De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 april 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Er werden notulen opgemaakt van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 april 2023. Deze notulen worden ter goedkeuring voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.
Er werden geen opmerkingen gemaakt.
Artikel 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 april 2023 goed.
De Vlaamse Regering wil schaalvergroting ondersteunen om sterke en bestuurskrachtige lokale besturen te creëren. Dit gebeurt onder andere door samenvoegingen van gemeenten te stimuleren en te ondersteunen. De Vlaamse Regering neemt verschillende maatregelen, namelijk een tijdelijke verhoging van het aantal uitvoerende politieke mandatarissen, een schuldovername, een garantieregeling voor verschillende fondsen, een optimalisatie van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en een ondersteunende opdracht voor de provinciegouverneurs.
Lokale besturen kiezen vrijwillig of en met wie ze fuseren.
De gemeenteraad van Hasselt gaf bij beslissing van 24 januari 2023 een mandaat aan het college van burgemeester en schepenen om voorbereidende gesprekken op te starten met de collega’s van Kortessem, gericht op een eventuele fusie van minstens stad Hasselt en gemeente Kortessem. Daarnaast gaf de gemeenteraad de opdracht om aan de hand van een nota perspectief te schetsen over de mogelijke fusie van gemeenten aan de hand van volgende onderzoeksvraag: “Stelt het samenvoegen van middelen de stad Hasselt, de gemeente Kortessem en eventueel andere gemeenten, de fusiegemeente in staat om hun taakstelling in de toekomst beter te kunnen uitoefenen?
De gemeenteraad van Kortessem besliste reeds op 15 december 2022 dat zij een onderzoek wenste op te starten om een vrijwillige samenvoeging met de stad Hasselt te onderzoeken.
Om die reden startten stad Hasselt en gemeente Kortessem einde januari 2023 een onderzoek naar de haalbaarheid en wenselijkheid van een mogelijke vrijwillige samenvoeging.
Het onderzoek naar de haalbaarheid en wenselijkheid van een mogelijke vrijwillige samenvoeging tussen stad Hasselt en gemeente Kortessem werd uitgevoerd tussen eind januari en maart 2023. Het onderzoek resulteerde in een perspectiefnota en een nota burgerbevraging, op basis waarvan de stad Hasselt en de gemeente Kortessem overtuigd zijn dat een vrijwillige samenvoeging een meerwaarde kan betekenen voor beide gemeenten. Beide besturen wilden het fusietraject dan ook verderzetten en keurden om die reden de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging van hun gemeenten goed op de gemeenteraad van Hasselt op 25 april 2023 en op de gemeenteraad van Kortessem op 28 april 2023.
Na goedkeuring van de principiële beslissing tot samenvoeging voorziet het Decreet lokaal bestuur in een aantal mogelijkheden, waaronder het afsluiten van een beheersovereenkomst:
Artikel 356.
Vanaf de datum van de principiële beslissing van de betrokken gemeenteraden om over te gaan tot samenvoeging, vermeld in artikel 345, kunnen de samen te voegen gemeenten beheersovereenkomsten sluiten om voor bepaalde functies een beroep te doen op elkaars personeelsleden.
Als het ambt van algemeen directeur respectievelijk financieel directeur bij een van de samen te voegen gemeenten vacant wordt na de datum van de principiële beslissing van de betrokken gemeenteraden om over te gaan tot samenvoeging, vermeld in artikel 345, kan de gemeenteraad voor de vervulling van dat ambt een van de volgende zaken doen:
1° een beroep doen op een algemeen directeur respectievelijk financieel directeur van een van de andere samen te voegen gemeenten op basis van een beheersovereenkomst;
2° een waarnemend algemeen directeur respectievelijk financieel directeur aanwijzen tot aan de samenvoegingsdatum.
Artikel 356/1.
Vanaf de datum van de principiële beslissing tot samenvoeging kan elk van de samen te voegen gemeenten een vacature vervullen op een van de volgende manieren:
1° door te putten uit een bestaande wervings- of bevorderingsreserve;
2° door een aanwervingsprocedure;
3° door een bevorderingsprocedure;
4° door een procedure van interne personeelsmobiliteit;
5° door een procedure van externe mobiliteit;
6° door een samenvoegingsmobiliteit als vermeld in artikel 356/2;
7° door een combinatie van de procedures, vermeld in punt 2°, 3° en 4°.
