De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 20 december 2022 worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er werden notulen opgemaakt van de vergadering van de gemeenteraad van 20 december 2022. Deze notulen worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Er werden geen opmerkingen gemaakt.
Artikel 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 20 december 2022 goed.
Naar aanleiding van een interview van minister voor Binnenlands Bestuur Bart Somers in Het Belang Van Limburg op 19 november 2022 is het debat over gemeentefusies in onze provincie opnieuw geopend.
Zowel de gemeenten Diepenbeek, Alken als Kortessem deden aansluitend hierover enkele uitspraken. In een eerste informeel gesprek tussen de verschillende gemeenten werd een breder kader geschetst over fusies. Daar waar de gemeenten Alken en Diepenbeek nog steeds een afwachtende houding aannemen, is de gemeente Kortessem wel vragende partij om de gespreken met Hasselt op te starten.
De vorige Vlaamse Regering (2014-2019) gaf de aanzet tot schaaloptimalisatie. Op 1 januari 2019 zagen 7 nieuwe fusiegemeenten het levenslicht. Zij doorbraken het taboe waardoor de eigen bestuurskracht opnieuw ter discussie staat in veel gemeentehuizen. De coronacrisis wakkerde de hoogdringendheid van dit debat mogelijk aan.
De Vlaamse overheid leerde veel bij van de fuserende gemeenten. Het Vlaamse Regeerakkoord 2019-2024 kiest duidelijk voor vrijwillige fusies omdat de lokale besturen zelf doordrongen moeten zijn van de noodzaak om hun bestuurskracht te versterken. Ze zijn zelf het beste geplaatst om in te schatten hoe dat moet gebeuren.
Daarom stimuleert de Vlaamse Regering zoveel mogelijk gemeenten om te fuseren. Ze ondersteunt de gemeentebesturen die de beslissing nemen en begeleidt hen bij de implementatie ervan.
Op 10 juli 2020 keurde de Vlaamse Regering de nota met stimulerings- en ondersteuningsmaatregelen goed.
Op 15 december 2022 mandateert de gemeenteraad van de gemeente Kortessem (een afvaardiging van) het college van burgemeester en schepenen om mogelijke fusiegesprekken te voeren met de stad Hasselt.
Overwegende een eerste rudimentaire analyse van beide gemeenten blijken er heel wat gelijkenissen tussen de stad Hasselt en de gemeente Kortessem.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald Deel 2, Titel 8 inzake de vrijwillige samenvoeging van gemeenten.
Het Vlaamse Regeerakkoord 2019-2024.
De nota aan de Vlaamse Regering van Minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers tot stimulering van de vrijwillige fusies van gemeenten.
De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen van Hasselt om voorbereidende gesprekken op te starten met de collega’s van Kortessem, gericht op een eventuele fusie van minstens de twee gemeenten.
De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen van Hasselt om aan de hand van een nota een perspectief te schetsen over de mogelijke fusie van gemeenten en dit aan de hand van volgende onderzoeksvraag:
De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen van Hasselt om de gemeenteraad op geregelde tijdstippen in te lichten over de vordering van de gesprekken.
De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen van Hasselt om de bevolking op een actieve wijze te betrekken bij een eventueel fusieproces.
Het ontslag van mevrouw Yeliz Dumlugöl in de algemene vergadering en de raad van bestuur van Sociaal Verhuurkantoor Midden-Limburg.
De mail van Sociaal Verhuurkantoor Midden-Limburg dd. 15 december 2022 betreffende het ontslag en de vervanging van mevrouw Yeliz Dumlugöl.
De kandidaten voor de algemene vergadering zijn automatisch ook kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur.
De kandidaten moeten geen gemeenteraadslid zijn.
De gemeenteraad keurt in geheime stemming de vervanging van mevrouw Yeliz Dumlugöl, als afgevaardigde in de algemene vergadering en als kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur van Sociaal Verhuurkantoor Midden-Limburg, door Micheline Vandebergh, goed.
De vraag van Audio om het uittreksel van het verslag van de algemene vergadering van Audio en de jaarrekening ter kennisgeving voor te leggen aan de gemeenteraad.
De afgevaardigden van de deelgenoten van Audio zijn verantwoordelijk voor de kennisgeving van het verslag van de algemene vergadering aan de gemeenteraad.
Art. 20 van de statuten van Audio.
De gemeenteraad neemt kennis van het uittreksel van het verslag van de algemene vergadering van Audio d.d. 16 december 2022.
De mail van mevrouw Vera Fissette aan de voorzitter van Cultuurcentrum Hasselt waarbij zij ontslag neemt uit de raad van bestuur van Cultuurcentrum Hasselt.
De stad Hasselt kan kandidaat-bestuurders in de raad van bestuur aanduiden.
Artikelen 18 en 19 van statuten van Cultuurcentrum Hasselt.
De kandidaten voor de raad van bestuur hoeven geen gemeenteraadslid te zijn, maar men vraagt enige affiniteit met/expertise in de sector.
Op basis van artikel 18 van de statuten van Cultuurcentrum Hasselt komt het mandaat toe aan de N-VA-fractie.
De gemeenteraad keurt in geheime stemming de vervanging van mevrouw Vera Fissette, als kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur van Cultuurcentrum Hasselt, door mevrouw Monique Vervaeke goed.
Het GRUP “Afbakening Regionaal Stedelijk Gebied Hasselt-Genk Deelgebied 19 Jessa”, goedgekeurd op 19 juni 2014 (publicatie Belgisch Staatsblad 21 juli 2014), bakent met cyaan arcering een groot gebied af tussen de Luikersteenweg en de autosnelweg van Antwerpen naar Luik (E313). Deze zone betreft in hoofdzaak het gebied behorende tot de bestemmingscategorie ‘gemeenschapsvoorzieningen – nutsvoorzieningen’ (artikel 19.1).
Om het GRUP te realiseren werden reeds heel wat grondverhandelingen uitgevoerd.
Vzw Jessa Ziekenhuis stelt vandaag de vraag om bijkomend het perceel Hasselt, AFD. 4, Sectie E nr. 555/W aan te kopen van de stad Hasselt.
Eind 2016 besliste de vzw Jessa Ziekenhuis principieel om haar nieuwe ziekenhuis in Hasselt te bouwen. Een beslissing met een grote impact op onze stad, niet alleen worden daarmee 3500 jobs verankerd in Hasselt, het bevestigt ook de reputatie van Hasselt als zorgstad.
De vzw Jessa Ziekenhuis kiest ervoor om haar nieuwe campus uit te bouwen op de Salvator-Plus-site. Dat gebied omvat de huidige campus Salvator, uitgebreid met omliggende gronden die het ziekenhuis alle kansen moet geven om haar rol als referentieziekenhuis in de toekomst te bestendigen en versterken. Ruimtelijk wordt de inplanting mogelijk gemaakt door het GRUP 'Afbakening Stedelijk Gebied Hasselt-Genk'.
Ter uitbouw van de site dienen heel wat grondverhandelingen uitgevoerd te worden. Enerzijds dient vzw Jessa Ziekenhuis gronden van particulieren te verwerven (indien nodig, kan de stad Hasselt haar onteigeningsmachtiging gebruiken om vzw Jessa Ziekenhuis te ondersteunen wanneer er geen minnelijk akkoord mogelijk is), anderzijds dient vzw Jessa Ziekenhuis sommige gronden van de stad Hasselt aan te kopen.
