De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 mei 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Er werden notulen opgemaakt van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 mei 2023. Deze notulen worden ter goedkeuring voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.
Er werden geen opmerkingen gemaakt.
Artikel 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 mei 2023 goed.
Jaarlijkse rapportering aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn over de organisatiebeheersing.
Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.
Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuĆÆteit van de werking van de gemeentelijke diensten.
Het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, het vast bureau en de raad voor maatschappelijk welzijn worden jaarlijks in kennis gesteld (rapportering) over de organisatiebeheersing.
Art. 219. decreet lokaal bestuur: Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
Het jaarrapport op zich heeft geen financielƫ impact.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het jaarrapport organisatiebeheersing 2022.
De samenstelling van het auditcomitƩ is onderhevig aan wijzigingen en dient hierdoor te worden geactualiseerd.
Het lidmaatschap van Audio houdt ook het engagement in dat er een auditcomitƩ wordt opgericht.
De samenstelling die goedgekeurd werd op de RMW van 26 februari 2019 is onderhevig aan wijzigingen en dient te worden geactualiseerd.
Audio beveelt daarnaast aan dat externe onafhankelijke personen kunnen zetelen in het auditcomitƩ, als ze kunnen bijdragen tot de verdere verbetering van het beheer van de organisatie. Ook Audit Vlaanderen beveelt dit aan als goede praktijk.
Art. 218 decreet lokaal bestuur: Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.
Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de gemeentelijke diensten.
Art. 219 decreet lokaal bestuur: Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
Auditcomité van 14/12/2022: bekrachtiging van toevoeging van een extern lid aan het auditcomité.
Actualisatie heeft geen financiële impact.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenstelling van het auditcomité als volgt goed:
De voorgestelde wijzigingen aan de rechtspositieregeling betreffen wijzigingen aan de deontologische code en dan met name aan het onderdeel āMelden van (een vermoeden van) onregelmatighedenā.
Deze wijzigingen zijn het gevolg van de recente toevoeging van een afdeling 6 āklokkenluidenā onder ātitel III, hoofdstuk 2ā van het Bestuursdecreet.
Het Bestuursdecreet voorziet sinds kort een procedure voor de melding van inbreuken en de bescherming van melders, gebaseerd op de Klokkenluidersrichtlijn 2019/1937 van het Europees Parlement.
Om conform te zijn met het Bestuursdecreet, werden een aantal wijzigingen gedaan aan het onderdeel ‘Melden van (een vermoeden van) onregelmatigheden’ van de deontologische code voor personeelsleden van Groep Hasselt.
Deze wijzigingen aan de deontologische code werden besproken met de vakbondsafgevaardigden op 13/3/2023 en daaropvolgend werd het protocol (zoals bijgevoegd in bijlage) ondertekend.
Voor een volledig overzicht van alle wijzigingen in de deontologische code, verwijzen we graag naar de wijzigingen zoals opgesomd in bijlage of naar de bijgevoegde deontologische code waarin de wijzigingen met track changes worden aangeduid.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, meer bepaald afdeling 6 ‘klokkenluiden’ onder ‘titel III, hoofdstuk 2’.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 186 en 193.
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
De OCMW-raadsbeslissing van 20 september 2011, houdende de vaststelling van de rechtspositieregeling artikel 104 §1, en latere wijzigingen.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanpassing in bijlage van de OCMW-raadsbeslissing van 20 september 2011, houdende de vaststelling van de rechtspositieregeling artikel 104 §1, en latere wijzigingen, goed.
Afschrift van dit besluit wordt aan de toezichthoudende overheden bezorgd.
De voorgestelde wijzigingen aan de rechtspositieregeling betreffen wijzigingen aan de deontologische code en dan met name aan het onderdeel āMelden van (een vermoeden van) onregelmatighedenā.
Deze wijzigingen zijn het gevolg van de recente toevoeging van een afdeling 6 āklokkenluidenā onder ātitel III, hoofdstuk 2ā van het Bestuursdecreet.
Het Bestuursdecreet voorziet sinds kort een procedure voor de melding van inbreuken en de bescherming van melders, gebaseerd op de Klokkenluidersrichtlijn 2019/1937 van het Europees Parlement.
Om conform te zijn met het Bestuursdecreet, werden een aantal wijzigingen gedaan aan het onderdeel ‘Melden van (een vermoeden van) onregelmatigheden’ van de deontologische code voor personeelsleden van Groep Hasselt.
Deze wijzigingen aan de deontologische code werden besproken met de vakbondsafgevaardigden op 13/3/2023 en daaropvolgend werd het protocol (zoals bijgevoegd in bijlage) ondertekend.
