Naar aanleiding van een vonnis van de rechtbank dient er een technische aanpassing van het reglement te gebeuren. De rechtbank oordeelt dat er een ongelijke behandeling is tussen een Belgische en een niet-Belgische verantwoordelijke uitgever.
Er dient een algemene hoofdelijkheid voorzien te worden zodat de stad zich in elke situatie kan richten tot diegene voor wie reclame wordt gemaakt en deze aldus niet anders wordt behandeld wanneer hij een buitenlandse verantwoordelijke uitgever raadpleegt.
Door deze aanpassing zal diegene voor wie reclame wordt gemaakt telkens kunnen aangesproken worden, ongeacht of deze al dan niet beroep heeft gedaan op een verantwoordelijke uitgever die gevestigd is in België of een Belgische vestiging heeft.
Concreet wordt volgende tekst toegevoegd aan artikel 3 van het belastingreglement :
- In paragraaf 3 wordt het woord "solidair" toegevoegd
- er wordt een 4de paragraaf toegevoegd : "de genieter wiens naam, logo of embleem het niet-geadresseerde drukwerk of gelijkgesteld product draagt, is in ieder geval steeds hoofdelijk gehouden tot betaling van de belasting".
De financiële toestand van de gemeente.
De stad betaalt een hoge kost voor papierophaling- en verwerking waarin het gedeelte reclame een groot aandeel heeft. Het is dan ook aangewezen om het principe “de vervuiler betaalt” toe te passen. Daarom worden de tarieven vastgesteld per exemplaar en gedifferentieerd naargelang het gewicht.
In het kader van het principe “de vervuiler betaalt” is het tevens gerechtvaardigd om ervoor te zorgen dat de vervuiler ook effectief betaalt. De kosten voor een invordering in het buitenland kunnen enorm oplopen en kunnen er zelfs toe leiden dat er ultiem geen belasting kan worden geïnd. Om misbruik te vermijden wordt naar gelang de situatie een andere belastingplichtige aangeduid. Het kan niet worden ontkend dat er eenheid van belang bestaat tussen de schuldenaren die hoofdelijk gehouden zijn tot betaling van de belasting, aangezien deze allen aan de belaste activiteit deelnemen, zodat dit het in het belastingreglement opgenomen solidariteitsmechanisme rechtvaardigt.”
Het verspreiden van niet-geadresseerde reclamebladen verhoogt de afvalberg van (recyclage)papier aanzienlijk.
Rekening houdend met de lasten en de kosten die het verwijderen van oud papier tot gevolg hebben.
Gelet op het maatschappelijk belang, past het om in specifieke gevallen te voorzien in een vrijstelling.
Artikel 41, 62 en 170§4 van de Grondwet;
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen;
Het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA);
De omzendbrief ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
De gemeenteraad keurt het belastingreglement op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten goed voor de periode van 1 juli 2023 tot en met 31 december 2025.