Het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31, bepaalt het volgende:
“§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47, bepaalt het volgende:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Volgens de toelichting bij bovengenoemd omgevingsdecreet en -besluit:
“Art. 47. Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:
- de bevoegde overheid mag rechtstreeks weigeren zonder het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen;
- de regeling geldt zowel voor aanvragen voor stedenbouwkundige handelingen als voor het verkavelen van gronden;
- beslist de gemeenteraad ongunstig over de zaak van de wegen, dan kan de bevoegde overheid geen vergunning verlenen, ook niet in beroep;
- de gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag;
- de gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere bezwaarschriften.”
Op 9 augustus 2023 werd de aanvraag voor een omgevingsvergunning met dossiernummer OMV_2023106671 ingediend bij het college van burgemeester en schepenen van de stad Hasselt betreffende het plaatsen van een betonnen prefab distributiecabine op een deel van het openbaar domein langs de Congostraat in de directe omgeving van het Kolonel Dusartplein.
De omgevingsvergunning is dus tweeledig, enerzijds wordt er een onttrekking van een deel van het openbaar domein aangevraagd en anderzijds het oprichten van een distributiecabine.
De gemeenteraad dient enkel een beslissing te nemen over de onttrekking van een deel van het openbaar domein t.b.v. een nieuwe distributiecabine.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 22/08/2023 tot en met 20/09/2023.
Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werd er 1 bezwaarschrift ingediend aangaande de locatie van de distributiecabine. De bezwaarschrijver wenst dat de nieuwe distributiecabine geïntegreerd wordt in het bestaande gebouw van de stad Hasselt dat zich centraal op het Kolonel Dusartplein bevindt.
De gekozen locatie langs de Congostraat in de directe omgeving van het Kolonel Dusartplein heeft echter meerdere voordelen en geniet de voorkeur. De locatie langs de Congostraat zal de gebruiksmogelijkheden op het Kolonel Dusartplein zelf niet hypothekeren, er dienen geen private percelen gehypothekeerd te worden, de locatie is technisch goed bereikbaar, er hoeven geen bomen gekapt te worden en de cabine ligt het meest centraal t.o.v. de omgeving waar men de huidige spanningsklachten wenst op te lossen en toekomstige spanningsklachten wenst te voorkomen voor de directe omgeving.
Het betreft bovendien een gemeenschapsvoorziening die alle gebruikers en bewoners in de directe omgeving ten goede zal komen. Bijgevolg is de plaatsing van de cabine ruimtelijk aanvaardbaar en in overeenstemming met de gewestplanbestemming nl. gelegen binnen een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbaar nut.
Het bezwaar wordt bijgevolg ongegrond bevonden.
Het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende openbaarheid van bestuur.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
De gemeenteraad stelt het rooilijnplan vast voor de onttrekking van een deel van het openbaar domein t.b.v. een nieuwe distributiecabine langs de Congostraat in de directe omgeving van het Kolonel Dusartplein.