Voor een volledig overzicht van alle wijzigingen in de deontologische code, verwijzen we graag naar de wijzigingen zoals opgesomd in bijlage of naar de bijgevoegde deontologische code waarin de wijzigingen met track changes worden aangeduid.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, meer bepaald afdeling 6 ‘klokkenluiden’ onder ‘titel III, hoofdstuk 2’.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 186 en 193.
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
De OCMW-raadsbeslissing van 20 september 2011, houdende de vaststelling van de rechtspositieregeling artikel 104 §6, en latere wijzigingen.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanpassing in bijlage van de OCMW-raadsbeslissing van 20 september 2011, houdende de vaststelling van de rechtspositieregeling artikel 104 §6, en latere wijzigingen, goed.
Afschrift van dit besluit wordt aan de toezichthoudende overheden bezorgd.
De voorgestelde wijzigingen aan de rechtspositieregeling betreffen wijzigingen aan de deontologische code en dan met name aan het onderdeel āMelden van (een vermoeden van) onregelmatighedenā.
Deze wijzigingen zijn het gevolg van de recente toevoeging van een afdeling 6 āklokkenluidenā onder ātitel III, hoofdstuk 2ā van het Bestuursdecreet.
Het Bestuursdecreet voorziet sinds kort een procedure voor de melding van inbreuken en de bescherming van melders, gebaseerd op de Klokkenluidersrichtlijn 2019/1937 van het Europees Parlement.
Om conform te zijn met het Bestuursdecreet, werden een aantal wijzigingen gedaan aan het onderdeel ‘Melden van (een vermoeden van) onregelmatigheden’ van de deontologische code voor personeelsleden van Groep Hasselt.
Deze wijzigingen aan de deontologische code werden besproken met de vakbondsafgevaardigden op 13/3/2023 en daaropvolgend werd het protocol (zoals bijgevoegd in bijlage) ondertekend.
Voor een volledig overzicht van alle wijzigingen in de deontologische code, verwijzen we graag naar de wijzigingen zoals opgesomd in bijlage of naar de bijgevoegde deontologische code waarin de wijzigingen met track changes worden aangeduid.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, meer bepaald afdeling 6 ‘klokkenluiden’ onder ‘titel III, hoofdstuk 2’.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 186 en 193.
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
De OCMW-raadsbeslissing van 20 september 2011, houdende de vaststelling van de rechtspositieregeling artikel 104 §2, en latere wijzigingen.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanpassing in bijlage van de OCMW-raadsbeslissing van 20 september 2011, houdende de vaststelling van de rechtspositieregeling artikel 104 §2, en latere wijzigingen, goed.
Afschrift van dit besluit wordt aan de toezichthoudende overheden bezorgd.
De wijzigingen aan het decreet Lokaal Bestuur, met name inzake art. 74 juncto art. 39, zoals gepubliceerd in het staatsblad in maart 2023.
Op basis van de decretale wijzigingen kan de deontologische code voor leden van de raad voor maatschappelijk welzijn wat betreft de deontologische commissie (artikel 31) uitgebreid worden m.b.t. werking en bevoegdheden, zoals aanwezigheidsquorum, bevoegdheden, manier van melden, openbaar of besloten karakter van de commissie, uitkeren presentiegelden aan commissieleden, …
Decreet Lokaal Bestuur, art. 74 juncto art. 39
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aangepaste deontologische code voor leden van de raad voor maatschappelijk welzijn goed.
Deze deontologische code vervangt de deontologische code zoals eerder goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn op 26 maart 2019.
De wijzigingen in het Bestuursdecreet van 7 december 2018, meer bepaald onder Titel III, hoofdstuk 2, Afdeling 6. Klokkenluiden.
Op basis van de wijzigingen in het Bestuursdecreet, communiceert het Agentschap Binnenlands Bestuur dat het mogelijk is voor stad en OCMW een gezamenlijk intern meldpunt in te richten, waar medewerkers terecht kunnen voor het melden van onregelmatigheden. Zulks kan door dat op te nemen in/toe te voegen aan de bestaande beheersovereenkomst tussen stad en OCMW. Op die manier is er geen nood aan een aparte overeenkomst of een nieuw samenwerkingsverband.
Decreet Lokaal Bestuur, art. 196
Bestuursdecreet, art. III.60/1 t.e.m. art. III.60/13
Richtlijnen Agentschap Binnenlands Bestuur (https://www.vlaanderen.be/lokaal-bestuur/personeel/rol-en-organisatie-intern-meldpunt)
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het addendum aan de bestaande beheersovereenkomst tussen stad en OCMW Hasselt, zoals goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn op 20 november 2018, aangaande de oprichting van een intern, gezamenlijk meldpunt voor medewerkers van stad en OCMW, voor het melden van onregelmatigheden, goed.
