De nv Doultremont, met maatschappelijke zetel te 3500 Hasselt, Thonissenlaan 69, wenst een bouw van 42 wooneenheden te realiseren te Runkst, aan de Sint-Truidersteenweg waarbij tevens de ontsluiting vanaf de Sint-Truidersteenweg en vergroting van het nu ingesloten Rongesepark worden gerealiseerd. De stad Hasselt wenst bij de realisatie van nieuwe private bouwprojecten een convenant af te sluiten waarbij afspraken worden gemaakt met de ontwikkelaar m.b.t. de maatschappelijke meerwaarde die de ontwikkelaar levert in het project en/of omgeving. In de convenant worden afspraken gemaakt i.v.m. wederzijdse eigendomsoverdracht, betaalbaar wonen, gebruik van parkeerplaatsen, groencompensatie en de bijdrage bij de aanleg van het Rongesepark.
De stad Hasselt wenst bij de realisatie van nieuwe private bouwprojecten een overeenkomst/convenant af te sluiten waarbij duidelijke afspraken worden gemaakt met de ontwikkelaar met betrekking tot de maatschappelijke meerwaarde die de ontwikkelaar levert in het project en omgeving om er voor te zorgen dat het project zich in zijn omgeving integreert en ook een deel van de bijkomende maatschappelijke last draagt.
De nv Doultremont, met maatschappelijke zetel te 3500 Hasselt, Thonissenlaan 69, wenst een bouw van 42 wooneenheden te realiseren te Runkst, aan de Sint-Truidersteenweg waarbij tevens de ontsluiting vanaf de Sint-Truidersteenweg en vergroting van het nu ingesloten Rongesepark worden gerealiseerd.
Het stadsbestuur wil in overleg met de grondeigenaar komen tot een kwalitatieve en gedragen ontwikkeling op maat van de omgeving. Essentieel is dat wonen en leven prioritair is ten opzichte van het stapelen van stenen. In de convenant worden afspraken gemaakt i.v.m. wederzijdse eigendomsoverdracht, betaalbaar wonen, gebruik van parkeerplaatsen, groencompensatie en bijdrage bij de aanleg van het Rongesepark.
Op 13 oktober 2022 werd een omgevingsvergunning voor het bouwen van 34 appartementen en 8 woningen, ondergrondse parkeergarage (59 plaatsen) en 2 commerciële ruimtes afgeleverd aan NV Immo Frasnes. In het kader van de ontwikkeling van het project ‘Rongese’ is er tussen Partijen een wederzijdse eigendomsoverdracht van gronden vereist. Tussen stadsbestuur en de ontwikkelaar wordt overeengekomen dat er geen opleg betaald dient te worden.
De stad staat de groen gearceerde zone af aan de grondeigenaar, met een oppervlakte van 2a64ca zoals aangeduid als ‘lot 2’ op het overdrachtsplan dd. 15/03/2022 opgesteld door landmeter-expert B. Jacobs, dat als bijlage 1 aan deze overeenkomst is gehecht, deel uitmakend van het perceel kadastraal gekend Hasselt afd. 5, Sectie F, nr. 483/A7-deel.
De grondeigenaar staat de blauw gearceerde zone af aan de stad met een oppervlakte van 9a30ca zoals aangeduid als ‘lot 1’ op het overdrachtsplan dd. 15/03/2022 opgesteld door landmeter-expert B. Jacobs, dat als bijlage 1 aan deze overeenkomst is gehecht, deel uitmakend van het perceel kadastraal gekend Hasselt afd. 5, Sectie F, nr. 491/N-deel.
De grondeigenaar staat eveneens de blauw gearceerde zone af aan de stad met een oppervlakte van 14ca zoals aangeduid als ‘lot 3’ op het overdrachtsplan dd. 15/03/2022 opgesteld door landmeter-expert B. Jacobs, dat als bijlage 1 aan deze overeenkomst is gehecht, deel uitmakend van het perceel kadastraal gekend Hasselt afd. 5, Sectie F, nr. 489/N4-deel. Het betreffende ‘lot 3’ zal na overname door de stad Hasselt worden ingelijfd bij diens openbaar domein.