In dit laatste geval betreft het gronden behorende tot de bestemmingscategorie ‘gemeenschapsvoorzieningen – nutsvoorzieningen’ (artikel 19.1). Meer bepaald artikel 19.1.1. maakt specifiek duidelijk welke bestemming beoogt wordt:
"Artikel 19.1.1. luidt als volgt: "Het gebied is bestemd als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, meer bepaald voor een ziekenhuis en zorginstelling met bijbehorende voorzieningen, met inbegrip van onderzoek- en onderwijsvoorzieningen en ondersteunende voorzieningen noodzakelijk voor het functioneren van een ziekenhuis en zorginstelling.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor het aanbieden van gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen,
meer bepaald voor een ziekenhuis en zorginstelling zijn toegelaten.
..."
Vzw Jessa Ziekenhuis stelt vandaag de vraag om bijkomend het perceel Hasselt, AFD. 4, Sectie E nr. 555/W aan te kopen van de stad Hasselt (zie rode aanduiding bijgevoegde plannen).
Ter realisatie van de bestemming zoals opgenomen in voornoemd GRUP, is een verkoop aan vzw Jessa Ziekenhuis logisch. Bovendien kan deze verkoop ervoor zorgen dat de volgende doelstelling zoals opgenomen in het Bestuursakkoord gerealiseerd kunnen worden:
153. In alle beleidsdomeinen hebben we aandacht voor het thema gezondheid. We zetten als stad in op het bevorderen van een gezonde levensstijl, op ziektepreventie en op het toegankelijker maken van eerstelijnszorg. De expertise van HOGEVIJF op het vlak van dementie nemen we als leidraad.
392. We zetten in op het verder bundelen van expertise in Hasselt Zorgstad en werken actief mee aan projecten en acties die hieruit voortvloeien.
394. Via de vertegenwoordigers van de stad wordt er gewaakt over de klantvriendelijkheid, kwaliteit en toegankelijkheid van het Jessa Ziekenhuis. We zorgen eveneens voor een structureel overleg met vertegenwoordigers van het ziekenhuis, om de knelpunten te bespreken maar ook en vooral om een meerwaarde te creëren voor onze stad.
400. We focussen op het vinden van residentiële zorg in de buurt.
401. Onze zorgcampussen moeten open huizen worden, waar ouderen in contact komen met de buurt en omgekeerd.
Bij email dd. 14/09/2022 bevestigt vzw Jessa Ziekenhuis het betreffende perceel te willen aankopen, tegen de prijs zoals vermeld op schattingsverslag dd. 03/11/2021 (dossiernr. 384) opgesteld door landmeter-expert Jean-Pierre Leenen.
De verkoop geschiedt dan ook om reden van openbaar nut, namelijk ter realisatie van het GRUP “Afbakening Regionaal Stedelijk Gebied Hasselt-Genk Deelgebied 19 Jessa".
In de zitting van 29 september 2022 keurde het college van burgemeester en schepenen de opstart van het dossier en aanstelling van dienst Vastgoedtransacties goed (2022_CBS_03405).
Via deze weg wordt dan ook de betreffende verkoopakte ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 en het uitvoeringsbesluit van 27 oktober 2017.
Verkoop onroerend goed (=opbrengst)
Exact bedrag = €245.000,00 (incl. BTW)
Te boeken op AC000789 -- Investeren in Patrimoniumonderhoud -- PAT -- MJP006513 -- BE - Verkoop onbebouwde terreinen ifv strategische ontwikkeling (INVESTERINGSPOT)
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte ter verkoop van het perceel gelegen te Ekkelgaarden en ten kadaster gekend Hasselt AFD. 4, Sectie E, nr. 555/W aan vzw Jessa Ziekenhuis, goed. Huidige transactie gebeurt om reden van openbaar nut, namelijk ter realisatie van het GRUP “Afbakening Regionaal Stedelijk Gebied Hasselt-Genk Deelgebied 19 Jessa".
De verkoop wordt toegestaan en aanvaard voor en mits de prijs van €245.000,00.
De koper heeft de volle eigendom van het voorschreven goed vanaf verlijden akte. Deze zal het genot hebben vanaf heden door het innen van de huurgelden.
De stad Hasselt verklaart dat het voorschreven goed verhuurd is aan Het Dienstencentrum Sint-Gerardus, deel uitmakend van de VZW Stijn, Nieuwstraat 68 te 3590 Diepenbeek ingevolge onderhandse huurovereenkomst, gedateerd 3 november 2008. De koper verklaart een exemplaar van deze huurovereenkomst te hebben ontvangen, volledig op de hoogte te zijn van deze overeenkomst en verklaart de verbintenis aan te gaan deze huurovereenkomst te eerbiedigen. De koper treedt vanaf heden in de rechten en plichten van deze huurovereenkomst ten aanzien van de huurder.
De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ontslaan van het nemen van enige inschrijving bij de overschrijving van onderhavige akte.
De stad Hasselt heeft dd. 19/09/2022 voor het betreffende perceel een blanco bodemattest ontvangen.
De akte zal verleden worden door de dienst Vastgoedtransacties (Jaarbeurslaan 19, 3600 Genk). Alle kosten die het verlijden en opmaken van de akte met zich meebrengt zijn ten laste van de koper.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van het besluit.
Conform stedenbouwkundige vergunning dd. 03/07/2008 werd de wegenis genaamd "Georges Nelissenstraat" aangelegd, waarvan de definitieve oplevering gebeurde op 02/12/2013. Er kan dan ook worden overgegaan tot de kosteloze overname wegenis. Bij akte worden de betreffende delen wegenis alzo gevoegd bij het openbaar domein van de stad Hasselt.
In de zitting van 03/07/2008 keurde het college van burgemeester en schepenen de stedenbouwkundige vergunning (2007/00592/IS) betreffende de bouw van 33 wooneenheden, 5 vrijstaande woningen, 8 gekoppelde woningen en 20 woonerfwoningen goed. Het betrof de aanvraag tot het verkavelen van het terrein met adres Vorststraat NB, tevens met kadastrale omschrijving 10-C-250/V, 254/E, 256/M, 256/S, 250/A2 en 250/Z.
Met deze kosteloze overname wordt de verdere uitwerking gegeven aan de volgende voorwaarde opgenomen in de vergunning: "De nieuw aan te leggen weg moet na realisatie overgedragen worden aan de gemeente om gevoegd te worden bij het openbaar domein." Alsook wordt de bijzondere voorwaarde nageleefd: "Na de oplevering van de werken en de keuring door de bevoegde diensten van de stad Hasselt, zal de wegzate, samen met de uitrusting voorzien van de nodige groenaanleg, kosteloos en onbelast aan de stad Hasselt worden afgestaan. Deze gronden zullen worden ingelijfd in het openbaar domein van de stad Hasselt."
De betreffende wegenis komt voor als lot 18 (2240m²) van het betreffende opmetingsplan dd. 30/10/2007 zoals opgesteld door landmeter-expert Denise Ballet. Heden betreft dit het kadastrale perceel Hasselt AFD. 10, Sectie C, nr. 254/H.
Op 29/03/2012 werd het proces-verbaal van voorlopige oplevering aanvaard. Op 02/12/2013 werd het proces-verbaal van definitieve oplevering aanvaard.
Tevens werd op 21/06/2012 het as-builtplan opgeleverd.
De overdracht geschiedt om reden van openbaar nut, namelijk ter inlijving van de goederen bij het openbaar domein van de stad Hasselt.
In de zitting van 7 april 2022 keurde het college van burgemeester en schepenen dan ook de aanstelling van notariskantoor Ernst Van Soest (Koningin Astridlaan 57, 3500 Hasselt) goed. Deze zal het dossier afhandelen en op haar beurt de authentieke akte verlijden. Alle kosten die het verlijden en opmaken van de akte met zich meebrengt zijn ten laste van de overdrager.
Via deze weg wordt dan ook de betreffende ontwerpakte ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt bijgevoegde ontwerpakte voor de kosteloze grondafstand ter inlijving bij het openbaar domein betreffende het perceel ten kadaster gekend als Hasselt AFD. 10, Sectie C, nr. 254/H, heden beter gekend als de "Georges Nelissenstraat", goed.
Het betreft de kosteloze grondafstand van lot 18 (2240m²) van het betreffende opmetingsplan dd. 30/10/2007 zoals opgesteld door landmeter-expert Denise Ballet. Het betreft een weg, gelegen Georges Nelissenstraat, kadastraal gekend volgens recent kadastraal uittreksel sectie C nummer 0254HP0000, met een oppervlakte van tweeëntwintig are veertig centiare (2.240 m²), gekend volgens titel sectie C, deel van nummers 250/A/2, 254/E, 250/V, 250/Z, 256/S en 256/M.
Met deze overname wordt gevolg gegeven aan de goedgekeurde stedenbouwkundige vergunning (2007/00592/IS) dd. 03/07/2008.
Deze kosteloze overname door het stadsbestuur geschiedt voor openbaar nut, namelijk ter inlijving van de onroerende goederen bij het openbaar domein.
De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ontslagen enige ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van onderhavige akte.
De akte zal verleden worden door notariskantoor Ernst Van Soest (Koningin Astridlaan 57, 3500 Hasselt), zoals eerder aangesteld bij besluit 2022_CBS_01171.
Alle kosten die het verlijden en opmaken van de akte met zich meebrengt zijn ten laste van de overdrager.
In de zitting van 20/12/2018 keurde het college van burgemeester en schepenen de omgevingsvergunning (OMV_2018134817) ter plaatsing van een vrijstaande gascabine op het openbaar domein te Capucienenstraat/Capucienenplein, goed. In afwachting van het finaliseren van de verkoop van de grondzate, werd alvast een tijdelijk bouwrecht goedgekeurd in de zitting van 07/03/2019 (2019_CBS_00923). Vandaag werd er een akkoord bereikt met opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg wat betreft de prijs en voorwaarden voor overdracht van de grondzate.
Omwille van veiligeidsredenen wenste opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg (voorheen INTER-ENERGA) de gascabine in de kelder van het gebouw Twee Torenwijk weg te halen en te vervangen door een vrijstaande cabine. Het betreft een kleinschalige cabine op zone voor openbaar domein met als overdruk "Plein" volgens het geldende RUP; het plaatsen van kleinschalige constructies ten behoeve van openbaar nut is toegestaan. De cabine zelf wordt voorzien van een mosgroene omkleding en is 1,6m breed, 0,85m diep en 2,08m hoog. Ze bevindt zich in een plantvak met bodembedekkers tussen een viertal bomen. Het vlak van betontegels waarop zij zich bevindt is ca. 1,50m x 3,00m breed.
In de omgevingsvergunning werd het advies van dienst Grondbeleid overgenomen: "De beoogde locatie bevindt zich op het openbaar domein van de stad Hasselt en zou de toegang naar het TT-gebouw niet verhinderen. Dit maakt dat INTER-ENERGA zich ertoe zal moeten verbinden een deel van het openbaar domein te verwerven, dit aan de schattingsprijs zoals de externe schatter aangesteld door de stad Hasselt bepaalt. Hiertoe dient het betreffende deel van het openbaar domein gedesaffecteerd te worden. Bijkomend dient INTER-ENERGA dan ook een opmetingsplan/inplantingsplan aan te leveren, opgesteld door een beëdigd landmeter-expert, waar de exacte coördinaten, oppervlakte en eventuele rooilijnen op aangeduid staat en dewelke voldoet aan de wetgeving inzake prekadastratie."
Intussen leverde opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg (voorheen INTER-ENERGA) ook het gevraagde opmetingsplan incl. prekadastratie-gegevens (referentie 71022-10145) aan dd. 21/08/2018, opgesteld door IBENS LANDMETERS bvba, Mechelsesteenweg 315f, 2550 Kontich.
In afwachting van het finaliseren van de verkoop van de grondzate, werd alvast een tijdelijk bouwrecht goedgekeurd in de zitting van 07/03/2019 (2019_CBS_00923).
Vandaag kunnen de prijs en voorwaarden worden vastgelegd om de betreffende grondzate te verkopen.
Het doel van de aankoop door de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg is het oprichten van een distributiecabine ten openbare nutte.
De toegang naar het perceel grond gebeurt rechtstreeks via het openbaar domein.
De verkoop van de grond wordt toegestaan en aanvaard voor de prijs van TWEEDUIZENDVIJFHONDERD EURO (€2.500,00).
De koopsom zal betaald worden bij de ondertekening van de notariële akte.
De overeenkomst wordt aangegaan onder volgende opschortende voorwaarden:
Prijs conform schattingsverslag dd. 20/12/2022 opgesteld door Geowijzer bvba (dossier 2022HA22).
Zoals eerder goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in de zitting van 12 augustus 2021, wordt voor dit dossier de dienst Vastgoedtransacties aangesteld (2021_CBS_02428). Deze dienst zal het dossier afhandelen en op haar beurt de authentieke akte verlijden. Deze dienst is gevestigd te Jaarbeurslaan 19, 3600 Genk. Alle kosten (incl. metingsplan) en erelonen die betrekking hebben op deze akte zijn voor rekening van de koper, zijnde Fluvius Limburg.
Deze verkoop geschiedt dan ook om reden van algemeen nut.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Verkoop onroerend goed (= opbrengst)
AC000795 -- Investeren in een duidelijk, duurzaam en evenwichtig ruimtelijk kader -- PAT -- MJP007064 -- BE - Verkoop gronden patrimonium
Algemene rekening: 26000000
Exact bedrag = €2.500,00 (incl. BTW)
Prijs conform schattingsverslag dd. 20/12/2022 opgesteld door Geowijzer bvba (dossier 2022HA22).
De gemeenteraad keurt de verkoop van een perceel grond met een oppervlakte van 10m², gelegen te Hasselt langs de Capucienenstraat gekend ten kadaster Hasselt 1ste afdeling, sectie H, zonder nummer (openbaar domein) volgens bijgevoegd plan, aangeduid als een geel gearceerd lot, opgemaakt door Ibens landmeters, op datum van 21 augustus 2018 (dossier 9797J), aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg (voorheen Inter-Energa), goed.
Het betreffende opmetingsplan zal, na goedkeuring, worden opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie, volgens referentie 71022-10145.
Het doel van de verkoop is het oprichten van een distributiecabine ten openbare nutte.
De gemeenteraad keurt goed dat het betreffende lot zoals geel gearceerd wordt gedesaffecteerd uit het openbaar domein.
De eigenaar verklaart dat de goederen niet verhuurd of verpacht zijn en stelt ze bij eventuele verkoop ter beschikking van de stad, vrij van huur of pacht, van gebruik of bezetting.
De toegang naar het perceel grond gebeurt rechtstreeks via het openbaar domein.
De verkoop van de grond wordt toegestaan en aanvaard voor de prijs van TWEEDUIZENDVIJFHONDERD EURO (€2.500,00).
De koopsom zal betaald worden bij de ondertekening van de notariële akte.
Fluvius Limburg zal het genot hebben van het verkochte goed vanaf de dag van de ondertekening van deze overeenkomst. Hij kan vanaf dan, op eigen risico, noodzakelijke werken/herstellingen aanvatten.
De gemeenteraad keurt goed dat de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ontslaan van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de koopakte.
Fluvius Limburg zal de onroerende voorheffing en de andere belastingen van alle aard welke betrekking hebben op het vernoemde goed te zijnen laste nemen vanaf één januari volgend op het tot stand komen van de koop.