De vraag van Audio om het verslag van de algemene vergadering van Audio en de jaarrekening ter kennisgeving voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
De afgevaardigden van de deelgenoten van Audio zijn verantwoordelijk voor de kennisgeving van het verslag van de algemene vergadering aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Art. 20 van de statuten van Audio.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het verslag van de algemene vergadering van Audio d.d. 26 mei 2023.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de jaarrekening Audio 2022.
De mail van Audio van 31 mei 2023, waarin men vraagt om de formele goedkeuring van de raad voor maatschappelijk welzijn voor de toetreding van de gemeenten Hove, Herent en Kruibeke, van de OCMW's Landen, Hove, Herent en Kruibeke en de AGB's Landen en Kruibeke, tot de vereniging Audio.
De vraag van de gemeenten Hove, Herent en Kruibeke, van de OCMW's Landen, Hove, Herent en Kruibeke en de AGB's Landen en Kruibeke, om toe te treden tot ledenorganisatie Audio.
De groeistrategie van Audio, goedgekeurd door de algemene vergadering van Audio op 14 juni 2017.
De vraag van Audio om formele goedkeuring van de verzoeken tot toetreding.
Art. 482 van het decreet Lokaal Bestuur.
Art. 7 van de statuten van Audio
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de toetreding van OCMW Landen tot de ledenorganisatie Audio, goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de toetreding van AGB Landen tot de ledenorganisatie Audio, goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de toetreding van gemeente Hove tot de ledenorganisatie Audio, goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de toetreding van OCMW Hove tot de ledenorganisatie Audio, goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de toetreding van gemeente Herent tot de ledenorganisatie Audio, goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de toetreding van OCMW Herent tot de ledenorganisatie Audio, goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de toetreding van gemeente Kruibeke tot de ledenorganisatie Audio, goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de toetreding van OCMW Kruibeke tot de ledenorganisatie Audio, goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de toetreding van AGB Kruibeke tot de ledenorganisatie Audio, goed.
Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de ledenorganisatie Audio.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 28 juni 2019 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers - bijlage 10 Groepen van assistentiewoningen.
De schriftelijke opnameovereenkomst en interne afsprakennota voor alle groep van assistentiewoningen van HOGEVIJF namelijk GAW campus Rederijkers en GAW campus Banneux aanpassen aan de bepalingen van het nieuwe woonzorgdecreet - uitvoeringsbesluit van de Vlaamse Regering - bijlage 10. Alle schriftelijke opnameovereenkomsten en interne afsprakennota's zijn aangepast. Alle aanpassingen zijn gevalideerd door de juriste van Stad Hasselt.
Ter info: tevens dient conform deze regelgeving de dagprijs te worden opgesplitst in een component zorg- en dienstverlening en een component genotsrecht. Er zijn geen regels of richtlijnen omtrent de precieze verhouding. Onze koepelorganisatie VVSG deed daarom een bevraging bij de lokale besturen en de verdeling van 1/3de zorg en 2/3de genotsrecht is een gemiddelde dat wordt toegepast, vandaar dat ook we deze verdeling hebben toegepast. Bij indexatie wordt dit pro rata verhoogd.
Alle schriftelijke opnameovereenkomsten en interne afsprakennota's zijn aangepast. Alle aanpassingen zijn gevalideerd door de juriste van Stad Hasselt.
Als bijlagen de aangepaste schriftelijke opnameovereenkomsten en interne afsprakennota's van:
1. GAW HOGEVIJF campus Banneux
2. GAW HOGEVIJF campus Rederijkers
De schriftelijke opnameovereenkomst en interne afsprakennota van de groep assistentiewoningen HOGEVIJF aanpassen aan het Besluit van de Vlaamse Regering van 28 JUNI 2019 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers - bijlage 10 Groepen van assistentiewoningen.
Het nieuwe woonzorgdecreet van 15 FEBRUARI 2019 ā Decreet betreffende de woonzorg.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 28 JUNI 2019 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers - bijlage 10 Groepen van assistentiewoningen.
geen visum vereist
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de aangepaste schriftelijke opnameovereenkomsten en interne afsprakennota's voor de GAW HOGEVIJF campus Banneux en campus Rederijkers goed.
OCMW Hasselt heeft een lokaal opvanginitiatief met 25 bedden. Het OCMW verbindt er zich toe om in de individuele opvangplaatsen in een lokaal opvanginitiatief materiële hulp te bieden zoals gedefinieerd door artikel 2.6° van de wet van 12 januari 2007 betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde categorieën van vreemdelingen.
Onder deze materiële hulp valt: onderdak, eten, kledij, medische, sociale en psychologische begeleiding, een dagelijkse uitkering (wekelijks leefgeld) en toegang tot juridische bijstand en tot diensten zoals tolken en opleidingen.
