De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 22 maart 2022 worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er werden notulen opgemaakt van de vergadering van de gemeenteraad van 22 maart 2022. Deze notulen worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Er werden geen opmerkingen gemaakt.
Artikel 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 22 maart 2022 goed.
De vzw Hasselt Stix Hockey Club zal niet naar de site Pietelbeek verhuizen maar krijgt een definitieve plaats in het sportcentrum van Kiewit. Er werd voor de bouw van een nieuw Hockey complex op de site Pietelbeek een subsidie verkregen van sport Vlaanderen. Om deze subsidie mogelijks om te zetten naar een subsidie voor de verdere uitbouw van de vereniging in het sportcentrum van Kiewit is de vestiging van een zakelijk recht nodig.
Eerder keurde het college van burgemeester en schepenen hiertoe het akkoord opstart dossier goed in de zitting van 08/07/2021 (2021_CBS_02135). Tevens werd bij hetzelfde besluit ook Notariskantoor Gilissen en Janssen (Luikersteenweg 165, 3500 Hasselt) aangesteld voor opmaak en het verlijden van de authentieke akte.
Stad Hasselt maakt van het sportcentrum Kiewit een unieke combinatie van sportclubs met ambitie (Atletiek, Hockey, BMX), een sportief, uitdagend en groen avontuur-aanbod voor groepen (ActionPark, Sportbos) en een toegankelijke en aantrekkelijke site voor individuele bezoekers (verlichte Finse piste, MTB parcours) die in al haar facetten ook ingezet kan worden voor scholen en evenementen. Over dit project werd er reeds een uitgebreide toelichting gegeven aan het college van burgemeester en schepenen.
Om deze doelstelling te realiseren is het wenselijk de definitieve inbedding van vzw Hasselt Stix Hockey Club in het sportcentrum van Kiewit te verzekeren op perceel ten kadaster gekend Hasselt AFD. 2, Sectie A, nr. 197/G-deel, of de zone (1ha75a61ca) zoals aangeduid op het werkplan zoals opgesteld door landmeter-expert Bart Cleuren dd. 17/05/2021 (D212800_Sportcomplex_Kiewit).
“Hasselt Stix” is een Hasseltse sportvereniging die een enorme groei heeft gekend en ondertussen meer dan 500 leden telt, wat hen tot één van de grootste Hasseltse clubs maakt met voornamelijk jeugdspelers en -speelsters.
“Hasselt Stix” geeft aan te willen investeren en heeft hiervoor ook een subsidiedossier ingediend bij “Sport Vlaanderen”. “Hasselt Stix” heeft intussen een toezegging van een subsidiebedrag verkregen.
Om deze investeringen te kunnen verantwoorden en infrastructuurwerken te kunnen opstarten, is een overeenkomst van lange duur voor een bepaalde site, in sportcentrum Kiewit, noodzakelijk.
In dat opzicht keurde het college van burgemeester en schepenen in de zitting van 08/07/2021 de opstart van het dossier met betrekking tot vestigen van een opstalrecht aan vzw Hasselt Stix Hockey Club op het perceel ten kadaster gekend Hasselt AFD. 2, Sectie A, nr. 197/G-deel, of de zone (1ha75a61ca) zoals aangeduid op het werkplan zoals opgesteld door landmeter-expert Bart Cleuren dd. 17/05/2021 (D212800_Sportcomplex_Kiewit), goed (2021_CBS_02135).
Via deze weg wordt dan ook de ontwerpakte met betrekking tot het opstalrecht ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad, conform eerder gestelde voorwaarden zoals opgenomen bij besluit 2021_CBS_02135.
Tevens valt nog te bemerken dat de vzw Sportpromotie op het perceel gelegen te Hasselt, 2de afdeling, sectie A nr 197/G kleed- en wasruimtes heeft gebouwd. Dit perceel grond is eigendom van de stad Hasselt. Eigendomstitel dd. 05/10/2021 maakt hier echter geen melding van. Dit is enigszins logisch daar er nooit een notariële transactie heeft plaatsgevonden tussen de vzw Sportpromotie en de stad Hasselt. De bedoeling is echter om deze kleed- en wasruimtes mee in opstal te geven aan vzw Hasselt Stix Hockey Club.
Zoals bij agendapunt 5 beslist in de Algemene Vergadering dd. 17/03/2022: de vzw Sportpromotie wenst deze gebouwen thans over te dragen aan de stad Hasselt, waardoor de stad haar recht van natrekking overeenkomstig artikel 555 van het Burgerlijk Wetboek uitoefent en eigenaar wordt van deze gebouwen.
Naar aanleiding van de uitoefening van het recht van natrekking door de stad Hasselt, verklaart de vzw Sportpromotie onherroepelijk afstand te doen van de in het bovenvermelde artikel voorziene vergoeding voor de waarde van de materialen en het arbeidsloon van de betreffende kleed- en wasruimtes zodat de stad Hasselt dus geen enkele vergoeding verschuldigd is voor deze overdracht.
