Het Agentschap Opgroeien (Kind & Gezin) lanceerde op 14 juli 2023 de oproep tot uitbreiding subsidieplaatsen inkomenstarief kinderopvang baby's en peuters op basis van cijfers van het Lokaal Loket van 2022. Binnen deze oproep kunnen 35 lokale besturen intekenen om in aanmerking te komen voor een bepaald aantal opvangplaatsen van de 315 subsidieplaatsen inkomenstarief die voorzien zijn in deze oproep.
Het Agentschap Opgroeien (Kind & Gezin) zal van de 35 lokale besturen die in aanmerking komen, een selectie maken van maximum 27 gemeenten die volgens berekening de grootste nood aan bijkomende kinderopvang baby's en peuters hebben. Belangrijk om te beklemtonen dat wie lager dan 27 op de ranking staat, pas in aanmerking komt als er gemeenten die hoger staan in de ranking zijn uitgesloten op basis van een te lage inhoudelijke score. Binnen de 27 geselecteerde gemeenten kunnen organisatoren extra subsidieplaatsen inkomenstarief verkrijgen om bijkomend aanbod kinderopvang te creëren (geen omschakelingsplaatsen).
Stad Hasselt staat nu op de 8ste plaats en kan maximum 18 bijkomende gesubsidieerde plaatsen kinderopvang baby's en peuters organiseren indien we niet uitgesloten worden op basis van een te lage inhoudelijke score met betrekking tot de werking van ons Lokaal Loket.
Het Agentschap Opgroeien (Kind & Gezin) vraagt aan het lokaal bestuur om bij elke uitbreidingsronde een advies te formuleren over de aanvragen binnen de gemeente. Als lokale regisseur heeft het lokaal bestuur op die manier een inbreng in de ontwikkeling van het kinderopvangaanbod op eigen grondgebied. Het lokaal bestuur formuleert het advies aan de hand van criteria die vooraf zelf door het lokaal bestuur werden bepaald. Op basis van deze criteria kan het lokaal bestuur een gemotiveerd positief of negatief advies uitbrengen. Indien het advies niet kwaliteitsvol of aanvullend is bij de reeds vooropgestelde criteria van het Agentschap Opgroeien (Kind & Gezin), kan het Agentschap Opgroeien (Kind & Gezin) het advies naast zich neerleggen. Het lokaal bestuur verbindt zich ertoe om de beoordelingscriteria en de beoordelingsprocedure kenbaar te maken aan de bestaande organisatoren maar ook aan potentieel nieuwe organisatoren.
Op 25 januari 2023 kwam het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) samen om de bestaande lokale beoordelingscriteria en -procedure uitbreidingsronde kinderopvang baby's en peuters gebruikt bij de uitbreidingsronde 2021 te evalueren en bij te sturen geënt op de huidige Hasseltse situatie. Op 26 april 2023 keurde het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) onderstaande lokale beoordelingscriteria goed.
Advies van het LOK : het LOK adviseert het lokaal bestuur om volgende 4 beoordelingscriteria uitbreidingsronde kinderopvang baby's en peuters 2023 voor te stellen aan het Agentschap Opgroeien (Kind & Gezin) aanvullend op deze van het Agentschap Opgroeien (Kind & Gezin).
In dit document wordt verstaan onder:
Criterium 1: Het kinderopvanginitiatief is gelegen in een wijk waar er nood is aan kinderopvangplaatsen. Een wijk waar minder of gelijk aan 50 kinderen onder de 3 jaar wonen wordt beschouwd als een wijk zonder nood - max. 2 punten
Motivering voor Criterium 1:
Er wordt gestreefd naar het realiseren van kinderopvangplaatsen daar waar de nood het hoogst is. Dit op basis van het aantal kinderen onder de 3 jaar die in de wijk wonen in verhouding met het aantal kinderopvangplaatsen. Tevens wordt er ook rekening gehouden met de noden van de omliggende wijken. Ook willen we rekening houden met de aantrekkingskracht die een centrumgemeente heeft op vlak van tewerkstelling, onderwijs en zorgvoorzieningen. Dit wensen we op te vangen door het bijkomend criterium rond het bereik van kinderen onder de 3 jaar die niet woonachtig zijn in Hasselt.
Dit criterium voldoet ook aan de doelstelling om betaalbare opvang binnen een redelijke afstand te voorzien voor elk gezin dat kinderopvang nodig heeft.
Criterium 2: Het kinderopvanginitiatief is gelegen in een ‘kwetsbare wijk’ en/of stemt haar werking af op het verlagen van de ‘kwetsbaarheid’ van de kinderen/gezinnen die ze bereiken - max 7 punten
Motivering voor Criterium 2:
Kinderopvang is een belangrijke factor in de armoedebestrijding. Kinderopvang kan een ontmoetingsplaats en hefboom tot maatschappelijke integratie zijn. De leerlingenkenmerken uit het onderwijs bieden een goed aanknopingspunt om de "kwetsbaarheid" van het kind of van een wijk aan te tonen. Binnen het onderwijs wordt op basis van vier leerlingenkenmerken de sociale achtergrond van leerlingen bepaald m.n. het opleidingsniveau van de moeder, beschikken over een studietoelage, een andere thuistaal en wonen in een buurt met veel schoolse vertraging. Deze kenmerken zijn zo gekozen omdat uit onderzoek blijkt dat leerlingen die scoren op één of meerdere van deze indicatoren beperktere kansen in het onderwijs hebben en dus ook later op de arbeidsmarkt. Er werd gekozen voor de cijfers van het kleuteronderwijs omdat deze het beste aansluiten bij doelpopulatie kinderopvang. De uitbreidingsronde kinderopvang baby's en peuters gaat over bijkomende opvangplaatsen op basis van het inkomen van ouder(s). Het is dus belangrijk dat deze nieuwe opvangplaatsen gelegen zijn in een wijk die kwetsbaar genoemd kan worden zodat de kinderopvang laagdrempelig kan zijn in bereikbaarheid en prijs. Kind & Gezin beoogt dat deze IKT-opvangplaatsen voornamelijk terecht komen bij kinderen uit gezinnen die deel uit maken van een voorrangsgroep of deel uit maken van een kwetsbaar gezin.