In het lokaal opvanginitiatief ontvangen de bewoners een wekelijks leefgeld. Met het wekelijks leefgeld dienen de bewoners hun voedings - en verzorgingsproducten zelf aan te kopen.
Het bedrag van het wekelijks leefgeld dat OCMW Hasselt hanteert voor haar bewoners dateert van 2018 (of zelfs eerder) en dient gezien de stijging van de kosten van de levensmiddelen aangepast te worden.
In het lokaal opvanginitiatief ontvangen de bewoners een wekelijks leefgeld waarmee ze hun voedings - en verzorgingsproducten zelf kunnen kopen.
Het bedrag van het wekelijks leefgeld varieert i.f.v. de gezinssamenstelling en de basisuitrusting van de woning (al dan niet uitgerust met een wasmachine).
Het wekelijks leefgeld dient niet gebruikt te worden om kleding, medische kosten, schoolkosten, vrijetijdsbesteding, poedermelk, kosten van psychologische begeleiding of de schoonmaakproducten te kopen nodig voor onderhoud van woonst.
Fedasil stuurt om de 2 jaar richtlijnen uit naar de opvangpartners inzake minimum en maximum bedrag van het wekelijks leefgeld, zo ook in februari 2023 (zie bijlage).
In de richtlijn worden ook de nieuwe forfaitaire bedragen vermeld (t.z. vergoeding van Fedasil aan de opvangpartner per bed bezet of niet bezet).
OCMW Hasselt wenst nu in functie van de nieuwe richtlijnen en in functie van de stijging van de kosten van de levensmiddelen ook de bedragen van het leefgeld aan te passen. De bedragen van het leefgeld zijn ongewijzigd sedert 2018.
Om geen grote discrepantie te krijgen tussen de financiële mogelijkheden van mensen binnen het LOI en de financiële situatie van bewoners die later doorstromen naar een privé-woning en met hun inkomen dus alles moeten betalen, hebben we de bestaande indexeringen ook toegepast op de huidige leefgelden.
In bijlage kan u een document vinden met een overzicht van de leefgelden. We voegen ook nog facultatief een intern werkdocument toe met een overzicht van de leefgelden en de extra tussenkomsten.
|
| Huidig | Berekening indexatie | Min - Max Fedasil | Nieuw voorstel | Zakgeld inbegrepen in leefgeld |
1 | alleenstaande volwassene (zonder wasmachine) | € 65 | € 73,06 | € 73 | € 9,5 | |
| basisbedrag alleenstaande volwassene (met wasmachine) | € 60 | € 67,44 | € 67 - € 72 | € 68 |
|
2 | basisbedrag samenwonende volwassene (met bankkaart) | € 42 | € 47,21 | € 50 - € 55 | € 50 | € 9,5 |
| basisbedrag samenwonende volwassene (zonder bankkaart) | € 41 | geen |
|
|
|
3 | Vermeerdering voor éénoudergezin | € 0 | Richtlijn | € 10 | € 10 |
|
4 | basisbedrag kind < 3 jaar | € 30 | € 33,72 | € 35 - € 40 | € 35 | Voorzien enkel basisbedrag |
5 | basisbedrag kind 3 – 12 jaar | € 19 | € 21,35 | €19 - € 23 | € 20 | Voorzien enkel basisbedrag |
6 | basisbedrag kind 12 – 18 jaar | € 22 | € 24,73 | € 21 - € 25 | € 25 | € 9,5 |
Fedasil voorziet ook dat eenoudergezinnen een toeslag krijgen van hun wekelijks leefgeld met € 10. Dit deden we nog niet nu, dus hier volgen we de instructies van Fedasil.
Gelet op het Decreet van 19.12.2008 betreffende de organisatie van de openbare
centra voor maatschappelijk welzijn.
Gelet op de Organieke wet van 08.07.1976 betreffende de openbare centra voor
maatschappelijk welzijn, inzonderheid de artikelen 57 ter en 61.
De wet van 12 januari 2007 betreffende de opvang van asielzoekers en van
andere categorieën van vreemdelingen vormt de referentie inzake de opvang, in
België, van verzoekers om internationale bescherming en van bepaalde andere
categorieën van vreemdelingen.
Gelet op het Ministerieel Besluit van 18.10.2002 tot regeling van de terugbetaling
door de Staat van de kosten van de dienstverlening door de openbare centra voor
maatschappelijk welzijn toegekend aan een behoeftige die de Belgische
nationaliteit niet bezit en die niet in het bevolkingsregister is ingeschreven.
Gelet op artikel 43 van de Opvangwet (wet van 12 januari 2007 betreffende de
opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vluchtelingen)
en de transitie-instructie van Fedasil (in afwachting KB dat de uitvoering regelt).
