Het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31, bepaalt het volgende:
Ҥ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47, bepaalt het volgende:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Volgens de toelichting bij bovengenoemd omgevingsdecreet en -besluit:
“Art. 47. Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:
- de bevoegde overheid mag rechtstreeks weigeren zonder het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen;
- de regeling geldt zowel voor aanvragen voor stedenbouwkundige handelingen als voor het verkavelen van gronden;
- beslist de gemeenteraad ongunstig over de zaak van de wegen, dan kan de bevoegde overheid geen vergunning verlenen, ook niet in beroep;
- de gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag;
- de gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere bezwaarschriften.”
De aanvraag tot omgevingsvergunning met dossiernummer OMV_2024036278 werd bij Departement Omgeving ingediend en betreft realiseren van een busbaan en het aanleggen van een DWA en RWA tussen R71 en de Demer (HOVHM - HHA11).
De omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen omvat eveneens het bestendigen van de rooilijn op het voorgesteld rooilijnplan terug te vinden onder Hasselt, afdeling 3, sectie C nrs. 240F, 280X6, 285V, 285S, 286M2, 292E, 317Y, 317Z en 317A2.
Het plan dat betrekking heeft op de nieuwe gemeentelijke rooilijn werd opgesteld door Stijn Maelsake in opdracht van Teccon bvba d.d. 06/05/2024. De aanvraag betreft de aanpassing van de bestaande rooilijn in functie van de realisatie van de nieuwe trambusbaan tussen Hasselt en Maasmechelen en de heraanleg van de Elfde-Liniestraat.
Artikel 3: Behoefte aan een goede ontsluiting
Artikel 3 van het decreet gemeentewegen stelt dat gemeentewegen moeten bijdragen aan een goed bereikbaar en ontsloten gebied. De voorgestelde verkaveling brengt nieuwe woningen en voorzieningen met zich mee, wat een aanzienlijke toename in het verkeer en de behoefte aan infrastructuur met zich meebrengt.
Artikel 4: Kwaliteit en inrichting van de gemeentewegen
Artikel 4 van het decreet gemeentewegen benadrukt het belang van de kwaliteit en de inrichting van gemeentewegen. Dit artikel legt de nadruk op de noodzaak om bij de aanleg van nieuwe wegen rekening te houden met de omgevingskwaliteit en het welzijn van de inwoners.
Conclusie
De goedkeuring van de nieuwe rooilijn en de bijhorende heraanleg van de Elfde-Liniestraat en Vildersstraat is van cruciaal belang voor de verdere ontwikkeling van de stad Hasselt. Op basis van artikel 3 en 4 van het decreet gemeentewegen, is het evident dat deze nieuwe infrastructuur niet alleen tegemoetkomt aan de actuele behoefte aan ontsluiting en bereikbaarheid, maar ook bijdraagt aan de kwaliteit van de openbare ruimte.
Onderwerp aanvraag
De aanpassing van de bestaande rooilijn in functie van de realisatie van de nieuwe trambusbaan tussen Hasselt en Maasmechelen en de heraanleg van de Elfde-Liniestraat.
Zaak der wegen
Volgens het aangepast plan.
De stukken met betrekking tot de zaak der wegen zijn als volgt in het dossier opgenomen:
Openbaar Onderzoek
Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 26/10/2024 tot en met 24/11/2024. Er werden 2 bezwaarschriften ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Er is slechts 1 bezwaarschrift dat betrekking heeft op de rooilijn.
Punten bezwaarschrift:
1. Algemene bemerkingen inzake rooilijnenplan en impact van het beoogde project op het schooldomein
Het rooilijnenplan dat werd opgesteld om deze werken te kunnen uitvoeren is tot stand gekomen met slechts zeer beperkt overleg. Als eigenaar van de desbetreffende kadastrale percelen wensen we ten zeerste te benadrukken dat we totaal niet akkoord zijn met de voorziene plannen en waarvoor het ruimste voorbehoud maken. We zijn immers van mening dat dit plan veel meer gronden treft dan strikt noodzakelijk voor het beoogde project van openbaar nut. We moeten immers vaststellen dat het voorplein van onze buren, de PXL, zal worden heraangelegd in kader van de visie voor de heraanleg van de Elfde Liniestraat maar dat deze gronden niet getroffen worden door het rooilijnenplan.
Verder moeten we in de nota gemeentewegen lezen dat verkeersveiligheid centraal staat bij het ontwerp dat voorwerp uitmaakt van deze aanvraag. Het duidelijk te merken dat dit niet het geval is en dat er zeer veel nieuwe conflictsituaties zullen ontstaan die de mobiliteit en de verkeersveiligheid in de schoolomgeving ernstig impacteert.
