Op 1 januari 2015 werden de pensioenen van de statutaire personeelsleden van de stad Hasselt aangesloten bij het gesolidariseerd pensioenfonds van de RSZPPO. Het beheer en de betaling van de rust- en overlevingspensioenen ten laste van het gesolidariseerd pensioenfonds van de RSZPPO werd verder toevertrouwd aan Ethias via een bijdragenverzekering.
Dit gebeurde bij besluit “2014_GR_00032 - Pensioenen – Aansluiting bij het gesolidariseerd pensioenfonds van RSZPPO vanaf 1 januari 2015 – Goedkeuren”.
De gemeenteraad werd in dit besluit aangesteld om de jaarlijkse bijdragenvoeten goed te keuren. Deze bevoegdheid wordt nu bij het college van burgemeester en schepenen gelegd.
De bevoegdheden van de RSZPPO worden sinds 2017 overgenomen door de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) en de Federale Pensioendienst (FPD). Het beheer en de betalingen van de pensioenen en de betaling van de pensioenbijdragen aan de RSZ wordt uitgevoerd door pensioeninstelling Ethias.
Uit studies van Ethias is gebleken dat in de nabije toekomst het resultaat en later ook de dekkingswaarden van het fonds negatief zullen zijn, als we enkel de geplande bijdragen zouden storten. Een gedeeltelijke oplossing is om jaarlijks zogenaamde koopsommen te storten in het fonds. Vanaf 2023 werden deze specifiek voorzien in het meerjarenplan, voor 2022 wordt er gebruik gemaakt van het verschil tussen begroting en rekening op het loonbudget om deze storting te doen. Voor 2022 zal de koopsom 2 miljoen euro bedragen.
Tenslotte is er nog de toelage die we van Vlaanderen ontvangen voor de responsabiliseringsbijdrage. Deze bedraagt momenteel 50%. Aangezien de responsabiliseringtoelage rechtstreeks uit het fonds betaald wordt, zal de toelage vanuit Vlaanderen ook volledig doorgestort worden naar het fonds.
Beslissingen die genomen moeten worden via dit besluit:
1. Vaststellen van de percentages voor 2023
Besluit “2014_GR_00032 - Pensioenen – Aansluiting bij het gesolidariseerd pensioenfonds van RSZPPO vanaf 1 januari 2015 – Goedkeuren” waarin bepaald wordt: “Teneinde de financiering van de pensioenen van statutaire gemeentelijke ambtenaren te verzekeren, bepaalt de gemeenteraad jaarlijks de bijdragevoet.”
2. Goedkeuren afkoopsommen 1e pensioenpijler
Vanuit het zorgvuldigheidsbeginsel (voorzichtigheid) is het aangeraden om potentiële problemen te vermijden. Toegepast op deze context is het aangeraden om in jaren waarin budgettaire mogelijkheden zijn, deze budgetten aan te wenden om de financiering van de bijdragenverzekering voor de 1e pensioenpijler te verzekeren en zodoende de toekomstige kloof tussen pensioenlasten en de draagkracht van het pensioenfonds op elkaar af te stemmen.
3. Bevoegdheid delegeren
Teneinde bovenstaande doelstellingen op een efficiënte en wendbare manier te kunnen waarborgen, is het aangewezen om de bevoegdheid van vaststellen bijdragevoet en koopsommen goed te keuren, te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen zoals ook bepaald voor het vast bureau in een eerdere beslissing.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3
De wet van 5 mei 2014 betreffende diverse aangelegenheden inzake de pensioenen van de overheidssector.
Wet van 24 oktober 2011 tot vrijwaring van een duurzame financiering van de pensioenen van de vastbenoemde personeelsleden van de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten en van de lokale politiezones, tot wijziging van de wet van 6 mei 2002 tot oprichting van het fonds voor de pensioenen van de geïntegreerde politie en houdende bijzondere bepalingen inzake sociale zekerheid en houdende diverse wijzigingsbepalingen.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 40, §2 Decreet Lokaal bestuur:
“De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daartoe algemene regels vaststellen.”
Artikel 41, 18° Decreet Lokaal bestuur:
“[…] De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: […] De bevoegdheden van de gemeenteraad, vermeld in artikel 263, 265, 266, 267, 269 en 304, § 6;”
Artikel 265 Decreet lokaal bestuur:
“Een verbintenis mag alleen worden aangegaan als de financiële gevolgen ervan tijdens de periode van het meerjarenplan passen binnen de ramingen van het meerjarenplan en als de financiële gevolgen voor het lopende boekjaar passen binnen de limitatieve kredieten voor dat boekjaar in het meerjarenplan.
Als de gemeente nog niet over uitvoerbare kredieten beschikt voor het lopende boekjaar, is het aangaan of het wijzigen van verbintenissen onderworpen aan de voorafgaande goedkeuring door de gemeenteraad. De gemeente kan dan alleen verbintenissen aangaan of wijzigen die behoren tot de exploitatie en die verband houden met de courante werking en de bestaande dienstverlening.
Iedereen die in strijd met het tweede lid verbintenissen heeft aangegaan, is daarvoor persoonlijk verantwoordelijk, behalve in de gevallen die door of krachtens dit decreet worden bepaald en met behoud van de eventuele medeverantwoordelijkheid van andere organen of personeelsleden.”
De kredieten voor deze uitgave zijn voorzien op:
De gemeenteraad legt de bijdragevoet voor de werkgeversbijdrage van het jaar 2023 vast op 31,00% van de bruto jaarwedden van het statutair personeel.
De bijdrage ten laste van de werknemers bedraagt 7,5%. Deze worden beide door de stad Hasselt gestort in het pensioenfonds.
De gemeenteraad keurt goed om een bijkomende storting voor de koopsom van 2.000.000,00 EUR te doen in het gesolidariseerd pensioenfonds.
De gemeenteraad keurt goed om de verkregen toelage van Vlaanderen voor de responsabiliseringsbijdrage jaarlijks integraal door te storten naar het pensionfonds.
De gemeenteraad bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen jaarlijks de bijdragevoet en het bedrag van eventuele bijkomende koopsommen vastlegt in functie van de beschikbare reserves en de financiële evoluties, teneinde de financiering van de bijdragenverzekering voor de 1e pensioenpijler te verzekeren.