De modaliteiten betreffende de financiële tussenkomst van het Agentschap
worden bepaald door het Koninklijk Besluit van 24 juli 2012 tot regeling van de
terugbetaling door het Federaal Agentschap voor de Opvang van Asielzoekers van
de kosten van de materiële hulp door de openbare centra voor maatschappelijk
welzijn toegekend aan een begunstigde van de opvang gehuisvest in een
plaatselijk opvanginitiatief, zoals gewijzigd door het Koninklijke Besluit van 10 april
2014.
Het OCMW verbindt zich ertoe om in een of meerdere individuele
opvangplaatsen in een lokaal opvanginitiatief materiële hulp te bieden zoals
gedefinieerd door artikel 2, 6° van de wet van 12 januari 2007 betreffende de
opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen.
Deze materiële hulp wordt toegekend aan de begunstigden van opvang zoals
gedefinieerd door artikel 2, 2° van de voornoemde wet, inclusief in het kader van
de transitie van materiële hulp naar maatschappelijke dienstverlening toegekend
door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn zoals voorzien door artikel
43 van voornoemde wet.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De kredieten voor deze uitgave zijn voorzien op:
Volgnummer: MJP001739 - BA leefgeld LOI
Algemene rekening: 64830000 - voorzien budget: € 68 233,28
Exploitatie
Basisbudget
Actieplan = basiswerking van Groep Hasselt garanderen
Beleidsveld 0903 - omschrijving beleidsveld Lokale Opvanginitiatieven voor asielzoekers
Visum N.V.T. : verhoging bedragen leefgeld + individuele bedragen < € 30.000,00
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de onderstaande verhoogde bedragen van het leefgeld voor de bewoners van het LOI van Hasselt goed:
Basisbedrag alleenstaande volwassene (zonder wasmachine)
€73: waarvan €58,50 + €9,50 zakgeld + €5 onkosten wasmachine
Basisbedrag alleenstaande volwassene (met wasmachine)
€68: waarvan €58,50 + €9,50 zakgeld
Basisbedrag samenwonende volwassene
€50: waarvan €40,50 + €9,50 zakgeld
€10: vermeerdering voor éénoudergezin cfr. richtbedragen Fedasil
Basisbedrag kind <3 jaar
€35 (incl. pampers, melkpoeder,…)
Opmerking: Extra tussenkomst mogelijk indien dit nodig blijkt.
Basisbedrag kind 3 jaar tot 12 jaar
€20
Bedrag kind 12 jaar tot 18 jaar
€25: waarvan €15,50 + € 9,50 zakgeld
OCMW Hasselt heeft een lokaal opvanginitiatief met 25 bedden. Het OCMW verbindt er zich toe om in de individuele opvangplaatsen in een lokaal opvanginitiatief materiële hulp te bieden zoals gedefinieerd door artikel 2.6° van de wet van 12 januari 2007 betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde categorieën van vreemdelingen.
Onder deze materiële hulp valt: onderdak, eten, kledij, medische, sociale en psychologische begeleiding, een dagelijkse uitkering (wekelijks leefgeld) en toegang tot juridische bijstand en tot diensten zoals tolken en opleidingen.
Na toewijzing van een nieuwe bewoner of bewoners aan ons lokaal opvanginitiatief (door cel dispatching Fedasil) neemt de maatschappelijk werker tijdens het eerste en tweede contactmoment uitgebreid de tijd om het huishoudelijk reglement met de bewoner te overlopen. Concreet krijgen ze via het huishoudelijk reglement (verder HHR) dus info mee over de werking van een lokaal opvanginitiatief.
Het huishoudelijk reglement geeft aan verzoeker internationale bescherming of vluchteling duidelijkheid over zijn/ haar de rechten en de plichten. Het reglement geeft ook een aantal belangrijke afspraken mee die zorgen voor een prettig verblijf in de woning.
Volgende hoofdstukken worden opgenomen in het huishoudelijk reglement:
1. Voorwaarden voor een verblijf in het LOI
2. Onze hulpverlening
3. Andere tussenkomsten
4. Onze regels betreffende uw verblijf in het LOI
5. Vertrek LOI
6. Tuchtmaatregelen, sancties, beroepen, klachten
Het bestaande HHR was verouderd en was bovendien zeer uitgebreid. In de nieuwe versie willen we de informatie toegankelijk (ondersteund door pictogrammen) brengen en tegelijk de meest recente info/ instructies samen brengen. De informatieverplichting van de bewoner aan de maatschappelijk werker van het lokaal opvanginitiatief worden expliciet weergegeven in een kader om zo hun belangrijkheid te duiden. De laatste jaren wijzigde Fedasil een aantal instructies, deze wijzigingen werden ook meegenomen in het huishoudelijk reglement.
