Terug
Gepubliceerd op 28/06/2023

2023_GR_00179 - Raamovereenkomst voor signalisatiematerialen - Plaatsingsprocedure - Bekrachtigen

gemeenteraad
di 27/06/2023 - 20:05 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Guido Fissette, voorzitter; Steven Vandeput, burgemeester; Marc Schepers, schepen; Dymfna Meynen, schepen; Habib El Ouakili, schepen; Laurence Libert, schepen; Rik Dehollogne, schepen; Nele Kelchtermans, schepen; Frank Dewael, schepen; Derya Erdogan, schepen; Michel Froidmont, gemeenteraadslid; Brigitte Smets, gemeenteraadslid; Karolien Mondelaers, gemeenteraadslid; Tom Vandeput, gemeenteraadslid; Kevin Schouterden, gemeenteraadslid; Pieter Cuppens, gemeenteraadslid; Joske Dexters, gemeenteraadslid; Bert Lambrechts, gemeenteraadslid; Gerald Corthouts, gemeenteraadslid; Frank Troosters, gemeenteraadslid; Joost Venken, gemeenteraadslid; Kim De Witte, gemeenteraadslid; Stefan Hendrickx, gemeenteraadslid; Anne Caelen, gemeenteraadslid; Inge Hendrikx, gemeenteraadslid; Tom Cox, gemeenteraadslid; Raf Martens, gemeenteraadslid; Bart Moors, gemeenteraadslid; Koen Ooms, gemeenteraadslid; Dietrich Vandereyken, gemeenteraadslid; Maryam Jamshid, gemeenteraadslid; Philip Dehollogne, gemeenteraadslid; Hubert Lenssen, gemeenteraadslid; Dirk Sweron, gemeenteraadslid; Marc Roppe, gemeenteraadslid; Dirk Thoelen, gemeenteraadslid; Mark Leppens, gemeenteraadslid; Koen Deconinck, algemeen directeur

Afwezig

Silvie Nickmans, gemeenteraadslid; Carlo Gysens, gemeenteraadslid; Peter Briers, gemeenteraadslid; Sameer Srivastva, gemeenteraadslid; Joost Laureys, adjunct-algemeendirecteur; Peter Vanaken, adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Koen Deconinck, algemeen directeur

Voorzitter

Guido Fissette, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00179 - Raamovereenkomst voor signalisatiematerialen - Plaatsingsprocedure - Bekrachtigen

Aanwezig

Guido Fissette, Steven Vandeput, Marc Schepers, Dymfna Meynen, Habib El Ouakili, Laurence Libert, Rik Dehollogne, Nele Kelchtermans, Frank Dewael, Derya Erdogan, Michel Froidmont, Brigitte Smets, Karolien Mondelaers, Tom Vandeput, Kevin Schouterden, Pieter Cuppens, Joske Dexters, Bert Lambrechts, Gerald Corthouts, Frank Troosters, Joost Venken, Kim De Witte, Stefan Hendrickx, Anne Caelen, Inge Hendrikx, Tom Cox, Raf Martens, Bart Moors, Koen Ooms, Dietrich Vandereyken, Maryam Jamshid, Philip Dehollogne, Hubert Lenssen, Dirk Sweron, Marc Roppe, Dirk Thoelen, Mark Leppens, Koen Deconinck
Stemmen voor 37
Bert Lambrechts, Brigitte Smets, Derya Erdogan, Frank Troosters, Gerald Corthouts, Habib El Ouakili, Hubert Lenssen, Joske Dexters, Joost Venken, Karolien Mondelaers, Kevin Schouterden, Laurence Libert, Michel Froidmont, Pieter Cuppens, Rik Dehollogne, Steven Vandeput, Tom Vandeput, Stefan Hendrickx, Maryam Jamshid, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Marc Schepers, Inge Hendrikx, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Frank Dewael, Bart Moors, Tom Cox, Koen Ooms, Kim De Witte, Philip Dehollogne, Dietrich Vandereyken, Dirk Sweron, Marc Roppe, Dirk Thoelen, Mark Leppens, Guido Fissette
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00179 - Raamovereenkomst voor signalisatiematerialen - Plaatsingsprocedure - Bekrachtigen 2023_GR_00179 - Raamovereenkomst voor signalisatiematerialen - Plaatsingsprocedure - Bekrachtigen

Motivering

Aanleiding en context

Dienst evementen en logistiek geeft aan nood te hebben aan een dienstverlener voor het leveren van diverse signalisatiematerialen om de verkeersstromen en veiligheid bij Pukkelpop in goede banen te leiden. Deze materialen werden in het verleden gehuurd maar wenst men nu aan te kopen via investeringsbudget.

