Op 17 december 2019 keurde de gemeenteraad het belastingreglement en reglement inventarisatie op leegstaande woningen of gebouwen goed voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.
Om deze belasting te kunnen heffen op het volledige grondgebied van de nieuwe fusiestad Hasselt en ingevolge de wijzigingen aan het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, invordering en geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, werd het belastingreglement aangepast en werden overgangsbepalingen opgenomen.
De gemeenteraad keurt het gewijzigde belastingreglement en reglement inventarisatie op leegstaande woningen of gebouwen goed voor de periode van 31 december 2024 tot en met 31 december 2025.
De financiële toestand van de gemeente.
In het Grond- en Pandendecreet en de Vlaamse Wooncode wordt de gemeente naar voren geschoven als coördinator van het woonbeleid, als actor die het dichts bij haar inwoners staat. Op basis van het decreet kunnen gemeenten en steden een register van leegstaande woningen en gebouwen bijhouden.
Het gemeentelijk reglement dient aangenomen te worden waarin de indicaties van leegstand en de procedure tot vaststelling van de leegstand worden vastgesteld voor het volledige grondgebied van de nieuwe fusiestad Hasselt.
De langdurige leegstand van gebouwen en woningen heeft een negatieve impact op het straatbeeld en veiligheidsgevoel. Leegstand vormt één van de meest hinderlijke elementen in het straatbeeld van een handels- en /of stadskern en omliggende straten. Het beïnvloedt op negatieve wijze de aantrekkelijkheid van een stad doordat een desolate indruk wordt gecreëerd. De aantrekkingskracht wordt sterk bepaald door het pakket aan voorzieningen inzake detailhandel en horeca, alsook de kwaliteit ervan.
Een effectieve bestrijding van leegstand is dan ook noodzakelijk.
Bovendien kan de leegstand bij gebouwen een sneeuwbaleffect teweegbrengen, vooreerst bij de aantrekkelijkheid van de winkelgebieden, die een nog grotere toename van de leegstand kan teweegbrengen in die winkelgebieden, en dienvolgens bij de aantrekkelijkheid van de stad in het algemeen, die dan weer een toename creëert van de leegstand bij de woningen.
De leegstand bij woningen wordt dus ook sterk bepaald door het (kwalitatief) aanbod aan detailhandel, horeca en andere activiteiten uitgeoefend in de gebouwen.
Leegstaande gebouwen hebben hierdoor een grotere negatieve impact op de aantrekkelijkheid van de stad, dan leegstaande woningen.
Bovendien is het wenselijk dat het beschikbaar patrimonium voor wonen optimaal benut wordt.
De stad wenst het langdurig leegstaan van gebouwen en woningen te vermijden door het heffen van een leegstandsheffing; de strijd tegen de leegstaande woningen en gebouwen zal onder meer een effect hebben als de opname van dergelijke gebouwen en woningen in een leegstandsregister ook daadwerkelijk leidt tot een belasting.
Gezien de negatieve impact van leegstaande gebouwen groter is dan die van leegstaande woningen wordt ervoor geopteerd om een hoger tarief in te voeren voor leegstaande gebouwen dan voor leegstaande woningen. De negatieve impact van leegstand is het grootst in het kernwinkelgebied en neemt meer af in de omliggende gebieden. Er wordt daarom geopteerd voor een gedifferentieerd tarief afhankelijk van de winkelcluster waarin het gebouw gelegen is.
De leegstandsheffing heeft tot doel dat er zoveel mogelijk woongelegenheid van goede kwaliteit effectief voor huisvesting gebruikt wordt.
De vrijstellingen van registratie en / of belasting zijn opgenomen omdat die het best aansluiten bij de noden en het beleid van de stad.
De wijzigingen aan het reglement werden positief gevalideerd door de stuurgroep.
Artikel 41, 162 en 107 §4 van de Grondwet.
Het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 27 maart 2009 betreffende het grond- en pandendecreet, zoals gewijzigd.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 10 juli 2009 houdende de nadere regels betreffende het leegstandsregister en houdende wijzigingen van de Vlaamse Regering van 2 april 1996 betreffende de heffing ter bestrijding van leegstand en verkrotting van gebouwen en/of gebouwen.
De omzendbrief ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentelijke fiscaliteit.
De gemeenteraad keurt het gewijzigde belastingreglement en reglement inventarisatie op leegstaande woningen of gebouwen goed voor de periode van 31 december 2024 tot en met 31 december 2025.
Dit reglement vervangt het op 17 december 2019 goedgekeurde belastingreglement en reglement inventarisatie op leegstaande woningen of gebouwen, met ingang van 31 december 2024.
Dit belastingreglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen van het decreet lokaal bestuur. Er wordt melding van gemaakt bij de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur.