Terug
Gepubliceerd op 28/06/2023

Notulen  raad voor maatschappelijk welzijn

di 23/05/2023 - 20:00 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Guido Fissette, voorzitter; Steven Vandeput, burgemeester; Marc Schepers, lid vast bureau; Dymfna Meynen, lid vast bureau; Laurence Libert, lid vast bureau; Rik Dehollogne, lid vast bureau; Nele Kelchtermans, lid vast bureau; Frank Dewael, lid vast bureau; Derya Erdogan, lid vast bureau; Brigitte Smets, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Karolien Mondelaers, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Tom Vandeput, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Pieter Cuppens, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Joske Dexters, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Bert Lambrechts, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Frank Troosters, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Joost Venken, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Kim De Witte, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Silvie Nickmans, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Stefan Hendrickx, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Anne Caelen, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Inge Hendrikx, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Tom Cox, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Raf Martens, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Bart Moors, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Koen Ooms, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Dietrich Vandereyken, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Philip De Hollogne, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Hubert Lenssen, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Dirk Sweron, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Marc Roppe, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Peter Briers, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Sameer Srivastva, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Dirk Thoelen, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Mark Leppens, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Koen Deconinck, algemeen directeur

Afwezig

Habib El Ouakili, lid vast bureau; Michel Froidmont, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Kevin Schouterden, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Gerald Corthouts, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Carlo Gysens, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Maryam Jamshid, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Joost Laureys, adjunct-algemeendirecteur; Peter Vanaken, adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Koen Deconinck, algemeen directeur

Voorzitter

Guido Fissette, voorzitter

Agendapunten

1.

2023_RMW_00018 - Notulen - Vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 april 2023 - Goedkeuren

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guido Fissette, voorzitter; Steven Vandeput, burgemeester; Marc Schepers, lid vast bureau; Dymfna Meynen, lid vast bureau; Laurence Libert, lid vast bureau; Rik Dehollogne, lid vast bureau; Nele Kelchtermans, lid vast bureau; Frank Dewael, lid vast bureau; Derya Erdogan, lid vast bureau; Brigitte Smets, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Karolien Mondelaers, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Tom Vandeput, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Pieter Cuppens, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Joske Dexters, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Bert Lambrechts, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Frank Troosters, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Joost Venken, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Kim De Witte, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Silvie Nickmans, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Stefan Hendrickx, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Anne Caelen, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Inge Hendrikx, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Tom Cox, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Raf Martens, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Bart Moors, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Koen Ooms, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Dietrich Vandereyken, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Philip De Hollogne, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Hubert Lenssen, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Dirk Sweron, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Marc Roppe, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Peter Briers, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Sameer Srivastva, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Dirk Thoelen, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Mark Leppens, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Koen Deconinck, algemeen directeur
Afwezig
Habib El Ouakili, lid vast bureau; Michel Froidmont, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Kevin Schouterden, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Gerald Corthouts, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Carlo Gysens, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Maryam Jamshid, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Joost Laureys, adjunct-algemeendirecteur; Peter Vanaken, adjunct-algemeendirecteur
Secretaris
Koen Deconinck, algemeen directeur
Voorzitter
Guido Fissette, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_RMW_00018 - Notulen - Vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 april 2023 - Goedkeuren
Aanwezig
Guido Fissette, Steven Vandeput, Marc Schepers, Dymfna Meynen, Habib El Ouakili, Laurence Libert, Rik Dehollogne, Nele Kelchtermans, Frank Dewael, Derya Erdogan, Brigitte Smets, Karolien Mondelaers, Tom Vandeput, Pieter Cuppens, Joske Dexters, Bert Lambrechts, Frank Troosters, Joost Venken, Kim De Witte, Silvie Nickmans, Stefan Hendrickx, Anne Caelen, Inge Hendrikx, Tom Cox, Raf Martens, Bart Moors, Koen Ooms, Dietrich Vandereyken, Philip De Hollogne, Hubert Lenssen, Dirk Sweron, Marc Roppe, Peter Briers, Sameer Srivastva, Dirk Thoelen, Mark Leppens, Koen Deconinck
Stemmen voor 36
Bert Lambrechts, Brigitte Smets, Derya Erdogan, Frank Troosters, Habib El Ouakili, Hubert Lenssen, Joske Dexters, Joost Venken, Karolien Mondelaers, Laurence Libert, Pieter Cuppens, Rik Dehollogne, Steven Vandeput, Tom Vandeput, Stefan Hendrickx, Silvie Nickmans, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Marc Schepers, Inge Hendrikx, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Frank Dewael, Bart Moors, Tom Cox, Koen Ooms, Kim De Witte, Philip De Hollogne, Dietrich Vandereyken, Dirk Sweron, Peter Briers, Marc Roppe, Sameer Srivastva, Dirk Thoelen, Mark Leppens, Guido Fissette
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2023_RMW_00018 - Notulen - Vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 april 2023 - Goedkeuren

2023_RMW_00018 - Notulen - Vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 april 2023 - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 april 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

Argumentatie

Er werden notulen opgemaakt van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 april 2023. Deze notulen worden ter goedkeuring voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.

Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.

Er werden geen opmerkingen gemaakt.

Juridische grond

Artikel 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 april 2023 goed.

2.

2023_RMW_00016 - Gemeentefusie Hasselt/Kortessem - Beheersovereenkomst inzake personeel - Goedkeuren

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guido Fissette, voorzitter; Steven Vandeput, burgemeester; Marc Schepers, lid vast bureau; Dymfna Meynen, lid vast bureau; Laurence Libert, lid vast bureau; Rik Dehollogne, lid vast bureau; Nele Kelchtermans, lid vast bureau; Frank Dewael, lid vast bureau; Derya Erdogan, lid vast bureau; Brigitte Smets, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Karolien Mondelaers, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Tom Vandeput, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Pieter Cuppens, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Joske Dexters, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Bert Lambrechts, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Frank Troosters, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Joost Venken, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Kim De Witte, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Silvie Nickmans, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Stefan Hendrickx, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Anne Caelen, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Inge Hendrikx, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Tom Cox, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Raf Martens, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Bart Moors, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Koen Ooms, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Dietrich Vandereyken, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Philip De Hollogne, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Hubert Lenssen, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Dirk Sweron, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Marc Roppe, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Peter Briers, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Sameer Srivastva, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Dirk Thoelen, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Mark Leppens, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Koen Deconinck, algemeen directeur
Afwezig
Habib El Ouakili, lid vast bureau; Michel Froidmont, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Kevin Schouterden, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Gerald Corthouts, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Carlo Gysens, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Maryam Jamshid, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Joost Laureys, adjunct-algemeendirecteur; Peter Vanaken, adjunct-algemeendirecteur
Secretaris
Koen Deconinck, algemeen directeur
Voorzitter
Guido Fissette, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_RMW_00016 - Gemeentefusie Hasselt/Kortessem - Beheersovereenkomst inzake personeel - Goedkeuren
Aanwezig
Guido Fissette, Steven Vandeput, Marc Schepers, Dymfna Meynen, Habib El Ouakili, Laurence Libert, Rik Dehollogne, Nele Kelchtermans, Frank Dewael, Derya Erdogan, Brigitte Smets, Karolien Mondelaers, Tom Vandeput, Pieter Cuppens, Joske Dexters, Bert Lambrechts, Frank Troosters, Joost Venken, Kim De Witte, Silvie Nickmans, Stefan Hendrickx, Anne Caelen, Inge Hendrikx, Tom Cox, Raf Martens, Bart Moors, Koen Ooms, Dietrich Vandereyken, Philip De Hollogne, Hubert Lenssen, Dirk Sweron, Marc Roppe, Peter Briers, Sameer Srivastva, Dirk Thoelen, Mark Leppens, Koen Deconinck
Stemmen voor 33
Bert Lambrechts, Brigitte Smets, Derya Erdogan, Habib El Ouakili, Hubert Lenssen, Joske Dexters, Joost Venken, Karolien Mondelaers, Laurence Libert, Pieter Cuppens, Rik Dehollogne, Steven Vandeput, Tom Vandeput, Stefan Hendrickx, Silvie Nickmans, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Marc Schepers, Inge Hendrikx, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Frank Dewael, Bart Moors, Tom Cox, Kim De Witte, Philip De Hollogne, Dirk Sweron, Peter Briers, Marc Roppe, Sameer Srivastva, Dirk Thoelen, Mark Leppens, Guido Fissette
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 2
Koen Ooms, Dietrich Vandereyken
Blanco stemmen 1
Frank Troosters
Ongeldige stemmen 0
2.

2023_RMW_00016 - Gemeentefusie Hasselt/Kortessem - Beheersovereenkomst inzake personeel - Goedkeuren

2023_RMW_00016 - Gemeentefusie Hasselt/Kortessem - Beheersovereenkomst inzake personeel - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

De Vlaamse Regering wil schaalvergroting ondersteunen om sterke en bestuurskrachtige lokale besturen te creëren. Dit gebeurt onder andere door samenvoegingen van gemeenten te stimuleren en te ondersteunen. De Vlaamse Regering neemt verschillende maatregelen, namelijk een tijdelijke verhoging van het aantal uitvoerende politieke mandatarissen, een schuldovername, een garantieregeling voor verschillende fondsen, een optimalisatie van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en een ondersteunende opdracht voor de provinciegouverneurs. 

Lokale besturen kiezen vrijwillig of en met wie ze fuseren. 

De gemeenteraad van Hasselt gaf bij beslissing van 24 januari 2023 een mandaat aan het college van burgemeester en schepenen om voorbereidende gesprekken op te starten met de collega’s van Kortessem, gericht op een eventuele fusie van minstens stad Hasselt en gemeente Kortessem. Daarnaast gaf de gemeenteraad de opdracht om aan de hand van een nota perspectief te schetsen over de mogelijke fusie van gemeenten aan de hand van volgende onderzoeksvraag: Stelt het samenvoegen van middelen de stad Hasselt, de gemeente Kortessem en eventueel andere gemeenten, de fusiegemeente in staat om hun taakstelling in de toekomst beter te kunnen uitoefenen?