De overeenkomst wordt aangegaan onder volgende opschortende voorwaarden:
De akte wordt verleden door de dienst Vastgoedtransacties. Deze dienst zal het dossier afhandelen en op haar beurt de authentieke akte verlijden. Deze dienst is gevestigd te Jaarbeurslaan 19, 3600 Genk. Alle kosten (incl. metingsplan) en erelonen die betrekking hebben op deze akte zijn voor rekening van de koper, zijnde Fluvius Limburg.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van dit besluit.
Aanvraag op 25 oktober 2022 door notariskantoor Tuerlinckx om een machtiging tot verkoop te verkrijgen voor het onroerend goed gelegen te Het Dorlik 12, 3500 Hasselt of beter gekend ter kadaster Hasselt 8e Afdeling, Sectie D, perceelnummer 502/K.
Op 27 februari 1989 verkoopt de stad Hasselt een onbebouwd perceel aan nv Alga gelegen te Het Dorlik 12, 3500 Hasselt. Het onroerend goed is bestemd als KMO grond en heeft een oppervlakte van 29a47ca.
In september 2001 geeft de gemeenteraad goedkeuring aan nv Janssens (beter gekend als voormalig nv Alga) om het onroerend goed door te verkopen aan nv ACH Invest.
Op haar beurt verkoopt nv ACH Invest in juli 2008 het onroerend goed aan nv Immo Demolder.
Op 25 oktober 2022 krijgt dienst Grondbeleid de vraag -via aangesteld notariskantoor de heer Yves Tuerlinckx- om een machtiging te verkrijgen tot verkoop van het onroerend goed gelegen te Het Dorlik 12, 3500 Hasselt.
De kandidaat-koper, namelijk nv Immo Heck zal het onroerend goed benutten als volgt: 'Centraal magazijn voor 50 winkels (productie in Polen), groothandel in producten, centrale administratie, boekhouding en opleidingscentrum voor de tewerkstelling van 20-25 mensen. Voormelde activiteiten kaderen binnen de bedrijfsvoering van de 'Dampshop.'
In de oorspronkelijke verkoopakte van 27 februari 1989 wordt er een bijzondere voorwaarde opgelegd:
"Het terrein dat is aangekocht en de gebouwen die er op worden opgericht mogen noch geheel noch gedeeltelijk worden vervreemd, in vennootschap ingebracht, verhuurd, in bruikleen gegeven, in erfpacht gegeven of om niet ter beschikking van derden gesteld zonder de voorafgaandelijke en schriftelijke goedkeuring van de Gemeenteraad, met kennisgeving aan de Hogere Overheid."
De bestemming en de activiteiten die uitgeoefend worden door de kandidaat-koper past binnen het kader opgelegd conform de gewestplanbestemming.
Voor dit dossier werd het advies ingewonnen van de betrokken diensten:
Advies dienst Vergunningen: 'Het pand is gelegen in RUP Klein Dorlick, in een zone voor lokale bedrijventerreinen (type 1, artikel 1). De voorschriften en het plan kunnen via deze links geraadpleegd worden: https://www.hasselt.be/nl/rup-215-klein-dorlick
De zone is bestemd voor ambachtelijke bedrijven en voor kleine en middelgrote ondernemingen. De nieuwe activiteiten dienen hieraan te voldoen. De nevenfuncties (kantoren) en het opleidingscenter kunnen enkel in functie van de KMO activiteiten.'
Advies dienst Economie: 'Vanuit dienst economie geven we gunstig advies voor de doorverkoop van het OG te het Dorlik 12.
Daar de activiteit van de kandidaat koper gepast is voor een ruimte in deze KMO-zone en op voorwaarde dat het hier verder geen detailhandel betreft.
Zo ook toegelaten vanuit de bijzondere voorwaarden uit de oude aankoopovereenkomst.'
De bijzondere voorwaarden betreffende vervreemding van het onroerend goed dient onveranderd te worden overgenomen in extenso in de verkoopakte.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende bestuurlijk toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt de aanvraag voor een machtiging tot verkoop door nv Immo Demolder aan nv Immo Heck gelegen te Het Dorlik 12, 3500 Hasselt of beter gekend ten kadaster Hasselt, 8e Afdeling, Sectie D, perceelnummer 502/K, goed.
De bestemming en de activiteiten van de huurder past binnen het kader opgelegd conform de gewestplanbestemming.
Het advies vanuit Ruimtelijke Ordening is bijgevolg gunstig.
In het kader van ORBA-project collectieaanbod voor doelgroepen in de wijken (PA5498), werkte Bibliotheek Hasselt Limburg (BHL) samen met de dienst ICT en de dienst Aankopen voor de ontwikkeling van de app Boekenbuur. Via deze app kunnen herbestemde bibliotheekcollecties op een laagdrempelige manier verspreid en gebruikt worden in de wijken.
Dit project vormt een doelgerichte aanvulling (extra muros) op de algemene bibliotheekwerking (collectiebeleidsplanning en publieksgerichte ontsluiting van de collecties) in de bibliotheek (intra muros).
Voorafgaand aan dit dossier keurde het college van burgemeester en schepenen de volgende dossiers goed.
Omdat deze app een volledig nieuw gegeven is binnen de werking van BHL en om de app te kunnen lanceren in de appstore, dient er een reglement te worden opgesteld.
spatie
Doel app Boekenbuur
De app Boekenbuur zal BHL op een digitale en innoverende manier in staat stellen om een collectie boeken via een online platform in een Hasseltse wijk te laten circuleren. Op die manier kan BHL een reizende wijkbibliotheek creëren die gedeeld wordt door de wijkbewoners. Het doorgeven van de boeken draagt bij tot het leggen van nieuwe contacten en versterkt het sociale weefsel. Het biedt ook de kans om boeken die geen plek meer hebben in BHL duurzaam te herbestemmen.
Bij de ontwikkeling van de app Boekenbuur werden enkele randvoorwaarden gesteld om het gebruik ervan zo toegankelijk mogelijk te maken.
Reglement Boekenbuur
De algemene voorwaarden zijn als bijlage toegevoegd aan dit dossier.
Dit reglement beschrijft de regels waaronder de gebruikers gebruik kunnen maken van en zich kunnen registreren op de applicatie Boekenbuur.
Door zich te registreren voor de Boekenbuur-App, is dit reglement automatisch van toepassing op de gebruiker. Indien de gebruiker één of meerdere bepalingen vervat in dit reglement niet aanvaardt, mag de gebruiker op geen enkele manier gebruik maken van de Boekenbuur-App.
Er zijn geen kosten verbonden aan dit dossier.
De gemeenteraad keurt het reglement met de algemene voorwaarden van de app Boekenbuur, zoals toegevoegd als bijlage, goed.
Het reglement zal bekend gemaakt worden zoals voorzien in artikel 286 Decreet Lokaal Bestuur.
Vanaf de tweede helft van schooljaar 2022-2023 krijgen leerlingen van het Stedelijk Basisonderwijs Hasselt gefaseerd een digitaal leermiddel in kader van de uitrol van de Digisprong. Dit leermiddel lenen zij kosteloos van de betrokken school. Het toestel zullen ze gebruiken tijdens de lessen en moet mee naar huis genomen worden zodat de leerlingen ook thuis digitaal aan de slag kunnen met de leerstof.
Het afsprakenkader, in bijlage van dit besluit, stelt een aantal richtlijnen vast zodat de toestellen op een correcte manier worden gehanteerd. Dit zodat de levensduur van de toestellen wordt gegarandeerd voor meerdere jaren. Daarnaast wordt er ook beschreven wat dient te gebeuren in geval van schade, verlies of diefstal en welke eventuele kosten hiermee zijn verbonden.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 104 en 119.