Als de samen te voegen gemeente geen wervings- of bevorderingsreserve heeft aangelegd, kan ze voor de toepassing van het eerste lid putten uit de wervings- of bevorderingsreserve van de andere samen te voegen gemeente of gemeenten en van de samen te voegen openbare centra voor maatschappelijk welzijn die werd aangelegd voor een vergelijkbare functie.
Artikel 376.
Artikel 356, eerste lid, is van toepassing op de samen te voegen OCMW's met dien verstande dat "gemeenten" wordt gelezen als "openbare centra voor maatschappelijk welzijn".
Artikel 376/1.
Artikel 356/1 is van toepassing op de samen te voegen openbare centra voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "de samen te voegen gemeenten" wordt gelezen als "de samen te voegen openbare centra voor maatschappelijk welzijn", "de samen te voegen gemeente" wordt gelezen als "het samen te voegen openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn", "de andere samen te voegen gemeenten" wordt gelezen als "de andere samen te voegen openbare centra voor maatschappelijk welzijn" en "de samen te voegen openbare centra voor maatschappelijk welzijn" wordt gelezen als "de samen te voegen gemeenten".
Stad en OCMW Hasselt en gemeente en OCMW Kortessem wensen gebruik te maken van deze mogelijkheid en hebben hierover afspraken gemaakt in een beheersovereenkomst. De beheersovereenkomst regelt volgende zaken:
Deze beheersovereenkomst wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van Hasselt op 23 mei 2023 en aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van Kortessem op 26 mei 2023.
Na goedkeuring zal de beheersovereenkomst ingaan vanaf 1 juni 2023 en een einde nemen op het ogenblik dat beide besturen fusioneren, dan wel op het ogenblik waarop het fusietraject een einde neemt. Er wordt tevens een opzegmogelijkheid met een opzegtermijn voorzien.
De artikelen 376 en 376/1 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Met dit project willen we een studiebureau aanstellen om, op basis van aanbevelingen uit een eerder uitgevoerde klimaatstudie, het omgevingsklimaat te verbeteren in de oudere, gerenoveerde vleugels van het woonzorgcentrum Campus Stadspark. Met deze ingrepen willen we ook energiebesparingen realiseren.
Het aan te stellen studiebureau krijgt de opdracht om de aanbevelingen volledig uit te werken en op te volgen.
In het kader van de opdracht “Aanstellen studiebureau uitvoeren van de aanbevelingen uit klimaatstudie Woonzorgcentrum Hogevijf Stadspark” werd een bestek met nr. 2023-5397 opgesteld door de dienst aankopen.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 36.000 exclusief btw, € 43.560 inclusief 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De kredieten voor deze uitgave zijn voorzien:
Raming: € 36.000 excl btw, € 43.560 incl btw
Volgnummer: nog niet bepaald - de kredieten zullen voorzien worden op het volgnummer in het kader van anders budgetteren
Algemene rekening: 21400000
Investering
PA nummer (Orba) + omschrijving: PA6345 - Uitvoering aanbevelingen klimaatstudie Woonzorgcentrum Campus Stadspark
Projectbedrag volgens ORBA-project: € 336.500,00
Borg: nee
Prijsherziening: nee
Verrekeningen: nee
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het bestek met nr. 2023-5397 en de raming voor de opdracht “Aanstellen studiebureau uitvoeren van de aanbevelingen uit klimaatstudie Woonzorgcentrum Hogevijf Stadspark”, opgesteld door de dienst aankopen, in samenspraak met de betrokken dienst, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 36.000 exclusief btw, € 43.560 inclusief 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De kredieten voor deze uitgaven zijn voorzien in het investeringsbudget van de meerjarenplanning in het kader van anders budgetteren.
Als stad staan we dicht bij de burgers, waaronder ook mantelzorgers. Door de toenemende aandacht voor vermaatschappelijking van de zorg en buurtgerichte zorg wordt de druk op mantelzorgers steeds hoger. Momenteel is de prognose dat het aantal mantelzorgers per zorgbehoevende sterk gaat afnemen tegen 2030 en verder. Als lokaal bestuur kunnen we een belangrijke meerwaarde betekenen door onze regisseursrol op te nemen en in afstemming met partners te trachten om mantelzorgers gericht te ondersteunen.