  • Op welke manier kan een fusie zorgen voor betere dienstverlening?
  • Hoe kunnen een toekomstgericht beleid en dito investeringen eruit zien?
  • Hoe kan een fusie zorgen voor een sterkere interne organisatie?

De gemeenteraad van Kortessem besliste reeds op 15 december 2022 dat zij een onderzoek wenste op te starten om een vrijwillige samenvoeging met de stad Hasselt te onderzoeken.

Om die reden startten stad Hasselt en gemeente Kortessem einde januari 2023 een onderzoek naar de haalbaarheid en wenselijkheid van een mogelijke vrijwillige samenvoeging. 

Argumentatie

Het onderzoek naar de haalbaarheid en wenselijkheid van een mogelijke vrijwillige samenvoeging tussen stad Hasselt en gemeente Kortessem werd uitgevoerd tussen eind januari en maart 2023. Het onderzoek resulteerde in een perspectiefnota en een nota burgerbevraging, op basis waarvan de stad Hasselt en de gemeente Kortessem overtuigd zijn dat een vrijwillige samenvoeging een meerwaarde kan betekenen voor beide gemeenten. Beide besturen wilden het fusietraject dan ook verderzetten en keurden om die reden de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging van hun gemeenten goed op de gemeenteraad van Hasselt op 25 april 2023 en op de gemeenteraad van Kortessem op 28 april 2023.

Na goedkeuring van de principiële beslissing tot samenvoeging voorziet het Decreet lokaal bestuur in een aantal mogelijkheden, waaronder het afsluiten van een beheersovereenkomst:

Artikel 356.                                                                    

Vanaf de datum van de principiële beslissing van de betrokken gemeenteraden om over te gaan tot samenvoeging, vermeld in artikel 345, kunnen de samen te voegen gemeenten beheersovereenkomsten sluiten om voor bepaalde functies een beroep te doen op elkaars personeelsleden.
Als het ambt van algemeen directeur respectievelijk financieel directeur bij een van de samen te voegen gemeenten vacant wordt na de datum van de principiële beslissing van de betrokken gemeenteraden om over te gaan tot samenvoeging, vermeld in artikel 345, kan de gemeenteraad voor de vervulling van dat ambt een van de volgende zaken doen:
1° een beroep doen op een algemeen directeur respectievelijk financieel directeur van een van de andere samen te voegen gemeenten op basis van een beheersovereenkomst;
2° een waarnemend algemeen directeur respectievelijk financieel directeur aanwijzen tot aan de samenvoegingsdatum.

Artikel 356/1.

Vanaf de datum van de principiële beslissing tot samenvoeging kan elk van de samen te voegen gemeenten een vacature vervullen op een van de volgende manieren:
1° door te putten uit een bestaande wervings- of bevorderingsreserve;
2° door een aanwervingsprocedure;
3° door een bevorderingsprocedure;
4° door een procedure van interne personeelsmobiliteit;
5° door een procedure van externe mobiliteit;
6° door een samenvoegingsmobiliteit als vermeld in artikel 356/2;
7° door een combinatie van de procedures, vermeld in punt 2°, 3° en 4°.
Als de samen te voegen gemeente geen wervings- of bevorderingsreserve heeft aangelegd, kan ze voor de toepassing van het eerste lid putten uit de wervings- of bevorderingsreserve van de andere samen te voegen gemeente of gemeenten en van de samen te voegen openbare centra voor maatschappelijk welzijn die werd aangelegd voor een vergelijkbare functie.

Artikel 376.

Artikel 356, eerste lid, is van toepassing op de samen te voegen OCMW's met dien verstande dat "gemeenten" wordt gelezen als "openbare centra voor maatschappelijk welzijn".

Artikel 376/1. 

Artikel 356/1 is van toepassing op de samen te voegen openbare centra voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "de samen te voegen gemeenten" wordt gelezen als "de samen te voegen openbare centra voor maatschappelijk welzijn", "de samen te voegen gemeente" wordt gelezen als "het samen te voegen openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn", "de andere samen te voegen gemeenten" wordt gelezen als "de andere samen te voegen openbare centra voor maatschappelijk welzijn" en "de samen te voegen openbare centra voor maatschappelijk welzijn" wordt gelezen als "de samen te voegen gemeenten".

Stad en OCMW Hasselt en gemeente en OCMW Kortessem wensen gebruik te maken van deze mogelijkheid en hebben hierover afspraken gemaakt in een beheersovereenkomst. De beheersovereenkomst regelt volgende zaken:

  • de besturen wensen beroep te kunnen doen op elkaars personeel en dit voor alle functies
  • de besturen wensen beroep te kunnen doen op elkaars wervings- en bevorderingsreserves
  • de uitwisseling van personeel zal kosteloos zijn
  • de uitwisseling wijzigt niets aan het juridisch werkgeversgezag en is dus geen terbeschikkingstelling

Deze beheersovereenkomst wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van Hasselt op 23 mei 2023 en aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van Kortessem op 26 mei 2023.

