In 2020 kreeg De Werkvennootschap NV de opdracht van de Vlaamse regering om het studiewerk te verrichten met het oog op een versnelde ingebruikname van Spartacus Lijn 2 met een trambus als voertuig.
Het tracé start aan het station van Hasselt en loopt via de Singel tot aan de Elfde-Liniestraat. Hier buigt het tracé af om via de Elfde-Liniestraat aan te takken op de K. Boudewijnlaan. Vanaf hier kent het een gecombineerd tracé met Lijn 1 tot aan de campus in Diepenbeek.
Het einddoel is een maximaal vrije bedding te voorzien voor de trambus. Aangezien de trambus ook gemengd kan rijden met het overige gemotoriseerd verkeer, is het niet noodzakelijk om de gehele bedding te realiseren vooraleer de trambus in dienst genomen kan worden. Daarom is een gefaseerde aanpak vooropgesteld.
In Hasselt werd het segment Elfde-Liniestraat tussen de K. Boudewijnlaan en de R71 geselecteerd als ‘quick win’. In de samenwerkingsovereenkomst worden de afspraken tussen de Werkvennootschap en de stad Hasselt omtrent de herinrichting van de Elfde-Liniestraat en de aantakking van de Vildersstraat op de Elfde-Liniestraat (inclusief Kiss&Ride) vastgelegd.
De Werkvennootschap staat zowel in voor de volledige financiering van de herinrichting van de Elfde-Liniestraat tussen de K. Boudewijnlaan en de R71 als voor alle aspecten die kaderen binnen de realisatie, zoals de uitvoering van de studies, de opmaak van de opdrachtdocumenten voor de uitvoering van werken, het voeren van de plaatsingsprocedure in het kader van opdrachten van werken, de plaatsing van de opdrachten voor werken, de opvolging van en toezicht op de werf en het verlenen van de voorlopige en definitieve oplevering. De Werkvennootschap duidt de leidend ambtenaar aan.
Ook voor de herinrichting van de Vildersstraat (tussen brandweg GO en Elfde-Liniestraat) neemt De Werkvennootschap haar rol op in de uitvoering van de studies, de opmaak van de opdrachtdocumenten voor de uitvoering van de werken, het voeren van de plaatsingsprocedure in het kader van de opdrachten van werken, de plaatsing van de opdrachten voor werken, de opvolging van en toezicht op de werf en het verlenen van de voorlopige en definitieve oplevering. De Werkvennootschap duidt de leidend ambtenaar aan. De Werkvennootschap staat echter niet in voor de financiering van de herinrichting van de Vildersstraat vanaf de Brandweg (naast voetbalveld) tot aan de Elfde-Liniestraat. De financiering van dit voorwaardelijk gedeelte binnen het bestek is ten laste van de stad.
De stad, in haar hoedanigheid van domeinbeheerder van de Elfde-Liniestraat tussen de Koning Boudewijnlaan en de R71, geeft haar toestemming aan De Werkvennootschap om de herinrichting van de Elfde-Liniestraat tussen de Koning Boudewijnlaan en de R71 uit te voeren, conform de vergunning die hiertoe verkregen dient te worden.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 38, § 1, 1° a), b) en c);
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Enkel hoofdstuk 5 raming voor de stad Hasselt
De gemeenteraad keurt het voorwaardelijk deel van het bestek voor ' HOV Hasselt-Maasmechelen HHA11 Busbaan Elfde-Liniestraat incl. halte kruispunt met N702' opgesteld door de Werkvennootschap goed.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanstelling van de Werkvennootschap
als aanbestedende overheid.