Om dit te verwezenlijken hebben we sinds 2021 een mantelzorghub en twee mantelzorgcoördinatoren (samen 0.80 VTE). Samen met de kerngroep mantelzorg en de betrokken stakeholders in het werkveld is er een mantelzorgplan (DOEL060803 - Mantelzorgplan AC0005) gemaakt dat focust op 4 doelstellingen namelijk het kennen, versterken, verbinden en waarderen van onze Hasseltse mantelzorgers.
De eerste drie doelstellingen kwamen in de jaaractieplannen van 2021 en 2022 al aan bod. Dit jaar focussen we op het waarderen van mantelzorgers via de invoering van een mantelzorgpremie zoals opgenomen in het bestuursakkoord (punt 399: we werken een transparant systeem uit voor de toekenning van de mantelzorgpremie) en in de budgettaire meerjarenplanning (MJP006125).
De stedelijke mantelzorgpremie wordt toegekend aan de mantelzorger van een thuiswonende zorgbehoevende (ongeacht leeftijd) als blijk van waardering voor zijn/haar belangrijke en vrijwillige inzet, die geleverd wordt bij de thuisverzorging van deze persoon. Daarnaast heeft de Stad Hasselt met de toekenning van de mantelzorgtoelage een extra instrument in handen om de mantelzorgers en hun noden in kaart te brengen en het beleid hierop af te stemmen. Zo kunnen mantelzorgers in de toekomst nog beter ondersteund worden.
We willen binnen de perken van de voorziene budgetten graag prioriteit geven aan de mantelzorgers die het zwaarst belast zijn daarom kozen we voor volgende voorwaarden in functie van het toekennen en het bedrag van de mantelzorgpremie:
De zorgbehoevende :
1. De zorgbehoevende persoon dient effectief ingeschreven te zijn in het bevolkingsregister of vreemdelingenregister van Hasselt.
2. De zorgbehoevende verblijft in zijn/haar thuismilieu al dan niet gebruik makend van thuiszorgvoorzieningen zoals een dagcentrum.
3. De zorgbehoevende verblijft niet in een residentiële voorziening.
4. De zorgbehoevende kinderen tot de leeftijd van 21 jaar moeten minstens recht hebben op een zorgtoeslag specifieke zorgbehoefte (voorheen verhoogde kinderbijslag ).
A. Indien ze de zorgtoeslag specifieke zorgbehoefte ontvangen dit wil zeggen: Ofwel minstens 4 punten behaald in pijler 1 van de medisch-sociale schaal, ofwel minstens 6 punten in de 3 pijlers samen. Dan ontvangen ze € 100/jaar.
OF
B. Indien ze recht hebben op ondersteuningstoeslag krijgen ze een bedrag van € 200/jaar. Recht op de
ondersteuningstoeslag opent wanneer men minstens 12 punten op de medisch-sociale schaal heeft.
5. De meerderjarige zorgbehoevende persoon boven de 21 jaar moet een attest van minstens 9 punten van FOD Sociale Zekerheid kunnen voorleggen.
A. Indien er een attest is van minstens 9 t.e.m. 11 punten van de FOD ontvangen ze € 100/jaar.
OF
B. Indien er een attest is van minstens 12 punten van de FOD dan ontvangen ze € 200/jaar.
De mantelzorger:
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 14 november 1983 betreffende controle op de toekenning en op de aanwending van sommige subsidies.
De kredieten voor deze uitgave zijn voorzien op:
Raming: € 270.000,00 *
Volgnummer: MJP006125 (exploitatie beleidsbudget)
ARK: 64960000 andere specifieke werkingssubsidies
Actieplan: AP000090 Een mantelzorgvriendelijke stad 2020 - 2025
Actie: AC000489 Beleidsbudget Implementatie Hasseltse mantelzorgpremie
Orba: PA6302
Totaal budget Volgnummer: € 275.000 (250.000 was reeds voorzien - 25.000 is via AMJP 1 aangevraagd gezien de budgettaire raming)
* Berekening raming:
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement 'stedelijke mantelzorgpremie' goed.
Het reglement 'stedelijke mantelzorgpremie' treedt in werking op 23 juni 2023 (symbolisch op 'de dag van de mantelzorger').