Na goedkeuring zal de beheersovereenkomst ingaan vanaf 1 juni 2023 en een einde nemen op het ogenblik dat beide besturen fusioneren, dan wel op het ogenblik waarop het fusietraject een einde neemt. Er wordt tevens een opzegmogelijkheid met een opzegtermijn voorzien.

Juridische grond

De artikelen 376 en 376/1 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 78 6° van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 78&nbsp; 6&deg; van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd: het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten als vermeld in artikel 196</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de beheersovereenkomst tussen stad en OCMW Hasselt en gemeente en OCMW Kortessem, zoals gevoegd in bijlage, goed.
3.

2023_RMW_00014 - Aanstellen studiebureau voor het uitvoeren van de aanbevelingen uit klimaatstudie Woonzorgcentrum Hogevijf Stadspark - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuren

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guido Fissette, voorzitter; Steven Vandeput, burgemeester; Marc Schepers, lid vast bureau; Dymfna Meynen, lid vast bureau; Laurence Libert, lid vast bureau; Rik Dehollogne, lid vast bureau; Nele Kelchtermans, lid vast bureau; Frank Dewael, lid vast bureau; Derya Erdogan, lid vast bureau; Brigitte Smets, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Karolien Mondelaers, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Tom Vandeput, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Pieter Cuppens, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Joske Dexters, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Bert Lambrechts, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Frank Troosters, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Joost Venken, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Kim De Witte, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Silvie Nickmans, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Stefan Hendrickx, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Anne Caelen, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Inge Hendrikx, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Tom Cox, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Raf Martens, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Bart Moors, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Koen Ooms, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Dietrich Vandereyken, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Philip De Hollogne, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Hubert Lenssen, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Dirk Sweron, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Marc Roppe, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Peter Briers, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Sameer Srivastva, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Dirk Thoelen, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Mark Leppens, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Koen Deconinck, algemeen directeur
Afwezig
Habib El Ouakili, lid vast bureau; Michel Froidmont, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Kevin Schouterden, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Gerald Corthouts, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Carlo Gysens, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Maryam Jamshid, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Joost Laureys, adjunct-algemeendirecteur; Peter Vanaken, adjunct-algemeendirecteur
Secretaris
Koen Deconinck, algemeen directeur
Voorzitter
Guido Fissette, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_RMW_00014 - Aanstellen studiebureau voor het uitvoeren van de aanbevelingen uit klimaatstudie Woonzorgcentrum Hogevijf Stadspark - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuren
Aanwezig
Guido Fissette, Steven Vandeput, Marc Schepers, Dymfna Meynen, Habib El Ouakili, Laurence Libert, Rik Dehollogne, Nele Kelchtermans, Frank Dewael, Derya Erdogan, Brigitte Smets, Karolien Mondelaers, Tom Vandeput, Pieter Cuppens, Joske Dexters, Bert Lambrechts, Frank Troosters, Joost Venken, Kim De Witte, Silvie Nickmans, Stefan Hendrickx, Anne Caelen, Inge Hendrikx, Tom Cox, Raf Martens, Bart Moors, Koen Ooms, Dietrich Vandereyken, Philip De Hollogne, Hubert Lenssen, Dirk Sweron, Marc Roppe, Peter Briers, Sameer Srivastva, Dirk Thoelen, Mark Leppens, Koen Deconinck
Stemmen voor 36
Bert Lambrechts, Brigitte Smets, Derya Erdogan, Frank Troosters, Habib El Ouakili, Hubert Lenssen, Joske Dexters, Joost Venken, Karolien Mondelaers, Laurence Libert, Pieter Cuppens, Rik Dehollogne, Steven Vandeput, Tom Vandeput, Stefan Hendrickx, Silvie Nickmans, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Marc Schepers, Inge Hendrikx, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Frank Dewael, Bart Moors, Tom Cox, Koen Ooms, Kim De Witte, Philip De Hollogne, Dietrich Vandereyken, Dirk Sweron, Peter Briers, Marc Roppe, Sameer Srivastva, Dirk Thoelen, Mark Leppens, Guido Fissette
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2023_RMW_00014 - Aanstellen studiebureau voor het uitvoeren van de aanbevelingen uit klimaatstudie Woonzorgcentrum Hogevijf Stadspark - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuren

2023_RMW_00014 - Aanstellen studiebureau voor het uitvoeren van de aanbevelingen uit klimaatstudie Woonzorgcentrum Hogevijf Stadspark - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Met dit project willen we een studiebureau aanstellen om, op basis van aanbevelingen uit een eerder uitgevoerde klimaatstudie, het omgevingsklimaat te verbeteren in de oudere, gerenoveerde vleugels van het woonzorgcentrum Campus Stadspark. Met deze ingrepen willen we ook energiebesparingen realiseren.

Het aan te stellen studiebureau krijgt de opdracht om de aanbevelingen volledig uit te werken en op te volgen. 

Argumentatie

In het kader van de opdracht “Aanstellen studiebureau uitvoeren van de aanbevelingen uit klimaatstudie Woonzorgcentrum Hogevijf Stadspark” werd een bestek met nr. 2023-5397 opgesteld door de dienst aankopen.

 

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 36.000 exclusief btw,  € 43.560 inclusief 21% btw.

 

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

 De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

 Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

 Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

 De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

 De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).

 Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

 Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

Financiële informatie

De kredieten voor deze uitgave zijn voorzien: 

Raming: € 36.000 excl btw,  € 43.560 incl btw
Volgnummer: nog niet bepaald - de kredieten zullen voorzien worden op het volgnummer in het kader van anders budgetteren
Algemene rekening: 21400000
Investering
PA nummer (Orba) + omschrijving: PA6345 - Uitvoering aanbevelingen klimaatstudie Woonzorgcentrum Campus Stadspark
Projectbedrag volgens ORBA-project: € 336.500,00

Borg:  nee
Prijsherziening: nee
Verrekeningen: nee

Adviezen
Financieel advies Gunstig advies
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 78 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
<p>Artikel 78 10&deg; van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: De raad voor maatschappelijk welzijn kan bij reglement zijn bevoegdheden overdragen aan het vast bureau. De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:</p> <p>het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij: <br>a) de opdracht past binnen het begrip &lsquo;dagelijks bestuur&rsquo;, vermeld in punt 9&deg;, waarvoor het vast bureau bevoegd is; <br>b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het vast bureau heeft toevertrouwd;</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het bestek met nr. 2023-5397 en de raming voor de opdracht “Aanstellen studiebureau uitvoeren van de aanbevelingen uit klimaatstudie Woonzorgcentrum Hogevijf Stadspark”, opgesteld door de dienst aankopen, in samenspraak met de betrokken dienst, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 36.000 exclusief btw,  € 43.560 inclusief 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De kredieten voor deze uitgaven zijn voorzien in het investeringsbudget van de meerjarenplanning in het kader van anders budgetteren.

4.

2023_RMW_00017 - Reglement - Stedelijke mantelzorgpremie - Goedkeuren

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guido Fissette, voorzitter; Steven Vandeput, burgemeester; Marc Schepers, lid vast bureau; Dymfna Meynen, lid vast bureau; Laurence Libert, lid vast bureau; Rik Dehollogne, lid vast bureau; Nele Kelchtermans, lid vast bureau; Frank Dewael, lid vast bureau; Derya Erdogan, lid vast bureau; Brigitte Smets, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Karolien Mondelaers, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Tom Vandeput, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Pieter Cuppens, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Joske Dexters, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Bert Lambrechts, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Frank Troosters, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Joost Venken, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Kim De Witte, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Silvie Nickmans, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Stefan Hendrickx, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Anne Caelen, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Inge Hendrikx, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Tom Cox, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Raf Martens, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Bart Moors, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Koen Ooms, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Dietrich Vandereyken, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Philip De Hollogne, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Hubert Lenssen, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Dirk Sweron, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Marc Roppe, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Peter Briers, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Sameer Srivastva, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Dirk Thoelen, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Mark Leppens, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Koen Deconinck, algemeen directeur
Afwezig
Habib El Ouakili, lid vast bureau; Michel Froidmont, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Kevin Schouterden, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Gerald Corthouts, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Carlo Gysens, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Maryam Jamshid, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Joost Laureys, adjunct-algemeendirecteur; Peter Vanaken, adjunct-algemeendirecteur
Secretaris
Koen Deconinck, algemeen directeur
Voorzitter
Guido Fissette, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_RMW_00017 - Reglement - Stedelijke mantelzorgpremie - Goedkeuren
Aanwezig
Guido Fissette, Steven Vandeput, Marc Schepers, Dymfna Meynen, Habib El Ouakili, Laurence Libert, Rik Dehollogne, Nele Kelchtermans, Frank Dewael, Derya Erdogan, Brigitte Smets, Karolien Mondelaers, Tom Vandeput, Pieter Cuppens, Joske Dexters, Bert Lambrechts, Frank Troosters, Joost Venken, Kim De Witte, Silvie Nickmans, Stefan Hendrickx, Anne Caelen, Inge Hendrikx, Tom Cox, Raf Martens, Bart Moors, Koen Ooms, Dietrich Vandereyken, Philip De Hollogne, Hubert Lenssen, Dirk Sweron, Marc Roppe, Peter Briers, Sameer Srivastva, Dirk Thoelen, Mark Leppens, Koen Deconinck
Stemmen voor 36
Bert Lambrechts, Brigitte Smets, Derya Erdogan, Frank Troosters, Habib El Ouakili, Hubert Lenssen, Joske Dexters, Joost Venken, Karolien Mondelaers, Laurence Libert, Pieter Cuppens, Rik Dehollogne, Steven Vandeput, Tom Vandeput, Stefan Hendrickx, Silvie Nickmans, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Marc Schepers, Inge Hendrikx, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Frank Dewael, Bart Moors, Tom Cox, Koen Ooms, Kim De Witte, Philip De Hollogne, Dietrich Vandereyken, Dirk Sweron, Peter Briers, Marc Roppe, Sameer Srivastva, Dirk Thoelen, Mark Leppens, Guido Fissette
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2023_RMW_00017 - Reglement - Stedelijke mantelzorgpremie - Goedkeuren

