Terug
Gepubliceerd op 29/11/2023

2023_MV_00037 - Mondelinge vraag van raadslid Kim De Witte: Overleg met de buurt bij de organisatie van evenementen

gemeenteraad
di 28/11/2023 - 20:05 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Guido Fissette, voorzitter; Steven Vandeput, burgemeester; Marc Schepers, schepen; Dymfna Meynen, schepen; Habib El Ouakili, schepen; Laurence Libert, schepen; Rik Dehollogne, schepen; Nele Kelchtermans, schepen; Frank Dewael, schepen; Derya Erdogan, schepen; Michel Froidmont, gemeenteraadslid; Brigitte Smets, gemeenteraadslid; Karolien Mondelaers, gemeenteraadslid; Tom Vandeput, gemeenteraadslid; Kevin Schouterden, gemeenteraadslid; Pieter Cuppens, gemeenteraadslid; Joske Dexters, gemeenteraadslid; Bert Lambrechts, gemeenteraadslid; Gerald Corthouts, gemeenteraadslid; Frank Troosters, gemeenteraadslid; Joost Venken, gemeenteraadslid; Kim De Witte, gemeenteraadslid; Stefan Hendrickx, gemeenteraadslid; Anne Caelen, gemeenteraadslid; Inge Hendrikx, gemeenteraadslid; Tom Cox, gemeenteraadslid; Raf Martens, gemeenteraadslid; Bart Moors, gemeenteraadslid; Koen Ooms, gemeenteraadslid; Carlo Gysens, gemeenteraadslid; Maryam Jamshid, gemeenteraadslid; Philip Dehollogne, gemeenteraadslid; Hubert Lenssen, gemeenteraadslid; Dirk Sweron, gemeenteraadslid; Marc Roppe, gemeenteraadslid; Peter Briers, gemeenteraadslid; Sameer Srivastva, gemeenteraadslid; Dirk Thoelen, gemeenteraadslid; Mark Leppens, gemeenteraadslid; Koen Deconinck, algemeen directeur

Afwezig

Silvie Nickmans, gemeenteraadslid; Dietrich Vandereyken, gemeenteraadslid; Joost Laureys, adjunct-algemeendirecteur; Peter Vanaken, adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Koen Deconinck, algemeen directeur

Voorzitter

Guido Fissette, voorzitter
2023_MV_00037 - Mondelinge vraag van raadslid Kim De Witte: Overleg met de buurt bij de organisatie van evenementen 2023_MV_00037 - Mondelinge vraag van raadslid Kim De Witte: Overleg met de buurt bij de organisatie van evenementen

Motivering

Indiener(s)

Kim De Witte

Gericht aan

Rik Dehollogne

Tijdstip van indienen

wo 22/11/2023 - 22:44

Toelichting

Onze fractie kreeg verschillende klachten van buurtbewoners uit de Blauwe Boulevard over overlast bij evenementen: te veel, te luid, geen overleg met de bewoners en vernietiging van groen in de wijk.

Het gaat onder meer over de markt, waar mijn fractie tijdens een vorige gemeenteraad al over tussenkwam. Het gaat ook over de Septemberfoor en over een resem kleinere evenementen (Aper’eau, Hasselt Danst, etc).

De buurtbewoners willen een bruisende stad, maar vragen naleving van de regels uit het bestuursakkoord 2019-2024 en van de reglementen van de stad. Dat gaat onder meer over het volgende: geen opbouw en afbraak voor 6u00 ‘s morgens en na 10u00 ’s avonds, controle van de decibels met een decibelmeter en handhaving van de afgesproken geluidsdrempels, overleg met bewoners en tijdige kennisgeving over wat er gaat gebeuren, snelle verwijdering van de elektriciteitskasten en de toiletten na de evenementen, evenementen bij voorkeur in de open ruimtes en niet tussen de gebouwen waar het geluid versterkt wordt, geen verdere afbraak van het groen in de wijk.

Mijn vragen: 

  1. Is er overleg geweest met de buurtbewoners bij de verplaatsing van de markt, de septemberfoor en de andere evenementen?
  2. Zo ja, zijn daar duidelijke afspraken uit voortgekomen naar de toekomst toe?
  3. Zo neen, is er overleg gepland in de toekomst?