Via deze weg wordt dan ook bijkomend de kosteloze overname van de kleed- en wasruimtes op het perceel gelegen te Hasselt, 2de afdeling, sectie A nr 197/G door de stad Hasselt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Ten slotte zullen met dit opstalrecht de volgende doelstellingen van het Bestuursakkoord 2019-2024 gerealiseerd worden:
24. We onderzoeken hoe we het gebruik van openbare gebouwen door verenigingen kunnen clusteren op een bepaalde plaats.
136. We blijven investeren in optimale sportinfrastructuur. Samen met hogere overheden en privé-investeerders blijven we zoeken naar extra mogelijkheden om Hasselt maximaal te positioneren als (top)sportstad. (LT)
137. We streven naar een volwaardig multisportcomplex in de deelgemeenten. (LT)
551. We streven naar volwaardige multicomplexen in elke deelgemeente, die het hart zullen uitmaken van de sportbeleving in de buurt. (LT)
De notariële akte zal verleden worden door notariskantoor Gilissen en Janssen (Luikersteenweg 165, 3500 Hasselt). Deze zal het dossier afhandelen en de authentieke akte verlijden. Alle kosten die het verlijden en opmaken van de akte met zich meebrengt zijn ten laste van vzw Hasselt Stix Hockey Club.
De vestiging van het opstalrecht geschiedt dan ook om reden van openbaar nut.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
Bestuursdecreet van 7 december 2018
Het betreft een opstalrecht om niet.
Conform schattingsverslag dd. 28/10/2021 zoals opgesteld door landmeter-expert Jean-Pierre Leenen (dossiernr. 375), zou de theoretische jaarlijkse vergoeding kunnen bedragen: € 800,00/maand (2% van € 480.000,00 (venale waarde) = € 9.600,00/jaar, hetzij € 800,00/maand).
Doch omwille van de investeringen, waarvoor vzw Stix Hockey Club een subsidie bekwam, wenst het stadsbestuur een opstalrecht om niet te verlenen. Anderzijds, zal vzw Stix Hockey Club ook nog de volgende kosten ten laste nemen gedurende het zakelijke recht:
"8. De opstalhouder moet de grond en alle opstallen die zich daarop bevinden in goede staat onderhouden voor de gehele duur van zijn opstalrecht en tot het einde daarvan. Hij moet alle kosten dragen van het onderhoud en van de gewone en de grote herstellingen zonder enige bijdrage vanwege de opstalgever.
Het verbruik van water, elektriciteit, gasolie, gas, tv-distributie, telefoon en dergelijke meer, evenals de huur en de kosten van de meters en toestellen, zoals abonnement, plaatsing, afsluiting of vervanging bij opneming van de standen, zijn uitsluitend ten laste van de opstalhouder.
Geen verhaal, in welke zin ook, zal tegen de opstalgever kunnen worden uitgeoefend in geval van plots of toevallig uitvallen van de verwarming, van de water-, gas- of elektriciteitsbedeling of van andere technische installaties ten dienste van het gebouw, waardoor de opstalhouder ervan afziet om schadevergoeding of prijsvermindering te eisen van de opstalgever, behalve in geval van grove nalatigheid of fout van de opstalgever.
De opstalhouder moet de belastingen en taksen dragen die door de overheid op de grond en/of de opstallen geheven worden of in de toekomst zullen geheven worden."
Meer toelichting (indien nodig) te verkrijgen bij dienst Sport van de stad Hasselt.
De gemeenteraad keurt bijgevoegde ontwerpakte tot vestigen van een opstalrecht aan vzw Hasselt Stix Hockey Club op het perceel ten kadaster gekend Hasselt AFD. 2, Sectie A, nr. 197/G-deel, of de zone (1ha75a61ca) zoals aangeduid op het werkplan zoals opgesteld door landmeter-expert Bart Cleuren dd. 17/05/2021 (D212800_Sportcomplex_Kiewit), goed.
De gemeenteraad keurt de kosteloze overname van de kleed- en wasruimtes op het perceel gelegen te Hasselt, 2de afdeling, sectie A nr 197/G door de stad Hasselt, goed. De kosteloze overname van de kleed- en wasruimtes kadert in de genomen beslissing van de Algemene Vergadering dd. 17/03/2022:
"De vzw Sportpromotie wenst deze gebouwen thans over te dragen aan de stad Hasselt, waardoor de stad haar recht van natrekking overeenkomstig artikel 555 van het Burgerlijk Wetboek uitoefent en eigenaar wordt van deze gebouwen.
Naar aanleiding van de uitoefening van het recht van natrekking door de stad Hasselt, verklaart de vzw Sportpromotie onherroepelijk afstand te doen van de in het bovenvermelde artikel voorziene vergoeding voor de waarde van de materialen en het arbeidsloon van de betreffende kleed- en wasruimtes zodat de stad Hasselt dus geen enkele vergoeding verschuldigd is voor deze overdracht."
Het recht van opstal neemt een aanvang op datum verlijden akte en zal gelden voor een duur van twintig (20) jaar. Het recht van opstal kan twee keer stilzwijgend verlengd worden met telkens een periode van vijf jaar, tenzij één van de partijen minstens één jaar voor het aflopen van de termijn de overeenkomst opzegt. De opzegging gebeurt steeds door een aangetekend schrijven of deurwaardersexploot onder opgaaf van redenen.
Het opstalrecht wordt verleend om niet.
