In 2020 kreeg De Werkvennootschap NV de opdracht van de Vlaamse regering om het studiewerk te verrichten met het oog op een versnelde ingebruikname van Spartacus Lijn 2 met een trambus als voertuig.
Het tracé start aan het station van Hasselt en loopt via de Singel tot aan de 11de Liniestraat. Hier buigt het tracé af om via de 11de Liniestraat aan te takken op de Boudewijnlaan. Vanaf hier kent het een gecombineerd tracé met Lijn 1 tot aan de campus in Diepenbeek.
Het einddoel is een maximaal vrije bedding te voorzien voor de trambus. Aangezien de trambus ook gemengd kan rijden met het overige gemotoriseerd verkeer, is het niet noodzakelijk om de gehele bedding te realiseren vooraleer de trambus in dienst genomen kan worden. Daarom is een gefaseerde aanpak vooropgesteld.
In Hasselt werd het segment K. Boudewijnlaan tussen de 11e Liniestraat en Voorstraat geselecteerd als ‘quick win’. In de samenwerkingsovereenkomst worden de afspraken tussen de Werkvennootschap en de stad Hasselt omtrent de herinrichting van de K. Boudewijnlaan vastgelegd.
De Werkvennootschap staat zowel in voor de volledige financiering van de herinrichting van de Koning Boudewijnlaan tussen de Elfde Liniestraat en de R71 als voor alle aspecten die kaderen binnen de realisatie, zoals de uitvoering van de studies, de opmaak van de opdrachtdocumenten voor de uitvoering van werken, het voeren van de plaatsingsprocedure in het kader van opdrachten van werken, de plaatsing van de opdrachten voor werken, de opvolging van en toezicht op de werf en het verlenen van de voorlopige en definitieve oplevering. De Werkvennootschap duidt de leidend ambtenaar aan.
De Werkvennootschap staat echter niet in:
De stad, in haar hoedanigheid van domeinbeheerder van de Koning Boudewijnlaan tussen de Elfde Liniestraat en de R71, geeft haar toestemming aan De Werkvennootschap om de herinrichting van de Koning Boudewijnlaan tussen de Elfde Liniestraat en de R71 uit te voeren, conform de vergunning die hiertoe verkregen dient te worden.
De ondertekenende partijen verbinden zich ertoe overleg te plegen, alsook om alle nodige en nuttige maatregelen te nemen in het kader van “minder hinder”, zoals o.m. (doch niet beperkt tot) het nemen van maatregelen inzake doorstroming. De ondertekenende partijen verbinden zich ertoe afspraken te maken over de compensatie van het parkeercomfort. Zij zullen hiertoe een overeenkomst opmaken tegen de start van de werken in het kader van de herinrichting van de Koning Boudewijnlaan.
Voorliggende samenwerkingsovereenkomst kadert in de uitvoering van het volledige tracé van Spartacus. Partijen verbinden zich ertoe tot het afsluiten van een algemene samenwerkingsovereenkomst vóór 1 mei 2024. In deze algemene samenwerkingsovereenkomst zullen desgevallend bijkomende noodzakelijke partijen betrokken worden en zullen er afspraken gemaakt worden betreffende de exploitatie en de infrastructurele ingrepen die nodig zijn op volgende plaatsen en sites: de Singel, de Groene Boulevard, het Station, de 11de Liniestraat, de trambushalte op het kruispunt van de Koning Boudewijnlaan en de 11de Liniestraat en de afstemming op de aansluitende stadsontwikkelingsprojecten.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Geen financiële implicaties.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Hasselt en De Werkvennootschap NV met betrekking tot de herinrichting van de Koning Boudewijnlaan in het kader van de Hoogwaardig Openbaar Vervoersverbinding tussen Hasselt en Maasmechelen goed.