Stad Hasselt wenst in te zetten op een snelle, kwaliteitsvolle en klantgerichte dienstverlening.
Hiervoor wenst zij onder andere de registratie en het beheer van haar adressen op een kwalitatieve manier uitvoeren.
In het kader van een kwalitatief adressenbeheer kan een reglement met transparante en afdwingbare regels rond het toekennen van huisnummers niet ontbreken.
Een correcte en consistente toekenning van huisnummers kan ertoe bijdragen dat een woning gemakkelijker te vinden is. Om veiligheidsredenen is het wenselijk dat bewoners zo snel mogelijk bereikt kunnen worden in noodgevallen. Ook gebouweenheden en bewoners zijn door een logische toekenning van huis- en busnummers eenvoudig te traceren, waardoor zij dus sneller bereikt kunnen worden in geval van nood. Daarnaast moet een logische toekenning van busnummers toelaten de inschrijving van personen in het bevolkings-, vreemdelingen- en wachtregister te koppelen aan de ligging van hun gebouweenheid binnen een gebouw.
Een consistente toekenning van huisnummers heeft als extra voordeel dat de betrokken diensten op een efficiënte manier kunnen werken. Kwaliteitsvolle data kunnen vervolgens dienen als basis voor een goede communicatie naar de burger, een correcte rapportering, aanpak van domiciliefraude...
Voor een goede coördinatie tussen enerzijds de verschillende gemeentelijke diensten onderling en anderzijds tussen de gemeentelijke diensten, de andere openbare diensten en de veiligheidsdiensten is het onontbeerlijk dat eenzelfde woongelegenheid of handelsruimte in alle registers en bestanden door middel van één en hetzelfde nummer geïdentificeerd wordt.
Bij geautomatiseerde adressering door overheidsdiensten, gebruikmakend van het Adressenregister, is het ten slotte noodzakelijk dat het door de gemeente geregistreerde huis- en/of busnummer overeenkomt met het brievenbusnummer van de geadresseerde.
Om die reden is stad Hasselt van oordeel dat de regels rond het toekennen van huis- en busnummers moeten worden vastgelegd in een reglement. Op die manier is het voor alle burgers en derden duidelijk en transparant op welke manier huis- en busnummers worden toegekend.
Artikel 5, §3 van de Wet op de bevolkingsregisters bepaalt dat de gemeenteraad per verordening de nadere regels betreffende de procedure inzake nummering van woningen gelegen op het gemeentelijk grondgebied bepaalt.
Aan de gemeenteraad wordt een reglement betreffende huisnummers ter goedkeuring voorgelegd. In het reglement worden volgende zaken geregeld:
Objecten die een huis- en/of busnummer krijgen toegekend;
Wijze van nummering van gebouwen;
Wijze van nummering binnen gebouwen;
Procedure voor het toekennen van huis- en/of busnummers
Hernummering of schrapping, indien dit nodig blijkt;
Affichering van huis- en busnummers;
toekennen van straatnamen;
Sancties
Artikel 119 van de nieuwe gemeentewet;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
De wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten;
Het Koninklijk Besluit van 16 juli 1992 betreffende het bevolkings- en vreemdelingenregister;
Het Decreet van 8 mei 2009 betreffende het Centraal Referentieadressenbestand;
Het CRAB van de stad Hasselt, gevalideerd op 16 januari 2015;
Het GAS-reglement (deel I van de Codex Politieverordeningen, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 24 november 2020, en latere wijzigingen), meer bepaald artikel 44.
Best-adress Richtlijnen en aanbevelingen voor het vaststellen en toekennen van een adres en Huisnummer van 23 februari 2018 en de aanpassing van 04 november 2020
De gemeenteraad keurt het reglement betreffende de huisnummers, zoals gevoegd in bijlage, goed.
Huidig reglement zal bekendgemaakt worden zoals voorzien in artikel 286 Decreet Lokaal Bestuur.
Een afschrift van huidig reglement zal conform artikel 119 Nieuwe Gemeentewet worden overgemaakt aan de deputatie van de provincieraad en de griffie van de politierechtbank en rechtbank van eerste aanleg.