De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 26 september 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er werden notulen opgemaakt van de vergadering van de gemeenteraad van 26 september 2023. Deze notulen worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Er werden geen opmerkingen gemaakt.
Artikel 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 26 september 2023 goed.
Het schrijven van Fluvius OV van 3 oktober 2023, voor de buitengewone algemene vergadering van 6 december 2023 om 18.30 uur met volgende agenda:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget voor 2024.
2. Statutaire benoemingen.
3. Statutaire mededelingen.
De stad Hasselt is deelnemer van Fluvius OV.
De beslissing van de gemeenteraad van 26 februari 2019 en de beslissing van de gemeenteraad van 18 februari 2020 waarbij mevrouw Laurence Libert, schepen, en de heer Philip Dehollogne, gemeenteraadslid, respectievelijk aangesteld werden als afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde om de stad Hasselt te vertegenwoordigen op de gewone en buitengewone algemene vergaderingen van Fluvius OV en dit voor de volledige duur van de legislatuur 2019-2024, tot andersluidend besluit van de gemeenteraad.
Artikel 432 van het decreet Lokaal Bestuur.
De vergadering zal op digitale wijze gehouden worden.
De gemeenteraad keurt de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering, van 6 december 2023 van Fluvius OV goed, op basis van de bekomen documenten en toelichtingsnota's.
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de digitale buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 6 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op, zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Aan schepen Laurence Libert en raadslid Philip Dehollogne wordt mandaat gegeven om aan alle beraadslagingen en stemmingen met betrekking tot de dagorde deel te nemen, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en om in het algemeen het nodige hiervoor te doen.
De aanstelling van de afgevaardigden en het toegekende mandaat blijven behouden ingeval van verdaging van deze algemene vergadering met dezelfde agenda.
Aanvraag via notariskantoor Berquin ontvangen op dienst Stadsontwikkeling/Grondbeleid op 31 juli 2023 om de machtiging te verkrijgen van een erfpachtrecht, dat afgesloten zal worden tussen de NV BELFIUS LEASE SERVICES en BV GROUP ARRIVISTA, in functie van een onroerende leasingovereenkomst die afgesloten zal worden tussen de NV BELFIUS LEASE SERVICES en de BV PRINTCITY van het onroerend goed en de erop aangebrachte gebouwen en opstallen gelegen In het bedrijvenpark genaamd BUSINESSPARK EKKELGAARDEN – FASE 2, gelegen te Ekkelgaarden, bekend ten kadaster als afdeling 4, sectie E, nummer 542C2, groot 2.835 m².
Op 17 december 1999 werd de verkoopakte m.b.t. dit perceel verleden tussen de Stad Hasselt en de NV Harte-Hanks CRM Services Belgium, met opname van bijzondere voorwaarden.
Op 18 december 2013 werd deze eigendom ingebracht in de naamloze vennootschap Futurn Projects bij akte verleden door notaris Ivo Vrancken, met vastlegging van de statuten en herneming van de bijzondere voorwaarden.
In 2021 verkocht nv Futurn Projects het voorgenoemde onroerend goed aan bv Printcity (beheerder bv Group Arrivista) na het verkrijgen van een machtiging doorverkoop, goedgekeurd door de gemeenteraad tijdens de zitting van 21 december 2021 (besluit 2021_GR_00290).
Vandaag ligt de vraag voor om een recht van erfpacht, dat afgesloten zal worden tussen de NV BELFIUS LEASE SERVICES en BV GROUP ARRIVISTA, gevolgd door en in functie van een onroerende leasingovereenkomst, die afgesloten zal worden tussen de NV BELFIUS LEASE SERVICES en de BV PRINTCITY, met betrekking tot hoger omschreven perceel en constructies (het Onroerend Goed).
De onroerende leasing wordt als financieringsvorm gekenmerkt door een zakelijk recht (in casu het erfpachtrecht op het Onroerend Goed) dat ten gunste van de leasingmaatschappij gevestigd wordt. De Lessor (BELFIUS LEASE SERVICES) staat tegen betaling van periodieke leasingvergoedingen de gebruiksrechten op het onroerend goed af aan de Lessee BV PRINTCITY.
Als financiële instelling stelt BELFIUS LEASE SERVICES op deze manier middelen ter beschikking van de ondernemers ten einde de economische activiteiten van de ondernemingen te ondersteunen.
Deze onroerende leasingtransactie is dus een herfinancieringsvorm, waarbij BELFIUS LEASE SERVICES, hoewel houder van hoger vernoemd zakelijk recht op het Onroerend Goed, niet zelf de doelstelling heeft hierin enige activiteit te ontwikkelen of enige vorm van tewerkstelling te creëren. De rol van BELFIUS LEASE SERVICES
is in de context van de "bijzondere voorwaarden" zoals opgenomen in de akte erfpachtrecht van uitsluitend financiële aard, terwijl de eigenlijke exploitatie van het gebouw door BV PRINTCITY
verzorgd wordt in het kader van zijn vennootschappelijk voorwerp.
Ten einde de zakelijke rechten van BELFIUS LEASE SERVICES te vrijwaren in het kader van de onroerende leasingovereenkomst wordt de uitdrukkelijke instemming van Stad HASSELT met de volgende bepalingen:
1. Het verlenen van een recht van erfpacht voor een duur van 27 jaar verlengbaar tot 99 jaar, door GROUP ARRIVISTA aan BELFIUS LEASE SERVICES op het Onroerend Goed.
