Meer dan 120 buurtcomités en 6 bestaande wijkraden (+1 wijkraad in opstartfase) ondernemen in Hasselt acties die hun buurt of wijk ten goede komen.
Zij doen dit volledig op vrijwillige basis en krijgen tot op heden geen structurele ondersteuning.
Aangezien ze op dit moment niet structureel ondersteund of erkend worden, bestaan er geen officiële definities en voorwaarden waaraan zij moeten voldoen en opereren ze in een grijze zone.
Dit heeft onderstaande gevolgen voor buurtcomités en wijkraden:
Buurtcomités
Wijkraden
Rekening houdend met (1) de (financiële) realiteit waarmee buurtcomités en wijkraden geconfronteerd worden, (2) de meerwaarde van buurtcomités en wijkraden voor de stad Hasselt, (3) het voordeel dat we door te erkennen en registreren hen extra kunnen motiveren en beter kunnen samenwerken om samen van Hasselt een warme, dynamische stad te maken, (4) we op deze manier kunnen bepalen aan welke minimumvoorwaarden buurtcomités en wijkraden moeten voldoen, en (5) het feit dat we op deze manier de buurtcomités en wijkraden zichtbaarder kunnen maken voor zowel stad Hasselt als de Hasselaren, waardoor er makkelijker linken gelegd kunnen worden, wordt voorgesteld om jaarlijks werkingsmiddelen toe te kennen aan de Hasseltse buurtcomités en wijkraden.
In het meerjarenplan staat:
Buurtcomités en wijkraden zetten zich op vrijwillige basis in voor hun buurt of wijk en verrichten als zodanig zeer waardevol werk.
Door de buurtcomités en wijkraden, die een erkenning aanvragen en aan de erkenningsvoorwaarden voldoen, met werkingsmiddelen te ondersteunen willen we de financiële inspanningen die zij leveren verlichten, hun werking ondersteunen en hen motiveren om zich te blijven inzetten voor hun buurt of wijk.
Door enerzijds de financiële drempel zoveel mogelijk weg te nemen en anderzijds onze appreciatie te uiten voor het werk dat deze buurtcomités en wijkraden verrichten stimuleren we de groei van het aantal buurtcomités en wijkraden, wat de betrokkenheid van de Hasselaren bij het beleid en bij het plaatselijke buurtleven alleen maar ten goede kan komen.
Deze erkenning geeft ons ook de kans om meer zichtbaarheid te creëren door te registreren. Zichtbaarheid voor de stadsdiensten en de Hasselaren door hun gegevens conform de GDPR-wetgeving te publiceren. Dit maakt dat de buurtbewoners makkelijker in contact kunnen komen met de buurtcomités en wijkraden uit hun buurt of wijk. Buurtcomités en wijkraden kunnen op deze manier makkelijk onderling linken leggen en beter samenwerken.
Het laat ons toe om minimumvoorwaarden, waaraan een erkend comité of erkende raad moet voldoen, te bepalen. Op die manier houden we meer controle op de kwaliteit, kunnen we hen beter bereiken, ondersteunen en kunnen we elkaar versterken.
Door de buurtcomités en wijkraden te erkennen en de rechten en plichten van beide partijen helder te bepalen bevorderen we de mogelijkheden om samen te werken bij grote en kleine projecten en scheppen we een duidelijk kader voor participatie op wijkniveau.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en aanwending van sommige subsidies.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Na eerst voorbeelden van gelijkaardige reglementen uit andere steden te hebben bekeken heeft de dienst Wijkopbouw in samenspraak met schepen Meynen en de juridische dienst een eerste versie van het reglement geschreven.
Dit is vervolgens naar een steekproef van buurtcomités en naar alle potentiële wijkraden gemaild.
Op 19 juni 2022 hebben we een feedbackoverleg georganiseerd waarop deze buurtcomités en wijkraden uitgenodigd werden om dit reglement met hen te bespreken.
In het eerste deel van het overleg hebben de buurtcomités hun opmerkingen en suggesties met ons besproken, in het tweede deel was het de beurt aan de wijkraden om hun opmerkingen en suggesties met ons te delen.
Achteraf hadden zij een week de tijd om extra bedenkingen en opmerkingen via mail aan ons te bezorgen.
Op basis van al deze feedback hebben we het reglement opnieuw aangepast.
Deze laatste versie hebben we nog 1 laatste keer naar de wijkraden gemaild op 20 juli met de vraag om opmerkingen over essentiële zaken aan ons te communiceren. Aangezien we geen opmerkingen meer ontvangen hebben, werd deze versie van het ondersteuningsreglement voorgelegd aan de financiële dienst voor advies en op basis van deze adviezen nogmaals aangepast met deze finale versie als resultaat.
De kredieten voor deze uitgave zijn voorzien op:
Bedrag 2023: € 31.000,00*
Bedrag 2024: € 49.000,00*
Bedrag 2025: € 49.000,00*
Volgnummer: MJP007346 - BE - Ondersteuningsreglement buurtcomités en wijkraden
Algemene rekening: 64960000 Andere specifieke subsidies
Beleidsbudget
Exploitatiebudget
Raming werkingsmiddelen | 2023 | 2024 | 2025 | |||
Buurtcomités: € 200 | 120 buurtcomités | € 24.000 | 200 buurtcomités | € 40.000 | 200 buurtcomités | € 40.000 |
Wijkraden: € 1.000 | 7 wijkraden | € 7.000 | 9 wijkraden | € 9.000 | 9 wijkraden | € 9.000 |
Totaal: | € 31.000 | € 49.000 | € 49.000 |
* Het budget voor dit reglement werd aangevraagd bij de AMJP in het najaar om te voorzien vanaf 2023 voor de rest van de legislatuur.
De gemeenteraad keurt het ondersteuningsreglement voor buurtcomités en wijkraden goed.