2023_RMW_00017 - Reglement - Stedelijke mantelzorgpremie - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Als stad staan we dicht bij de burgers, waaronder ook mantelzorgers. Door de toenemende aandacht voor vermaatschappelijking van de zorg en buurtgerichte zorg wordt de druk op mantelzorgers steeds hoger. Momenteel is de prognose dat het aantal mantelzorgers per zorgbehoevende sterk gaat afnemen tegen 2030 en verder. Als lokaal bestuur kunnen we een belangrijke meerwaarde betekenen door onze regisseursrol op te nemen en in afstemming met partners te trachten om mantelzorgers gericht te ondersteunen.

Om dit te verwezenlijken hebben we sinds 2021 een mantelzorghub en twee mantelzorgcoördinatoren (samen 0.80 VTE). Samen met de kerngroep mantelzorg en de betrokken stakeholders in het werkveld is er een mantelzorgplan (DOEL060803 - Mantelzorgplan AC0005) gemaakt dat focust op 4 doelstellingen namelijk het kennen, versterken, verbinden en waarderen van onze Hasseltse mantelzorgers. 

De eerste drie doelstellingen kwamen in de jaaractieplannen van 2021 en 2022 al aan bod. Dit jaar focussen we op het waarderen van mantelzorgers via de invoering van een mantelzorgpremie zoals opgenomen in het bestuursakkoord (punt 399: we werken een transparant systeem uit voor de toekenning van de mantelzorgpremie) en in de budgettaire meerjarenplanning (MJP006125). 

Argumentatie

De stedelijke mantelzorgpremie wordt toegekend aan de mantelzorger van een thuiswonende zorgbehoevende (ongeacht leeftijd) als blijk van waardering voor zijn/haar belangrijke en vrijwillige inzet, die geleverd wordt bij de thuisverzorging van deze persoon. Daarnaast heeft de Stad Hasselt met de toekenning van de mantelzorgtoelage een extra instrument in handen om de mantelzorgers en hun noden in kaart te brengen en het beleid hierop af te stemmen. Zo kunnen mantelzorgers in de toekomst nog beter ondersteund worden.

We willen binnen de perken van de voorziene budgetten graag prioriteit geven aan de mantelzorgers die het zwaarst belast zijn daarom kozen we voor volgende voorwaarden in functie van het toekennen en het bedrag van de mantelzorgpremie: 

De zorgbehoevende : 

1. De zorgbehoevende persoon dient effectief ingeschreven te zijn in het bevolkingsregister of vreemdelingenregister van Hasselt.

2. De zorgbehoevende verblijft in zijn/haar thuismilieu al dan niet gebruik makend van thuiszorgvoorzieningen zoals een dagcentrum.

3. De zorgbehoevende verblijft niet in een residentiële voorziening. 

4. De zorgbehoevende kinderen tot de leeftijd van 21 jaar moeten minstens recht hebben op een zorgtoeslag specifieke zorgbehoefte (voorheen verhoogde kinderbijslag ).

    A. Indien ze de zorgtoeslag specifieke zorgbehoefte ontvangen dit wil zeggen: Ofwel minstens 4 punten behaald in pijler 1 van de medisch-sociale schaal, ofwel minstens 6 punten in de 3 pijlers samen. Dan ontvangen ze € 100/jaar.

OF

        B. Indien ze recht hebben op ondersteuningstoeslag krijgen ze een bedrag van € 200/jaar. Recht op de
        ondersteuningstoeslag opent wanneer men minstens 12 punten op de medisch-sociale schaal heeft. 

5. De meerderjarige zorgbehoevende persoon boven de 21 jaar moet een attest van minstens 9 punten van FOD Sociale Zekerheid kunnen voorleggen.

        A. Indien er een attest is van minstens 9 t.e.m. 11 punten van de FOD ontvangen ze € 100/jaar.

OF

        B. Indien er een attest is van minstens 12 punten van de FOD dan ontvangen ze 200/jaar.

 

De mantelzorger: 

  1. De mantelzorger is een meerderjarige natuurlijke persoon. 
  2. De mantelzorger is zelf niet zorgbehoevend, zoals bepaald in vorige alinea. 
  3. De mantelzorger is ingeschreven in het Belgisch bevolkingsregister of vreemdelingenregister. 
  4. De mantelzorger levert een daadwerkelijke bijdrage om de zorgbehoevende persoon bij te staan en/of professionele thuiszorgdiensten aan te vullen zoals omschreven in de index. 
  5. De mantelzorger oefent geen zorgen uit in kader van een beroepsactiviteit of in kader van activiteiten waarvoor een (vrijwilligers)vergoeding wordt uitbetaald. 
Juridische grond

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

De wet van 14 november 1983 betreffende controle op de toekenning en op de aanwending van sommige subsidies.