Gemeenteraadsbesluit van 29 januari 2021 in verband met de omschrijving dagelijks bestuur en het uitsluiten in bepaalde gevallen van de visumverplichting door de financieel directeur.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 27,28,33,37,54 en 172 quinquies.
Het decreet betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding van 18 april 2018.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 april 2021 tot vaststelling van de regels voor de toekenning van extra ICT-middelen 2021 in het kader van de Digisprong voor het gewoon en buitengewoon kleuter-, lager en secundair onderwijs en de HBO5-opleiding Verpleegkunde.
De gemeenteraad keurt de afsprakennota voor het uitlenen van digitale leermiddelen aan de leerlingen van de Stedelijke Basisscholen Hasselt goed. De nota wordt toegevoegd als bijlage van het schoolreglement.
Op 17 mei 2018 keurde het college van burgemeester en schepenen de opmaak van een Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) voor Tuilt goed. Dit met als doel een nieuwe visie uit te werken, ter vervanging van het verouderde BPA uit 1994. Op vraag van de buurtbewoners en andere stakeholders werd ook de toekomst van de school onderzocht.
Dit alles leidde tot de Visie Kernversterking Tuilt. Deze visie kan gerealiseerd worden door toepassing van de afwijkingsmogelijkheden op BPA's ouder dan 15 jaar. Daarom werd de RUP-procedure stopgezet.
Op 19/11/2020 keurde het college van burgemeester en schepenen de Visie Kernversterking Tuilt goed. Ze vormt nu het ruimtelijk kwaliteitskader waaraan alle toekomstige ontwikkelingen in Tuilt worden afgetoetst.
De kernversterking Tuilt handelt over meerdere deelgebieden: omgeving Sint-Jozefsplein, Draekerwinning, Park Wijngaertsveld, de site van de school en de site stadsmagazijnen. Wat betreft de stadsmagazijnen besliste het college van burgemeester en schepenen op 29 mei 2019 (2019_CBS_02006) dat de stadsmagazijnen niet bijdragen aan de identiteit en kwaliteit van Tuilt en dat het in die zin niet opportuun is om zware investeringen te doen aan de gebouwen. Er werd besloten de gebouwen naar de toekomst toe niet langer te bewaren. Op deze manier kan de site stadsmagazijnen, na sloop van de gebouwen, gesaneerd worden en vervolgens getransformeerd worden, zowel ruimtelijk als programmatorisch. Echter, alvorens de magazijnen te slopen, dient er eerst een oplossing gevonden te worden voor de huidige gebruikers van de loods.
Wat betreft de bestaande programma’s die op heden in de stadsmagazijnen gelokaliseerd zijn, werden eerder de volgende keuzes gemaakt:
1. De tafeltennisclub wordt een nieuwe ruimte aangeboden binnen de herontwikkeling van de site;
2. De carnavalsverenigingen worden elders ondergebracht. De zoektocht naar een geschikte locatie is lopende.
3. Het Hasselts operettegezelschap en TTC worden elders op het grondgebied van de stad Hasselt ondergebracht. De zoektocht naar een geschikte locatie is lopende.
Wat betreft voornoemd punt 2: in de zitting van 3 november 2022 ging het college van burgemeester en schepenen principieel akkoord met de gedeeltelijke inhuurneming van unit 4B van de loods met grootte van 1.575m² gelegen te Stadsheide 41, 3500 Hasselt (2022_CBS_03944), dit ter herlocalisatie van de Carnavalverenigingen. Deze goedkeuring werd gegeven mits de volgende randvoorwaarden:
- De overeenkomst wordt gesloten voor een bepaalde duur van negen (9) jaar. De huurovereenkomst wordt automatisch verlengd met opeenvolgende periodes van drie (3) jaar.
- De huurovereenkomst kan door beide partijen worden opgezegd, telkens met inachtname van een opzegtermijn van achttien (18) maanden.
- De verhuurder zal in de overeenkomst met de stad Hasselt reeds expliciet toestemming geven aan de stad Hasselt om het goed onder te verhuren/ter beschikking te stellen aan de Carnavalsverenigingen.
- Alle kleine herstellingen en onderhoud ten laste vallen van de huurder. Grote herstellingen, alsook herstellingen aan buitenmuren en daken zijn voor rekening van de verhuurder.
- De hekken waarmee de loodsen van elkaar worden gescheiden (te huren zone versus niet te huren zone) zullen stevig en inbraakveilig worden uitgevoerd.
- De verhuurder neemt de uit te voeren werken voor zijn rekening, alsook de kosten die daarmee gepaard gaan. De betreffende kosten worden niet doorgerekend aan de huurder. De uit te voeren werken zijn: het plaatsen van een nieuwe, grotere poort, en het realiseren van een vluchtroute. De inhuurneming, dewelke pas zal starten nadat voornoemde werken zijn uitgevoerd, zal dan ook geschieden om reden van openbaar nut.
Bovenstaande in acht genomen wordt bijgevoegde "Huurovereenkomst opslagruimte" met nv Vamomat ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. De stad Hasselt zal via bijgevoegde huurovereenkomst "unit 4B" te Stadsheide 41 inhuurnemen teneinde deze te kunnen aanbieden (onderhuren) aan de carnavalsverenigingen.
Prijs conform schattingsverslag dd. 9 november 2022 opgesteld door bvba Geowijzer (dossier 2022HA32).
Anderzijds wordt via deze weg ook de huurovereenkomst tussen de stad Hasselt en vzw Raad van Elf (in oprichting) ter goedkeuring voorgelegd, zodoende de onderhuur mogelijk te maken. Deze huurovereenkomst wordt aangegaan volgens het principe "kostendekkend" (cfr. Patrimoniumoefening - 2021_CBS_03219). Dit betekent dat de huurder, de vzw Raad van Elf, geen vergoeding verschuldigd is voor de huur van het goed, maar dat de huurder wel de volgende kosten dient te betalen:
- Forfaitaire Vergoeding Onroerende Voorheffing: €365,00/maand incl. BTW hetzij €2.190,00 incl. BTW/semester, hetzij €4.380,00 incl. BTW/jaar.
- Forfaitaire Vergoeding Verbruik, Onderhoud, Beheer: €3.350,00 excl. BTW/semester, hetzij €6.700,00 excl. BTW/jaar. Hetzij €8.107,00/jaar incl. BTW. Hetzij €676/maand incl. BTW.
- Forfaitaire Vergoeding Verzekering: €45/maand incl. BTW hetzij €270,00 incl. BTW/semester, hetzij €540,00 incl. BTW/jaar.
Voornoemde bedragen worden integraal overgenomen zoals opgenomen in de huurovereenkomst tussen nv Vamomat en de stad Hasselt. Eventuele nominatieve toelagen om de vzw Raad van Elf te steunen in het dragen van deze kosten, zullen bij apart besluit ter goedkeuring worden voorgelegd.
Tevens wordt via deze weg het bijhorende gebruiksreglement (cfr. art. 10 huurovereenkomst Stad Hasselt - vzw Raad van Elf) ter goedkeuring voorgelegd.
Beide huurovereenkomsten worden afgesloten om reden van algemeen belang, namelijk ter stockage van praalwagens en dus in het algemeen ter herlocalisatie van de carnavalsverenigingen in Hasselt.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Inhuurneming loods Stadsheide 41:
> Huurovereenkomst nv Vamomat - stad Hasselt (inhuurneming) // uitgave
Totale minimale jaarlijkse uitgave van €58.765,00 (incl. BTW), samengesteld als volgt:
MJP006349: Huurvergoeding: €18.900,00 excl. BTW/semester, hetzij €37.800,00 excl. BTW/jaar. Hetzij €45.738,00/jaar incl. BTW. Jaarlijks te indexeren volgens gezondheidsindex. Prijs conform schattingsverslag dd. 9 november 2022 opgesteld door bvba Geowijzer (dossier 2022HA32).