Hieronder een overzicht van de belangrijkste wijzigingen per punt.:
2.2.Individuele begeleiding
We verduidelijken wat ze kunnen verwachten van de individuele begeleiding.
Voorts vraagt Fedasil ook dat we binnen de 30 dagen met hun bekijken of de opvangplaats wel voldoet aan hun opvangbehoeften.
2.3.Medische en psychologische begeleiding
2.3.1. EHBO
Fedasil heeft in de minimale normen voor de opvang (2018 ingevoerd) ingeschreven dat er in iedere opvangstructuur een EHBO- koffer dient aanwezig te zijn.
2.3.8. Ambulance/ spoed
We geven een duidelijk kader mee over het gebruik van ambulance en spoeddiensten.
2.3..9. Uitzonderingen
We geven weer dat we verwachten dat bewoners gemaakte afspraken bij dokters of specialisten correct dienen na te komen. Indien ze de afspraken toch niet naleven en dit zorgt voor kosten dan zullen die kosten aan hun doorgerekend worden.
2.4. Onderwijs en werk
2.4.1. Minderjarige kinderen
In kader van nieuwe regelgeving m.b.t. groeipakket hebben mensen met een verblijfsstatuut sedert 2022 ook recht op een selectieve participatietoeslag (SPT). Indien de bewoners hierop recht hebben dienen ze bepaalde schoolfacturen en specifiek lesmateriaal zelf te betalen.
2.4.2. Volwassenen
We geven uitleg over het feit dat we de kosten voor de cursus Nederlands en maatschappelijk oriëntatie (voor erkende vluchtelingen) en de kosten voor de bijhorende testen ten laste nemen. Indien het om een herinschrijving gaat omwille van veelvuldige ongewettigde afwezigheden dan zijn de kosten voor de bewoner zelf. Voorts schetsen we ook het sanctiebeleid bij veelvuldige ongewettigde afwezigheden.
2.5 Werk
2.5.2. Betaald werk
We schetsen cfr. instructie Fedasil: hoe we voor asielzoekers in materiële steun met beroepsinkomsten de bijdrages berekenen.
4. Onze regels betreffende uw verblijf in het LOI
4.4 Controle woonst
We schetsen de afspraken met betrekking tot controle woonst. Het kan gaan om regelmatige onaangekondigde controles i.k.v. veiligheid, brandpreventie, hygiëne en de naleving van het reglement. Voorts wordt ook toegelicht welke controles er kunnen gebeuren bij vermoeden van inbreuken op het HHR of indien de algemene veiligheid van de bewoners in gevaar is.
4.9.2. Afvalbeheer
In het startpakket voorzien we vuilzakken. Indien die opgebruikt zijn, dan kan de bewoner via ons vuilzakken krijgen, mits betaling van 2,5 EUR. Voorts zullen we de bewoners informeren over hoe afval correct te sorteren en welke de regels zijn voor de ophaling en hun verwijzen naar containerpark.
4.11. Technische meldingen
Fedasil heeft in de minimale normen voor de opvang (2018 ingevoerd) ingeschreven dat er een noodnummer moet zijn waarop dringende technische problemen na de werkuren of in het weekend kunnen gemeld worden.
5. Vertrek LOI
We schetsen de verwachtingen naar netheid en orde bij vertrek uit de woning.
5.1. Beschadigingen en/ of vervuiling
Kosten van herstellingen van beschadigingen aangebracht door de bewoners zullen worden doorgerekend. Ook kosten voor het poetsen van een woning, zullen worden doorgerekend indien de woning vervuild wordt achter gelaten bij vertrek.
6. Tuchtmaatregelen, sancties, beroepen, klachten
6.3. Sancties
We leggen uit welke sancties er kunnen genomen worden indien de bewoner een inbreuk op de regels of afspraken pleegt. Iedere sanctie wordt ook d.m.v. een akte name in het individueel dossier voorgelegd aan het bijzonder comité van de sociale dienst.
6.4. Klachten
We schetsen hoe een bewoner een klacht kan indienen indien hij niet tevreden is over de geboden hulp- en dienstverlening.
6.5. Beroepen
We verduidelijken hoe de bewoner beroep kan aantekenen tegen beslissingen inzake een opgelegde sanctie of medische bijstand.
Gelet op het Decreet van 22.12.2007 (en latere wijzigingen)
Gelet op de Organieke wet van 08.07.1976 betreffende de openbare centra voor
maatschappelijk welzijn, inzonderheid de artikelen 57 ter en 61.
De wet van 12 januari 2007 betreffende de opvang van asielzoekers en van
andere categorieën van vreemdelingen vormt de referentie inzake de opvang, in
België, van verzoekers om internationale bescherming en van bepaalde andere
categorieën van vreemdelingen.