De opstalhouder mag op zijn kosten en onder zijn verantwoordelijkheid op de in opstal gegeven grond alle gebouwen oprichten, beplantingen aanbrengen en werken uitvoeren die betrekking hebben op het nieuwe hockey complex. Hij moet voor alles beschikken over de nodige omgevingsvergunningen voor stedenbouwkundige handelingen en zich houden aan de verplichtingen die door de overheid worden opgelegd, dit alles zonder tussenkomst noch verantwoordelijkheid vanwege de opstalgever.
Bij het einde van de opstalovereenkomst worden de opstallen van rechtswege de eigendom van de opstalgever. Deze moeten in een goede staat van onderhoud overgedragen worden.
De opstalgever is bij het einde van de opstalovereenkomst tot geen enkele vergoeding gehouden ten opzichte van de opstalhouder voor de eigendomsoverdracht van de door laatstgenoemde opgerichte gebouwen, uitgevoerde werken en beplantingen.
Evenwel engageren beide partijen zich ertoe, zodra duidelijk wordt welke investeringen de opstalhouder via een uitvoerbare omgevingsvergunning zal uitvoeren, met elkaar in dialoog te gaan om een afwijkende regeling te treffen met betrekking tot bovenstaande alinea zoals vermeld bij dit artikel.
De opstalhouder verbindt zich ertoe om de kunstgrasterreinen en/of de kleedkamers en douches tijdens de periodes dat deze niet gebruikt worden door de opstalhouder ter beschikking te stellen van derden.
De afdeling Sport van stad Hasselt zal de aanvragen van derden voor het gebruik van de kunstgrasterreinen en/of kleedkamers en douches jaarlijks in mei verzamelen en een verdeling opmaken volgens de met de opstalhouder afgesproken beschikbare uren. De opstalhouder dient de gebruikte uren te factureren aan de gebruikers aan de tarieven zoals bepaald in het Retributiereglement voor het gebruik van Hasseltse Sportinfrastructuur, goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 mei 2021 en eventuele latere wijzigingen.
De stad Hasselt heeft op 11 januari 2022 een blanco bodemattest voor het betreffende perceel ontvangen.
De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt bij de overschrijving van deze akte vrijgesteld van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen om welke redenen ook.
De notariële akte zal verleden worden door notariskantoor Gilissen en Janssen (Luikersteenweg 165, 3500 Hasselt). Deze zal het dossier afhandelen en de authentieke akte verlijden. Alle kosten die het verlijden en opmaken van de akte met zich meebrengt zijn ten laste van vzw Hasselt Stix Hockey Club.
De vestiging van het opstalrecht geschiedt dan ook om reden van openbaar nut.
Cfr. het bestuursakkoord 2019-2024 wordt de verfraaiing van de stationsomgeving versneld uitgevoerd (288). Het is een prioritaire herstructureringszone, waar gestreefd wordt naar een kwalitatieve menging van stedelijke functies.
De Hasseltse stationsomgeving is een strategische locatie, niet alleen binnen Hasselt maar voor een veel ruimere regio.
Het station van Hasselt is vandaag immers al het belangrijkste openbaarvervoersknooppunt van Limburg en zal in de toekomst (met de komst van Spartacus) steeds verder aan belang winnen. De uitstekende multimodale bereikbaarheid -in combinatie met de zeer centrale ligging- maakt deze omgeving potentieel zeer geschikt voor verdichting en intensifiëring. De omgeving -die vandaag geen duidelijke organisatie en een eerder lage ruimtelijke kwaliteit kent- zal getransformeerd worden tot een hedendaags hoogwaardig (openbaar) vervoersknooppunt en vernieuwd stadsdeel, met een specifieke invulling. Het actualiseren van het masterplan en de opmaak van het RUP kaderen binnen deze beleidsoptie.
In het structuurplan Hasselt (2009) wordt de opwaardering van de stationsomgeving als strategisch project aangeduid in het richtinggevende deel. De ontwikkeling van het station wordt beschreven als een hefboom voor een kwalitatieve stedelijke ontwikkeling van Hasselt.
Op basis van een advies van de kwaliteitskamer stadsvernieuwing van stedenbeleid Vlaanderen werd geoordeeld dat een kritische evaluatie en actualisatie van de bestaande masterplanvisies voor dit stadsdeel zich aandiende. De aanbevelingen van de kwaliteitskamer werden ter harte genomen bij de uitwerking van een geactualiseerde masterplanvisie voor de ruime stationsomgeving.
Dit masterplan vormt het kader voor het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voorafgaand:
De voorlopige vaststelling van het ontwerp RUP is de volgende stap in het geïntegreerd planningsproces om te komen tot een ruimtelijk uitvoeringsplan (Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening artikel 2.2.21).
Thans kan overgegaan worden tot de voorlopige vaststelling van het ontwerp RUP220_Stationsomgeving_Hasselt. Het dossier is als volgt samengesteld:
Timing/ Vervolg van de procedure na goedkeuring van de voorlopige vaststelling van het ontwerp RUP:
Stap 7 – Organisatie van een openbaar onderzoek gedurende 60 dagen van 03/05/2022 t.e.m. 01/07/2022. Tijdens de duur van het openbaar onderzoek wordt een 2de participatiemoment georganiseerd in de vorm van een infomarkt. De Gecoro zal de adviezen, opmerkingen en eventuele bezwaren
bundelen en behandelen en brengt hiervan verslag uit bij de gemeenteraad binnen de 90 dagen na het einde van het openbaar onderzoek.
