Dit besluit wordt voorgelegd op vraag van de lokale politie LRH in het kader van het globaal veiligheidsplan van het festival Pukkelpop 2024.
De bezoekers van het evenement Pukkelpop 2024 worden systematisch onderworpen aan een toegangscontrole door bewakingsagenten - op basis van de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid - om te vermijden dat zij wapens of gevaarlijke voorwerpen het evenement binnen brengen.
Deze toegangscontrole is voor personen, die meewerken aan de organisatie en het verloop van het evenement, niet altijd mogelijk. Daarnaast hebben deze personen mogelijk toegang tot gevoelige plaatsen en/of stoffen of materialen die gevaarlijk zijn of gebruikt kunnen worden als wapen of hebben ze toegang tot het terrein van het evenement met voertuigen die stoffen of gevaarlijke voorwerpen vervoeren die gebruikt kunnen worden als wapen.
Om het goede verloop van het festival Pukkelpop 2024 enerzijds en de openbare orde, rust en veiligheid van de bevolking anderzijds te verzekeren is het nodig specifieke politiemaatregelen te nemen.
De te nemen specifieke politiemaatregelen worden bepaald aan de hand van de risicoanalyse die werd uitgevoerd door de lokale politie LRH in het kader van de voorbereiding van het politionele beheer van het evenement.
De burgemeester neemt op basis van deze risicoanalyse de noodzakelijke preventieve, regulerende en controlemaatregelen die pertinent, proportioneel en opportuun zijn voor het bewerkstelligen van het vreedzame verloop en veilige verloop van het evenement.
Vanuit deze risicoanalyse komt de vraag aan de bestuurlijke overheid om de nodige stappen te ondernemen zodat een screening van medewerkers (betaald of vrijwillig), leveranciers en andere dienstverleners van het festival Pukkelpop 2024 mogelijk is. Bijgevolg vraagt de politie LRH de toepassing van de Ministeriële omzendbrief betreffende veiligheidscontroles naar aanleiding van evenementen dd. 29 maart 2018.
De veiligheidscontroles dienen te voldoen aan de beginselen van de legaliteit, van subsidiariteit, van proportionaliteit, van gelijkheid en van opportuniteit.
Bij de voorafgaande veiligheidscontrole onderzoekt de verantwoordelijke politiedienst of de betrokkene een gevaar vormt voor de openbare orde op het evenement. Op basis van een door de verantwoordelijke politiedienst uitgevoerde risicoanalyse, rekening houdend met antecedenten, zullen de criminaliteitsdomeinen door de politiediensten worden bepaald waarop de veiligheidscontrole zal gebeuren.
Op basis van de beginselen met betrekking tot de veiligheidscontrole en op basis van de risicoanalyse zullen de dienstverleners, leveranciers van goederen, onderaannemers en betaalde of vrijwillige personeelsleden van de organisator van het festival, de parking- en campingorganisator en de ambulante handel, tijdens Pukkelpop 2024 voorafgaandelijk gescreend worden op basis van volgende feiten:
Zoals omschreven in de Ministeriële omzendbrief betreffende veiligheidscontroles naar aanleiding van evenementen dd. 29 maart 2018 zal het Openbaar Ministerie betrokken worden bij de uiteindelijke verificatie naar een eventuele veroordeling.
Deze voorafgaande veiligheidscontroles van dienstverleners, leveranciers van goederen, onderaannemers en betaalde of vrijwillige personeelsleden van de organisator van het festival, de parking- en campingorganisator en de ambulante handel, tijdens Pukkelpop 2024 zijn noodzakelijk om een veilig verloop van het evenement te garanderen. Daarnaast laat deze voorafgaande veiligheidscontrole het toe om te oordelen of deze personen al dan niet een gevaar kunnen betekenen voor de openbare orde tijdens het evenement.