2. Het verlenen van een mandaat verlenging van het erfpachtrecht.
3. Het verlenen van een hypothecaire inschrijving op het Onroerend Goed belast met het Erfpachtrecht.
4. Het verleden van een hypothecair mandaat op het Onroerend Goed belast met het Erfpachtrecht.
5. Het sluiten van een onroerende leasingovereenkomst met een duurtijd van 15 jaar tussen PRINTCITY BV en BELFIUS LEASE SERVICES.
6. Erkenning door de Stad Hasselt en dit voor de ganse duurtijd van het erfpachtrecht, van de zakelijke rechten van BELFIUS LEASE SERVICES op het volledige terrein en gebouw zoals hierboven vermeld.
7. Uitdrukkelijke erkenning dat de socio-economische verplichtingen uitsluitend onder de verantwoordelijkheid van PRINTCITY BV
blijven vallen.
8. Terugkooprecht van Stad HASSELT en "remarketing" van het Onroerend Goed: in geval dat de onroerende leasingovereenkomst zou kunnen worden verbroken of het Onroerend Goed niet meer gebruikt zou worden zal BELFIUS LEASE SERVICE het Onroerend Goed op de markt brengen (voor verkoop of verhuur), waarbij vanzelfsprekend de "bijzondere voorwaarden" opgenomen in de titel zullen overgenomen/gerespecteerd worden. De Stad HASSELT gaat akkoord dat BELFIUS LEASE SERVICE
betreffende het Onroerend Goed hiervoor de nodige schikkingen en maatregelen kan treffen, en dat het terugkooprecht of desgevallend het voorkooprecht en of lichten aankoopoptie van/door de Stad HASSELT pas kan uitgeoefend worden na een periode (de “remarketingperiode”) van één jaar. De waarde van terugkoop van de opstallen zal worden vastgesteld door een expert schatter aangeduid zoals voorzien in Art. 29 §1 van het Decreet ruimtelijke economie van 13 juli 2012. Indien PRINTCITY BV
in gebreke blijft zal BELFIUS LEASE SERVICES
het Onroerend Goed kunnen aanbieden aan andere partijen. De eventuele nieuwe huurder(s)/gebruiker(s) zullen ter goedkeuring aan de Stad HASSELT worden voorgelegd. De Stad HASSELT zal haar goedkeuring alleen voor billijke motieven kunnen weigeren.
Alle bijzondere voorwaarden uit de oorspronkelijke verkoopovereenkomst van 1999 dienen in de erfpachtakte als kettingbeding in extenso en integraal worden overgenomen.
Verder vormen de vragen van punt 1 tot en met punt 7 geen problemen, in dat opzicht dat ze allen inhoudelijk te maken hebben met de goedkeuring van de nieuwe zakelijke relatie die opgezet zal worden, maar waarvan de eigenlijke exploitatie door PRINTCITY BV
blijft verzorgd worden in het kader van zijn vennootschappelijk voorwerp. Hierbij zullen dus geen ruimtelijke of economische veranderingen optreden.
Enkel punt 8 werd in het verleden nader juridisch onderzocht aangezien hier een afwijking gevraagd wordt van de clausule van artikel 8. Als bijlage het ingewonnen juridisch advies met de twee artikels van het Decreet ruimtelijke economie van 13/07/2012 waarnaar verwezen wordt. De conclusie hiervan is dat de gevraagde afwijkingen van artikel 8 'terugkoop van de verkoopakte' aanvaardbaar zijn gezien de afwijking gebaseerd is op de wettelijke regeling in het decreet ruimtelijke economie.
Om deze machtiging van een erfpachtrecht ter goedkeuring voor te leggen won de dienst Stadsontwikkeling/Grondbeleid tevens het advies in van betrokken diensten:
Advies dienst Vergunningen: "De ruimtelijke situatie wordt niet gewijzigd door deze aanvraag tot machtiging waardoor er geen bezwaar is vanuit de dienst vergunningen."
Advies dienst economie: “Wat betreft de economische invulling van bedrijfsunit B2 en B4 gelegen te Ekkelgaarden 6, geeft dienst economie positief advies i.v.m. de gevraagde machtiging tot doorverkoop. Dit aangezien Printcity BV al langer gevestigd is op deze locatie en haar activiteiten conform de bestemming zijn, met behoud van de regel dat hier geen detailhandel mag plaatsvinden."
Conclusie
De stad geeft haar schriftelijk akkoord betreffende de vestiging van het erfpachtrecht, dat afgesloten zal worden tussen de NV BELFIUS LEASE SERVICES en BV GROUP ARRIVISTA, en de daarmee samengaande onroerende leasingovereenkomst, die afgesloten zal worden tussen de NV BELFIUS LEASE SERVICES en de BV PRINTCITY.
Alle bijzondere bepalingen uit de oorspronkelijke verkoopovereenkomst moeten hierbij als kettingbeding in extenso en integraal worden overgenomen.
De stad geeft hierbij ook haar akkoord betreffende de gevraagde bepalingen zoals hierboven opgenoemd.
Er zullen geen nieuwe bijzondere voorwaarden worden opgesteld.
De stad vraagt wel om dit advies in de definitieve akte mee op te nemen. Het notariaat wordt uitdrukkelijk verzocht een kopie van de definitieve akte te laten
geworden aan de stad Hasselt, om toe te laten toezicht uit te oefenen op de correcte toepassing van de elementen van het verleende advies.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende bestuurlijk toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt de aanvraag voor een machtiging van een erfpachtrecht, dat afgesloten zal worden tussen de NV BELFIUS LEASE SERVICES en BV GROUP ARRIVISTA, met een onroerende leasingovereenkomst die afgesloten zal worden tussen de NV BELFIUS LEASE SERVICES en de BV PRINTCITY van het onroerend goed en de erop aangebrachte gebouwen en opstallen gelegen In het bedrijvenpark genaamd BUSINESSPARK EKKELGAARDEN – FASE 2, gelegen te Ekkelgaarden, bekend ten kadaster als afdeling 4, sectie E, nummer 542C2, groot 2.835 m², met inbegrip en in extenso opname van alle bijzondere voorwaarden opgelegd door de Stad Hasselt, goed.
