Het college van burgemeester en schepenen heeft in dit besluit het voornemen om de gemeenteraad te laten beraadslagen over de definitieve rooilijn van de Laarbeekstraat, zijstraat van de Oudestraat te Spalbeek.
Het voorstel van deze rooilijnvastlegging vloeit voort uit ORBA-project PA5576: Spalbeek Zuid heeft nog een gemengd rioleringsstelsel. Daarom heeft Stad Hasselt samen met Fluvius een project opgestart om deze zone te voorzien van een nieuw gescheiden rioleringsstelsel. De voorbije twee jaar heeft Aquafin een eerste deel van deze projectzone onder handen genomen (deel Wijerstraat en Herkkantstraat, tevens ook in samenwerking met stad Hasselt en gemeente Herk-de-Stad). Dit project is inmiddels afgerond en voorlopig opgeleverd. Fluvius heeft reeds een subsidie verkregen voor de verdere uitwerking van de volgende fase, welke bestaat uit het resterende deel van de Wijerstraat en de Oudestraat (en zijstraat Laarbeekstraat). Stad Hasselt stapt mee in dit dossier om zodoende deze straten te herinrichten.
In dit dossier worden de rooilijnen van het deel van de Laarbeekstraat bevestigd. Er zijn geen documenten die de rooilijn van de Laarbeekstraat in het verleden op een correcte juridische manier hebben vastgelegd. De grens die momenteel op het terrein zichtbaar is, is het resultaat van goedgekeurde verkavelingen/vergunningen. Om duidelijkheid te creëren voor de toekomst, is het belangrijk om deze zichtbare rooilijn nu ook juridisch vast te leggen, zodat de geplande werken binnen de rooilijnen kunnen plaatsvinden.
Momenteel heeft de Laarbeekstraat alleen een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid met een breedte van ongeveer 6 meter, bestaande uit asfaltverharding. De Laarbeekstraat heeft echter al een openbaar karakter vanwege de aanwezige nutsvoorzieningen, verharding, openbare verlichting en het feit dat de stad al voor het onderhoud zorgt. Desondanks blijft de weg eigendom van de eigenaars van de aangrenzende percelen. Daarom is het naast het vastleggen van de juridische grens (rooilijnen) ook sterk aangewezen om over te gaan tot de verwerving van de weg, in overeenstemming met het decreet gemeentewegen van 2019.
De bijbehorende plannen zijn opgesteld door beëdigd landmeter-expert A. Bulen op 15/05/2023, namelijk een ontwerp van een gemeentelijk rooilijnplan, waaruit duidelijk de toekomstige rooilijn van de gemeenteweg Laarbeekstraat blijkt.
Om deze rooilijn te realiseren, zijn er bijkomende innemingen vereist. De aanbodformulieren voor de verkoop van de onroerende goederen van deze innames zullen in een apart dossier ter goedkeuring aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Eigenaars van aangrenzende percelen, die tijdens het openbaar onderzoek werden aangeschreven, zijn opgenomen in het rooilijnplan. Vanwege de GDPR-wetgeving zijn de eigenaars van de percelen geanonimiseerd.
De gemeenteraad keurde in de zitting van 28 mei 2024 de voorlopige vaststelling van de rooilijnen van de Laarbeekstraat goed. Het bijhorende openbaar onderzoek liep van 24/06/2024 tot en met 26/07/2024. Er werd gedurende deze periode geen bezwaar ingediend.
Het decreet gemeentewegen van 2019 legt vast dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. De gemeenten leggen de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond. Hierbij moet rekening gehouden worden met de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau, bescherming van trage wegen, wijzigingen ten dienste van het algemeen belang, de verkeersveiligheid, de ontsluiting van de omliggende percelen en de toekomstige functie van de weg.
Het decreet gemeentewegen (Art. 13. § 1. ) vermeldt dat grondstroken waarvan met enig middel van recht bewezen wordt dat ze gedurende de voorbije dertig jaar door het publiek werden gebruikt, kunnen in aanmerking komen als gemeenteweg.