MJP001145: Belastingen: €2.190,00 incl. BTW/semester, hetzij €4.380,00 incl. BTW/jaar.
MJP005249: Verzekeringen: €270,00 incl. BTW/semester, hetzij €540,00 incl. BTW/jaar.
Gemeenschappelijke kosten en verbruik: €3.350,00 excl. BTW/semester, hetzij €6.700,00 excl. BTW/jaar. Hetzij €8.107,00/jaar incl. BTW. Te boeken op MJP005331 (gas), MJP001170 (elektriciteit) en MJP001171 (water).
Eenmalige uitgave:
Huurwaarborg: eenmalig €12.450,00. Bedrag te voorzien via "anders budgetteren 2022".
Registratiekosten overeenkomst:
Kosten in verband met registratie van het contract kunnen geboekt worden op MJP001144.
> Huurovereenkomst stad Hasselt - vzw Raad van Elf (onderhuur/verhuur) // opbrengst
Deze huurovereenkomst wordt aangegaan volgens het principe "kostendekkend" (cfr. Patrimoniumoefening - 2021_CBS_03219). Dit betekent dat de huurder, de vzw Raad van Elf, geen vergoeding verschuldigd is voor de huur van het goed, maar dat de vzw wel voornoemde kosten dient te betalen:
Terugvorderen forfait verbruikskosten: MJP001135 - €8.107,00/jaar incl. BTW.
Terugvorderen forfait onroerende voorheffing = MJP001148 - €4.380,00 incl. BTW/jaar.
Terugvorderen forfait verzekeringen = MJP nog een te maken onder ARK 74500000 – Overige diverse operatione opbrengsten - €540,00 incl. BTW/jaar.
Terugvorderen kosten registratie overeenkomst: MJP nog aan te maken.
Wat betreft terug te vorderen kosten: voornoemde bedragen worden integraal overgenomen zoals opgenomen in de huurovereenkomst tussen nv Vamomat en de stad Hasselt. Eventuele nominatieve toelagen om de vzw Raad van Elf te steunen in het dragen van deze kosten, zullen bij apart besluit ter goedkeuring worden voorgelegd.
De gemeenteraad keurt bijgevoegde huurovereenkomsten, voor wat betreft een opslagruimte “unit 4B” van circa 1.575m² welke zich in unit 4 bevindt met een totale grootte van 3.150m², gelegen te Stadsheide 41, 3500 Hasselt, goed.
Wat betreft de huurovereenkomst tussen nv Vamomat (eigenaar loods) en de stad Hasselt (inhuurneming), samengevat, keurt de gemeenteraad het volgende goed:
- De overeenkomst wordt gesloten voor een bepaalde duur van negen (9) jaar. De huurovereenkomst wordt automatisch verlengd met opeenvolgende periodes van drie (3) jaar. Rekening houdende met de uit te voeren werken zoals vermeld in goedgekeurd besluit 2022_CBS_03944, zal de huurovereenkomst starten op 26/01/2023, om te eindigen op 31/12/2031.
- De overeenkomst kan op het einde van de huurperiode door elk van de partijen beëindigd worden per aangetekend schrijven en met inachtneming van een opzegtermijn van 18 maanden. De opzegtermijn gaat steeds in op de 1ste van de maand volgend op de maand waarin de opzegbrief werd ontvangen.
- Deze inhuurneming gaat gepaard met de volgende kosten:
- Bij artikel 13 geeft de eigenaar voorafgaand en schriftelijk toelating aan de huurder (stad Hasselt) om het goed onder te verhuren aan de Hasseltse carnavalsverenigingen (te verenigen onder een vzw, heden in oprichting).
- Alle kleine herstellingen en onderhoud ten laste vallen van de huurder. Grote herstellingen, alsook herstellingen aan buitenmuren en daken zijn voor rekening van de verhuurder.
Wat betreft de huurovereenkomst tussen de stad Hasselt en de Hasseltse Carnavalsverenigingen (onderhuur), samengevat, keurt de gemeenteraad het volgende goed:
- De stad Hasselt verhuurt de loods aan de overkoepelende vzw dewelke de Hasseltse Carnavalsverenigingen verenigt onder de vorm van een juridische structuur, namelijk vzw Raad van Elf (in oprichting).
- Idem aan de overeenkomst tussen nv Vamomat en de stad Hasselt: de overeenkomst wordt gesloten voor een bepaalde duur van negen (9) jaar. De huurovereenkomst wordt automatisch verlengd met opeenvolgende periodes van drie (3) jaar. Rekening houdende met de uit te voeren werken zoals vermeld in goedgekeurd besluit 2022_CBS_03944, zal de huurovereenkomst starten op 26/01/2023, om te eindigen op 31/12/2031.
- Idem aan de overeenkomst tussen nv Vamomat en de stad Hasselt: de overeenkomst kan op het einde van de huurperiode door elk van de partijen beëindigd worden per aangetekend schrijven en met inachtneming van een opzegtermijn van 18 maanden. De opzegtermijn gaat steeds in op de 1ste van de maand volgend op de maand waarin de opzegbrief werd ontvangen.
- Deze huurovereenkomst wordt aangegaan volgens het principe "kostendekkend" (cfr. Patrimoniumoefening - 2021_CBS_03219). Dit betekent dat de huurder, de vzw Raad van Elf, geen vergoeding verschuldigd is voor de huur van het goed, maar dat de vzw wel de volgende kosten dient te betalen:
Voornoemde bedragen worden integraal overgenomen zoals opgenomen in de huurovereenkomst tussen nv Vamomat en de stad Hasselt. Eventuele nominatieve toelagen om de vzw Raad van Elf te steunen in het dragen van deze kosten, zullen bij apart besluit ter goedkeuring worden voorgelegd.
- De Huurder is geen waarborg verschuldigd ter nakoming van al zijn verplichtingen zoals opgenomen in deze overeenkomst.
Tevens keurt de gemeenteraad het bijhorende gebruiksreglement (cfr. art. 10 huurovereenkomst Stad Hasselt - vzw Raad van Elf) goed.
Beide huurovereenkomsten worden afgesloten om reden van algemeen belang, namelijk ter stockage van praalwagens en dus in het algemeen ter herlocalisatie van de carnavalsverenigingen in Hasselt.
Het MAT en CBS hebben beslist om het fietspad langs de Wijerstraat tussen de Oudestraat en Herkkantstraat nu mee uit te voeren in de werken van Fluvius.
Voor de aanleg van het fietspad aan de zijde van de even huisnummers staan er hier en daar verlichtingspalen in de weg.
Indien Fluvius plaatselijk een verlichtingspaal moet verplaatsen voor de uitvoering van de wegeniswerken, zijn de kabels tussen de palen niet meer lang genoeg en moeten deze vervangen worden, de kost daarvoor is volgens Fluvius bijna even hoog als het ondergronds brengen.
Bijkomend is de rest van de Wijerstraat tussen de Oudestraat en de N2 al ooit ondergronds gebracht.
We spreken over een tracé van +/- 1000m waarvoor Fluvius een offerte gemaakt heeft om ondergronds te brengen.
