Met de invoering van het CRM-pakket voor de inname van het openbaar domein voor terrassen en ambulante handel dienen er een aantal wijzigingen te gebeuren in het belastingreglement.
Op die manier kan er optimaal gebruik gemaakt worden van de digitale mogelijkheden van het pakket.
Volgende aanpassingen dienen er te gebeuren :
1. Terrassen
- Invoering van een aangifteplicht. Op basis van de gegevens in het CRM-pakket worden er vanuit de administratie aangifteformulieren aan de potentiële belastingplichtigen bezorgd.
De doorstroming van de gegevens van de belasting kan digitaal gebeuren waardoor er manueel werk vermeden kan worden.
Wanneer belastingplichtige nalaat om een tijdig of correcte aangifte te doen kan er de belasting vanuit de administratie ambtshalve opgelegd worden.
2. Ambulante handel
- De parameters voorzien in het CRM-pakket komen niet overeen met de parameters van de belasting. Deze dienen op elkaar afgestemd te worden.
Het huidige reglement bepaalt de belasting op basis van lopende meters. In het CRM-pakket dient de oppervlakte per m² ingegeven te worden. Het belastingtarief dient aangepast te worden op basis van m² i.p.v. lopende meters. Bijkomend worden er de categorieën op elkaar afgestemd zodat deze overeenkomen met de categorieën in het technisch reglement en het CRM-pakket.
Voor volgende categorieën wordt er een belastingtarief bepaald:
- Ambulante handel op plaatsen die vooraf werden bepaald
- Ambulante handel op plaatsen die niet vooraf werden bepaald
- Ambulante handel op rondtrekkende wijze
Nadien kunnen de gegevens ook digitaal doorstromen voor de opmaak van de belasting.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het belastingreglement op de inname van het openbaar domein van 22 februari 2022.
De gemeenteraad keurt het belastingreglement goed vanaf 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025.