De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 februari 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Er werden notulen opgemaakt van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 februari 2023. Deze notulen worden ter goedkeuring voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.
Er werden geen opmerkingen gemaakt.
Artikel 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 februari 2023 goed.
De nieuwe geïndexeerde dagprijzen binnen de woonzorgcentra HOGEVIJF.
De verminderde dagprijs bedraagt op dit moment de dagprijs vermindert met € 5,00. Vanaf de nieuwe geïndexeerde dagprijzen van 2 april 2023 is de verminderde dagprijs niet meer conform de huidige regelgeving. HOGEVIJF wenst daarom de korting aan te passen naar 10% van de dagprijs. We vermelden deze korting in de opnameovereenkomsten van de woonzorgcentra.
Wat is aangepast in de overeenkomst?
Artikel 6. Kosten verbonden aan het verblijf in het woonzorgcentrum
6.1.2. Vanaf de reservatiedatum tot aan de datum van effectieve opname is de verminderde dagprijs verschuldigd. De verminderde dagprijs bedraagt 10% minder dan de gewone dagprijs
6.4.4. De verminderde dagprijs bedraagt 10% minder dan de gewone dagprijs.
§2. Bij afwezigheid van de bewoner worden de door hem niet-gebruikte diensten en leveringen in mindering gebracht op de factuur en dit met een dagbedrag dat minstens 10% van de laagste dagprijs in het woonzorgcentrum bedraagt, exclusief de kortingen die op de dagprijs toegepast worden. De terugbetaling gaat in vanaf de eerste volledige dag dat een bewoner afwezig is.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanpassing van de korting op de dagprijs bij tijdelijke afwezigheid, in de opnameovereenkomst van de woonzorgcentra HOGEVIJF goed. De nieuwe schriftelijke overeenkomst voor de bewoners van de woonzorgcentra HOGEVIJF zal gebruikt worden voor alle nieuwe opnames vanaf 2 april 2023.
Dienst ICT wenst gebruik te maken van de "Raamovereenkomst aankoop of huur ICT-apparatuur (hardware & software) voor een datacenter met bijhorende diensten" opgesteld door de aankoopcentrale Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO).
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De toetreding omvat geen aankoopverplichting.
In het kader van de opdracht "Raamovereenkomst aankoop of huur ICT-apparatuur (hardware & software) voor een datacenter met bijhorende diensten" opgesteld door de aankoopcentrale Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO) werd een plaatsingsprocedure gevoerd (cfr. artikelen 2, 6°a en 7°b van de wet van 17 juni 2016).
OCMW Hasselt kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik maken conform de voorwaarden van het desbetreffende bestek waardoor men krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Het is aangewezen dat OCMW Hasselt toetreedt tot deze raamovereenkomst om volgende redenen:
De toetreding houdt geen enkele afnameverplichting in.
Deze raamovereenkomst loopt maximum tot november 2023 (48 maanden + 3 x 1 jaar verlengbaar).
Bij het plaatsen van afroepbestellingen zal er steeds verwezen worden naar deze raamovereenkomst en goedkeuring gevraagd worden aan het vast bureau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatie- en investeringsbudget van 2023 en volgende jaren.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en meer bepaald artikels 2, 6° a en 7°b en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Het betreft een toetredingsbeslissing tot de raamovereenkomst opgesteld door de aankoopcentrale VITO.
De toetreding houdt geen aankoopverplichting in.
Vastleggingen voor uitgaven voor deze opdracht zullen op afroep opgemaakt worden, met vermelding van het nodige budget voorzien door de desbetreffende dienst.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt goed dat OCMW Hasselt toetreedt tot de "Raamovereenkomst aankoop of huur ICT-apparatuur (hardware & software) voor een datacenter met bijhorende diensten" opgesteld door de aankoopcentrale Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO). De toetreding houdt geen aankoopverplichting in.
De federale regering kondigde via wetgeving i.k.v. van de verhoging van de energieprijzen extra middelen aan voor de openbare besturen.
We verwijzen hier graag naar de Wet van 15 december 2021 houdende maatregelen in het licht van de hoge energieprijzen
in 2021.
Daarnaast heeft de Vlaamse regering bij de Septemberverklaring extra middelen uitgetrokken voor de versterking van de energiecellen van de OCMW’s.
De Vlaamse OCMW’s zullen vanaf 2022 tot en met 2024 jaarlijks een subsidie ontvangen, als extra financiële ondersteuning en ter versterking van hun capaciteit omwille van de sterk gestegen noden door de energiecrisis. De subsidies worden als algemene werkingssubsidies of algemene financierings-middelen aan de Vlaamse OCMW’s toegekend. Acties waarvoor deze middelen besteed worden, worden gekoppeld aan een specifieke deelrapportcode voor de jaarrekening: ABB-OCMW-Energie. Deze middelen kunnen onder andere ingezet worden om zowel curatieve (hulp in kader van de energiefactuur) als preventieve taken (verlagen van de energievraag) op te nemen n.a.v. de energiecrisis.
Met deze middelen wordt de capaciteit van OCMW’s versterkt om o.a. het hoofd te kunnen bieden aan de sterk gestegen noden van burgers die de energiecrisis teweegbrengt. Dat kan onder meer omvatten: acute en curatieve ondersteuning zoals, zonder exhaustief te zijn, hulp in het kader van onbetaalde facturen, schuldenafbouw, energiearmoede, LAC’s en budgetbegeleiding. Daarnaast kan ook structureel worden ingezet op preventieve maatregelen om energieschulden te voorkomen.