De OV palen dienen verplaatst te worden voor de aanleg van het nieuwe fietspad.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Bedrag excl. btw: € 104.407,34
Bedrag incl. btw: btw niet van toepassing
Basis- of beleidsbudget: Beleidsinvesteringsbudget
PA nummer (Orba): PA5576
De gemeenteraad keurt de werken "Spalbeek Wijerstraat (tss Oude Straat en Herkkantstraat) OV en ondergronds brengen van nutsvoorzieningen", goed.
De stad Hasselt zal de opdracht niet zelf uitvoeren, maar verzoekt Fluvius cvba als opdrachthoudend bestuur al het nodige te doen voor de uitvoering mits naleving van de wetgeving inzake overheidsopdrachten.
Het ondergronds brengen van de voorzieningen € 104.407,34
(btw nvt) wordt vereffend via eigen middelen.
De voorzieningen in het kader van de openbare verlichting (project 5000002807) is opgenomen in het jaarlijks actieplan van Fluvius.
Aangezien er in de SOK R/006402 Fluvius is overeengekomen dat Stad Hasselt zal optreden als opdrachtgevend bestuur voor de werkzaamheden “Herinrichting Catharinawijk” hebben we een ereloonovereenkomst voor de aanstelling van een studiebureau opgemaakt.
In het kader van de opdracht “PA5561 - Studieopdracht Catharinawijk, heraanleg riolering en opwaardering wegenis en voetpaden” werd een bestek met nr. 2022-5315 opgemaakt door Ruimte - Werken - Wegen.
De uitgave wordt geraamd op € 85.500,00 excl. btw of € 103.455,00 incl. btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De kost van de opdracht voor de studie van de gezamenlijke werken wordt evenredig verdeeld tussen de partijen overeenkomstig het aandeel van elk der partijen op basis van de ramingen of de eindafrekening van de gezamenlijke werken.
De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2022-5315 en de raming voor de opdracht “PA5561 - Studieopdracht Catharinawijk, heraanleg riolering en opwaardering wegenis en voetpaden”, opgesteld door Ruimte - Werken - Wegen goed.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Gelet op het feit dat Stad Hasselt een ontsluitingsweg wil aanleggen en de Vlaamse Waterweg nv de renovatie van kaaien en het jaagpad ter plaatse wil uitvoeren wordt vooropgesteld om de hoger beschreven werken, in het algemeen belang, samen te voegen en de Stad Hasselt aan te duiden om in gezamenlijke naam bij de plaatsing en de uitvoering van de hierna vermelde opdrachten van werken en diensten als aanbestedende overheid op te treden.
Voor de opdracht 'Ontsluitingsweg Stokrooie' werd hiertoe een samenwerkingsovereenkomst opgesteld tussen de stad Hasselt en de Vlaamse Waterweg nv .
Het voorstel van samenwerkingsovereenkomst tussen stad Hasselt en De Vlaamse Waterweg nv voor de opdracht "Ontsluitingsweg en werken oever te Stokrooi, waarbij stad Hasselt wordt aangeduid om in gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van de opdrachten van diensten en werken als opdrachtgevend bestuur op te treden.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijke toezicht.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen stad Hasselt en De Vlaamse Waterweg nv voor de opdracht "Ontsluitingsweg en werken oever te Stokrooie" goed, waarbij stad Hasselt wordt aangeduid om in hun gezamenlijke naam bij de plaatsing en uitvoering van de opdrachten als aanbestedende overheid op te treden overeenkomstig artikel 48 van de wet van 17 juni 2016.
Aangezien voor de aanleg van de fietspaden in het project PA5576 - Spalbeek Wijerstraat & Oudestraat / BH FLUVIUS +/-180 dringende grondinnames dienen te gebeuren, is er een extra externe ondersteuning voor het opmaken van de plaatsbeschrijving en schattingsverslag per inneming en het uitvoeren van de onderhandelingen nodig. De dienst Wegen stelde, tesamen met de dienst Grondbeleid, hiervoor een nieuw bestek op.
In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst - Aanstellen van een landmeter-expert voor het uitvoeren van landmeetkundige opdrachten en het opstellen van schattingsverslagen” werd een bestek met nr. 2022-5327 opgemaakt door Ruimte - Administratie.
De overeenkomst heeft als doel een landmeter-expert aan te stellen voor het versneld opmaken van de plaatsbeschrijving en schattingsverslag per inneming en het uitvoeren van de onderhandelingen zodat de fietspaden aan de Wijerstraat en de Spalbeekstraat mee in het globaal project kunnen worden afgewerkt.
De raming bedraagt voor de basisopdracht € 235.000,00 excl. btw of € 284.350,00 incl. 21% btw. Dit is ook het maximaal bestelbedrag voor deze opdracht of gunningsbedrag indien hoger.
De opdracht wordt gegund op basis van de eenheidsprijzen opgegeven in de offerte.
Bij het opstellen van de lastvoorwaarden van deze opdracht beschikt de aanbestedende overheid nog niet over de exact benodigde hoeveelheden. Daarom zijn de vermoedelijke hoeveelheden louter indicatief. Zij binden het bestuur op geen enkele wijze.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 en artikel 57 en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Bedrag raming excl. 21%. btw: € 235.000,00
Bedrag raming incl. 21%. btw: € 284.350,00
Beleidsinvesteringsbudget
ARK: 22400000
Oud volgnummer: MJP005370
Actieplan: AP000023 Fietsboost 2020 - 2025
ORBA:
PA5576 - Spalbeek Wijerstraat & Oudestraat / BH FLUVIUS
PA5598 - Heraanleg Spalbeekstraat / BH FLUVIUS
en andere ORBA-projecten
Projectbedrag volgens ORBA-project:
PA5576 - Spalbeek Wijerstraat & Oudestraat / BH FLUVIUS : € 2.250.000,00
PA5598 - Heraanleg Spalbeekstraat / BH FLUVIUS : € 700.000,00
Borg: Nee
Prijsherziening: Nee
Bestelling op afroep
De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2022-5327 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst - Aanstellen van een landmeter-expert voor het uitvoeren van landmeetkundige opdrachten en het opstellen van schattingsverslagen” opgesteld door Ruimte - Werken - Wegen, goed. De raming bedraagt € 235.000,00 excl. btw of € 284.350,00 incl. 21% btw.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze openbare procedure.
De gebouwen kwamen leeg te staan en moeten plaats maken voor een groene speelruimte. Jeugdverenigingen en buurtbewoners zullen dan kunnen genieten van het parkgevoel.
In het kader van de opdracht “slopen van de oude jeugdlokalen Bakkerslaan ” werd een bestek met nr. 2022-5317 opgesteld door Ruimte - Werken - Gebouwen.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 41.322,31 excl. btw of € 50.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De kredieten voor deze uitgave zijn voorzien op:
De raming bedraagt € 41.322,31 excl. btw of € 50.000,00 incl. 21% btw.
Investeringsbudget
ARK: 22100000 gebouwen - gemeenschapsgoederen
Actieplan: AP000115 investeren in patrimoniumonderhoud
ORBA: PA6411
Projectbedrag Orba: € 60.000,00
Borg: Nee
Prijsherziening: Nee
De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2022-5317 en de raming voor de opdracht “slopen van de oude jeugdlokalen Bakkerslaan ”, opgesteld door Ruimte - Werken - Gebouwen goed.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 41.322,31 excl. btw of € 50.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad keurde een wijziging van het gemeentelijk reglement openbare markten Stad Hasselt alsook de bijhorende marktplannen goed op 22 maart 2022.
Voor boerenmarkt MERWT blijkt de locatie van het Molenpoortplein en het daaraan gekoppelde tijdstip van de markt, een formule die minder goed aanslaat bij het publiek. Door het college van burgemeester en schepen is een tijdelijke uitzondering betreffende locatie en tijdstip goedgekeurd voor de marktdagen in oktober, november en december 2022, alsook voor een bijkomende kersteditie in december 2022.