Gelet op het Ministerieel Besluit van 18.10.2002 tot regeling van de terugbetaling
door de Staat van de kosten van de dienstverlening door de openbare centra voor
maatschappelijk welzijn toegekend aan een behoeftige die de Belgische
nationaliteit niet bezit en die niet in het bevolkingsregister is ingeschreven.
Gelet op nieuwe instructie van Fedasil van 2020 die al de vorige instructies en nota's vervangt mbt. overgang van materiële opvang naar financiële OCMW- steun.
De modaliteiten betreffende de financiële tussenkomst van het Agentschap
worden bepaald door het Koninklijk Besluit van 24 juli 2012 tot regeling van de
terugbetaling door het Federaal Agentschap voor de Opvang van Asielzoekers van
de kosten van de materiële hulp door de openbare centra voor maatschappelijk
welzijn toegekend aan een begunstigde van de opvang gehuisvest in een
plaatselijk opvanginitiatief, zoals gewijzigd door het Koninklijke Besluit van 10 april
2014.
Het OCMW verbindt zich ertoe om in een of meerdere individuele
opvangplaatsen in een lokaal opvanginitiatief materiële hulp te bieden zoals
gedefinieerd door artikel 2, 6° van de wet van 12 januari 2007 betreffende de
opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen.
Deze materiële hulp wordt toegekend aan de begunstigden van opvang zoals
gedefinieerd door artikel 2, 2° van de voornoemde wet, inclusief in het kader van
de transitie van materiële hulp naar maatschappelijke dienstverlening toegekend
door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn zoals voorzien door artikel
43 van voornoemde wet.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Visum N.V.T. : goedkeuring huishoudelijk reglement
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het vernieuwde huishoudelijk reglement van het LOI van Hasselt, goed.
Conform het decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 dient de gemeenteraad de aanpassing van het meerjarenplan van zowel Stad Hasselt als OCMW Hasselt goed te keuren.
Voorafgaand aan de goedkeuring door de gemeenteraad dient het meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW Hasselt door de raad voor maatschappelijk welzijn vastgesteld te worden.
De aanpassing van het meerjarenplan is nodig voor de verdere werking van het bestuur.
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22/12/2017 en haar latere wijzigingen (o.a. meer specifiek art. 249-253, art. 257-258 en art. 259);
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;
Omzendbrief KB/ABB 2019/4 - strategische meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen;
Omzendbrief KB/ABB 2018 /4 betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW Hasselt vast.
In de periode van november tot en met maart (winterperiode) voorzien we jaarlijks vanuit OCMW Hasselt voor Hasselaren die financieel kwetsbaar zijn, klant zijn bij de netbeheerder Fluvius en een prepaidmeter hebben, een minimale levering aardgas (MLA) en minimale levering elektriciteit (MLE) (voor de gezinnen die met elektriciteit verwarmen).
De overheid wil vermijden dat mensen hun woning niet kunnen verwarmen. In functie van hun type woning en in functie van het feit of ze al dan niet beschermde afnemer zijn krijgen ze in die periode 2 keer per maand een bedrag op hun budgetmeter geplaatst, uiteraard moet er wel eerst contact zijn met het OCMW.
Via Fluvius krijgt het OCMW voor de MLA en MLE het grootste gedeelte van het bedrag dat opgeladen wordt terug, nl 90 % (winter 2022- 2023). De resterende 10% voorziet OCMW Hasselt met middelen van het sociaal energiefonds.
Uiteraard stopt het financieel probleem voor deze doelgroep niet in april. We zien dat deze doelgroep moeilijk de financiële eindjes aan elkaar kan knopen en zeker in de zomerperiode ook niet de mogelijkheid heeft om extra op te laden op hun digitale meter met prepaid functie voor de komende koude wintermaanden. Kortom, ze blijven in de problemen.
We betrachten dus om de mensen die financieel kwetsbaar zijn en een prepaid functie in digitale meter hebben onder bepaalde voorwaarden financieel verder te helpen in de periode juli tot en met oktober 2023. Personen die een digitale meter hebben met prepaid functie kunnen geen afrekeningen voorleggen en vragen om de rekening ten last te nemen via de sociale dienst. Ze dienen zelf initiatief te nemen om oplading te doen. We willen deze maatregel dan ook naast de MLA (minimale levering aardgas) en MLE (Minimale levering elektriciteit) voor deze doelgroep inzetten in het kader van het terugdringen van energie-armoede.
We kunnen deze maatregel in 2023 realiseren met middelen uit het sociaal energiefonds. In december 2023 gebeurt een evaluatie van deze maatregel (werkwijze, gerealiseerde impact, e.a. ....).