De rooilijnvastlegging houdt, zoals verplicht, rekening met de principes zoals opgenomen in artikel 3 en 4 van het decreet gemeentewegen, waaraan voorliggend dossier onderhevig is.
Ten eerste, dat de rooilijnen worden vastgelegd door middel van een rooilijnplan. Het college heeft conform aan deze voorwaarde een ontwerp van een gemeentelijk rooilijnplan laten opstellen door een beëdigd landmeter-expert. Dit plan toont duidelijk de toekomstige rooilijn van de Laarbeekstraat en voldoet daarmee aan deze vereiste.
Ten tweede, vereist artikel 4 dat de rooilijnen worden vastgesteld met inachtneming van de voorschriften inzake ruimtelijke ordening. Het vaststellen van de rooilijnen van de Laarbeekstraat is in overeenstemming met het geldende ruimtelijk ordeningsplan en alle relevante voorschriften op dat gebied.
Daarnaast schrijft artikel 4 voor dat de vaststelling van de rooilijnen duidelijkheid en rechtszekerheid moet bieden aan alle belanghebbenden. Door de rooilijnen formeel vast te leggen, zorgen we voor helderheid omtrent de eigendomsgrenzen en de rechten en plichten van zowel de gemeente als de aanpalende perceeleigenaars.
Tot slot, bepaalt artikel 4 dat de vaststelling van de rooilijnen moet gebeuren met het oog op een vlotte uitvoering van werken aan de gemeentewegen. Het bekrachtigen van de rooilijnen van de Laarbeekstraat zal bijdragen aan een efficiënte en doelgerichte aanpak van toekomstige projecten en initiatieven met betrekking tot deze straat en de infrastructuur.
De toekomstige rooilijnen van de Laarbeekstraat worden weergegeven met rode volle lijn, met bijhorende hoekpunten in de overzichtslijst, op bijgevoegd rooilijnplan. Hierbij wordt er een klein gedeelte van de rooilijn van gemeenteweg Oudestraat afgeschaft, gedefinieerd met lijnstuk 209-253, zodanig dat beide naadloos op mekaar aansluiten.
De rooilijnprocedure en de bijhorende innames gebeuren om redenen van openbaar nut.
De deputatie en het departement openbare werken werden om advies gevraagd, maar hebben geen advies verleend binnen de periode van het openbaar onderzoek. Als er geen advies is verleend binnen die termijn, mag aan de adviesvereiste worden voorbijgegaan.
Uit het proces-verbaal van het openbaar onderzoek blijkt dat er géén bezwaar werd ingediend.
Het decreet van de Vlaamse regering houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
De gemeenteraad keurt de rooilijnen voor de Laarbeekstraat, zoals aangeduid op het ontwerprooilijnplan d.d. 15/05/2023, opgesteld door beëdigd landmeter-expert A. Bulen, goed. Dit plan wordt definitief vastgesteld.
De nieuwe rooilijnen van de Laarbeekstraat worden weergegeven met rode volle lijn, met bijhorende hoekpunten in de overzichtslijst, op bijgevoegd ontwerp-rooilijnplan. Hierbij wordt er een een klein gedeelte van de rooilijn van gemeenteweg Oudestraat afgeschaft, gedefinieerd met lijnstuk 209-253, zodanig dat beide naadloos op mekaar aansluiten.
Het college wordt belast met de uitvoering van dit besluit overeenkomstig art. 18 en 19 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019, en behoudens administratief beroep, met de realisatie van de (gewijzigde) gemeenteweg, overeenkomstig de artikelen 26, 27, 28 en 29 van het aangehaalde decreet.
Het rooilijnplan wordt samen met het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan onmiddellijk digitaal bezorgd aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken en aan de deputatie van de provincie Limburg.
Om deze rooilijn te realiseren zijn er bijkomende innemingen van toepassing. De aanbodformulieren tot verkoop van de onroerende goederen van deze innames zullen in een afzonderlijk dossier ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Tegen deze beslissing kan binnen een termijn van 30 dagen een opschortend administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Overheid, overeenkomstig art. 24 en 25 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019.
Deze beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 18 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.