Terug
Gepubliceerd op 23/10/2024

2024_GR_00266 - Ontwerp en inrichting bibliotheek Kuringen - Selectieleidraad - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuren

gemeenteraad
di 22/10/2024 - 20:05 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Guido Fissette, voorzitter; Steven Vandeput, burgemeester; Marc Schepers, schepen; Dymfna Meynen, schepen; Laurence Libert, schepen; Rik Dehollogne, schepen; Nele Kelchtermans, schepen; Frank Dewael, schepen; Derya Erdogan, schepen; Michel Froidmont, gemeenteraadslid; Brigitte Smets, gemeenteraadslid; Karolien Mondelaers, gemeenteraadslid; Tom Vandeput, gemeenteraadslid; Kevin Schouterden, gemeenteraadslid; Pieter Cuppens, gemeenteraadslid; Bert Lambrechts, gemeenteraadslid; Frank Troosters, gemeenteraadslid; Joost Venken, gemeenteraadslid; Kim De Witte, gemeenteraadslid; Stefan Hendrickx, gemeenteraadslid; Anne Caelen, gemeenteraadslid; Inge Hendrikx, gemeenteraadslid; Tom Cox, gemeenteraadslid; Raf Martens, gemeenteraadslid; Bart Moors, gemeenteraadslid; Koen Ooms, gemeenteraadslid; Dietrich Vandereyken, gemeenteraadslid; Carlo Gysens, gemeenteraadslid; Maryam Jamshid, gemeenteraadslid; Philip Dehollogne, gemeenteraadslid; Hubert Lenssen, gemeenteraadslid; Dirk Sweron, gemeenteraadslid; Marc Roppe, gemeenteraadslid; Peter Briers, gemeenteraadslid; Sameer Srivastva, gemeenteraadslid; Dirk Thoelen, gemeenteraadslid; Mark Leppens, gemeenteraadslid; Koen Deconinck, algemeen directeur

Afwezig

Habib El Ouakili, schepen; Joske Dexters, gemeenteraadslid; Gerald Corthouts, gemeenteraadslid; Silvie Nickmans, gemeenteraadslid; Peter Vanaken, adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Koen Deconinck, algemeen directeur

Voorzitter

Guido Fissette, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00266 - Ontwerp en inrichting bibliotheek Kuringen - Selectieleidraad - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuren

Aanwezig

Guido Fissette, Steven Vandeput, Marc Schepers, Dymfna Meynen, Laurence Libert, Rik Dehollogne, Nele Kelchtermans, Frank Dewael, Derya Erdogan, Michel Froidmont, Brigitte Smets, Karolien Mondelaers, Tom Vandeput, Kevin Schouterden, Pieter Cuppens, Bert Lambrechts, Frank Troosters, Joost Venken, Kim De Witte, Stefan Hendrickx, Anne Caelen, Inge Hendrikx, Tom Cox, Raf Martens, Bart Moors, Koen Ooms, Dietrich Vandereyken, Carlo Gysens, Maryam Jamshid, Philip Dehollogne, Hubert Lenssen, Dirk Sweron, Marc Roppe, Peter Briers, Sameer Srivastva, Dirk Thoelen, Mark Leppens, Koen Deconinck
Stemmen voor 26
Bert Lambrechts, Brigitte Smets, Carlo Gysens, Derya Erdogan, Frank Troosters, Joost Venken, Kevin Schouterden, Laurence Libert, Michel Froidmont, Rik Dehollogne, Steven Vandeput, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Marc Schepers, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Frank Dewael, Bart Moors, Kim De Witte, Philip Dehollogne, Dirk Sweron, Peter Briers, Marc Roppe, Sameer Srivastva, Mark Leppens, Guido Fissette
Stemmen tegen 8
Hubert Lenssen, Karolien Mondelaers, Pieter Cuppens, Tom Vandeput, Stefan Hendrickx, Maryam Jamshid, Tom Cox, Dirk Thoelen
Onthoudingen 2
Koen Ooms, Dietrich Vandereyken
Blanco stemmen 1
Inge Hendrikx
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00266 - Ontwerp en inrichting bibliotheek Kuringen - Selectieleidraad - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuren 2024_GR_00266 - Ontwerp en inrichting bibliotheek Kuringen - Selectieleidraad - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Naar aanleiding van de renovatie van de bibliotheek Kuringen wenst men een plaatsingsprocedure op te starten voor het ontwerp en de inrichting van de bibliotheek.

De opdracht omvat het voorstellen van een functioneel, duurzaam, doelgroepgericht ((groot)ouders met kinderen), uitnodigend en tijdloos concept voor een familiebibliotheek met ruimte voor een opstelling van 25 000 à 30 000 boeken (60% jeugd en 40% volwassen) en verschillende hoeken met zit- en werkruimte die worden ingericht met:

  • (Bibliotheek)meubilair uit een catalogus (rekken, bakken, tafeltjes, stoelen, poefjes, balie,…) 
  • Extra maatwerk (rekken aan ramen voorzijde, speelse en functionele inkleding tussen rekken (poefje, gordijntje,..)
  • Aangepaste sfeerverlichting (vereiste optie)
  • Signalisatie (vereiste optie)

Argumentatie

In het kader van de opdracht “Ontwerp en  inrichting bibliotheek Kuringen” werd een selectieleidraad en een bestek met nr. 2024-5538 opgesteld door de dienst aankopen in samenspraak met de betrokken dienst.


De uitgave voor de opdracht “Ontwerp en  inrichting bibliotheek Kuringen” wordt geraamd op € 322.314,05 excl. btw of € 390.000,00 incl. 21% btw.


Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.


Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

 

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

 

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

 

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

 

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

 

De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald 38, § 1, 1° b en c (de opdracht kan niet worden gegund zonder voorafgaande onderhandelingen wegens specifieke omstandigheden die verband houden met de aard, de complexiteit of de juridische en financiële voorwaarden, of wegens de daaraan verbonden risico’s).

 

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

 

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Financiële informatie

De kredieten voor de uitgave zijn voorzien op:

  • Bedrag excl. 21% BTW: € 322.314,05
  • Bedrag incl. 21% BTW: € 390.000,00
  • Investering - voorzien op de prioriteitenlijst 1A 
  • PA nummer (Orba) 6493 + omschrijving: Familiebibliotheek Kuringen: Inrichting, Open + RFID
  • Projectbedrag volgens ORBA-project: € 500.000,00

Bij overheidsopdrachten:

  • Borg: nee
  • Prijsherziening: nee
  • Biedvergoeding: € 750 per inschrijver die voldoet aan de gestelde voorwaarden in het bestek
  • ARK zelfde als ARK van de investering
  • Bestelbon bij gunning

Adviezen

Financieel advies Gunstig advies

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij: a) de opdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur', vermeld in punt 8°, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is; b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De  gemeenteraad keurt  de selectievereisten zoals opgenomen in selectieleidraad, het bestek en de raming voor de opdracht “Ontwerp en inrichting bibliotheek Kuringen ”, opgesteld door de dienst aankopen in samenspraak met de betrokken dienst, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 322.314,05 excl. btw of € 390.000,00 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.

Artikel 3

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.

Artikel 4

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget prioriteitenlijst 1A.