Het project heeft tot doel om uitvoering te geven aan het 'retributiereglement op het betalend parkeren, het parkeren in de blauwe zone en het parkeren op plaatsen voorbehouden voor houders van een digitale parkeervergunning', zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 28/03/2023. De slimme parkeerautomaten met centraal beheerssysteem en bijbehorende dienstverlening zijn noodzakelijk om de bestaande blauwe zones te digitaliseren zodoende dat het in deze gebieden o.a. mogelijk wordt om:
De kwaliteit van de parkeerautomaten en de intelligentie en mogelijkheden van het bijgeleverde centraal beheersysteem met dienstverlening moet de stad Hasselt nu en in de toekomst in staat stellen om het beoogde parkeerbeleid op effectieve, efficiënte en gebruiksvriendelijke wijze te implementeren in de voorziene parkeerzones.
In het kader van de opdracht 'Leveren, plaatsen en indienststellen van slimme parkeerautomaten en bijbehorende dienstverlening' is een bestek opgemaakt door Ruimte / Mobiliteit.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.
De opdracht bestaat uit het leveren van hardware/software en diensten. De opdracht bestaat uit volgende onderdelen:
Stad Hasselt treedt op als aankoopcentrale voor stad Hasselt, OCMW Hasselt en AGB Stadsontwikkeling Hasselt bij de gunning en de uitvoering van de opdracht.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De kredieten voor deze uitgave zijn voorzien op:
Totale raming: € 3.130.125,60
excl. btw of € 3.787.452,00
incl. 21% btw
Investering:
Raming: € 1.528.925,62 excl. btw of € 1.850.000,00 incl. 21% btw
Investeringsbudget
Oud volgnummer: MJP004500
- BE - ICT - Implementatie nieuw parkeerreglement - nieuwe parkeerautomaten of alternatief met een slimme oplossing voor persoonlijk bezoek, aankoop, exploitatie en onderhoud ('anders budgetteren' 2022)
Volgnummer: via 'anders budgetteren'
Algemene rekening (ARK): 24100000 Informaticamaterieel - gemeenschapsgoederen
Actieplan: AP000021 P & R 2020 - 2025
Beleidsbudget
- Borg: ja
- Prijsherziening: nee
Exploitatie - full omnium service en onderhoud voor 10 jaar (hardware, software, service en support):
Raming per jaar:
Totaal over 10 jaar: € 1.601.200,00 excl. btw of € 1.937.452,00 incl. 21% btw
Exploitatiebudget
Volgnummer: MJP004482 - BE - Parkeerbeleid fase 2: service en onderhoud nieuwe betaalautomaten (PA5144)
Algemene rekening (ARK): 61301000 Onderhoud en herstel hard- en software
Actieplan: AP000021 P & R 2020 - 2025
Beleidsbudget
Totaal beschikbaar bedrag volgnummer: € 185.000,00 (2024), € 185.000,00 (2025)
Saldo: € N.V.T. - besteksvaststelling
- Borg: nee
- Prijsherziening: ja
Algemeen
PA nummer ORBA: PA5144 - I-N: Parkeerbeleid fase 2: Digitalisering van de blauwe zones
Projectbedrag volgens ORBA: € 4.000.000,00
Saldo nodig voor andere projectelementen - moet nog aanbesteed worden
De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2023-5408 en de raming voor de opdracht met als voorwerp 'Leveren, plaatsen en indienststellen van slimme parkeerautomaten en bijbehorende dienstverlening', opgemaakt door de dienst Ruimte / Mobiliteit, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De uitgave wordt geraamd op € 3.130.125,60 excl. btw of € 3.787.452,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
In toepassing van artikel 2, 6°a en 7°b van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, zal Stad Hasselt optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze overheidsopdrachten of raamovereenkomsten met betrekking tot werken, leveringen of diensten plaatst die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten, meer bepaald: Stad Hasselt, OCMW Hasselt, AGB Stadsontwikkeling.
Na goedkeuring van het bestek door de gemeenteraad zal het standaard publicatieformulier worden ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.