De gemeenteraad wenst geen gebruikt te maken van haar recht van terugkoop.
Alle bijzondere bepalingen uit de oorspronkelijke verkoopovereenkomst moeten als kettingbeding in extenso en integraal worden overgenomen. De gemeenteraad geeft daarbij de schriftelijke toestemming met de volgende bepalingen:
1. Het verlenen van een recht van erfpacht voor een duur van 27 jaar verlengbaar tot 99 jaar, door GROUP ARRIVISTA aan BELFIUS LEASE SERVICES op het Onroerend Goed.
2. Het verlenen van een mandaat verlenging van het erfpachtrecht.
3. Het verlenen van een hypothecaire inschrijving op het Onroerend Goed belast met het Erfpachtrecht.
4. Het verleden van een hypothecair mandaat op het Onroerend Goed belast met het Erfpachtrecht.
5. Het sluiten van een onroerende leasingovereenkomst met een duurtijd van 15 jaar tussen PRINTCITY BV en BELFIUS LEASE SERVICES.
6. Erkenning door de Stad Hasselt en dit voor de ganse duurtijd van het erfpachtrecht, van de zakelijke rechten van BELFIUS LEASE SERVICES op het volledige terrein en gebouw zoals hierboven vermeld.
7. Uitdrukkelijke erkenning dat de socio-economische verplichtingen uitsluitend onder de verantwoordelijkheid van PRINTCITY BV
blijven vallen.
8. Terugkooprecht van Stad HASSELT en "remarketing" van het Onroerend Goed: in geval dat de onroerende leasingovereenkomst zou kunnen worden verbroken of het Onroerend Goed niet meer gebruikt zou worden zal BELFIUS LEASE SERVICE het Onroerend Goed op de markt brengen (voor verkoop of verhuur), waarbij vanzelfsprekend de "bijzondere voorwaarden" opgenomen in de titel zullen overgenomen/gerespecteerd worden. De Stad HASSELT gaat akkoord dat BELFIUS LEASE SERVICE
betreffende het Onroerend Goed hiervoor de nodige schikkingen en maatregelen kan treffen, en dat het terugkooprecht of desgevallend het voorkooprecht en of lichten aankoopoptie van/door de Stad HASSELT pas kan uitgeoefend worden na een periode (de “remarketingperiode”) van één jaar. De waarde van terugkoop van de opstallen zal worden vastgesteld door een expert schatter aangeduid zoals voorzien in Art. 29 §1 van het Decreet ruimtelijke economie van 13 juli 2012. Indien PRINTCITY BV
in gebreke blijft zal BELFIUS LEASE SERVICES
het Onroerend Goed kunnen aanbieden aan andere partijen. De eventuele nieuwe huurder(s)/gebruiker(s) zullen ter goedkeuring aan de Stad HASSELT worden voorgelegd. De Stad HASSELT zal haar goedkeuring alleen voor billijke motieven kunnen weigeren.
Het college van burgermeester en schepenen heeft het voornemen om de gemeenteraad definitief te laten beslissen over de bekrachtiging van de rooilijn van de Wijerstraat te Spalbeek. Het voorstel van deze rooilijnvastlegging vloeit voor uit ORBA-project PA5576:
Spalbeek Zuid heeft nog een gemengd rioleringsstelsel. Daarom heeft Stad Hasselt samen met Fluvius een project opgestart om deze zone te voorzien van een nieuw gescheiden rioleringsstelsel. De voorbije twee jaar heeft Aquafin een eerste deel van deze projectzone onder handen genomen (deel Wijerstraat en Herkkantstraat, tevens ook in samenwerking met stad Hasselt en gemeente Herk-de-Stad). Dit project is inmiddels afgerond en voorlopig opgeleverd.
Fluvius heeft reeds een subsidie verkregen voor de verdere uitwerking van de volgende fase, welke bestaat uit het resterende deel van de Wijerstraat en de Oudestraat. Stad Hasselt stapt mee in dit dossier om zodoende deze straten te herinrichten als ook over de gehele Wijerstraat (ook deel van Aquafin) aan beide zijden een aanliggend fietspad te realiseren.
In dit dossier worden de rooilijnen van het deel van de Wijerstraat bekrachtigd. Er zijn geen documenten terug te vinden die de rooilijn van de Wijerstraat in het verleden op een correcte juridische manier hebben vastgelegd. De grens die er vandaag de dag op terrein visueel zichtbaar is, is het gevolg van goedgekeurde verkavelingen. Om eenduidigheid te hebben naar te toekomst, is het van belang om deze zichtbare rooilijn nu ook juridisch te verankeren, zodanig dat de geplande werken binnen de rooilijnen kunnen plaatsvinden.
De bijhorende plannen werden opgesteld door beëdigd landmeter-expert A. Bulen op datum van d.d. 25/05/2023, nl.:
ontwerp van een gemeentelijk rooilijnplan, bestaande uit 3 delen 11.1-11.2-11.3, waaruit duidelijk de te bekrachtigen rooilijn van de gemeenteweg Wijerstraat blijkt en worden mee aan dit besluit gehecht.
Om deze rooilijn te realiseren zijn er geen bijkomende innemingen van toepassing.
De gemeenteraad keurde in de zitting van 27 juni 2023 de voorlopige vaststelling van de rooilijnen van de Wijerstraat goed (2023_GR_00151). Het bijhorende openbaar onderzoek liep van 14 juli 2023 tot en met 31 augustus 2023. Er werd gedurende deze periode 1 bezwaar/opmerking ingediend.