Bijkomend lezen we ook in deze nota dat de ontsluiting van de aangrenzende percelen behouden blijft. Uit onderstaande bezwaren valt ook op te maken dat dit niet het geval zal zijn waardoor er diverse conflictsituaties op de getroffen percelen zullen ontstaan.
2. hoogspanningscabine in zone rooilijnplan
Momenteel is er voorzien dat de hoogspanningscabine vooraan het kunstgrasvoetbalveld mee in het rooilijnenplan is opgenomen. Aangezien dit een private cabine (eigendom van GO!) is lijkt ons dit niet wenselijk.
Behandeling bezwaarschrift:
1. Algemene bemerkingen inzake rooilijnenplan en impact van het beoogde project op het schooldomein
Er zijn verschillende overlegmomenten doorgegaan met GO!Next, De Werkvennootschap (Vlaamse Overheid) en studiebureau Tractebel. De Elfde-Liniestraat maakt deel uit van het gebied Campus Elfde Linie waarvoor recent een RUP is opgemaakt. Het RUP beoogt de transformatie van een monofunctionele, versnipperde en verharde ruimte naar een levendige, open, groene en verkeersluwe campus. In het gebied zijn momenteel nog veel restruimten aanwezig die niet worden gebruikt en zonder statuut. Hierbij horen ook de ‘voortuinen’ van bijna 20m tussen de schoolgebouwen en de huidige Elfde-Liniestraat. Het nieuwe plan voor de Elfde-Liniestraat neemt deze zones mee en geeft ze een maatschappelijke functie als ruimte om te wandelen en te fietsen en voor groen en hemelwateropvang. Het plan voldoet op die manier aan de belangrijke principes van zuinig ruimtegebruik, vergroening/ontharding en ruimtelijk rendement.
Bovendien gaat het hier om de verschuiving van de ‘rooilijn’ en niet van de ‘eigendomsgrens’. Hiermee wordt bedoeld dat het gebied binnen de rooilijn een ‘openbaar karakter’ krijgt maar in eigendom blijft van GO!Next. Deze eigendom wordt door en op kosten van De Werkvennootschap heraangelegd en zal onderhouden worden door de Stad.
Er wordt uitgegaan van een autoluwe schoolomgeving om het aantal gevaarlijke situaties aan de schoolpoort en speelplaats tot een minimum te beperkten. De verschillende onderwijsinstellingen gaan uit van een open structuur zonder afsluitingen tussen openbaar domein en speelplaats. Bijgevolg verhoogt een autoluwe schoolomgeving de veiligheid, zowel tijdens als voor en na de schooluren, door het weren van het regulier gemotoriseerd verkeer. Daarnaast vormt een autoluwe schoolomgeving een stimulans voor actieve verplaatsingen en voor minder CO2-uitstoot met gezondere lucht tot gevolg. Daarom werden volgende maatregelen genomen in het plan:
De terreinen van GO!Next blijven via de Elfde-Liniestraat ontsloten voor de trage weggebruiker, brandweer en hulpdiensten en via de Vilderstraat voor gemotoriseerd verkeer (auto’s en leveringen). In de Vilderstraat wordt een nieuwe Kiss & Ride in combinatie met (kort)parkeren en een busparking aangelegd. Dit maakt het mogelijk om leerlingen te brengen en te halen met bus of auto, kort te parkeren voor bestellingen te brengen of te halen, enz. Alle percelen blijven bereikbaar via de ontsluiting in de Vildersstraat en de interne ontsluitingsstructuur op de terreinen van GO. Dit werd op een succesvolle manier getest en positief geëvalueerd tijdens het FTI- festival.
2. hoogspanningscabine in zone rooilijnplan
Deze hoogspanningscabine bevindt zich in het nieuwe rooilijnenplan binnen de rooilijnen. Dit om te vermijden dat er aparte “eilandjes” gevormd worden. Gezien dit een klantencabine is, zal de passende administratieve procedure gevolgd worden om dit privaat karakter juridisch te verankeren. Dit werd ook besproken tijdens een overlegmoment met GO!Next, De Werkvennootschap en studiebureau Tractebel.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Artikel 47 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende openbaarheid van bestuur.
Het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
De gemeenteraad keurt de zaak der wegen goed betreffende de aanpassing van de bestaande rooilijn in functie van de realisatie van de nieuwe trambusbaan tussen Hasselt en Maasmechelen en de heraanleg van de Elfde-Liniestraat volgens het rooilijnplan opgemaakt door Stijn Van Maelsaeke in opdracht van Teccon bvba d.d. 06/05/2024 en ingediend via het Omgevingsloket (OMV_2024036278).