Stap 8 – Definitieve vaststelling RUP door de gemeenteraad en finale kwaliteitsbeoordeling effectbeoordelingen – schorsingstermijn (najaar)
Stap 9 – Publicatie RUP
Inwerkingtreding RUP
De gemeenteraad stelt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 220 'Stationsomgeving' voorlopig vast (cfr. VCRO art. 2.2.21 § 1)
Het betreft:
Alle documenten van het voorlopig vastgestelde ontwerp RUP 220 'Stationsomgeving' worden aangetekend opgestuurd naar de deputatie Limburg en naar de Vlaamse Overheid - departement Omgeving.
De documenten worden tevens opgeladen in het digitale platform DSI van de Vlaamse overheid.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met het organiseren van een openbaar onderzoek gedurende 60 dagen (van 03/05/2022 t.e.m. 01/07/2022), over het ontwerp van gemeentelijk RUP 220 Stationsomgeving, samen met het ontwerp van het effectenbeoordelingsrapport.
Tijdens de duur van het openbaar onderzoek wordt een infomarkt georganiseerd.
Het openbaar onderzoek wordt binnen de dertig dagen (termijn van orde) na de voorlopige vaststelling minstens aangekondigd door:
De opmerkingen en de bezwaren worden uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek schriftelijk of digitaal aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (Gecoro) bezorgd. De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening bundelt en coördineert alle adviezen, opmerkingen en bezwaren en brengt binnen negentig dagen na het einde van het openbaar onderzoek gemotiveerd advies uit bij de gemeenteraad.
Het RUP heft de voorschriften van volgende verkavelingen binnen het plangebied op.
De indeling in loten blijft bewaard.
De stad Hasselt is op zoek naar een studiebureau voor de begeleiding en uitwerking van haar ruimtelijk beleid. Binnen dit raamcontract zullen verschillende types van opdrachten worden toegewezen, waaronder:
1.Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP)
En dit conform alle wettelijke bepalingen (vormvereisten, procedures, enz. …), zoals bepaald in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, uitvoeringsbesluiten en omzendbrieven die hiermee verband houden.
2. Visienota’s
De stad Hasselt heeft nood aan bepaalde ruimtelijke visienota’s om een beleid uit te zetten voor de toekomst. Deze visies kunnen zowel thematisch (hoogbouwnota, …) als gebiedsgericht (buurtontwikkelingsvisies, …) zijn.
3. Ontwerpend onderzoek
Er kan ontwerpend onderzoek gevraagd worden op verschillende schalen: op schaal van een projectgebied, een ruimtelijk knooppunt, (een) bouwblok(ken), een wijk, een stadsdeel, de stad of de regio.
Bovenstaande typen opdrachten zijn informatief en niet limitatief.
Voorafgaand aan elke opdracht zal een duidelijke projectfiche worden opgemaakt met nadere beschrijving van de opdracht.
In het kader van de opdracht “Aanstellen van een ontwerpbureau voor de ondersteuning en uitwerking van het ruimtelijk beleid” werd een bestek met nr. 2022-5146 opgesteld door de dienst aankopen in samenwerking met de betrokken dienst.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 500.000,00 excl. btw of € 605.000,00 incl. 21% btw.
De overeenkomst wordt afgesloten voor een periode van 48 maanden. Het bestek voorziet de nodige opzegmodaliteiten.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De huidige opdracht beoogt het sluiten van een raamovereenkomst met één enkele deelnemer waarbij niet alle voorwaarden in de raamovereenkomst werden bepaald.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget en exploitatiebudget van 2022 en volgende jaren.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De kredieten voor deze uitgave zijn voorzien op:
Totale raming: € 500.000,00 excl. btw of € 605.000,00 incl. 21% btw*
* Het maximale bestelbedrag bedraagt: € 600.000,00 excl.btw
Afhankelijk van de deelopdracht is het een investeringsbudget of exploitatiebudget
Investering
Algemene rekening (ARK): 21400000 Plannen en studies
Oud volgnummer: MJP005287 Opmaak Masterplannen, RUP's, visie
Beleidsbudget
AP000027 Groeien: waar en hoe? 2020 - 2025
PA nummer (Orba) + omschrijving: diverse PA's van de dienst stadsontwikkeling
Projectbedrag volgens ORBA-project: diverse bedragen dienst stadsontwikkeling
Exploitatie
Algemene rekening (ARK): 61630000 Overige vergoedingen, erelonen en studies voor interne
Volgnummer: MJP005274 BA - Opmaak Masterplannen, RUP's, visie
Basisbudget
Actieplan:AP000111 Basiswerking van groep Hasselt garanderen 2020 - 2025
PA nummer (Orba) + omschrijving: diverse PA's dienst stadsontwikkeling
Projectbedrag volgens ORBA-project: diverse bedragen dienst stadsontwikkeling
Borg: ja
Prijsherziening: ja
Vastlegging bij afroep
De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2022-5146 en de raming voor de opdracht “Aanstellen van een ontwerpbureau voor de ondersteuning en uitwerking van het ruimtelijk beleid”, opgesteld door de dienst aankopen in samenwerking met de betrokken dienst, goed.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 500.000,00 excl. btw of € 605.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
In het kader van het decreet "basisbereikbaarheid" zet de stad Hasselt volop in op randparkings met bijhorende mobipunten om de bezoekers van de stad de mogelijkheid te bieden zich daar te parkeren en op een duurzame manier de stad te bezoeken.