De stad nam het initiatief voor de bekrachtiging van de rooilijn van de Wijerstraat te Spalbeek, nl. gedefinieerd met punten 52-104 op deelplan 11.1, met punten 105-172 op deelplan 11.2 en met punten 173-211 op deelplan 11.3, overal aangeduid in rode kleur op aangehechte plannen. Deze rooilijnvastlegging kadert in het wegenisproject PA5576.
De rooilijnvastlegging van voorgenoemde gemeenteweg houdt daarbij rekening met de principes zoals opgenomen in artikel 3 en 4 van het decreet gemeentewegen, waaraan voorliggend dossier onderhevig is.
De aanpassing staat ten dienste van het algemeen belang, nl. het vastleggen van de juridische grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen. Hierdoor kunnen de geplande werken binnen de correcte contouren gebeuren en is de grens duurzaam vastgelegd voor de toekomst.
Vermits het hier gaat om een bestendiging van de reeds aanwezige visuele grens - en er geen verlegging of opheffing voorgesteld wordt - is er ook geen impact op het gemeentelijk wegennet.
De ontsluiting van de aangrenzende percelen blijft hierbij ook ongewijzigd.
De deputatie en het departement openbare werken werden om advies gevraagd, maar hebben geen advies verleend binnen de periode van het openbaar onderzoek. Als er geen advies is verleend binnen die termijn, mag aan de adviesvereiste worden voorbijgegaan
Uit het proces-verbaal van het openbaar onderzoek blijkt dat er één bezwaar/opmerking werd ingediend:
"...
Bij het raadplegen van deze plannen valt ons echter op dat er buiten de vermelding van ons perceel "B 230 Y" op de plannen er geen verwijzing is naar dit perceel in het deel 'tabellen', noch met de kadastrale omschrijving 'B230Y', noch de "aard" (kapel), noch met de kadastrale oppervlakte, waar dit met de aanliggende eigendommen wel het geval is (zelfs de elektriciteitscabine wordt vermeld). Ook wordt er op een van de plannen 'Sint-Truiden' vermeld.
Verder hebben we ook geen uitnodiging ontvangen voor de tweede infosessie die blijkbaar enkele weken geleden in het O.C. Eneide is doorgegaan, hoewel we toch ook belanghebbende zijn".
De gemeenteraad neemt volgend gemotiveerd standpunt over dit bezwaar:
Bovenstaande aangehaalde elementen vormen in sé geen bezwaar, maar zijn een opmerking ten aanzien van de opbouw van de rooilijnplannen.
Er werd inderdaad opgemerkt dat perceel B230Y niet vermeld wordt in de tabellen, maar verwisseld is met naastgelegen perceel B230K3. Thans zijn deze tabellen ook louter informatief gezien er géén innemingen nodig zijn (het is dus géén officiële innemingstabel). Bovendien zijn de bezwaarindieners wel op de correcte manier per aangetekende zending op de hoogte gebracht van het lopende openbaar onderzoek. De tabel op de plannen vormde dus niet de basis voor de adressenlijst voor aangetekende zendingen, hiervoor werd op basis van een GIS-analyse de meest recente adreslijst geëxtraheerd alvorens de start van het openbaar onderzoek. Alle stappen werden dus correct doorlopen. Deze opmerking werd wel meegenomen en de lijst is nu wel correct.
In verband met de verwijzing naar Sint-Truiden: deze komt enkel voor in de legende waarbij het lettertype op plan voor kadastrale gemeente/afdeling/sectie verduidelijkt wordt met het voorbeeldje "Sint-Truiden, 2e afdeling, sectie A'. Dit is dus een louter ter indicatie van het lettertype en had dus eender welke gemeente, afdeling en sectie als voorbeeld kunnen hebben.
In verband met de infosessie kan gezegd worden dat de dienst wegen, die de desbetreffende infosessies organiseren, contact heeft opgenomen met de bezwaarindiener en de nodige rechtzetting heeft gedaan. Dit gedeelte van het bezwaar heeft dus geen invloed op dit dossier.
Gezien de weerlegging van het bezwaar(opmerking), dienen er geen bijkomende inhoudelijke aanpassingen aan het dossier gemaakt te worden.
Het decreet van de Vlaamse regering houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
De gemeenteraad keurt de bekrachtiging van de rooilijn van de Wijerstraat te Spalbeek zoals aangeduid op het ontwerprooilijnplan dd. 25/05/2023, opgesteld door beëdigd landmeter-expert A. Bulen en bestaande uit 3 deelplannen 11.1-11.2-11.3, goed. Dit plan wordt definitief vastgesteld.
De rooilijn wordt gedefinieerd met punten 52-104 op deelplan 11.1, met punten 105-172 op deelplan 11.2 en met punten 173-211 op deelplan 11.3, overal aangeduid in rode kleur op aangehechte plannen.
Het college wordt belast met de uitvoering van dit besluit overeenkomstig art. 18 en 19 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019, en behoudens administratief beroep, met de realisatie van de (gewijzigde) gemeenteweg, overeenkomstig de artikelen 26, 27, 28 en 29 van het aangehaalde decreet.
Het rooilijnplan wordt samen met het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan onmiddellijk met een beveiligde zending bezorgd aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken en aan de deputatie van de provincie Limburg.
Tegen deze beslissing kan binnen een termijn van 30 dagen een opschortend administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Overheid, overeenkomstig art. 24 en 25 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019.
Deze beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 18 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De besturen van de eredienst stellen jaarlijks een budget op. De basis voor het budget is het goedgekeurde meerjarenplan.