Het steunkader inzake de oplading voor mensen met digitale meter met prepaid functie wordt uitgewerkt voor financieel kwetsbare Hasselaren die een digitale meter met actieve prepaid functie hebben op 15/06/2023.
Om uit te maken of iemand financieel kwetsbaar is en recht heeft op deze aanvullende steun (in de periode van juli tot en met oktober 2023) wordt er door de maatschappelijk werker een sociaal en financieel onderzoek gedaan van de aanvrager en alle gezinsleden.
Indien de aanvrager en de gezinsleden voldoen aan de volgende criteria worden ze weerhouden mits een digitale meter met actieve prepaid functie en:
-recht op de verhoogde tegemoetkoming of
-recht hebben op een verwarmingstoelage (inkomensvoorwaarden) of
-cliënten die in budgetbeheer of in CSR zijn
Iedere Hasselaar die op 15/06/2023 een digitale meter heeft met actieve prepaid functie zal een brief ontvangen en geïnformeerd worden over de mogelijkheid van dit steunkader. We vragen dan aan deze personen om contact op te nemen met de sociale dienst zodat we het sociaal en financieel onderzoek kunnen uitvoeren om te kijken of ze recht hebben. Indien deze persoon zelf geen contact opneemt binnen de 30 dagen, zal de sociale dienst deze persoon trachten te contacteren. Maar na effectief contact met de persoon en na uitvoeren sociaal en financieel onderzoek kan er een toekenning volgen.
Iedere aanvraag wordt voorgelegd op het ev. BCSD.
Mits er recht is op deze aanvullende steun, zal er 1 keer per maand vanaf de maand van de toekenning een bedrag opgeladen worden op de digitale meter i.f.v.
-verwarmingsbron (gas of elektriciteit) (merendeel gas)
-beschermde of niet beschermde afnemer
-het woningtype
Dit zal gebeuren in de periode van juli tot en met oktober 2023, doch de eerste oplading kan maar gebeuren na uitvoering sociaal en financieel onderzoek. Hieronder een overzicht van de bedragen die maandelijks op de digitale meter met actieve prepaid worden gezet:
Verwarming Aardgas | ||
WONINGTYPE | Niet-beschermde afnemer | Beschermde afnemer |
APPARTEMENT | 124,66 euro | 24,66 euro |
RIJHUIS OF HOEKHUIS (max. 2 open gevels) | 177,66 euro | 35,66 euro |
VRIJSTAAND OF HALFOPEN (meer dan 2 open gevels) | 211,66 euro | 42,66 euro |
Verwarming Elektriciteit | ||
WONINGTYPE | Niet-beschermde afnemer | Beschermde afnemer |
APPARTEMENT | 220,77 euro | 71,77 euro |
RIJHUIS OF HOEKHUIS (max. 2 open gevels) | 290,77 euro | 101,77 euro |
VRIJSTAAND OF HALFOPEN (meer dan 2 open gevels) | 337,77 euro | 122,77 euro |
De dossiers zullen voor de toekenning van de steun i.k.v. steunkader inzake de oplading voor mensen met een digitale meter met prepaid functie niet worden afgetoetst aan de criteria van de aanvullende financiële steun.
Enkel de combinatie van zowel behoren tot de doelgroepomschrijving en voldoen aan 1 van de criteria en een positieve beslissing van het bijzonder comité van de sociale dienst geven aanleiding tot een steun i.k.v. steunkader inzake de oplading voor mensen met digitale meter met prepaid functie.
OCMW-wet van 8 juli 1976 en latere wijzigingen;
Wet van 15 december 2021 houdende maatregelen in het licht van de hoge energieprijzen in 2021;
Wet van 4 september 2002 houdende toewijzing van een opdracht aan de openbare centra voor maatschappelijk welzijn inzake de begeleiding en de financiƫle maatschappelijke steunverlening aan de meest hulpbehoevenden inzake energielevering;
Septemberverklaring van de Vlaamse regering;
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen (en latere wijzigingen);
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De kredieten voor deze uitgave zijn voorzien op
Bedrag: € 132.919,92
Volgnummer: MJP001781 -Sociaal Fonds voor Gas en Elektriciteit (individuele aanzuiveringen)
Algemene rekening: 64810120
Actie: Basisbudget Sociale Dienst- Sociale bijstand
Exploitatie
De kredieten voor de ontvangsten werden voorzien op:
Volgnummer MJP: 1790- BA -Tegemoetkoming Gas en Elekticiteit Sociaal Energiefonds
Algemene rekening: 74061000
De raad voor maatschappelijk welzijn geeft haar goedkeuring aan het steunkader inzake oplading digitale meter met prepaid functie.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de uitbetaling van deze steun na uitvoeren van sociaal en financieel onderzoek en mits goedkeuring van de beslissing door het bijzonder comité van de sociale dienst.