Station Kiewit wordt binnen de vervoerregio Limburg gecatalogeerd als regionaal knooppunt.
Binnen het EFRO-programma Vlaanderen 2014-2020 werd in Prioriteit 3 - 'Bevorderen van een overgang naar een koolstofarme economie' een oproep gelanceerd voor de realisatie van mobipunten. Een mobipunt is een herkenbare plek met een divers aanbod aan vervoersmogelijkheden om de combimobiliteit te faciliteren. Elk knooppunt van vervoersmogelijkheden, nabij voldoende vervoerspotentieel, komt in aanmerking als mobipunt.
Vanuit het provinciebestuur is vervolgens het initiatief genomen een projectaanvraag te realiseren, samen met 4 gemeentebesturen uit gemeenten gelegen langs de N74 : Pelt, Peer, Houthalen-Helchteren en Hasselt.
Eind 2020 werd het voorstel voor de ontwikkeling van enkele mobipunten gelegen langs de N74 goedgekeurd door EFRO. Voor de stad Hasselt betekent dit dat er een goed uitgerust mobipunt ingericht zal worden aan het station in Kiewit.
Voor de realisatie van de parking worden de gronden van Fluvius aan het station van Kiewit verworven via recht van opstal
In februari 2021 keurde het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst tussen EFRO, de provincie en de copromotoren (Hasselt, Peer, Pelt en Houthalen-Helchteren) goed.
In maart 2021 keurde het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad het opstellen van startnota, projectnota en ontwerp voor aanleg van mobipunten en opvolging van uitvoering van de werken goed.
Op 22 maart 2022 keurde de gemeenteraad hiervoor de unieke verantwoordingsnota goed.
Voor het project kan naast de EFRO subsidie ook aanspraak gemaakt worden op de Hoppinsubsidie van de Vlaamse overheid voor een bedrag van € 250.000. Hierover is reeds in overleg geweest met departement MOW van de Vlaamse overheid, zie 2022_CBS_00103.
Om de aanbestedingsprocedure te kunnen verderzetten voor de realisatie van het Hoppinpunt met langparkeerparking dient het bestek te worden goedgekeurd (zie bijlage).
De opdracht behelst vooral:
De uitvoeringstermijn is 70 werkdagen. De uiterste uitvoeringsdatum is gekoppeld aan de uiterste uitvoeringsdatum van het EFRO-project (momenteel 31 maart 2023).
Er wordt voorgesteld bij de gunning van de opdracht rekening te houden met de vereiste erkenning van aannemers namelijk Categorie C (Wegenbouwkundige werken), Klasse 4 als enig selectiecriterium.
Tevens wordt voorgesteld bij de gunning van de opdracht rekening te houden met de prijs als enig gunningscriterium.
De opdracht zal op Belgisch niveau bekend gemaakt worden in het Bulletin der Aanbestedingen.
Conform artikel 5 van de samenwerkingsovereenkomst tussen de projectpartners treedt de provincie Limburg op als prefinancierder tot aan de maximale bedragen vastgesteld in het goedgekeurde project, en vordert het aandeel van de copromotoren en EFRO terug volgens de aandelen zoals die werden beschreven in het EFRO-project. Deze aandelen zijn als volgt:
Kostenspecificatie voor de stad Hasselt:
Hoofdstuk 1 van de meetstaat: voor het gedeelte van de werken betreffende de inrichting van het Hoppinpunt met Kiss and Ride zone (EFRO gedeelte) betaalt de stad Hasselt € 181.000 terug aan de provincie Limburg conform de samenwerkingsovereenkomst. (aangepaste EFRO bijdrage, zie 2022_CBS_00103)
Hoofdstuk 2 van de meetstaat: deel fietssnelweg volledig ten laste van de provincie Limburg.
Hoofdstuk 3 van de meetstaat: voor het gedeelte van de werken voor de aanleg van een zone langparkeren factureert de opdrachtnemer rechtstreeks aan de mede-aanbestedende overheid Stad Hasselt, dit wordt gespecifieerd in het bestek. Geraamd bedrag voor dit gedeelte is € 537.551,66 excl. btw oftewel € 650.436,7 incl. 21% btw. Studiekosten opvolging voor dit gedeelte wordt geschat op € 40.000 incl. 21% btw. Dit is conform voorgestelde projectkost: € 872.551- € 181.000 bijdrage EFRO project - € 40.000 studiekosten = € 650.836 incl. 21% btw. Voor deze werken dient de stad Hasselt een aanvraag in bij MOW voor een subsidie voor de inrichting van Hoppinpunten voor een terugbetaling ter waarde van 50% van € 500.000, zijnde € 250.000.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 41, 10° lid betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Deel communicatie:
Bedrag: € 7.500 incl. btw
Volgnummer: MJP005646 - BE - Samenwerkingsovereenkomst voor Mobipunten
Algemene rekening: 61323000
Basis- of beleidsbudget: Beleidsinvesteringsbudget
ORBA: PA5975
Totaal budget: € 7.500 (voorzien in 2022)
Saldo: € 0
Bij overheidsopdrachten:
De gemeenteraad keurt het bijzonder bestek met nr. 2022N093828 opgemaakt door studiebureau Sweco voor de overheidsopdracht voor Werken met als voorwerp "Aanleg Hoppinpunt Kiewit Station I.H.K.V. EFRO-project mobipuntencluster Noord-Zuidas (projectnummer 1365)" goed.