De budgetten van de rooms-katholieke kerkfabrieken moeten gecoördineerd ingediend worden door het centraal bestuur.
De protestantse kerkfabriek dient haar budget afzonderlijk in.
We ontvingen volgende budgetten 2024:
Er wordt voorgesteld om:
Het decreet van de Vlaamse Raad van 7 mei 2004, en navolgende wijzigingen, over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Budget 2024:
Totaal exploitatietoelagen 2024: 1.142.022,57 euro; (incl protocol Sint Quintinus en OLV)
totaal investeringstoelagen 2024: 3.448.573,12 euro;
totaal leningen 2024: 750.000,00 euro. (Niet ten laste van de stad)
Meerjarenplannummers: verschillend per kerkfabriek.
Budgetten werden voorzien in meerjarenplan stad Hasselt.
De gemeenteraad keurt de budgetten 2024 van de volgende kerkfabrieken integraal goed:
De gemeenteraad herleidt het budget 2024 van de kerkfabriek OLV Bezoeking Godsheide naar het meerjarenplan om de volgende reden: De exploitatietoelage wordt herleid naar het laatst goedgekeurde meerjarenplan nl. 19.205,75 euro.
De gemeenteraad keurt het budget 2024 van de kerkfabriek Heilig Hart parochie goed mits opmerkingen: de uitgaven voor stichtingen kunnen niet ten laste gelegd van de Stad Hasselt in het kader van een waardige eredienst, het negatieve saldo van de stichtingen wordt afgetrokken van de exploitatietoelage, deze wordt dus herleid naar 28.234,73 euro.
De gemeenteraad keurt het budget 2024 van de kerkfabriek Kerk Heilig Kruis Runkst goed na aanpassing: de uitgaven voor stichtingen kunnen niet ten laste gelegd van de Stad Hasselt in het kader van een waardige eredienst, het negatieve saldo van de stichtingen wordt afgetrokken van de exploitatietoelage, deze wordt dus herleid naar 14.380,22 euro.
De gemeenteraad keurt het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Jozef Rapertingen goed na aanpassing: de uitgaven voor stichtingen kunnen niet ten laste gelegd van de Stad Hasselt in het kader van een waardige eredienst. De exploitatiebijdrage wordt verminderd a rato van het tekort met 650 euro. Ook uitgaven voor het privaat patrimonium kunnen niet ten laste gelegd van de Stad Hasselt in het kader van een waardige eredienst. Aangezien deze opmerking meermaals werd gegeven maar tot op heden zonder gevolg bleef, zal de stad de exploitatietoelage verminderen a rato van het tekort (2.330 euro). De exploitatietoelage zal dus 105.753,75 euro bedragen.
De gemeenteraad keurt het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus Stevoort goed mits opmerkingen: Het investeringsoverschot van 11.256,38 euro dient weggewerkt te worden.
Afschrift van dit besluit wordt gezonden aan :
Het schrijven van 1 juni 2023 van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) houdende mededeling voor de scholen van de scholengemeenschap Stedelijke Basisscholen stad Hasselt van de lestijden volgens de schalen, de SES-lestijden, de additionele lestijden, de uren kinderverzorging, de puntenenveloppes ICT-coördinatie en administratieve ondersteuning voor het schooljaar 2023-2024.
Het schrijven van 8 juni 2023 van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) houdende mededeling voor de scholengemeenschap Stedelijke Basisscholen stad Hasselt van de puntenenveloppe stimulus voor het schooljaar 2023-2024.
Het schrijven van 5 juni 2023 van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) houdende mededeling voor de scholengemeenschap Stedelijke Basisscholen stad Hasselt van de puntenenveloppe zorg voor het schooljaar 2023-2024.
Het schrijven van 24 mei 2023 van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) houdende mededeling voor de scholengemeenschap Stedelijke Basisscholen stad Hasselt van de lestijden aanvangsbegeleiding voor het schooljaar 2023-2024.
Het schrijven van 24 mei 2023 van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) houdende mededeling voor de scholengemeenschap Stedelijke Basisscholen stad Hasselt van de lestijden ondersteuning van de kerntaak en samen school maken voor het schooljaar 2023-2024.
Het schrijven van 13 juli 2023 van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) houdende mededeling voor de scholengemeenschap Stedelijke Basisscholen stad Hasselt van de lestijden lerarenplatform voor het schooljaar 2023-2024.
De voorstellen van de schooldirecties over de aanwending van de lestijdenpaketten, aanvullingen en puntenenveloppes, over de keuze van de ambten die op basis van de puntenenveloppes kunnen georganiseerd worden en over de opleidingsniveaus, over de overdracht en herverdeling van lestijden voor het schooljaar 2023-2024.
Het overleg in de schoolraden, over de vaststelling van criteria voor de aanwending van de lestijdenpakketten, aanvullingen en puntenenveloppes van de scholengemeenschap Stedelijke Basisscholen stad Hasselt.
Het protocol van 28 september 2023 van het Afzonderlijk Bijzonder Onderhandelingscomité van het Officieel Gesubsidieerd Onderwijs.
Van elke tijdelijke aanstelling wordt steeds een afzonderlijke beraadslaging op het college gebracht.
Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van het gesubsidieerd personeel;
Decreet Basisonderwijs van 25 februari 1997;
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van het personeel;
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs;Besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de opdracht van het personeel in het basisonderwijs;
Besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2004 tot vaststelling en indeling van de ambten in de instellingen van het gewoon basisonderwijs;
De gemeenteraad keurt de vastgestelde personeelsformatie vanaf 1 september 2023 voor de Stedelijke Basisschool Kermt goed:
| kleuteronderwijs | lager onderwijs | algemeen |
Lestijden volgens de schalen | 91/24 | 158/24 |
|
Herverdeling lestijden kleuter-lager | 94/24 | 155/24 |
|
SES-lestijden | 11/24 | 21/24 |
|
Aanvangsbegeleiding | 3/24 | ||
Ondersteuning van de kerntaak | 3/24 | ||
Rooms-katholieke godsdienst |
| 6/24 |
|
Islamitische godsdienst |
| 6/24 |
|
Niet-confessionele zedenleer |
| 6/24 |
|
Protestantse godsdienst |
| 2/24 |
|
Directeur |
|
| 24/24 |
Beleidsondersteuning PWB* |
|
| 5/36 |
Zorgcoördinatie (opleidingsniveau ten minste PBA) | 23/36 | ||
Kinderverzorging |
|
| 12/32 |
ICT-coördinatie (opleidingsniveau ten minste PBA) |
|
| 6/36 |
Administratie (opleidingsniveau ten minste HSO) |
|
| 29/36 |
*PWB | personeel ten laste werkingsbudget |
De gemeenteraad keurt de vastgestelde personeelsformatie vanaf 1 september 2023 voor de Stedelijke Basisschool Kuringen goed:
kleuteronderwijs | lager onderwijs | algemeen | |
Lestijden volgens de schalen | 266/24 | 466/24 | |
Herverdeling lestijden kleuter-lager | |||
SES-lestijden | 34/24 | 64/24 | |
Aanvangsbegeleiding | 8/24 | ||
Lestijden PWB* | 31/24 | ||
Ondersteuning van de kerntaak | 9/24 | ||
Rooms-Katholieke godsdienst | 24/24 | ||
Islamitische godsdienst | 24/24 | ||
Niet-confessionele zedenleer | 20/24 | ||
Protestantse godsdienst | 4/24 | ||
Orthodoxe godsdienst
| 4/24 | ||
Directeur | 24/24 | ||
Beleidsondersteuning | 24/36 | ||
Beleidsondersteuning PWB* | 5/36 | ||
Zorgcoördinatie (opleidingsniveau ten minste PBA) | 58/36 | ||
Kinderverzorger | 25/32 | ||
ICT-coördinatie (opleidingsniveau ten minste PBA) | 20/36 | ||
Administratie (opleidingsniveau ten minste HSO) | 54/36 | ||
*PWB | personeel ten laste werkingsbudget |
De gemeenteraad keurt de vastgestelde personeelsformatie vanaf 1 september 2023 voor de Stedelijke Basisschool Rapertingen goed:
kleuteronderwijs | lager onderwijs | algemeen | |
Lestijden volgens de schalen | 182/24 | 318/24 | |
Herverdeling lestijden kleuter-lager | |||
SES-lestijden | 10/24 | 21/24 | |
Aanvangsbegeleiding | 5/24 | ||
Lestijden PWB* | 1/24 | ||
Anderstalige nieuwkomers | 9/24 | ||
Ondersteuning van de kerntaak | 6/24 | ||
Rooms-Katholieke godsdienst | 18/24 | ||
Islamitische godsdienst | 12/24 | ||
Niet-confessionele zedenleer | 16/24 | ||
Directeur | 24/24 | ||
Beleidsondersteuning | 18/36 | ||
Zorgcoördinatie (opleidingsniveau ten minste PBA) | 40/36 | ||
Kinderverzorging | 18/32 | ||
ICT-coördinatie (opleidingsniveau ten minste PBA) | 13/36 | ||
Administratie (opleidingsniveau ten minste HSO) | 36/36 | ||
*PWB | personeel ten laste werkingsbudget |
De gemeenteraad keurt de vastgestelde personeelsformatie vanaf 1 september 2023 voor de Stedelijke Basisschool Spalbeek goed:
kleuteronderwijs | lager onderwijs | algemeen | |
Lestijden volgens de schalen | 111/24 | 183/24 | |
Herverdeling lestijden kleuter-lager | 105/24 | 189/24 | |
SES-lestijden | 4/24 | 11/24 | |
Aanvangsbegeleiding | 3/24 | ||
Ondersteuning van de kerntaak | 3/24 | ||
Lestijden PWB* | 7/24 | ||
Rooms-Katholieke godsdienst | 10/24 | ||
Islamitische godsdienst | 8/24 | ||
Niet-confessionele zedenleer | 10/24 | ||
Protestantse godsdienst | 6/24 | ||
Directeur | 24/24 | ||
Beleidsondersteuning
| 4/24 | ||
Beleidsondersteuning PWB* | 2/36 | ||
Zorgcoördinatie (opleidingsniveau ten minste PBA) | 24/36 | ||
Kinderverzorging | 13/32 | ||
ICT-coördinatie (opleidingsniveau ten minste PBA) | 7/36 | ||
Administratie (opleidingsniveau ten minste HSO) | 31/36 | ||
*PWB | personeel ten laste werkingsbudget |
De gemeenteraad keurt de vastgestelde personeelsformatie vanaf 1 september 2023 voor de Stedelijke Basisschool Tuilt goed:
kleuteronderwijs | lager onderwijs | algemeen | |
Lestijden volgens de schalen | 155/24 | 288/24 | |
Herverdeling lestijden kleuter-lager | 156/24 | 287/24 | |
SES-lestijden | 8/24 | 18/24 | |
Aanvangsbegeleiding | 5/24 | ||
Lestijden PWB* | 20/24 | ||
Ondersteuning van de kerntaak | 5/24 | ||
Rooms Katholieke godsdienst | 16/24 | ||
Islamitische godsdienst | 12/24 | ||
Niet-confessionele Zedenleer | 16/24 | ||
Protestantse godsdienst | 2/24 | ||
Directeur | 24/24 | ||
Beleidsondersteuning | 8/36 | ||
Beleidsondersteuning PWB | 1/36 | ||
Zorgcoördinatie (opleidingsniveau ten minste PBA) | 36/36 | ||
Kinderverzorging | 16/32 | ||
ICT-coördinatie (opleidingsniveau ten minste PBA) | 12/36 | ||
Administratie (opleidingsniveau ten minste HSO) | 36/36 | ||
*PWB | personeel ten laste van het werkingsbudget |
