Het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31, bepaalt het volgende:
“§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47, bepaalt het volgende:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Volgens de toelichting bij bovengenoemd omgevingsdecreet en -besluit:
“Art. 47. Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:
- de bevoegde overheid mag rechtstreeks weigeren zonder het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen;
- de regeling geldt zowel voor aanvragen voor stedenbouwkundige handelingen als voor het verkavelen van gronden;
- beslist de gemeenteraad ongunstig over de zaak van de wegen, dan kan de bevoegde overheid geen vergunning verlenen, ook niet in beroep;
- de gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag;
- de gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere bezwaarschriften.”
Op 31 mei 2023 werd de aanvraag voor een omgevingsvergunning met dossiernummer OMV_2023059856 ingediend bij de stad voor het verbouwen en uitbreiden van een hoevewoning en stallingen, het slopen van bijgebouwen en het bouwen van een loods met mestopslag en het aanleggen van verhardingen + het exploiteren van een paardenfokkerij + het verleggen van buurtweg nr. 55, te Schimpenstraat 199, kadastraal gekend als, HASSELT - afdeling 13 sectie C nr. 213K, 213L, 213H, 215F en 217B.
In de projectzone zijn buurtwegen 55 en 56 in de Atlas van de Buurtwegen gesitueerd. Deze buurtwegen lijken op terrein verdwenen, maar zijn nog steeds publiekrechtelijke erfdienstbaarheden die juridisch bestaan. Beide zijn ter plekke 1m16 breed.
De huidige ligging van buurtweg 55 is echter niet meer optimaal – zowel niet in publiek gebruik als voor de eigenaars van de grondzate. Thans is er voor buurtweg 55 een nieuwe locatie gevonden, die alsnog aansluit op buurtweg 56 en zo voor een verbinding zorgt tussen de Schimpenstraat, de Stevoortse Kiezel (Haagstraat) en de Mettestraat.
Deze omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen omvat daarom ondermeer het wijzigen van de rooilijn van de buurtweg 55. Deze wijziging houdt in concreto een gedeeltelijke verlegging in. Het beoogde ontwerp rooilijnplan voorziet een afschaffing van buurtweg 55 over percelen ten kadaster gekend als 13e afdeling, sectie C, perceelnummers 215F en 213K. De nieuwe ligging van dit segment buurtweg bevindt zich op perceel ten kadaster gekend 13e afdeling, sectie C, perceelnummer 217B – tegen de westelijke perceelrand en sluit daar ook aan op buurtweg 56 (die verder ongewijzigd blijft). Al deze percelen zijn in eigendom van de vergunningsaanvrager. Het betreft dus een verlegging binnen eigen domein.
Het plan dat betrekking heeft op de gemeentelijke rooilijn werd opgesteld door landmeter-expert Jorre Herckens op datum van d.d. 9 maart 2023, nl. - een gemeentelijk rooilijnplan waaruit duidelijk de actuele en de toekomstige rooilijn van de gemeenteweg blijkt, een luchtfoto, een uittreksel uit de Atlas van de Buurtwegen en een kadastraal uittreksel.
Er werd tevens een schattingsverslag opgevraagd bij beëdigd landmeter-expert Bart Severi, in raamcontract met de Stad Hasselt. Dit schattingsverslag (2023HA15) baseert zich op Artikel 28 § 2 van het decreet houdende de gemeentewegen: “Waardeverminderingen en waardevermeerderingen ingevolge wijzigingen of verplaatsingen van een gemeenteweg op een goed van dezelfde eigenaar door de toepassing van dit decreet worden geacht elkaar te neutraliseren.”
Hieruit kan besloten worden dat de geraamde waarde € 300,00 geneutraliseerd wordt. Er is dus geen meerwaarde van toepassing op de verplaatsing van buurtweg 55.
