Terug
Gepubliceerd op 18/12/2024

2024_GR_00344 - Bestuurlijke handhaving - Tijdelijke politieverordening - screening medewerkers Extrema Noir 2024 - Goedkeuren

gemeenteraad
di 17/12/2024 - 19:05 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Tijdelijke politieverordening (op het wegverkeer).

Samenstelling

Aanwezig

Guido Fissette, voorzitter; Steven Vandeput, burgemeester; Marc Schepers, schepen; Dymfna Meynen, schepen; Habib El Ouakili, schepen; Laurence Libert, schepen; Rik Dehollogne, schepen; Nele Kelchtermans, schepen; Derya Erdogan, schepen; Brigitte Smets, gemeenteraadslid; Karolien Mondelaers, gemeenteraadslid; Tom Vandeput, gemeenteraadslid; Kevin Schouterden, gemeenteraadslid; Pieter Cuppens, gemeenteraadslid; Joske Dexters, gemeenteraadslid; Bert Lambrechts, gemeenteraadslid; Frank Troosters, gemeenteraadslid; Joost Venken, gemeenteraadslid; Kim De Witte, gemeenteraadslid; Stefan Hendrickx, gemeenteraadslid; Anne Caelen, gemeenteraadslid; Inge Hendrikx, gemeenteraadslid; Tom Cox, gemeenteraadslid; Raf Martens, gemeenteraadslid; Bart Moors, gemeenteraadslid; Koen Ooms, gemeenteraadslid; Carlo Gysens, gemeenteraadslid; Maryam Jamshid, gemeenteraadslid; Philip Dehollogne, gemeenteraadslid; Hubert Lenssen, gemeenteraadslid; Dirk Sweron, gemeenteraadslid; Marc Roppe, gemeenteraadslid; Peter Briers, gemeenteraadslid; Sameer Srivastva, gemeenteraadslid; Dirk Thoelen, gemeenteraadslid; Mark Leppens, gemeenteraadslid; Peter Vanaken, adjunct-algemeendirecteur

Afwezig

Frank Dewael, schepen; Michel Froidmont, gemeenteraadslid; Gerald Corthouts, gemeenteraadslid; Silvie Nickmans, gemeenteraadslid; Dietrich Vandereyken, gemeenteraadslid

Secretaris

Peter Vanaken, adjunct-algemeendirecteur

Voorzitter

Guido Fissette, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00344 - Bestuurlijke handhaving - Tijdelijke politieverordening - screening medewerkers Extrema Noir 2024 - Goedkeuren

Aanwezig

Guido Fissette, Steven Vandeput, Marc Schepers, Dymfna Meynen, Habib El Ouakili, Laurence Libert, Rik Dehollogne, Nele Kelchtermans, Derya Erdogan, Brigitte Smets, Karolien Mondelaers, Tom Vandeput, Kevin Schouterden, Pieter Cuppens, Joske Dexters, Bert Lambrechts, Frank Troosters, Joost Venken, Kim De Witte, Stefan Hendrickx, Anne Caelen, Inge Hendrikx, Tom Cox, Raf Martens, Bart Moors, Koen Ooms, Carlo Gysens, Maryam Jamshid, Philip Dehollogne, Hubert Lenssen, Dirk Sweron, Marc Roppe, Peter Briers, Sameer Srivastva, Dirk Thoelen, Mark Leppens, Peter Vanaken
Stemmen voor 36
Bert Lambrechts, Brigitte Smets, Carlo Gysens, Derya Erdogan, Frank Troosters, Habib El Ouakili, Hubert Lenssen, Joske Dexters, Joost Venken, Karolien Mondelaers, Kevin Schouterden, Laurence Libert, Pieter Cuppens, Rik Dehollogne, Steven Vandeput, Tom Vandeput, Stefan Hendrickx, Maryam Jamshid, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Marc Schepers, Inge Hendrikx, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Bart Moors, Tom Cox, Koen Ooms, Kim De Witte, Philip Dehollogne, Dirk Sweron, Peter Briers, Marc Roppe, Sameer Srivastva, Dirk Thoelen, Mark Leppens, Guido Fissette
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00344 - Bestuurlijke handhaving - Tijdelijke politieverordening - screening medewerkers Extrema Noir 2024 - Goedkeuren 2024_GR_00344 - Bestuurlijke handhaving - Tijdelijke politieverordening - screening medewerkers Extrema Noir 2024 - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Op vrijdag 20 en zaterdag 21 december vindt de grootste indoor versie van het muziekfestival Extrema plaats te Hasselt in de Trixxo arena, nl. Extrema Noir. 

