Het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31, bepaalt het volgende:
“§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47, bepaalt het volgende:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Volgens de toelichting bij bovengenoemd omgevingsdecreet en -besluit:
“Art. 47. Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:
- de bevoegde overheid mag rechtstreeks weigeren zonder het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen;
- de regeling geldt zowel voor aanvragen voor stedenbouwkundige handelingen als voor het verkavelen van gronden;
- beslist de gemeenteraad ongunstig over de zaak van de wegen, dan kan de bevoegde overheid geen vergunning verlenen, ook niet in beroep;
- de gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag;
- de gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere bezwaarschriften.”
De aanvraag tot omgevingsvergunning werd bij de stad Hasselt ingediend en betreft de omgevingsaanvraag voor "verkavelen van percelen in 4 loten met wegenis en het wijzigen van het reliëf van de bodem i.f.v. infrastructuurwerken (rioleringswerken en een ontsluitingsweg) voor KMO Pietelbeek-Fase 2, inclusief de wijziging van buurtweg 72 fase 2" (OMV_2023136765).
In de projectzone is buurtweg 72 in de Atlas van de Buurtwegen van Hasselt gesitueerd. Deze buurtweg is op terrein verdwenen, maar is nog steeds publiekrechtelijke erfdienstbaarheid die juridisch bestaat.
Voorliggend rooilijnplan kadert in de ontwikkeling van fase 2 van de ontwikkeling van het lokaal industriegebied Pietelbeek. Deze zone werd opgenomen in het gewestelijk RUP "afbakening regionaal stedelijk gebied Hasselt-Genk", deze zone werd bestemd als "zone voor lokaal bedrijventerrein". De eerste fase is in uitvoering. De wegenis werd recent aangelegd. Op de Diepenbekerweg werd een rotonde aangelegd om het bedrijventerrein te ontsluiten.
Het gebied wordt doorkruist door sentier 72. Deze Sentier werd verlegd met het Deputatiebesluit van 26/072018. Een deel van de sentier werd verlegd binnen fase 1 van de ontwikkeling Pietelbeek waarbij het rooilijnplan werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 25/05/2021. Voorliggende aanvraag voorziet het afschaffen van deze verlegde sentier door deze te verleggen naar het nieuw op te richten openbaar domein.
De huidige ligging van de buurtweg is echter niet meer optimaal – zowel niet in publiek gebruik als voor de projectontwikkeling. De huidige ligging van de sentier wordt gewijzigd om de ontwikkeling van het project mogelijk te maken. Door deze verlegging kunnen er doorsteken voor zwakke weggebruikers gerealiseerd worden tussen Singelbeekstraat – Diepenbekerweg – Pietelbeekstraat, wat de doorwaadbaarheid van het project verhoogt.
Deze omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen omvat daarom ondermeer het wijzigen van de rooilijn van de buurtweg 72, met name een gedeeltelijke verlegging naar het nieuw op te richten openbaar domein. Voor een deel van deze buurtweg werd de verlegging reeds goedgekeurd door de gemeenteraad en de bestendige deputatie d.d. 2018-07-26 en opgenomen in de vergunning van de wegenis fase 1 (OMV_2020144663).
Het plan dat betrekking heeft op de gemeentelijke rooilijn werd opgesteld door GEOTEC op datum van d.d. 12/09/2023, nl. - een gemeentelijk rooilijnplan waaruit duidelijk de actuele en de toekomstige rooilijn van de gemeenteweg blijkt, een luchtfoto, een uittreksel uit de Atlas van de Buurtwegen en een kadastraal uittreksel.
In dit dossier is de gedeeltelijke verlegging te verantwoorden gezien alle aspecten van artikel 3 en 4 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019 in acht werden genomen:
- De wijziging van het gemeentelijk wegennet is niet nadelig voor het algemeen belang, gezien de wegen die op het terrein aanwezig zijn worden behouden, thans wel op een nieuwe, logischere en optimale locatie. De verplaatsing die wordt voorgesteld maakt dat de weg tussen het begin- en eindpunt behouden blijft. In dit geval was de weg niet langer toegankelijk of zichtbaar op het terrein, maar is het openbaar recht van doorgang als dusdanig niet opgeheven. Door herstel of herwaardering krijgt dit ‘vergeten’ tracé een hedendaagse invulling. Er wordt bij een verplaatsing gestreefd naar een traject dat niet van eigenaar verandert, wat in deze voldaan is.
- Het lokaal bestuur zet expliciet in op de uitbreiding en behoud van het aanwezig traag netwerk. In onbruik geraakte trage wegen worden op deze manier terug geactiveerd.
- De samenhang en fijnmazigheid van het netwerk wordt vergroot of blijft minstens gewaarborgd. De multifunctionaliteit en belevingskwaliteit van het netwerk verhoogt of komt minstens niet in het gedrang.
- De voorgestelde gedeeltelijke verlegging heeft geen negatief effect op de ontsluiting van de naastgelegen percelen.
- De voorgestelde gedeeltelijke verlegging heeft ook geen negatief effect op het (toekomstig) trage wegennetwerk noch op de verkeersveiligheid.
- De voorgestelde gedeeltelijke verlegging geeft daarenboven wél de mogelijkheid aan een duurzame ruimtelijke ontwikkeling, die past in het planningskader.
- Deze verlegging wordt ook voorgesteld in het ontwerp tragewegenbeleidskader (momenteel nog in openbaar onderzoek) onder code 11109.
Er werd tevens een schattingsverslag opgevraagd bij beëdigd landmeter-expert Bart Severi, in raamcontract met de Stad Hasselt. Dit schattingsverslag (2023HA32) baseert zich op Artikel 28 § 2 van het decreet houdende de gemeentewegen: “Waardeverminderingen en waardevermeerderingen ingevolge wijzigingen of verplaatsingen van een gemeenteweg op een goed van dezelfde eigenaar door de toepassing van dit decreet worden geacht elkaar te neutraliseren.”
Hieruit kan besloten worden dat de geraamde waarde € 1.2000 geneutraliseerd wordt. Er is dus geen meerwaarde van toepassing op de verplaatsing van buurtweg 72.
Het af te schaffen gedeelte van buurtweg 72 wordt in rode kleur opvulkleur aangegeven en met hoekpunten 43-44-45-46-47-48-49-50-51-52-53-54-55-56-57-58-43. De nieuwe te openen rooilijnen worden weergegeven met rode volle lijn en groene opvulling en verder gedefinieerd met hoekpunten: 38-37-36-35-34-33-32-31-30-29-28-27-26-25-24-23-22-21-20-19-18-17-16-15-14-9-8-7-6-5-4-3-2-1-42-41, 59-60-61-62.
- Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 12/03/2024 tot en met 10/04/2024. Naar aanleiding van dit openbaar onderzoek werden er geen bezwaren ingediend.
Het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende openbaarheid van bestuur.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
De gemeenteraad keurt de vaststelling van het rooilijnplan van de verkaveling "lokaal bedrijventerrein Pietelbeek fase 2" goed.
De gemeenteraad keurt de wijziging van buurtweg 72 goed.