Terug
Gepubliceerd op 26/04/2023

2023_GR_00077 - Organisatiebeheersing - Beoordeling organisatiebeheersing en opvolging aanbevelingen 2023 door Audit Vlaanderen - Kennisnemen

gemeenteraad
di 25/04/2023 - 20:05 Raadzaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Guido Fissette, voorzitter; Steven Vandeput, burgemeester; Marc Schepers, schepen; Dymfna Meynen, schepen; Habib El Ouakili, schepen; Laurence Libert, schepen; Rik Dehollogne, schepen; Nele Kelchtermans, schepen; Frank Dewael, schepen; Derya Erdogan, schepen; Michel Froidmont, gemeenteraadslid; Karolien Mondelaers, gemeenteraadslid; Tom Vandeput, gemeenteraadslid; Kevin Schouterden, gemeenteraadslid; Pieter Cuppens, gemeenteraadslid; Joske Dexters, gemeenteraadslid; Bert Lambrechts, gemeenteraadslid; Gerald Corthouts, gemeenteraadslid; Frank Troosters, gemeenteraadslid; Joost Venken, gemeenteraadslid; Kim De Witte, gemeenteraadslid; Stefan Hendrickx, gemeenteraadslid; Anne Caelen, gemeenteraadslid; Inge Hendrikx, gemeenteraadslid; Tom Cox, gemeenteraadslid; Raf Martens, gemeenteraadslid; Bart Moors, gemeenteraadslid; Koen Ooms, gemeenteraadslid; Dietrich Vandereyken, gemeenteraadslid; Carlo Gysens, gemeenteraadslid; Maryam Jamshid, gemeenteraadslid; Philip De Hollogne, gemeenteraadslid; Hubert Lenssen, gemeenteraadslid; Dirk Sweron, gemeenteraadslid; Marc Roppe, gemeenteraadslid; Peter Briers, gemeenteraadslid; Sameer Srivastva, gemeenteraadslid; Dirk Thoelen, gemeenteraadslid; Koen Deconinck, algemeen directeur

Afwezig

Brigitte Smets, gemeenteraadslid; Silvie Nickmans, gemeenteraadslid; Mark Leppens, gemeenteraadslid; Joost Laureys, adjunct-algemeendirecteur; Peter Vanaken, adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Koen Deconinck, algemeen directeur

Voorzitter

Guido Fissette, voorzitter
2023_GR_00077 - Organisatiebeheersing - Beoordeling organisatiebeheersing en opvolging aanbevelingen 2023 door Audit Vlaanderen - Kennisnemen 2023_GR_00077 - Organisatiebeheersing - Beoordeling organisatiebeheersing en opvolging aanbevelingen 2023 door Audit Vlaanderen - Kennisnemen

Motivering

Aanleiding en context

Vanuit Audit Vlaanderen volgt men jaarlijks steekproefsgewijs een aantal aanbevelingen op die men tijdens eerdere audits formuleerde. Stad Hasselt maakte in 2022 deel uit van deze steekproef. Het doel van deze opvolging was om een zicht te krijgen op de realisatie van de aanbevelingen waarvan het bestuur zelf aangaf deze tegen eind 2022 te realiseren. Dit ging enerzijds over de aanbevelingen uit de forensische audit bij Stad Hasselt van 16 juli 2020 (1908 007) en anderzijds over de aanbevelingen van de thema-audit Standgelden van 7 oktober 2021 (2006 044). Naast de opvolging van de aanbevelingen, maakte Audit Vlaanderen ook een inschatting van de aanpak van organisatiebeheersing in het bestuur.

In het kader van deze opvolging werden vanuit de dienst organisatiebeheersing - in samenspraak met de betrokken diensten - heel wat documenten overgemaakt aan Audit Vlaanderen. Daarnaast vonden er ook een aantal gesprekken plaats tussen Audit Vlaanderen, de dienst organisatiebeheersing en de betrokken diensten.

Op 4 april 2023 overhandigde Audit Vlaanderen dit opvolgrapport aan de algemeen directeur, de burgemeester en de voorzitter van de gemeenteraad.

Argumentatie

Overeenkomstig art. 221 DLB dienen de leden van de gemeenteraad op de hoogte te worden gebracht van verslagen van de audits uitgevoerd door Audit Vlaanderen.

Juridische grond

Art. 219 en 221 van het decreet Lokaal Bestuur.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 ยง1 van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 40 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het door Audit Vlaanderen opgestelde rapport met als titel 'Beoordeling organisatiebeheersing en opvolging aanbevelingen 2023 bij Lokaal bestuur Hasselt'.