Het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31, bepaalt het volgende:
“§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47, bepaalt het volgende:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Volgens de toelichting bij bovengenoemd omgevingsdecreet en -besluit:
“Art. 47. Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:
- de bevoegde overheid mag rechtstreeks weigeren zonder het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen;
- de regeling geldt zowel voor aanvragen voor stedenbouwkundige handelingen als voor het verkavelen van gronden;
- beslist de gemeenteraad ongunstig over de zaak van de wegen, dan kan de bevoegde overheid geen vergunning verlenen, ook niet in beroep;
- de gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag;
- de gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere bezwaarschriften.”
De aanvraag tot omgevingsvergunning werd bij de stad Hasselt ingediend en betreft de omgevingsaanvraag voor "bouwen van een nieuw tuincentrum, het uitbaten van een horecaruimte, het verbouwen van een bestaand tuincentrum, het afbreken van een deel van de kweekserres, een overdekte buitenruimte en bestaande verhardingen, het deels verleggen van de voetweg chemin 1, het exploiteren van een tuincentrum en het wijzigen van een vergund kleinhandelsbedrijf" (OMV_2022062683).
In de projectzone is buurtweg 1 (chemin 1) in de Atlas van de Buurtwegen van Hasselt gesitueerd, beter bekend als de Diepenbekervoetweg. In de Atlas van de Buurtwegen is deze weg opgenomen met een variërende breedte van 10 tot 12 meter.
De huidige breedte en locatie van buurtweg 1 is echter niet meer optimaal – zowel niet in publiek gebruik als voor de eigenaars van de naastgelegen grondzate. In dit dossier wordt een gedeeltelijke verlegging en versmalling van de buurtweg voorgesteld, waarbij de weg zal ingericht worden als een hoogwaardig fietspad, met mogelijkheid tot belevering van het nieuwe tuincentrum.
Deze omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen omvat daarom ondermeer het wijzigen van de rooilijn van de buurtweg 1. Deze wijziging houdt in concreto een gedeeltelijke verlegging en versmalling in. Het beoogde ontwerp rooilijnplan voorziet een gedeeltelijke afschaffing van buurtweg 1 over percelen ten kadaster gekend als 8e afdeling, sectie D, perceelnummers 536W5 en 536X5. De gedeeltelijke verlegging bevindt zich op percelen ten kadaster gekend 8e afdeling, sectie D, perceelnummers 1251W, 1253B en 1254Z2. Al deze percelen zijn in eigendom van de vergunningsaanvrager. Het betreft dus een verlegging en versmalling binnen eigen domein.
Het plan dat betrekking heeft op de gemeentelijke rooilijn werden opgesteld door Geotec op datum van d.d. 01/07/2022, nl. - een gemeentelijk rooilijnplan waaruit duidelijk de actuele en de toekomstige rooilijn van de gemeenteweg blijkt, een luchtfoto, een uittreksel uit de Atlas van de Buurtwegen en een kadastraal uittreksel.
Er werd tevens een schattingsverslag opgevraagd bij Geowijzer, Landmeters Experten, in raamcontract met de Stad Hasselt. Dit schattingsverslag (2022HA29) concludeert dat de waarde van het in te nemen deel – groene zone op het plan - €16.000,00 is en dat de waardering van het af te schaffen deel – rode zone op plan - €24.500,00 is (gezien het deelperceel een zone voortuinstrook betreft kan gesteld worden dat de waarde een factor 2 lager ligt dan de gemiddelde verkoopsprijs van grond in zone lokaal bedrijventerrein). Dit komt neer op een saldo van €8500 meerwaardevergoeding, die opeisbaar is bij de particulier (vergunningsaanvrager) volgens het decreet gemeentewegen.
In dit dossier is de gedeeltelijke verlegging te verantwoorden gezien alle aspecten van artikel 3 en 4 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019 in acht werden genomen:
Er dient opgemerkt te worden dat de riolering van de openbare weg zich momenteel bevindt onder het af te schaffen gedeelte (zie uittreksel CLIP). Het is belangrijk bij de heraanleg van het fietspad, dat de openbare riolering mee verplaatst wordt onder het fietspad, zodanig deze altijd toegankelijk blijven binnen het nieuwe openbaar domein.
- Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 29/03/2024 tot en met 27/04/2024. Naar aanleiding van dit openbaar onderzoek werden er geen bezwaren ingediend.
Het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende openbaarheid van bestuur.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
De gemeenteraad keurt de gedeeltelijke verlegging en versmalling van buurtweg 1 goed.