Daarom voorziet Kind & Gezin in de erkenningsvoorwaarden tot IKT-subsidie volgende voorwaarde: op jaarbasis moeten minstens 20 % van de opgevangen kinderen, kinderen zijn uit gezinnen met minstens 2 kenmerken van de voorrangsregels : alleenstaand, laag inkomen, pleegkind, broer of zus of kinderen zijn uit kwetsbare gezinnen.
Het is dus belangrijk dat er niet alleen gekeken wordt naar de 'opvangnood' maar ook of de specifiek beoogde doelgroep bereikt kan worden. Anderzijds moet er voor gezorgd worden dat er een leefbare ‘sociale mix’ in de wijken voorzien blijft. De combinatie van de verschillende criteria moeten hiervoor zorgen.
Criterium 3: De nieuwe opvangplaatsen moeten snel realiseerbaar zijn – max 2 punten
Het opvanginitiatief geeft aan wanneer de opvangplaatsen in gebruik genomen gaan worden. Zij dienen deze startdatum te motiveren met de nodige documenten waardoor de haalbaarheid van de voorgestelde datum afgecheckt kan worden.
Motivering voor Criterium 3:
We vinden het belangrijk dat de kinderopvanginitiatieven die op zeer korte tijd bijkomende opvangplaatsen kunnen realiseren ook hoger gequoteerd worden. Dit omdat de nood aan opvangplaatsen in Hasselt groot is.
Criterium 4: Het kinderopvanginitiatief engageert zich om samen met de sector mee te werken aan een goed kinderopvangbeleid voor kinderen onder de 3 jaar in Hasselt – max. 4 punten
Motivering voor Criterium 4:
Het is belangrijk dat een kinderopvanginitiatief meewerkt aan het opvangbeleid in haar gemeente. Dit om ouders optimale kansen te geven om een kinderopvangplaats te vinden. Maar op deze manier kunnen ze ook samenwerken en zo de kwaliteit van de kinderopvang verhogen.
Het is belangrijk dat daar waar mogelijkheden zijn diverse dienstverleningen elkaar vinden en ondersteunen. Voorbeelden hiervan zijn: ruimtes delen met elkaar, elkaars project inhoudelijk ondersteunen of bepaalde dienstverleningen gezamenlijk gebruiken,….
De beoordelingsprocedure bij deze uitbreidingsronde
De secretaris van het LOK maakt de beoordelingscriteria en -procedure, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad, ten laatste over op 27 september aan het Agentschap Opgroeien (Kind & Gezin).
De secretaris van het LOK zorgt voor de algemene bekendmaking van de beoordelingscriteria en -procedure door de beoordelingscriteria en -procedure op te laten nemen op de website van de stad Hasselt en door te sturen naar de Hasseltse kinderopvanginitiatieven baby's en peuters en potentieel nieuwe organisatoren.
De secretaris van het LOK bereidt de beoordeling van de aanvragen voor, door elke aanvraag te toetsen aan de door het lokaal bestuur (gemeenteraad) vastgelegde beoordelingscriteria en kent aan de projecten een objectieve score toe, laat deze bekrachtigen door het college van burgemeester en schepenen vooraleer ze tijdig worden overgemaakt aan het Agentschap Opgroeien (Kind & Gezin). Zij kan zich laten ondersteunen door het diensthoofd van de dienst Kinderopvang.
Het decreet van 20 april 2012 houdende de organisatie van kinderopvang van baby's en peuters.
Het besluit van de Vlaamse regering van 24 mei 2013 (BS 18 juni 2013) houdende het lokaal beleid kinderopvang die de adviesopdracht van het lokaal bestuur vastlegt.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 9 mei 2014 (BS 25 juli 2014) houdende de procedures voor de aanvraag en de toekenning van de vergunning en de subsidies voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters (of kortweg het Procedurebesluit genoemd) die de programmatieregels vast legt die Kind & Gezin moet naleven bij het opmaken van een oproep en het doorlopen van de procedure.
De gemeenteraad keurt de voorgedragen beoordelingscriteria en de -procedure voor de uitbreidingsronde kinderopvang voor baby's en peuters 2023 voorgesteld door het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) goed.
De gemeenteraad keurt de bekendmaking van deze beoordelingscriteria en de -procedure voor de uitbreidingsronde kinderopvang voor baby's en peuters 2023 aan het Agentschap Opgroeien (Kind & Gezin), bestaande organisatoren, en potentieel nieuwe organisatoren goed.