Voor signalisatiematerialen werd in 2020 een plaatsingsprocedure opgestart waarvan het college van burgemeester en schepenen goedkeuring gaf aan zowel de lastvoorwaarden, gunningswijze alsook de gunning.

Argumentatie

In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst voor signalisatiematerialen” werd een bestek met nr. 2019-4535 opgesteld door de Dienst aankopen.

De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 261.220,00 excl. btw of € 316.060,00 incl. 21% btw:

  • Perceel 1 (Raamovereenkomst voor verkeersborden en toebehoren), raming/jaar: € 31.310,00 excl. btw of € 37.885,00 incl. 21% btw;
  • Perceel 2 (Raamovereenkomst voor flexibele palen), raming/jaar: € 24.075,00 excl. btw of € 29.130,00 incl.21% btw;
  • Perceel 3 (Raamovereenkomst andere weginrichting), raming/jaar: € 9.920,00 excl. btw of € 12.000,00 incl. 21% btw.

De opdracht werd afgesloten voor een maximum duur van 48 maanden, het bestek voorziet de nodige opzegmodaliteiten.

In de zitting van 19/12/2019 werd door het college van burgemeester en schepenen goedkeuring gegeven aan de lastvoorwaarden en gunningswijze. 

In de zitting van 07/05/2020 werd door het college van burgemeester en schepenen  goedkeuring gegeven aan de gunning van de opdracht. 

De opdracht werd gegund aan de firma's:

  • Perceel 1 (Raamovereenkomst voor verkeersborden en toebehoren): Verkeers- en veiligheidssignalisatie nv, Veldstraat 107 te 3500 Hasselt, tegen de eenheidsprijzen vermeld in zijn offerte;
  • Perceel 2 (Raamovereenkomst voor flexibele palen): Verkeers- en veiligheidssignalisatie nv, Veldstraat 107 te 3500 Hasselt, tegen de eenheidsprijzen vermeld in zijn offerte;
  • Perceel 3 (Raamovereenkomst andere weginrichting): Wolters-MABEG bvba, Leuerbroek 1074 te 3640 Kinrooi, tegen de eenheidsprijzen vermeld in zijn offerte.  

  • Afname van deze raamovereenkomst zal steeds op afroep gebeuren en telkens met afweging toepassingscriteria inzake type budget (exploitatie of investering cfr. waarderingsregels). 

    Gelet op de bevoegdheden van de gemeenteraad is het noodzakelijk om een bekrachtiging te vragen van de eerder gevoerde plaatsingsprocedure. 

    Op deze manier is een afname van de bestaande raamovereenkomst mogelijk en vermijden we het organiseren van een nieuwe plaatsingsprocedure.

    Juridische grond

    • Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdeheden van de Gemeenteraad.
    • Het besluit van de gemeenteraad van 26 januari 2021 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
    • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
    • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
    • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
    • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
    • De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, 
    • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
    • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten en latere wijzigingen.

    Financiële informatie

    De uitgaven voor de aankoop van signalisatiematerialen voor Pukkelpop zijn als volgt voorzien:

    • Raming: € 150.000,00 incl. btw
    • Investeringsbudget
      • Algemene rekening: 22500000
      • Meerjarenplan: MJP via anders budgetteren
    • Borg: nee (levering < 45 dagen)
    • Prijsherziening: nee
    • Vastlegging op afroep

    Adviezen

    Financieel advies Gunstig advies

    Regelgeving bevoegdheid

    Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
    De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

    Besluit

    De gemeenteraad beslist:

    Artikel 1

    De gemeenteraad bekrachtigt de eerder gevoerde plaatsingsprocedure "Raamovereenkomst aankoop van signalisatiematerialen" met bestek met nr. 2019-4535.

    Artikel 2

    De betaling zal gebeuren met kredieten ingeschreven in het budget van 2023. De raming bedraagt € 150.000 incl. btw.