De totale kost wordt geraamd op € 1.052.532,69 incl. 21% btw waarvan ten laste van de stad Hasselt een bedrag van € 871.436,7 incl. 21% btw conform de projectkost zoals goedgekeurd via besluit 2022_CBS_00103.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure waarbij provincie Limburg zal optreden als aanbestedende overheid cfr. samenwerkingsovereenkomst tussen provincie Limburg en steden Hasselt, Houthalen-Helchteren, Peer en Pelt.
De opdracht zal op Belgisch niveau bekend gemaakt worden in het Bulletin der Aanbestedingen.
De kerk van Sint-Hubertus werd in het kerkenplan niet behouden als kerk voor eredienst. Samen met het stadsbestuur ging de kerkfabriek en het Bisdom op zoek naar een nieuwe invulling voor het gebouw en haar omgeving.
Het onderzoekstraject, opgemaakt door Origin, gaf enkele mogelijkheden in verschillende scenario's aan. Het stadsbestuur koos voor het scenario 'kerkpark' waarin de kerk grotendeels zou worden gesloopt mits behoud van enkele bouwkundige elementen die als parkonderdeel dienst konden doen. Het Bisdom was vragende partij om de muren rond het koorgedeelte, met muurschilderingen van Paule Nolens, zeker te bewaren.
Onder begeleiding van Levuur werd er ook een participatietraject opgestart om de noden van de omgeving te bevragen zodat deze konden geïntegreerd worden in het nieuwe ontmoetingscentrum, gepland op de Hubertussite aan de pastorij.
Deze opdracht werd reeds eerder gepubliceerd als bestek nr. 2021-5104 (goedgekeurd op de zitting van gemeenteraad op 25/01/2022). De procedure werd stopgezet vermits er geen enkele regelmatige offerte werd ingediend. Het bestek werd aangepast tot bestek nr. 2022-5167 cfr. ontvangen input.
Dit alles vormt de input voor een volledige herbestemming van de site, waarin de focuspunten liggen op een geïntegreerd ontwerp voor zowel de afbraak, het nieuwe ontmoetingscentrum als het park - en dit rekening houdend met de wensen van omgeving en gebruikers. De opdracht werd uitvoerig omschreven in het bestek “Ontwerp ontmoetingscentrum en herbestemming Sint-Hubertussite” met nr. 2022-5167 opgesteld door Ruimte - werken - gebouwen.
De raming bedraagt € 213.700,00 excl. btw of € 258.577,00 incl. 21% btw.
Deze opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De kredieten voor deze uitgave zijn voorzien via "anders budgetteren".
Raming: € 213.700,00
excl. btw en € 258.577,00
incl. 21% btw
Oud volgnummer: MJP004137 - BE - Kerkenbeleidsplan Sint-Hubertus
ARK: 22910000
ORBA: PA5303
AP000138: Investeren in Inspraak en betrokkenheid
Borg: JA
Prijsherziening: NEEN
Beleidsinvesteringsbudget
De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2022-5167 en de raming voor de opdracht “Ontwerp ontmoetingscentrum en herbestemming Sint-Hubertussite”, opgesteld door Ruimte - werken - gebouwen goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 213.700,00 excl. btw of € 258.577,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Na goedkeuring van het bestek door de gemeenteraad, wordt de aankondiging ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Om een retributie te kunnen heffen is er een retributiereglement nodig als wettelijke basis. Artikel 40 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt.
De dienst toerisme verkoopt goederen en levert diensten aan de burgers. De verkoop van toeristische producten en diensten brengt kosten met zich mee zoals aanmaak- en aankoopkosten, administratieve kosten, .... Het is billijk om deze kosten aan te rekenen aan de aanvrager van het product of dienst.
De tarieven voor deze goederen en diensten dienen vastgelegd te worden door de gemeenteraad. Het retributiereglement bevat een overzicht van de goederen/diensten die momenteel worden aangeboden door de dienst toerisme aangevuld met de tarieven.
De gemeenteraad kan delegatie geven aan het college van burgemeester en schepen voor het vaststellen van nieuwe retributies. Om vlot in te kunnen spelen op de veranderende omstandigheden is het aangewezen om de vaststelling en de daaraan verbonden tarieven te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
De gemeenteraad keurt het bijgevoegde retributiereglement toerisme goed vanaf 1 mei 2022.