Financiële informatie

De kredieten voor deze uitgave zijn voorzien op:

Raming: € 270.000,00 *
Volgnummer: MJP006125 (exploitatie beleidsbudget)
ARK: 64960000 andere specifieke werkingssubsidies
Actieplan: AP000090 Een mantelzorgvriendelijke stad 2020 - 2025
Actie: AC000489 Beleidsbudget Implementatie Hasseltse mantelzorgpremie

Orba: PA6302

Totaal budget Volgnummer: € 275.000 (250.000 was reeds voorzien - 25.000 is via AMJP 1 aangevraagd gezien de budgettaire raming)

* Berekening raming: 

  • (Cijfers agentschap opgroeien) Leeftijd 0-21 jaar - zorgtoeslag specifieke zorgbehoefte (€ 100/jaar) : 183 rechthebbenden x € 100 = € 18.300
  • (Cijfers agentschap opgroeien Leeftijd 0-21 jaar- ondersteuningstoeslag (€ 200/jaar): 75 rechthebbenden x € 200 = € 15.000
  • (Cijfers FOD) Leeftijd + 21 - 9 t.e.m. 11 punten: 1200 rechthebbenden (inschatting van de thuiswonende zorgbehoevenden die recht hebben) x € 100 = € 120.000
  • (Cijfers FOD) Leeftijd + 21 - vanaf 12 punten: 1083 rechthebbenden (inschatting van de thuiswonende zorgbehoevenden die recht hebben)  x € 200 = € 203.700
  • Het is onze inschatting dat slechts 75% van de mogelijke rechthebbende zullen indienen en dan komen we op een bedrag van € 270.000  -> vandaar de raming van € 275.000 voorzien op de MJP. 
Adviezen
Financieel advies Gunstig advies
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 78 17° van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 78 17&deg; van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement 'stedelijke mantelzorgpremie' goed.

Artikel 2

Het reglement 'stedelijke mantelzorgpremie' treedt in werking op 23 juni 2023 (symbolisch op 'de dag van de mantelzorger').

Artikel 3

Het reglement 'stedelijke mantelzorgpremie' wordt gelanceerd tijdens de mantelzorginfobeurs op 12 juni 2023.

5.

2023_RMW_00015 - Jaarrekening OCMW Hasselt - 2022 - Vaststellen

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Guido Fissette, voorzitter; Steven Vandeput, burgemeester; Marc Schepers, lid vast bureau; Dymfna Meynen, lid vast bureau; Laurence Libert, lid vast bureau; Rik Dehollogne, lid vast bureau; Nele Kelchtermans, lid vast bureau; Frank Dewael, lid vast bureau; Derya Erdogan, lid vast bureau; Brigitte Smets, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Karolien Mondelaers, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Tom Vandeput, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Pieter Cuppens, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Joske Dexters, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Bert Lambrechts, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Frank Troosters, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Joost Venken, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Kim De Witte, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Silvie Nickmans, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Stefan Hendrickx, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Anne Caelen, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Inge Hendrikx, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Tom Cox, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Raf Martens, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Bart Moors, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Koen Ooms, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Dietrich Vandereyken, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Philip De Hollogne, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Hubert Lenssen, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Dirk Sweron, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Marc Roppe, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Peter Briers, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Sameer Srivastva, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Dirk Thoelen, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Mark Leppens, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Koen Deconinck, algemeen directeur
Afwezig
Habib El Ouakili, lid vast bureau; Michel Froidmont, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Kevin Schouterden, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Gerald Corthouts, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Carlo Gysens, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Maryam Jamshid, lid raad voor maatschappelijk welzijn; Joost Laureys, adjunct-algemeendirecteur; Peter Vanaken, adjunct-algemeendirecteur
Secretaris
Koen Deconinck, algemeen directeur
Voorzitter
Guido Fissette, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_RMW_00015 - Jaarrekening OCMW Hasselt - 2022 - Vaststellen
Aanwezig
Guido Fissette, Steven Vandeput, Marc Schepers, Dymfna Meynen, Habib El Ouakili, Laurence Libert, Rik Dehollogne, Nele Kelchtermans, Frank Dewael, Derya Erdogan, Brigitte Smets, Karolien Mondelaers, Tom Vandeput, Pieter Cuppens, Joske Dexters, Bert Lambrechts, Frank Troosters, Joost Venken, Kim De Witte, Silvie Nickmans, Stefan Hendrickx, Anne Caelen, Inge Hendrikx, Tom Cox, Raf Martens, Bart Moors, Koen Ooms, Dietrich Vandereyken, Philip De Hollogne, Hubert Lenssen, Dirk Sweron, Marc Roppe, Peter Briers, Sameer Srivastva, Dirk Thoelen, Mark Leppens, Koen Deconinck
Stemmen voor 31
Bert Lambrechts, Brigitte Smets, Derya Erdogan, Habib El Ouakili, Hubert Lenssen, Joske Dexters, Joost Venken, Karolien Mondelaers, Laurence Libert, Pieter Cuppens, Rik Dehollogne, Steven Vandeput, Tom Vandeput, Stefan Hendrickx, Silvie Nickmans, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Marc Schepers, Inge Hendrikx, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Frank Dewael, Bart Moors, Tom Cox, Philip De Hollogne, Dirk Sweron, Peter Briers, Marc Roppe, Dirk Thoelen, Mark Leppens, Guido Fissette
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 5
Frank Troosters, Koen Ooms, Kim De Witte, Dietrich Vandereyken, Sameer Srivastva
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2023_RMW_00015 - Jaarrekening OCMW Hasselt - 2022 - Vaststellen

