Vanuit Audit Vlaanderen volgt men jaarlijks steekproefsgewijs een aantal aanbevelingen op die men tijdens eerdere audits formuleerde. Stad Hasselt maakte in 2022 deel uit van deze steekproef. Het doel van deze opvolging was om een zicht te krijgen op de realisatie van de aanbevelingen waarvan het bestuur zelf aangaf deze tegen eind 2022 te realiseren. Dit ging enerzijds over de aanbevelingen uit de forensische audit bij Stad Hasselt van 16 juli 2020 (1908 007) en anderzijds over de aanbevelingen van de thema-audit Standgelden van 7 oktober 2021 (2006 044). Naast de opvolging van de aanbevelingen, maakte Audit Vlaanderen ook een inschatting van de aanpak van organisatiebeheersing in het bestuur.
In het kader van deze opvolging werden vanuit de dienst organisatiebeheersing - in samenspraak met de betrokken diensten - heel wat documenten overgemaakt aan Audit Vlaanderen. Daarnaast vonden er ook een aantal gesprekken plaats tussen Audit Vlaanderen, de dienst organisatiebeheersing en de betrokken diensten.
Op 4 april 2023 overhandigde Audit Vlaanderen dit opvolgrapport aan de algemeen directeur, de burgemeester en de voorzitter van de gemeenteraad.
Overeenkomstig art. 221 DLB dienen de leden van de gemeenteraad op de hoogte te worden gebracht van verslagen van de audits uitgevoerd door Audit Vlaanderen.
Art. 219 en 221 van het decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraad neemt kennis van het door Audit Vlaanderen opgestelde rapport met als titel 'Beoordeling organisatiebeheersing en opvolging aanbevelingen 2023 bij Lokaal bestuur Hasselt'.