De nieuwe gemeentewet;
De bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals bepaald in het artikel 119 van de nieuwe gemeentewet en artikel 286 van het decreet lokaal bestuur;
Artikel 135, § 2, van de Nieuwe Gemeentewet (NGW) zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de openbare orde op hun grondgebied;
Artikel 133 van de Nieuwe Gemeentewet (NGW) is de burgemeester de bevoegde overheid in het kader van bestuurlijke politie op het grondgebied van de gemeente.
Artikel 14 van de wet op het politieambt (WPA) zien de politiediensten toe op de handhaving van de openbare orde, met inbegrip van de naleving van de politiewetten en –verordeningen, de voorkoming van misdrijven en de bescherming van personen en goederen;
Artikelen 5/1, 5/2, en 44/1, § 4 van de wet op het politieambt (WPA) communiceren de politiediensten het resultaat van hun veiligheidscontrole aan de overheid van bestuurlijke politie zodat deze zijn beslissing om welbepaalde personen niet toe te laten op het terrein van het evenement kan communiceren aan de organisator;
Artikelen 7 tot 7/2 van de wet op het politieambt (WPA);
De artikelen 44/1 en 44/7, 4° - 6° van de Wet op het Politieambt (WPA) die aan politiediensten de toelating geven om in het kader van de uitoefening van hun opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie persoonsgegevens te verwerken en in het bijzonder om politionele gegevensbanken te creëren en te gebruiken;
De ministeriële omzendbrief van 29 maart 2018 (BS 05/04/2018) betreffende veiligheidscontroles naar aanleiding van evenementen;
De ministeriële omzendbrief OOP 41 van 31 maart 2014 (BS 15/05/2014 betreffende de operationalisering van het referentiekader CP 4 over het genegotieerd beheer van de publieke ruimte n.a.v. gebeurtenissen die de openbare orde aanbelangen;
De gemeenteraad keurt een voorafgaandelijke veiligheidscontrole van de personen die meewerken aan de organisatie en het verloop van het evenement Pukkelpop 2024, goed.
Deze personen kunnen als dienstverleners, leveranciers van goederen, onderaannemers en betaalde of vrijwillige personeelsleden van de organisator van het festival, de parking- en campingorganisator en de ambulante handel, meewerken tijdens Pukkelpop.
De organisator van het event Pukkelpop 2024, alsook de organisator van de parking en camping zijn verplicht om de personen, die meewerken aan de organisatie en het verloop van het evenement, in te lichten over de voorafgaandelijke veiligheidscontrole.
Ook de aanvragers van ambulante handel dienen ingelicht te worden over de voorafgaandelijke veiligheidscontrole.
De organisator van evenement Pukkelpop 2024, alsook de organisator van de parking en camping tijdens Pukkelpop 2024 en de organisatoren, die de aanvragen in het kader van ambulante handel behandelen, zijn verplicht om de personen, die meewerken aan de organisatie en het verloop van het evenement, een schriftelijke verklaring te laten ondertekenen waarin ze zich akkoord verklaren met deze voorafgaandelijke veiligheidscontrole en bijgevolg hun toestemming verlenen dat hun persoonsgegevens kunnen worden overgemaakt aan de politiediensten met het oog op de veiligheidscontrole. Deze schriftelijke verklaring kan opgenomen worden in een arbeids- , vrijwilligers- of dienstenovereenkomst. Elke andere vorm van vrijelijke en geïnformeerde schriftelijke toestemming is ook toegelaten.
De organisator van het evenement Pukkelpop 2024, alsook de organisator van de parking en camping tijdens Pukkelpop 2024 maken de persoonsgegevens ten laatste 6 weken voor aanvang van het evenement over aan de verantwoordelijke politiedienst. De organisator moet eventuele wijzigingen zo snel mogelijk doorgeven en kan, mits akkoord van de verantwoordelijke politiedienst, na deze termijn ook nog aanvullingen doorgeven.
Dit is ook van toepassing op de aanvragen met betrekking tot de ambulante handel.
De volgende gegevens worden minstens overgemaakt:
De organisator staat in voor de juistheid van de aangeleverde persoonsgegevens.