Stad Hasselt ondertekende de burgemeesterconvenant met het engagement om 40% CO2 te besparen tegen 2030. Daarnaast heeft Stad Hasselt de ambitie om een duurzame transitie te verwezenlijken naar een energieneutrale stad en dit met het eigen stedelijk patrimonium als voorbeeld. Voor de verduurzaming van dit patrimonium wordt er nagegaan welke samenwerkingen/partnerschappen er kunnen worden opgezet.
Het Vlaams Energiebedrijf nv (VEB) werd in 2012 opgericht door de Vlaamse regering op basis van het decreet van 15/07/2011. Het VEB is een Extern Verzelfstandigd Agentschap van privaat recht (nv) en heeft rechtspersoonlijkheid. Eén van de haar toegewezen taken volgens het decreet van 15/07/2011 is het leveren van gas en elektriciteit en het faciliteren, het aanbieden en het coördineren van energiediensten om energiebesparende maatregelen en milieuvriendelijke energieproductie in gebouwen te verwezenlijken.
Het VEB maakte een haalbaarheidsstudie om na te gaan of een ESCO kan toegepast worden op de gebouwen Jenevermuseum, kunstencampus, Cultureel Centrum, Bibliotheek Dusart en sportcentrum Kiewit. In deze haalbaarheidsstudie geeft VEB aan dat ze voldoende potentieel ziet in het maken van een onderhouds- en energieprestatiecontract (OEPC) voor de voorgestelde gebouwen van Stad Hasselt.
De gemeenteraad keurde in zitting van 27 oktober 2020 de aanstelling van het VEB goed als facilitator van een energiedienstencontract met burgerparticipatie.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 24 juni 2021 de Scopebepaling goed, die het VEB uitwerkte in samenwerking met Afdeling Milieu & Energie, dienst gebouwen en de betrokken collega's van de opgenomen gebouwen in deelfase 2 van het facilitatietraject van een energiedienstencontract met burgerparticipatie.
De volgende fase is de overheidsopdracht: plaatsingsprocedure energiedienstenopdracht.
Het Vlaams Energiebedrijf treedt op als Aanbestedende Overheid, en handelt hierbij in de hoedanigheid van een aankoopcentrale, in de zin van artikel 2, 6°,a) en 7°b) van de Wet Overheidsopdrachten.
De aankoopcentrale is de rechtsfiguur die toestaat dat de aankoopcentrale instaat voor de plaatsing van een overheidsopdracht voor (een) andere aanbesteder(s).
De Aanbestedende Overheid zal, als aankoopcentrale, in het kader van deze Opdracht aldus de volledige verantwoordelijkheid dragen voor de correcte gunning van de Opdracht.
Het OEPC-contract wordt, na de gunning, rechtstreeks afgesloten tussen Stad Hasselt en de gekozen Inschrijver als Opdrachtnemer.
Het voorlopige technisch bestek wordt informatief aan dit besluit toegevoegd. Maatregelen die we als verplicht op te nemen opgeven moeten we ook zelf bekostigen. De volgende middelen worden daarom voorzien voor de volgende gebouwen:
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 47, § 2, het uitvoeren van werken, of laten leveren van goederen en/of diensten door gebruik te maken van een door een aankoopcentrale geëxploiteerd dynamisch aankoopsysteem.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De toetreding tot de aankoopcentrale heeft geen financiële gevolgen. Als er een contract wordt afgesloten met een ESCO via de aankoopcentrale van het VEB, dan worden onderstaande investeringskosten ingebracht voor het implementeren van verplichte maatregelen in de 5 betrokken gebouwen.
PA6025 Administratieve opvolging projecten BHL gerealiseerd met investeringssubsidie via Quickscan Vlaanderen (planning/voorbereiding)
PA6166 ESCO project – Jenevermuseum (planning/ voorbereiding)
PA5261 Renovatie CCHa
PA6169 ESCO project sportcentrum Kiewit (planning/ voorbereiding)
PA6175 ESCO energetische aanpassingswerken voor gebouw Kunstencampus (planning/ voorbereiding)
PA5166 Samenwerking met VEB voor kosten-batenanalyse van coöperatieve investeringen in 5 stedelijke gebouwen
Projectbedrag volgens ORBA-project: 3.305.400 euro
Middelen worden voorzien via "anders budgetteren".
Afdeling Milieu&Energie:
Oud MJP: MJP004796 – BE – Begeleidingstraject ESCO voor de eigen gebouwen
Bedrag incl. BTW: 90.962 euro / investering / ARK: 21400000 / Actieplan: AP000058 (Nieuw AP: Investeren in Uitvoering van het burgemeestersconvenant)
Oud MJP: MJP006154 - BE – Energetische renovatie CCHa
Bedrag incl. BTW: 1.500.000 euro / investering / ARK: 22100000 / Actieplan: AP000058 (Nieuw AP: Investeren in Uitvoering van het burgemeestersconvenant)
Oud MJP: MJP006323 – BE – Renovatie Academie
Bedrag incl. BTW: 50.000 euro / investering / ARK: 2210000 / Actieplan: AP000058 (Nieuw AP: Investeren in Uitvoering van het burgemeestersconvenant)
Dienst Gebouwen:
Oud MJP: MJP004142 – BE – Aanpassing gebouw BIB Dusart ifv Quick scan Vlaamse Overheid / Bedrag incl. BTW: 1.655.300 euro / investering / ARK: 2210000 / Actieplan AP000108 (Nieuw AP: Investeren in Integraal toegankelijk Hasselt)
Oud MJP: MJP004141 – BE – Investeringssubsidie Aanpassing gebouw BIB Dusart ifv Quick Scan Vlaamse Overheid / Bedrag incl. BTW: 1.655.300 euro / Ontvangst / ARK 15000000 / Actieplan AP000108 (Nieuw AP: Investeren in Integraal toegankelijk Hasselt)
De gemeenteraad gaat akkoord met toetreding tot de aankoopcentrale Dienstenopdracht energieprestatiediensten Stad Hasselt EE_2022_PRJ0156_001 van het Vlaams Energiebedrijf nv, Havenlaan 86C, bus 301, 1000 Brussel.