We noteren dat de gasprijzen in de periode van september 2021 tot en met september 2022 vervijfvoudigd zijn. De prijs van de elektriciteit steeg ook enorm (verdrievoudigd) in bovenstaande periode. Ook diegene die verwarmen met elektriciteit zien op tegen een enorme prijsstijging (prijs is bijna een viervoud van de prijs in september 2021).
Kortom deze prijsstijgingen zetten een enorme druk op ieders budget en treffen uiteraard mensen die financieel kwetsbaar zijn extra hard.
De Vlaamse en de Federale regering nam in 2022 (en eind 2021) verschillende maatregelen i.k.v. de verhoogde energieprijzen o.a.:
- basispakket energie
- stookoliecheque
- sociaal tarief: uitbreiding doelgroep
- Fed. verwarmingspremie € 100,00
- verlaging BTW op elektriciteit en gas
- e.a....
Binnen de werking van de sociale dienst stelden we vast dat onze cliënten in bugetbeheer en collectieve schuldenregeling die reeds vóór de energiecrisis in een kwetsbare toestand verkeerden met weinig of geen financiële reserves, hard worden getroffen door deze crisis: hoge afrekeningen en voorschotfacturen, stijgende uitgaven (ook merkbaar in de winkel bij de aankoop van levensmiddelen).
Gezien de mensen die recht hebben op een leefloon of steun gelijk aan het leefloon al genieten van het sociaal tarief, hebben we via dit toetsingskader willen mikken op een doelgroep die mogelijks geen sociaal tarief heeft en het toch financieel moeilijk heeft.
Er wordt een toetsingskader uitgewerkt i.k.v. de energiecrisis voor het verlenen van extra financiële steun aan een bijzonder kwetsbare doelgroep (personen in budgetbeheer of collectieve schuldenregeling binnen het OCMW) en i.f.v. de meest essentiële uitgaven.
Ieder cliëntsysteem dat aan de voorwaarden voldoet ontvangt een vast bedrag. Hiermee dienen energierekeningen betaald te worden binnen het budgetbeheer of de collectieve schuldenregeling (binnen het OCMW). We verzamelen de energiefacturen in ieder cliëntsysteem die met deze tussenkomst worden betaald i.k.v. een toekomstige inspectie (verantwoording besteding middelen).
Voor de eenmalige steun i.k.v. de energiecrisis worden volgende doelgroepen vastgelegd:
en die niet meer dan € 2.500,00 spaargelden hebben en zelfstandig wonen.
Voor de berekening van het indicatieve bedrag van de eenmalige steun in de energiecrisis werd er rekening gehouden met volgende afwegingen.
Het onderzoek naar het recht op deze eenmalige steun i.k.v. de energiecrisis (onderwerp van dit reglement) wordt proactief opgenomen door de Sociale Dienst van het OCMW. Hiervoor moet geen nieuwe aanvraag worden ingediend door de begunstigden gezien de maatschappelijk werker zich baseert op het eerder recent uitgevoerde sociale onderzoek.
In het onderzoek van de MA en de sociale dienst zal voor elke begunstigde van de doelgroep worden nagegaan of die voldoet aan de voorwaarden van de eenmalige steun i.k.v. de energiecrisis:
1) in budgetbeheer zijn of in collectieve schuldenregeling bij het OCMW zitten op 1 november 2022 en niet meer dan € 2.500,00 spaargeld hebben en zelfstandig wonen.
2) de algemeen geldende regels met individuele toekenningen door het OCMW zijn evenzeer van toepassing (bevoegdheidsregels, geen voorwerp uitmaken van een onderzoek naar fraude, op een constructieve manier zich inzetten om het budgetbeheer of de collectieve schuldenregeling uit te voeren).
Enkel dossiers die positief scoren op elk van bovenstaande criteria komen in aanmerking. Dit betekent dat het uitsluitend behoren tot de doelgroep niet voldoende is.
Dossiers die positief worden beoordeeld, worden als beslissing op een lijst van begunstigden, ter bekrachtiging, voorgelegd aan het bijzonder comité sociale dienst.
De dossiers zullen voor de toekenning van de eenmalige steun i.k.v. de energiecrisis niet worden afgetoetst aan de criteria van de aanvullende financiële steun.
Enkel de combinatie van zowel behoren tot de doelgroepomschrijving, positief scoren op elk van de criteria en een positieve beslissing van het bijzonder comité van de sociale dienst geven aanleiding tot een eenmalige steun i.k.v. de energiecrisis welke onderwerp is van dit toetsingskader.
OCMW-wet van 8 juli 1976 en latere wijzigingen;
Wet van 15 december 2021 houdende maatregelen in het licht van de hoge energieprijzen in 2021;
Wet van 4 september 2002 houdende toewijzing van een opdracht aan de openbare centra voor maatschappelijk welzijn inzake de begeleiding en de financiële maatschappelijke steunverlening aan de meest hulpbehoevenden inzake energielevering;
Septemberverklaring van de Vlaamse regering;
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen (en latere wijzigingen);
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De kredieten voor deze uitgave zijn voorzien op:
Bedrag: € 23.742,00
Volgnummer: MJP007507 - BA - Versterking energiecellen - Vlaamse Energiemiddelen Bart Somers
Algemene rekening: 64810120
Actie: AC000838
Exploitatie
Basisbudget
De kredieten voor de ontvangsten werden voorzien op:
Bedrag: € 23.742,00
Volgnummer: MJP007574 - BA - subsidies ter versterking van de energiecellen van de OCMW's
Algemene rekening: 74021000
Exploitatie
Basisbudget
De raad voor maatschappelijk welzijn geeft haar goedkeuring aan het toetsingskader inzake de eenmalige steun in het kader van de energiecrisis.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord dat de uitbetaling van deze eenmalige steun kan gebeuren na goedkeuring van de lijst met de begunstigden door het bijzonder comité sociale dienst.