Voor de boerenmarkt MERWT wordt nu een wijziging van het reglement voorgesteld tot definitieve aanpassing van de locatie en tijdstip vanaf februari 2023.
1. Locatie en tijdstip MERWT
Het afgelopen jaar werd boerenmarkt MERWT georganiseerd op het Molenpoortplein. Deze formule bleek niet succesvol, gezien de gezelligheid die MERWT kenmerkt en waar het doelpubliek op afkomt, op het plein ontbreekt. Op vraag van de (externe) marktleider, keurde het college van burgemeester en schepenen de tijdelijke verhuis van MERWT naar het Capucienenplein goed voor de marktdagen in oktober, november en december 2022, alsook een bijkomende kersteditie in december.
Na een evaluatie van deze wijzigingen door de markleider en de marktkramers van MERWT blijkt dat de nieuwe locatie van het Capucienenplein een grote meerwaarde is voor de markt. Er waren beduidend meer bezoekers (en meer inkomsten), en op het Capucienenplein kan ook de gewenste gezelligheid, die MERWT zo kenmerkt, gecreëerd worden.
Voor de edities vanaf februari 2023 wordt een wijziging voorgesteld tot definitieve aanpassing van de locatie en tijdstip van boerenmarkt MERWT. Deze zal iedere eerste zaterdag van de maand doorgaan op het Capucienenplein te Hasselt van 10.00 u tot 16.00 u.
De gemeenteraad keurt goed dat boerenmarkt Merwt plaatsvindt op het Capucienenplein van 10.00 u tot 16.00 u op de eerste zaterdag van de maand. Alle overige bepalingen uit het marktreglement blijven van toepassing.
2. Toewijzing bevoegdheid college van burgemeester en schepenen
De gemeenteraad vertrouwt aan het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheid toe om bijkomende bijzondere edities van de markten goed te keuren, of om een tijdelijke wijziging van de locatie en/of tijdstip van specifieke edities goed te keuren.De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan het reglement ambulante activiteiten op het openbaar domein, op de openbare markten en buiten de markten, zoals gevoegd in bijlage, goed.
De gemeenteraad keurt het opstellingsplan voor boerenmarkt MERWT op locatie Capucienenplein, zoals gevoegd in bijlage, goed.
Vanuit het Vlaams Horizontaal Integratie- en Gelijke Kansenbeleid 2020-2024 wil men lokale besturen financieel ondersteunen om acties die gelijke kansen bevorderen uit te voeren.
Stad Hasselt koos ervoor om in te dienen op 5 acties, goed voor een gevraagde subsidie van € 135.800,00 en een gelijke cofinanciering van 50 procent. De acties waar stad Hasselt voor koos werden integraal goedgekeurd. Het gaat over:
1. Brug leggen naar onderwijs
2. Lokaal actieplan integrale toegankelijkheid
3. Oefenkansen Nederlands organiseren
4. Sociale mix in scholen bevorderen
5. Lokaal actieplan polarisatie ontwikkelen en uitrollen
Acties 1 en 4 worden getrokken en uitgevoerd door de dienst flankerend onderwijsbeleid, actie 2 en 3 door de cel gelijke kansen, en actie 5 door dienst integrale veiligheid.
Naast de financiële ondersteuning voorziet de Vlaamse overheid ook inhoudelijke ondersteuning voor lokale besturen. Deze ondersteuning komt in de vorm van 0,6 VTE dat vanuit het Agentschap Integratie & Inburgering ter beschikking gesteld wordt. 0,3 VTE hiervan kan thematisch ingezet worden om de diensten te ondersteunen bij de uitvoering van hun acties. De overige 0,3 VTE is algemene ondersteuning met betrekking tot het subsidiedossier en de opvolging hiervan. Om dit te formaliseren dienen we als Stad Hasselt een samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Integratie & Inburgering af te sluiten.
Het beleid rond gelijke kansen, integratie en inburgering is een gedeelde verantwoordelijkheid van alle beleidsdomeinen en vergt een inclusieve, horizontale aanpak. Dicht bij de burger. Dit betekent dat er vanuit de diverse domeinen acties kunnen en moeten worden genomen.
Daarom werkte de Vlaamse Regering het Horizontaal Integratie- en Gelijke Kansenbeleidsplan 2020 - 2024 uit. Dit horizontale beleid en in het verlengde daarvan, het 'Plan Samenleven' wordt gecoördineerd vanuit het Agentschap Binnenlands Bestuur en stimuleert, inspireert en ondersteunt elk beleidsdomein om structurele aandacht te vestigen op het creëren van de best mogelijke omstandigheden om elke burger gelijke kansen te bieden.
Samenleven in diversiteit is iets wat zich in eerste instantie lokaal afspeelt. Het is daarom van belang dat lokale besturen volop meewerken aan dit Vlaamse beleid, het naar lokale acties vertalen en via het Plan Samenleven hier ondersteuning voor krijgen. Dit zal bijdragen aan Inclusieve, toegankelijke en zorgzame stad Hasselt (bestuursakkoord Stad Hasselt).
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De kredieten voor deze ontvangsten zijn voorzien op:
Bedrag: € 135.800,00
Volgnummer: MJP007338 - BE - Plan samenleven: subsidie
Algemene rekening (ARK):74061000
Exploitatie
Beleidsbudget
* De cofinanciering door de stad Hasselt zal grotendeels gebeuren via personeelsinzet. Bij eventuele andere uitgaven zal de procedure voor het boeken van bestelbonnen gevolgd worden.
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring van de middelen in kader van 'Plan Samenleven'.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Integratie en Inburgering, goed.
Veiligheid in het verkeer is een belangrijk aandachtspunt voor de huidige bestuursploeg. Meer in het bijzonder veiligheid voor de zwakke weggebruiker. Er zijn een aantal gevaarlijke situaties aangepakt de afgelopen jaren. Belangrijk om op dat elan verder te gaan.
Mijn vraag betreft een onveilige situatie in de Gazometerstraat, net voor de ingangspoort van de basisschool Leerplein. Auto’s komen en gaan om kleuters en kinderen af te zetten. Maar er is geen Kiss & Ride strook. Dat creëert gevaarlijke situaties en spanningen met het kantoor net tegenover de school, wiens parking 's morgens en 's avonds wordt omgetoverd in een Kiss & Ride. Er is plaats voor een Kisse & Ride strook, net naast de schoolpoort.
Kan de schepen de mogelijkheden voor de aanleg van zo'n strook laten onderzoeken, in samenspraak met de school?
De grootbanken hebben een nieuwe firma opgericht'Cash Point'. Het doel is tegen
einde 2024 een evenwichtig netwerk aan cash-punten aan te bieden dat rekening
houdt met waar mensen wonen, werken, cash gebruiken en hoe ze zich
verplaatsen.
Vanaf de zomer van 2022 vervangt het nieuwe netwerk van cash-punten de
vroegere geldautomaten. “Zo wordt er voor een betere spreiding gezorgd, op
plaatsen waar u ze echt nodig hebt” klinkt het.
In Hasselt zijn er echter maar twee cash-punten. In het centrum en aan het
station. Ik krijg de vraag van verschillende burgers naar meer punten. Steeds meer
mensen betalen natuurlijk elektronisch , maar cash is niet volledig verdwenen.
De markt, cadeaus, transactie op tweedehands.be zijn voorbeelden waar cash
nog steeds de eerste betaalwijze blijft.
Mijn vraag: kan de schepen onderzoeken of er extra Cash-Points in Hasselt kunnen
geplaatst worden,