Het reglement 'stedelijke mantelzorgpremie' wordt gelanceerd tijdens de mantelzorginfobeurs op 12 juni 2023.
Conform het decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 (art 249) dient de gemeenteraad de jaarrekening 2022 van zowel Stad Hasselt als OCMW Hasselt goed te keuren.
Voorafgaand aan de goedkeuring door de gemeenteraad dient de jaarrekening 2022 van het OCMW Hasselt door de raad voor maatschappelijk welzijn vastgesteld te worden.
Nadat de rekeningen van de boekhouding in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van welke aard ook, worden ze samengevat opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening dat ter vaststelling voorligt.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
Het is verplicht om de jaarrekening vast te laten stellen door de raad voor maatschappelijk welzijn alvorens deze voor te leggen aan de toezichthoudende overheid.
Verder wordt conform art. 274 DLB goedkeuring gegeven m.b.t. de tussenkomst van de Stad aan het tekort van het OCMW ten bedrage van 17.691.699,66 euro.
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22/12/2017 en haar latere wijzigingen (o.a. meer specifiek art 249-256, art 260, art 262).
Decreet betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2008, meer in het bijzonder artikel 173.
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 november 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Ministerieel Besluit van 26 november 2012 tot wijziging van het Ministerieel Besluit van 1 oktober 2010 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra van maatschappelijk welzijn.
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van artikel 14 van het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Omzendbrief KB/ABB 2018 /4 betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005.
RESULTAAT OP KASBASIS | Jaarrekening | Meerjarenplan | ||
I. | Exploitatiesaldo | 16.645.281 |
13.202.455 | |
A. | Ontvangsten |
215.145.333 |
218.621.647 | |
B. | Uitgaven |
198.500.052 |
205.419.192 | |
II. | Investeringssaldo | -23.108.146 |
-44.919.774 | |
A. | Ontvangsten |
7.984.006 |
13.047.327 | |
B. | Uitgaven |
31.092.151 |
57.967.101 | |
III. | Saldo exploitatie en investeringen |
-6.462.864 |
-31.717.318 | |
IV. | Financieringssaldo |
-5.146.619 |
-5.111.730 | |
A. | Ontvangsten |
4.777.327 |
5.237.924 | |
B. | Uitgaven |
9.923.946 |
10.348.993 | |
| ||||
V. | Budgettair resultaat van het boekjaar | -11.609.484 |
-36.828.387 | |
| ||||
VI. | Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 60.435.666 |
60.435.666 | |
| ||||
VII. | Gecumuleerd budgettair resultaat | 48.826.182 |
23.607.279 | |
| ||||
VIII. | Onbeschikbare gelden |
7.667.453 |
7.611.909 | |
IX. | Beschikbaar budgettair resultaat |
41.158.730 | 15.995.370 |
BALANS | |||
ACTIVA | 2022 | ||
I. | Vlottende activa | 77.611.657 | |
II | Vaste activa | 950.669.996 | |
A. | Vorderingen op lange termijn | 75.077.322 | |
B. | Financiële vaste activa | 117.172.446 | |
C. | Materiële vaste activa | 755.961.725 | |
D. | Immateriële vaste activa | 2.458.504 | |
TOTAAL ACTIVA | 1.028.281.653 | ||
PASSIVA | 2022 | ||
I. | Schulden | 200.309.367 | |
A. | Schulden op korte termijn | 51.225.666 | |
1. Schulden uit ruiltransacties | 26.649.990 | ||
2. Schulden uit niet-ruiltransacties | 2.554.038 | ||
3. Overlopende rekeningen van het passief | 0 | ||
4. Schulden op lange termijn die binnen het jaar vervallen | 22.021.637 | ||
B | Schulden op lange termijn | 149.083.701 | |
1. Schulden uit ruiltransacties | 149.083.701 | ||
2. Schulden uit niet-ruiltransacties | 0 | ||
II. | Nettoactief | 827.972.286 | |
TOTAAL PASSIVA | 1.028.281.653 |
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de jaarrekening 2022 van het OCMW Hasselt vast in de vorm waarin ze is voorgelegd.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de tussenkomst van de Stad aan het tekort van het OCMW ten bedrage van 17.691.699,66 euro vast.
Een afschrift hiervan zal aan de hogere overheid overgemaakt worden.