje uitvissen hoe hun wijk al dan niet geïmpacteerd was,
- op o.a. de Maastrichtersteenweg zouden inwoners hun woning kunnen verlaten tussen 20u en 8u, maar een ononderbroken lang lint van nadarhekkens verhinderde dat alsnog,
- en voor veel handelaren was de doodse binnenstad, zeker de eerste dagen van het EK, een dikke streep door de rekening.
Welke lessen heeft het stadsbestuur getrokken uit het verloop van de organisatie en wat zal men in de toekomst anders doen als er nog eens een evenement met een dergelijke impact naar Hasselt komt? En moeten de eigenaars van wagens die getakeld werden, terwijl hun informatiebrief andere informatie bevatte, die takelkosten alsnog betalen?