Het parkeerbeleid voor het parkeren op de openbare weg in de stad Hasselt heeft tot doel de handelszones van de gemeente dynamischer te maken, de druk van het autoverkeer te verminderen en een betere toegankelijkheid ten behoeve van de bewoners te verzekeren. Daarom is het noodzakelijk toezicht te houden op het aantal geparkeerde voertuigen en het uitvoeren van controles op een gereglementeerd parkeerrecht met inachtneming van de respectievelijke parkeerduur per zone.
Stad Hasselt heeft parkeerwachters in dienst om dit toezicht uit te oefenen. Momenteel gebeurt dit op een fysiek intensieve en repetitieve manier: de parkeerwachter patrouilleert te voet met een pda en scant kenteken per kenteken, kijkt per kenteken na of er een parkeerrecht is (fysiek document of digitaal), en beslist op basis van het retributiereglement van kracht. Wanneer er geen geldig parkeerrecht werd vastgesteld, zal de parkeerwachter een retributie uitschrijven.
Omwille van technologische evoluties zijn er andere en slimmere manieren van controleren mogelijk. Met de beleidsdoelstelling om een slimme stad te worden, met nadruk op mobiliteit en parkeerdomein, wil de stad Hasselt inzetten op slimme technologieën in de parkeerhandhaving. Meer bepaald door de aankoop van een scanwagen die aan de hand van ANPR-camera’s (Automatic Number Plate Recognition) nummerplaten van geparkeerde voertuigen op legale wijze kunnen herkennen en scannen, relevante omgevingsfoto’s en een foto van het voertuig kan maken binnen het Hasselts grondgebied.
Aanvullend wil de stad Hasselt een centraal verwerkingssysteem (CVS) aanschaffen. In dit systeem komt alle data die verzameld werd door de scanwagen terecht en wordt deze verrijkt met data uit andere databanken die bijdragen voor de bepaling van het parkeerrecht. Met een centraal verwerkingssysteem kan een ambtenaar dan op eenvoudige wijze beslissen op basis van objectieve en relevante data of er een retributie uitgeschreven moet worden of niet.
De uitrol van de scanwagen en het centraal verwerkingssysteem kadert in een slim en data gedreven mobiliteitsbeleid.
In het kader van de opdracht “Leveren, uitrusten en onderhouden van scanwagen” werd een selectieleidraad en bestek met nr. 2024-5589 opgesteld door dienst aankopen, in samenspraak met de betrokken diensten.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 874.229,75 excl. btw of € 1.057.818,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1° c) (voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Totaalbedrag
Perceel 1
Aankoop wagen + systeem:
Opleiding (éénmalig):
Service en licentie (vanaf jaar 2) van de scanwagen:
Perceel 2
Aankoop centraal verwerkingssysteem:
Opleiding (éénmalig):
Service en licentie van CVS:
Bij overheidsopdrachten:
De gemeenteraad keurt de selectieleidraad, de selectievereisten zoals opgenomen in de publicatie en de raming voor de opdracht “Leveren, uitrusten en onderhouden van scanwagen”, opgesteld door dienst aankopen, goed.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 874.229,75 excl. btw of € 1.057.818,00 incl. 21% btw.
De gemeenteraad keurt het bestek met nummer 2024-5589, goed.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget prioriteitenlijst 1a van 2025 en het exploitatiebudget van 2025 en komende jaren.