Extrema Noir is een zusterfestival van Extrema Outdoor dat jaarlijks doorgaat in Houthalen. 

Het verwachte publiek is een relatief jong publiek tussen de 16 en 35 jaar. Niettegenstaande zijn de leeftijden zeer divers en uiteenlopend. 

Extrema verwacht 10.000 bezoekers. Deze bezoekers komen uit alle landsdelen alsook uit de buurlanden (Nederland en Duitsland). Vooral uit buurland Nederland worden veel bezoekers verwacht. 

Deze grote groep mensen zal vooral de reis maken met het persoonlijk en openbaar vervoer. 

Deze editie van Extrema Noir wordt georganiseerd in de Trixxo arena. Dit zijn onderdelen van de evenementenparksite park H die beheerd wordt door de Sportpaleisgroep. 

Het is dit jaar de derde editie van Extrema Noir. De genomen maatregelen van de voorbije jaren (onder ander een politieverordening die de screening van medewerkers mogelijk maakte) waren voldoende om de veiligheidsrisico's die gepaard gaan met dit evenement te reduceren. 

Door het genre muziek dat wordt geprogrammeerd kunnen we stellen dat zich bepaalde extra veiligheidsrisco's voordoen.

Naast de grote groep festivalgangers spreken we tevens over een groep mensen die meewerken aan het festival. Hiermee bedoelen we de medewerkers (betaald of vrijwilliger), leveranciers en andere dienstverleners.

De bezoekers van het event Extrema Noir 2024 worden systematisch onderworpen aan een toegangscontrole door bewakingsagenten - op basis van de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid - om te vermijden dat zij wapens of gevaarlijke voorwerpen het evenement binnen brengen.

Deze toegangscontrole is voor personen die meewerken aan de organisatie en het verloop van het evenement niet altijd mogelijk. Daarnaast hebben deze personen mogelijk toegang tot gevoelige plaatsen en/of stoffen of materialen die gevaarlijk zijn of gebruikt kunnen worden als wapen. Conform de dreigingsanalyse opgesteld door het OCAD is er een blijvende dreiging naar festivals als publieke massa-evenementen.

Daarnaast heeft het muziekgenre een grote verbondenheid met het gebruik van verdovende en stimulerende middelen. Zodoende ziet de lokale politie LRH vooral risico's voor het middelengebruik en de mogelijke verkoop hiervan. 

Deze politieverordening met betrekking tot de screening van medewerkers van het evenement Extrema Noir 2024 maakt deel uit van het globaal veiligheidsplan van het evenement. 

Argumentatie

Om het goede verloop van het event Extrema Noir 2024 enerzijds en de openbare orde, rust en veiligheid van de bevolking anderzijds te verzekeren is het nodig

specifieke politiemaatregelen te nemen.

De te nemen specifieke politiemaatregelen worden bepaald aan de hand van de risicoanalyse die werd uitgevoerd door de lokale politie LRH in het kader van de voorbereiding van het politionele beheer van het event.

De burgemeester neemt op basis van het advies van Politie LRH de noodzakelijke, preventieve, regulerende en controlemaatregelen die pertinent, proportioneel en opportuun zijn voor het verloop van het evenement.

Vanuit deze risicoanalyse komt de vraag aan de bestuurlijke overheid om de nodige stappen te ondernemen zodat een screening van medewerkers (betaald of vrijwillig), leveranciers en andere dienstverleners van het event Extrema Noir 2024 mogelijk is.

Bijgevolg vraagt de politie LRH de toepassing van de Ministeriële omzendbrief betreffende veiligheidscontroles naar aanleiding van evenementen dd. 29 maart 2018.

Deze veiligheidscontroles dienen te voldoen aan de beginselen van de legaliteit, van subsidiariteit, van proportionaliteit, van gelijkheid en van opportuniteit.

Op basis van deze beginselen zullen de dienstverleners, leveranciers van goederen, onderaannemers en betaalde of vrijwillige personeelsleden van de organisator van het festival, tijdens Extrema Noir 2024 voorafgaandelijk gescreend worden in het kader van volgende criteria:

  • Inbreuken binnen het domein van radicalisme/terrorisme (onbeperkt in tijd)
  • Inbreuken inzake verdovende middelen (feiten van de laatste 3 jaar) meer bepaald:
    • Productie
    • Verkoop
    • Invoer/uitvoer
  • Zedenmisdrijven (onbeperkt in tijd) 
  • Inbreuken tegen de wapenwetgeving (feiten laatste 3 jaar)
  • Inbreuken in het kader van een criminele organisatie (feiten laatste 3 jaar)

Zoals omschreven in de Ministeriële omzendbrief betreffende veiligheidscontroles naar aanleiding van evenementen d.d. 29 maart 2018 zal het Openbaar Ministerie betrokken worden bij de uiteindelijke verificatie naar een eventuele veroordeling.