De verantwoordelijke politiedienst legt een register aan dat de verwerking van deze gegevens documenteert.
Op basis van de beginselen met betrekking tot de veiligheidscontrole en op basis van de risicoanalyse zullen de dienstverleners, leveranciers van goederen, onderaannemers en betaalde of vrijwillige personeelsleden van de organisator van het festival, de parking- en campingorganisator en de ambulante handel, tijdens Pukkelpop 2024 voorafgaandelijk gescreend worden op basis van volgende feiten:
Volgende categorieën van personen die meewerken aan de organisatie en het verloop van Pukkelpop 2024 worden onderworpen aan een voorafgaande veiligheidscontrole:
De voorafgaande veiligheidscontrole zal uitgevoerd worden voor voormelde categorieën van personen die tussen 15 augustus 2024 en maandagmiddag 19 augustus 2024 het festivalterrein betreden.
Volgende categorieën worden vrijgesteld van veiligheidscontrole:
Bij de voorafgaande veiligheidscontrole raadpleegt de verantwoordelijke politiedienst de haar ter beschikking gestelde gegevensbanken.
Op basis van de persoonsgegevens, die ter beschikking zijn gesteld door de organisator, voert de verantwoordelijke politiedienst de voorafgaande veiligheidscontrole uit. Na deze veiligheidscontrole geeft de verantwoordelijke politiedienst een advies aan de burgemeester over het veiligheidsrisico van de gecontroleerde personen.
De burgemeester kan - op basis van het advies van de politie - beslissen dat de gecontroleerde persoon de toegang tot het evenement geweigerd wordt.
De burgemeester maakt deze beslissing over aan de organisator en de betrokkene.
De burgemeester motiveert zijn beslissing aan de betrokkene op basis van het gevaar voor de openbare orde dat zijn aanwezigheid op het evenement zou betekenen. In zijn motivering kan de burgemeester geen melding maken van politionele gegevens (informatie of onderzoeksgegevens), behalve met het akkoord van de bevoegde magistraat.
De organisator informeert de burgemeester over het gevolg dat aan de weigeringsbeslissing is gegeven door de betrokkene.
Indien de betrokkene de toegang tot het evenement geweigerd wordt, dan licht de burgemeester de betrokkene in dat hij hiertegen een verzoek tot schorsing of nietigverklaring kan indienen bij de Raad van State (dit in toepassing van artikel 19, tweede lid, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State) .
Indien de beslissing gebaseerd is op onjuiste gegevens, dan kan de betrokkene via de procedure van onrechtstreekse toegang de verbetering van zijn gegevens vragen dit in toepassing van artikel 71 ( met verwijzing naar artikel 26, 7°a van de wet van 30 juni 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot verwerking van persoonsgegevens).
Na de melding van de verificatie van juistheid van de gegevens door het controleorgaan, dient de verantwoordelijke politiedienst opnieuw de veiligheidscontrole uit te voeren op basis van mogelijk gewijzigde gegevens in haar gegevensbanken. De verantwoordelijke politiedienst bezorgt opnieuw haar advies aangaande de veiligheidscontrole, maar de bevoegdheid van de beslissing tot weigering blijft bij de burgemeester.
Indien er tijdens deze veiligheidscontroles door de politie, naar aanleiding van het overmaken van de persoonsgegevens door de organisator krachtens artikel 4 van onderhavig reglement, elementen naar boven komen die aanleiding kunnen geven tot een negatief advies - aangaande de toegang van de medewerker tot het evenement - aan de burgemeester, kan de politie een dubbelcheck uitvoeren. Dit om valse negatieven geweigerden zoveel als mogelijk te vermijden. Daartoe kan de politie desgevallend overleg plegen met het openbaar ministerie, de Local Task Force of andere geëigende en bevoegde adviesorganen en instanties.
Deze verordening wordt van kracht onmiddellijk na de vereiste afkondiging.
Deze politieverordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet lokaal bestuur.
Afschrift van deze verordening wordt gestuurd aan de