In dit dossier is de gedeeltelijke verlegging te verantwoorden gezien alle aspecten van artikel 3 en 4 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019 in acht werden genomen:
- De wijziging van het gemeentelijk wegennet is niet nadelig voor het algemeen belang, gezien de trage wegen die op het terrein aanwezig zijn worden behouden, thans wel op een nieuwe, logischere en optimale locatie. De verplaatsing die wordt voorgesteld maakt dat de weg tussen het begin- en eindpunt behouden blijft. In dit geval was de weg niet langer toegankelijk of zichtbaar op het terrein, maar is het openbaar recht van doorgang als dusdanig niet opgeheven. Door herstel of herwaardering krijgt dit ‘vergeten’ tracé een hedendaagse invulling. Er wordt bij een verplaatsing gestreefd naar een traject dat niet van eigenaar verandert, wat in deze voldaan is.
- Het lokaal bestuur zet expliciet in op de uitbreiding en behoud van het aanwezig traag netwerk. In onbruik geraakte trage wegen worden op deze manier terug geactiveerd.
- De samenhang en fijnmazigheid van het netwerk wordt vergroot of blijft minstens gewaarborgd. De multifunctionaliteit en belevingskwaliteit van het netwerk verhoogt of komt minstens niet in het gedrang.
- De voorgestelde gedeeltelijke verlegging heeft geen negatief effect op de ontsluiting van de naastgelegen percelen.
- De voorgestelde gedeeltelijke verlegging heeft ook geen negatief effect op het (toekomstig) trage wegennetwerk noch op de verkeersveiligheid.
- De voorgestelde gedeeltelijke verlegging geeft daarenboven wél de mogelijkheid aan een duurzame ruimtelijke ontwikkeling, die past in het planningskader.
- Deze verlegging wordt ook voorgesteld in het ontwerp tragewegenbeleidskader (momenteel nog in opmaak) onder code 9252.
- Na goedkeuring van de verlegging, dienen de eigenaars deze publiekrechtelijke erfdienstbaarheid op terrein te vrijwaren voor het publiek; De toegankelijkheid mag niet in het gedrang komen. Het resulterend onverhard wandelpad kan in het periodiek onderhoud van de Stad mee opgenomen worden.
Het openbaar onderzoek betrekkende de omgevingsvergunning, inclusief het rooilijnplan, vond plaats van 10 oktober 2023 tot en met 8 november 2023. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Het decreet van de Vlaamse regering houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Het bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende openbaarheid van bestuur;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van ruimtelijke ordening;
De Vlaamse Codex ruimtelijke ordening;
Het omgevingsdecreet;
De gemeenteraad keurt de voorliggende beslissing over de gedeeltelijke verlegging van buurtweg nr. 55 in de Atlas van de Buurtwegen van Kuringen, zoals weergegeven op het bijgevoegde rooilijnplan, opgesteld door landmeter-expert Jorre Herckens op datum van d.d. 9 maart 2023, in het kader van omgevingsvergunningaanvraag met dossiernummer VVO2023/0406 - OMV_2023059856, goed.
De gemeenteraad keurt het schattingsverslag van landmeter-expert Bart Severi d.d. 14 september 2023, goed.
De rooilijnen van een deel van de buurtweg nr. 55 in de Atlas van de Buurtwegen van Kuringen, zoals weergegeven op bijgevoegd rooilijnplan, worden vastgesteld. Het deel van de buurtweg dat wordt aangeduid met een rode invulling wordt afgeschaft en verlegd naar de rooilijnen opgesteld door de hoekpunten 1, 2, 3, en 4 (groene opvulling).
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig:
(1)wanneer de omgevingsvergunning met dossiernummer VVO2023/0406 - OMV_2023059856 , op 31 mei 2023 ingediend bij de stad, voor het verbouwen en uitbreiden van een hoevewoning en stallingen, het slopen van bijgebouwen en het bouwen van een loods met mestopslag en het aanleggen van verhardingen + het exploiteren van een paardenfokkerij + het verleggen van buurtweg nr. 55 te Schimpenstraat 199, 3511 Hasselt, kadastraal gekend als HASSELT - afdeling 13 sectie C nrs. 213K, 213L, 213H, 215F en 217B, niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd;
(2)wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.