Deze voorafgaande veiligheidscontroles van dienstverleners, leveranciers van goederen, onderaannemers en betaalde of vrijwillige personeelsleden van de organisator van het festival, Extrema Noir 2024 zijn noodzakelijk om een veilig verloop van het evenement te garanderen. Daarnaast laat deze voorafgaande veiligheidscontrole het toe om te oordelen of deze personen al dan niet een gevaar kunnen betekenen voor de openbare orde tijdens het evenement.

De medewerkers hebben kennis over de werking van het evenement en kunnen de verkregen info misbruiken voor het plegen van misdrijven. Dit in combinatie met het gegeven dat festivals als een blijvende bedreiging en publiek massa-evenement gekwalificeerd worden, betekent dat een ernstig gevaar voor de openbare veiligheid voorhanden is, gezien de medewerkers over kennis en toegang tot het event beschikken.

De politieverordening is geldig na publicatie en zal geldig blijven tot het einde van het event Extrema Noir 2024.

De politieverordening wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Juridische grond

Artikelen 119 en 135, § 2 Nieuwe Gemeentewet;

Artikel 14 van de wet op het politieambt (WPA) zien de politiediensten toe op de handhaving van de openbare orde, met inbegrip van de naleving van de politiewetten en –verordeningen, de voorkoming van misdrijven en de bescherming van personen en goederen;

Artikelen 5/1, 5/2, en 44/1, § 4 van de wet op het politieambt (WPA) communiceren de politiediensten het resultaat van hun veiligheidscontrole aan de overheid van bestuurlijke politie zodat deze zijn beslissing om welbepaalde personen niet toe te laten op het terrein van het evenement kan communiceren aan de organisator;

Artikelen 7 tot 7/2 van de wet op het politieambt (WPA);

De artikelen 44/1 en 44/7, 4° - 6° van de Wet op het Politieambt (WPA) die aan politiediensten de toelating geven om in het kader van de uitoefening van hun opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie persoonsgegevens te verwerken en in het bijzonder om politionele gegevensbanken te creëren en te gebruiken;

De ministeriële omzendbrief van 29 maart 2018 (BS 05/04/2018) betreffende veiligheidscontroles naar aanleiding van evenementen;

De ministeriële omzendbrief OOP 41 van 31 maart 2014 (BS 15/05/2014 betreffende de operationalisering van het referentiekader CP 4 over het genegotieerd beheer van de publieke ruimte n.a.v. gebeurtenissen die de openbare orde aanbelangen;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt een voorafgaandelijke veiligheidscontrole van de personen die meewerken aan de organisatie en het verloop van het event Extrema Noir 2024 d.d. 20 en 21 december 2024, goed.

Deze personen kunnen als dienstverleners, leveranciers van goederen, onderaannemers en betaalde of vrijwillige personeelsleden van de organisator van het event meewerken tijdens Extrema Noir 2024.

Artikel 2

De organisator van het event Extrema Noir 2024, is verplicht om de personen, die meewerken aan de organisatie en het verloop van het evenement, in te lichten over de voorafgaandelijke veiligheidscontrole.

Artikel 3

De organisator van het event Extrema Noir 2024 is verplicht om de personen, die meewerken aan de organisatie en het verloop van het evenement, een schriftelijke verklaring te laten ondertekenen waarin ze zich akkoord verklaren met deze voorafgaandelijke veiligheidscontrole en bijgevolg hun toestemming verlenen dat hun persoonsgegevens kunnen worden overgemaakt aan de politiediensten met het oog op de veiligheidscontrole.

Deze schriftelijke verklaring kan opgenomen worden in een arbeids-, vrijwilligers of dienstenovereenkomst. Elke andere vorm van vrijelijke en geïnformeerde schriftelijke toestemming is ook toegelaten.

Artikel 4

De organisator van het event Extrema Noir 2024, maakt de persoonsgegevens voor aanvang van het evenement over aan de verantwoordelijke politiedienst. De organisator moet eventuele wijzigingen zo snel mogelijk doorgeven en kan, mits akkoord van de verantwoordelijke politiedienst, na deze termijn ook nog aanvullingen doorgeven.