De gemeenteraad keurt de vastgestelde personeelsformatie vanaf 1 september 2023 op niveau van de scholengemeenschap goed:
Rooms-Katholieke godsdienst PWB* | 2/24 |
Niet-confessionele Zedenleer PWB* | 4/24 |
Islamitische godsdienst PWB* | 2/24 |
Zorgcoördinatie (opleidingsniveau ten minste MA) | 13/36 |
Beleidsondersteuning (pedagogisch coördinator) (opleidingsniveau ten minste MA) | 5/36 |
Beleidsondersteuning (pedagogisch coördinator) (opleidingsniveau ten minste PBA) | 11/36 |
ICT-coördinatie (opleidingsniveau ten minste HSO) | 18/36 |
ICT-coördinatie (opleidingsniveau ten minste PBA) | 8/36 |
ICT-coördinatie PWB* (opleidingsniveau ten minste PBA) | 6/36 |
Administratie (opleidingsniveau ten minste HSO) | 36/36 |
Beleidsondersteuning (STEM-coördinator) PWB* (opleidingsniveau ten minste PBA) | 18/36 |
Beleidsondersteuning (preventieadviseur) PWB* (opleidingsniveau ten minste PBA) | 22/36 |
*PWB = personeel ten laste van het werkingsbudget |
In het kader van het algemeen belang is het aangewezen om diensten en werken die voor rekening van verschillende aanbestedende overheden worden uitgevoerd samen te voegen tot één enkele opdracht. Voor de opdracht "Netuitbreiding Turfstekersstraat" werd hiertoe een samenwerkingsovereenkomst R/006566 opgesteld tussen de stad Hasselt en Fluvius System Operator.
Het voorstel van samenwerkingsovereenkomst R/006566 tussen de stad Hasselt en Fluvius voor de opdracht "Netuitbreiding Turfstekersstraat" waarbij Fluvius wordt aangeduid om in gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van de opdrachten van diensten en werken als opdrachtgevend bestuur op te treden.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijke toezicht.
De wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 24.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 15 juli 2011 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 5, § 2.
De stad HASSELT komt financieel tussen in de kosten verbonden aan de aanleg en verbetering van openbare riolen a rato van 75 % van de kosten (exclusief BTW) bepaald in uitvoering van artikel 1, 5° van het hierboven vernoemde besluit van de Vlaamse regering
van 1 februari 2002.
Voor de financiering hiervan zal beroep worden gedaan op de kredieten van het rioleringsfonds. De raming van de kosten is nog niet opgemaakt.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst R/006566 tussen stad Hasselt en Fluvius System Operator cv voor de opdracht "Netuitbreiding Turfstekersstraat" goed, waarbij Fluvius System Operator cv wordt aangeduid om in hun gezamenlijke naam bij de plaatsing en uitvoering van de opdrachten als aanbestedende overheid op te treden overeenkomstig artikel 48 van de wet van 17 juni 2016.
In het kader van het algemeen belang is het aangewezen om diensten en werken die voor rekening van verschillende aanbestedende overheden worden uitgevoerd samen te voegen tot één enkele opdracht. Voor de opdracht "Netuitbreiding Simpernelstraat" werd hiertoe een samenwerkingsovereenkomst R/006567 opgesteld tussen de stad Hasselt en Fluvius.
Het voorstel van samenwerkingsovereenkomst R/006567 tussen stad Hasselt en Fluvius voor de opdracht "Netuitbreiding Simpernelstraat" waarbij Fluvius wordt aangeduid om in gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van de opdrachten van diensten en werken als opdrachtgevend bestuur op te treden.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijke toezicht.
De wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 24.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 15 juli 2011 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 5, § 2.
De stad HASSELT komt financieel tussen in de kosten verbonden aan de aanleg en verbetering van openbare riolen a rato van 75 % van de kosten (exclusief BTW) bepaald in uitvoering van artikel 1, 5° van het hierboven vernoemde besluit van de Vlaamse regering
van 1 februari 2002.
Voor de financiering hiervan zal beroep worden gedaan op de kredieten van het rioleringsfonds. De raming van de kosten is nog niet opgemaakt.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst R/006567 tussen stad Hasselt en Fluvius System Operator cv voor de opdracht "Netuitbreiding Simpernelstraat" goed, waarbij Fluvius System Operator cv wordt aangeduid om in hun gezamenlijke naam bij de plaatsing en uitvoering van de opdrachten als aanbestedende overheid op te treden overeenkomstig artikel 48 van de wet van 17 juni 2016.
In het kader van het algemeen belang is het aangewezen om diensten en werken die voor rekening van verschillende aanbestedende overheden worden uitgevoerd samen te voegen tot één enkele opdracht. Voor de opdracht "Netuitbreiding Maastrichtersteenweg" werd hiertoe een samenwerkingsovereenkomst R/006568 opgesteld tussen de stad Hasselt en Fluvius.
Het voorstel van samenwerkingsovereenkomst R/006568 tussen stad Hasselt en Fluvius voor de opdracht "Netuitbreiding Maastrichtersteenweg" waarbij Fluvius wordt aangeduid om in gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van de opdrachten van diensten en werken als opdrachtgevend bestuur op te treden.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijke toezicht.
De wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 24.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 15 juli 2011 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 5, § 2.
De stad HASSELT komt financieel tussen in de kosten verbonden aan de aanleg en verbetering van openbare riolen a rato van 75 % van de kosten (exclusief BTW) bepaald in uitvoering van artikel 1, 5° van het hierboven vernoemde besluit van de Vlaamse regering
van 1 februari 2002.
Voor de financiering hiervan zal beroep worden gedaan op de kredieten van het rioleringsfonds. De raming van de kosten is nog niet opgemaakt.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst R/006568 tussen stad Hasselt en Fluvius System Operator cv voor de opdracht "Netuitbreiding Maastrichtersteenweg" goed, waarbij Fluvius System Operator cv wordt aangeduid om in hun gezamenlijke naam bij de plaatsing en uitvoering van de opdrachten als aanbestedende overheid op te treden overeenkomstig artikel 48 van de wet van 17 juni 2016.
In het kader van het algemeen belang is het aangewezen om diensten en werken die voor rekening van verschillende aanbestedende overheden worden uitgevoerd samen te voegen tot één enkele opdracht. Voor de opdracht "Studie en uitvoering werken Grote Straat Herk-de-Stad en Molenstraat Hasselt: Herstelling van de overwelving van de Laarbeek" werd hiertoe een samenwerkingsovereenkomst opgesteld tussen de stad Hasselt en de stad Herk-de-Stad.
Het voorstel van samenwerkingsovereenkomst R/006624 tussen de stad Hasselt en de stad Herk-de-Stad voor de opdracht "Studie en uitvoering werken Grote Straat Herk-de-Stad en Molenstraat Hasselt: Herstelling van de overwelving van de Laarbeek" waarbij stad Hasselt wordt aangeduid om in gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van de opdrachten van diensten en werken als opdrachtgevend bestuur op te treden.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijke toezicht.
De wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 24.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 15 juli 2011 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 5, § 2.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen stad Hasselt en stad Herk-de-Stad voor de opdracht "Studie en uitvoering werken Grote Straat Herk-de-Stad en Molenstraat Hasselt: Herstelling van de overwelving van de Laarbeek" goed, waarbij stad Hasselt wordt aangeduid om in hun gezamenlijke naam bij de plaatsing en uitvoering van de opdrachten als aanbestedende overheid op te treden overeenkomstig artikel 48 van de wet van 17 juni 2016.
De jaarrekening over boekjaar 2022 voor Stad en OCMW Hasselt werd op 23 mei 2023 door de respectievelijke raden vastgesteld en door de gemeenteraad goedgekeurd.
De goedgekeurde jaarrekening 2022 werd aan het toezicht (Agentschap Binnenlands Bestuur) bezorgd. Wij ontvingen de goedkeuring van de jaarrekening 2022 conform de brief als bijlage aan dit besluit gehecht.
Conform het decreet lokaal bestuur dit voorziet, dient deze goedkeuringsbrief ter kennisgeving gebracht te worden aan de gemeenteraad.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 332, §1, derde lid.
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuringsbrief van het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende de jaarrekening 2022 van Stad en OCMW Hasselt.
Op dinsdag 17 oktober was het de Werelddag van het Verzet tegen Armoede. In tal steden waren er acties, zo ook in Hasselt aan Café Anoniem. De geplande verhuis van Café Anoniem naar de Oude Statie werd op 3 oktober 2023 door het provinciebestuur tegen gehouden. De provincie wil geen bouwvergunning afleveren omdat er niet genoeg duidelijkheid zou zijn over de “inpassing in de buurt”.
Tegelijkertijd zou er sprake zijn van nieuwe bouwplannen op de huidige locatie van Café Anoniem op de Astridparking. Dat werd mij verteld door actievoeders op 17 oktober aan Café Anoniem.
Mijn vragen:
Er ging een gokkantoor komen voor sportweddenschappen in het krantenwinkeltje ’t Runkster Gazetje op de hoek van het Sint-Hubertusplein met de Abelenstraat. ’t Runkster Gazetje is een tijdje geleden overgenomen door Betcenter. Betcenter heeft zo ook de uitbatingsvergunning in handen gekregen en deelde de winkel op in een stuk krantenverkoop en een stuk gokkantoor.
Er is natuurlijk grote ongerustheid hierover bij de buurtbewoners. Achter de afgeplakte ruiten van een gokkantoor gaan verhalen van verlies en wanhoop schuil. Gokken leidt ook tot gezondheids- en sociale problemen. Bovendien wordt de openbare orde uitgedaagd: gokkantoren trekken vaak criminaliteit aan en verminderen de leefbaarheid van een woonbuurt.
De stad heeft gelukkig snel geschakeld en de verdere uitbating stop gezet. Mijn vragen:
1. Wat is de huidige stand van zaken? Is het gokcenter definitief van de baan? Of gaat betcenter in beroep tegen de beslissing van de stad?
2. Zo ja, wat zijn de verschillende opties? Kan het Betcenter alsnog een gokkantoor openen in 't Runkster Gazetje? En binnen welke termijn gaat er duidelijkheid zijn over deze zaak?
Vorige maand (september) lanceerde Vlaams minister van openbare werken en mobiliteit Lydia Peeters, een oproep voor het zgn. Pendelfonds, een fonds dat bedrijven moet helpen om hun woon-werkverkeer te verduurzamen. In welke mate helpt onze stad om onze bedrijven te faciliteren om hier op in te tekenen?
Dit initiatief is voor de privésector bedoeld,
Welke initiatieven en middelen worden er door Hasselt voorzien uit het fietsfonds en Kopenhagenplan.