Tevens wordt een zone van erfdienstbaarheid van doorgang naar lot 1, met een oppervlakte van 2a60ca, ten gunste van de stad gevestigd, zoals aangeduid met oranje arcering op het overdrachtsplan dd. 15/03/2022 opgesteld door landmeter-expert B. Jacobs, dat als bijlage 1 aan deze overeenkomst is gehecht, deel uitmakend van het perceel kadastraal gekend Hasselt afd. 5, Sectie F, nr. 491/N-deel. Voor het vestigen van deze erfdienstbaarheid is er geen vergoeding verschuldigd. In deze zone zijn geen ondergrondse afvalcontainers toegelaten. In geen geval is het stadsbestuur verantwoordelijk voor het onderhoud en beheer van deze ondergrondse afvalcontainers.
De ontwikkelaar voorziet verschillende kleinere woontypes waardoor de nood aan voor deze typologieën wordt tegemoet gekomen. Dit zijn 31 appartementen met een bruto oppervlakte van 65 tot 93 m², 3 appartementen met een bruto oppervlakte groter dan 100 m² en 8 woningen met een bruto oppervlakte van 138 tot 157 m².
In het project wordt er voor elke woongelegenheid 20 m² publiek toegankelijk groen voorzien via de grondruil waarbij deze oppervlakte deel gaat uitmaken van het publieke Rongesepark. Voor de aanleg van het park zal de ontwikkelaar ook 40.000 euro bijdragen.
Verder worden in het project ook 6 sociale woningen en 6 betaalbare woningen gerealiseerd.
De ontwikkelaar voorziet in totaal 59 parkeerplaatsen in een ondergrondse parkeerkelder. Dit aantal is gebaseerd op een parkeernorm van 1 parkeerplaats per wooneenheid, dus 42 parkeerplaatsen, 5 bijkomende parkeerplaatsen voor de twee commerciële units en 12 parkeerplaatsen welke te koop worden aangeboden aan buurtbewoners die in een straal van 500 m rond het project wonen. De ontwikkelaar zal niet meer dan 1 parkeerplaats verkopen bij elke wooneenheid en de kopers van de wooneenheden mogen niet verplicht worden een parkeerplaats te kopen. Parkeerplaatsen die niet worden verkocht aan de kopers van de betaalbare wooneenheden als omschreven in artikel 8 zullen door de ontwikkelaar aan dezelfde verkoopprijzen te koop worden aangeboden aan buurtbewoners die in een straal van 500 m rond het project wonen.
De ontwikkelaar zal een systeem van ‘deelmobiliteit’ aanbieden aan de bewoners van het project ‘Rongese’. Daarbij zal minimaal sprake zijn van hetzij een wagen met een vaste standplaats binnen het project Rongese, hetzij het lidmaatschap gedurende drie jaar voor alle huishoudens binnen het project Rongese van een organisatie die deelmobiliteit aanbiedt. De ontwikkelaar voorziet 1 fietsparkeerplaats per bewoner. Op basis van de hierboven vermelde typologie van wooneenheden bedraagt het totaal 122. Van het totale aantal fietsparkeerplaatsen wordt een derde voorzien op het gelijkvloers. Bijkomend worden 3 parkeerplaatsen voor bakfietsen voorzien.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Stad verwerft lot 3 schatting prijs Perceel 491/A (deel2: woningbouw): 930m² x € 138,56/m² = € 128.861 en perceel 489/N/7 (deel 1: appartementen + commercieel): 14m² x € 544,54/m² = € 7.624.
Stad verkoopt lot 2 prijs Perceel 487/A/2 (deel 2: woningbouw): 264m² x € 138,56/m² = € 36.580.
Budget te voorzien via "anders budgetteren" 2023
De opleg die wij in principe zouden moeten betalen is € 7.524 + € 124.841 - € 35.723 = € 99.905 maar dit wordt als groencompensatie voor aantal m² groen/wooneenheid geteld en dit wordt in de convenant vastgelegd dat het een grondruil zonder opleg is.
Ontvangsten
40.000 euro bijdrage van de ontwikkelaar voor aanleg park te ontvangen op MJP005337
De gemeenteraad keurt de bijgevoegde convenant tussen de nv immo Frasnes/nv d'Oultrement en de stad Hasselt goed.
De gemeenteraad keurt de wederzijdse eigendomsoverdracht door middel van een grondruil zonder opleg zoals opgenomen in de bijgevoegde convenant goed.