De volgende gegevens worden minstens overgemaakt:

• Naam

• Voornaam

• Rijksregisternummer

• Geboortedatum

• Uitgevoerde taak op Extrema

Artikel 5

Bij de voorafgaandelijke veiligheidscontrole onderzoekt de verantwoordelijke politiedienst of de betrokkene al dan niet een gevaar kan vormen voor de openbare orde op Extrema Noir 2024 op basis van volgende criteria:

• Inbreuken binnen het domein van radicalisme/terrorisme (onbeperkt in tijd)

• Inbreuken inzake verdovende middelen (feiten van de laatste 3 jaar) en meer bepaald:

  • Productie
  • Verkoop
  • Invoer/Uitvoer

• Zedenmisdrijven (onbeperkt in tijd)

• Inbreuken tegen de wapenwetgeving (feiten laatste 3 jaar)

• Inbreuken in het kader van een criminele organisatie (feiten laatste 3 jaar)

Artikel 6

Volgende categorieën van personen die meewerken aan de organisatie en het verloop van Extrema Noir 2024 worden onderworpen aan een voorafgaande veiligheidscontrole:

• dienstverleners van Extrema Noir 2024

• leveranciers van goederen voor Extrema Noir 2024

• onderaannemers van de organisator van Extrema Noir 2024

• betaalde personeelsleden van de organisator van Extrema Noir 2024

• vrijwillige personeelsleden van de organisator van Extrema Noir 2024

Artikel 7

Bij de voorafgaande veiligheidscontrole raadpleegt de verantwoordelijke politiedienst de haar ter beschikking gestelde gegevensbanken.

Artikel 8

Op basis van de persoonsgegevens, die ter beschikking zijn gesteld door de organisator, voert de verantwoordelijke politiedienst de voorafgaande veiligheidscontrole uit. Na deze veiligheidscontrole geeft de verantwoordelijke politiedienst een advies aan de burgemeester over het veiligheidsrisico van de gecontroleerde personen.

Artikel 9

De burgemeester kan - op basis van het advies van de politie - beslissen dat de gecontroleerde persoon de toegang tot het evenement geweigerd wordt.

De burgemeester maakt deze beslissing over aan de organisator en de betrokkene.

De burgemeester motiveert zijn beslissing aan de betrokkene op basis van het gevaar voor de openbare orde dat zijn aanwezigheid op het evenement zou betekenen.

In zijn motivering kan de burgemeester geen melding maken van politionele gegevens (informatie of onderzoeksgegevens), behalve met het akkoord van de bevoegde magistraat.

Artikel 10

De organisator informeert de burgemeester over het gevolg dat aan de weigeringsbeslissing is gegeven door de betrokkene.

Artikel 11

Indien de betrokkene de toegang tot het evenement geweigerd wordt, dan licht de burgemeester de betrokkene in dat hij hiertegen een verzoek tot schorsing of nietigverklaring kan indienen bij de Raad van State (dit in toepassing van artikel 19, tweede lid, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State).

Artikel 12

Indien de beslissing gebaseerd is op onjuiste gegevens, dan kan de betrokkene via de procedure van onrechtstreekse toegang de verbetering van zijn gegevens vragen dit in toepassing van artikel 71 (met verwijzing naar artikel 26, 7°a van de wet van 30 juni 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot verwerking van persoonsgegevens).

Na de melding van de verificatie van juistheid van de gegevens door het controleorgaan, dient de verantwoordelijke politiedienst opnieuw de veiligheidscontrole uit te voeren op basis van mogelijk gewijzigde gegevens in haar gegevensbanken.

De verantwoordelijke politiedienst bezorgt opnieuw haar advies aangaande de veiligheidscontrole, maar de bevoegdheid van de beslissing tot weigering blijft bij de burgemeester.

Artikel 13

Indien er tijdens deze veiligheidscontroles door de politie, naar aanleiding van het overmaken van de persoonsgegevens door de organisator krachtens artikel 4 van onderhavig reglement, elementen naar boven komen die aanleiding kunnen geven  tot een negatief advies - aangaande de toegang van de medewerker tot het evenement - aan de burgemeester, kan de politie een dubbelcheck uitvoeren. Dit om valse negatieven geweigerde personen zoveel als mogelijk te vermijden.

Daartoe kan de politie desgevallend overleg plegen met het openbaar ministerie, de Local TaskForce of andere geëigende en bevoegde adviesorganen en instanties.

Artikel 14

Deze verordening wordt van kracht onmiddellijk na de vereiste afkondiging.

Artikel 15

Deze politieverordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet lokaal bestuur.

Artikel 16

Afschrift van deze verordening wordt gestuurd aan de

• Deputatie van de provincie Limburg

• Griffies van de Rechtbank van Eerste Aanleg en aan deze van de Politierechtbank

• De aangewezen ambtenaar

• De voorzitter van het politiecollege

• De korpschef van de lokale politie