2023_RMW_00015 - Jaarrekening OCMW Hasselt - 2022 - Vaststellen

Motivering

Aanleiding en context

Conform het decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 (art 249) dient de gemeenteraad de jaarrekening 2022 van zowel Stad Hasselt als OCMW Hasselt goed te keuren.

Voorafgaand aan de goedkeuring door de gemeenteraad dient de jaarrekening 2022 van het OCMW Hasselt door de raad voor maatschappelijk welzijn vastgesteld te worden.

Argumentatie

Nadat de rekeningen van de boekhouding in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van welke aard ook, worden ze samengevat opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening dat ter vaststelling voorligt.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

Het is verplicht om de jaarrekening vast te laten stellen door de raad voor maatschappelijk welzijn alvorens deze voor te leggen aan de toezichthoudende overheid.

Verder wordt conform art. 274 DLB goedkeuring gegeven m.b.t. de tussenkomst van de Stad aan het tekort van het OCMW ten bedrage van 17.691.699,66 euro.

Juridische grond

Decreet over het Lokaal Bestuur van 22/12/2017 en haar latere wijzigingen (o.a. meer specifiek art 249-256, art 260, art 262).

Decreet betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2008, meer in het bijzonder artikel 173.

Besluit van de Vlaamse Regering van 23 november 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

Ministerieel Besluit van 26 november 2012 tot wijziging van het Ministerieel Besluit van 1 oktober 2010 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra van maatschappelijk welzijn.

Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van artikel 14 van het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

Omzendbrief KB/ABB 2018 /4 betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005.

Financiële informatie
RESULTAAT OP KASBASIS Jaarrekening Meerjarenplan
 I. Exploitatiesaldo 16.645.281
13.202.455
  A. Ontvangsten
215.145.333
218.621.647
  B. Uitgaven
198.500.052
205.419.192
 
 II. Investeringssaldo -23.108.146
-44.919.774
  A. Ontvangsten
7.984.006
13.047.327
  B. Uitgaven
31.092.151
57.967.101

 III. Saldo exploitatie en investeringen
-6.462.864
-31.717.318

 IV. Financieringssaldo
-5.146.619
-5.111.730
  A. Ontvangsten
4.777.327
5.237.924
  B. Uitgaven
9.923.946
10.348.993
 
 V. Budgettair resultaat van het boekjaar -11.609.484
-36.828.387
 
 VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar 60.435.666
60.435.666
 
 VII. Gecumuleerd budgettair resultaat 48.826.182
23.607.279
         
 VIII. Onbeschikbare gelden
7.667.453
7.611.909
 
 IX. Beschikbaar budgettair resultaat
41.158.730 15.995.370

BALANS

ACTIVA 2022
I. Vlottende activa 77.611.657
II Vaste activa 950.669.996
  A. Vorderingen op lange termijn 75.077.322
  B. Financiële vaste activa 117.172.446
  C. Materiële vaste activa 755.961.725
  D. Immateriële vaste activa 2.458.504
 
TOTAAL ACTIVA 1.028.281.653
 
PASSIVA 2022
I. Schulden 200.309.367
  A. Schulden op korte termijn 51.225.666
    1. Schulden uit ruiltransacties 26.649.990
    2. Schulden uit niet-ruiltransacties 2.554.038
    3. Overlopende rekeningen van het passief 0
    4. Schulden op lange termijn die binnen het jaar vervallen 22.021.637
  B Schulden op lange termijn 149.083.701
    1. Schulden uit ruiltransacties 149.083.701
    2. Schulden uit niet-ruiltransacties 0

II. Nettoactief 827.972.286
TOTAAL PASSIVA
1.028.281.653

 

Adviezen
Financieel advies Gunstig advies
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 78 4° van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 78 4&deg; van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd: het vaststellen van de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, vermeld in artikel 249</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de jaarrekening 2022 van het OCMW Hasselt vast in de vorm waarin ze is voorgelegd.

Artikel 2

De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de tussenkomst van de Stad aan het tekort van het OCMW ten bedrage van 17.691.699,66 euro vast.

Artikel 3

Een afschrift hiervan zal aan de hogere overheid overgemaakt worden.