De stad Hasselt wil jaarlijks tussenkomen in de werkingskosten van de niet-professionele socioculturele en erfgoedverenigingen.
De niet-professionele socioculturele en erfgoedverenigingen dienden hun aanvraag in om een financiële tussenkomst in de werkingskosten voor werkjaar 2021 te ontvangen van de stad.
De vaststelling van het te betalen subsidiebedrag per vereniging werd bepaald door het reglement 'puntenstelsel voor socioculturele en erfgoedverenigingen' goedgekeurd door de gemeenteraad van 15 december 2020. Om rekening te houden met de impact van corona op de reguliere werking van de verenigingen, stellen we voor om voor werkjaar 2021 aan alle verenigingen die een dossier hebben ingediend een forfait voor basiswerking toe te kennen – dit is een uitzondering op artikel 5 van het reglement dat stelt dat de forfait voor de basiswerking enkel toegekend wordt indien de vereniging een betoelaagbare activiteit heeft georganiseerd op Hasselts grondgebied of Campus Universiteit Hasselt.
De toelagedossiers werden ingediend uiterlijk op de laatste werkdag van januari en de nodige bewijsstukken werden voorgelegd zoals vermeld in het betrokken reglement.
Op basis van dit reglement werden de punten berekend.
Elke vereniging ontving een afschrift van deze berekening en kon hiertegen bezwaar indienen. Wij ontvingen enkele schriftelijke bezwaren die we individueel behandelden en bereikten consensus met alle verenigingen. Overeenkomstig de beschikbare kredieten werden de corresponderende bedragen per sectie berekend.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en aanwending van sommige subsidies.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hoofdstuk 3.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het puntenstelsel voor socioculturele verenigingen goedgekeurd door de gemeenteraad van 15 december 2020.
De kredieten voor deze uitgave zijn voorzien op:
Totaal bedrag van de toegekende subsidies: 62.000,00 euro
Volgnummer: MJP005813 - BE - Subsidies voor socioculturele verenigingen (reglement)
Actienummer: AC000345
Algemene rekening: 64960000
Beleidsbudget
De verdeling van het beschikbare krediet over de secties is als volgt:
Totaal beschikbaar bedrag volgnummer: € 62.000,00
Saldo: € 0,00
De gemeenteraad keurt de subsidieaanvragen van de socioculturele en erfgoedverenigingen goed.
Om rekening te houden met de impact van corona op de reguliere werking van de verenigingen gaat de gemeenteraad akkoord met het principe van de toekenning van een forfait voor basiswerking voor alle verenigingen die een aanvraagdossier hebben ingediend. Dit is een uitzondering op artikel 5 van het reglement Puntenstelsel socioculturele verenigingen.
Voor de werking gedurende 2021 wordt aan de in bijlage vermelde socioculturele en erfgoedverenigingen een subsidie toegekend voor een totaal bedrag van 62.000 euro.
De betaling zal gebeuren met kredieten ingeschreven in het beleidsbudget van 2022, op algemene rekening 64960000 (volgnummer MJP005813 - actienummer AC000345).
De gemeenteraad gaat akkoord met de uitbetaling van de toelage zoals vermeld in de bijgevoegde lijst.
Voor de uitvoer van het maaien van bloemrijke bermen en percelen en het ruimen van bladeren gaat de stad Hasselt over tot de aankoop van een maai-zuigcombinatie. Deze combinatie bestaat uit een tractor met aangebouwde zijdelingse maaiarm, uitgevoerd met klepelmaaier, bladzuiger en een grasverzamelwagen. Omwille van de complexiteit voorzien wij de aankoop van de volledige combinatie aangeboden door één leverancier. Zowel de tractor, aangebouwde maaiarm en de grasverzamelwagen, samen met alle toebehoren moeten in alle opzichten voldoen aan de technische eisen opgelegd door de Belgische wet.
In het kader van de opdracht “Aankoop maai-& zuigcombinatie” werd een bestek met nr. 2022-5116 opgemaakt door de dienst aankopen in samenwerking met de technische uitvoeringsdienst.
De uitgave wordt geraamd op € 396.694,21 excl. btw of € 480.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Bij overheidsopdrachten:
De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2022-5116 en de raming voor de opdracht “Aankoop van een maai- en zuigcombinatie”, opgesteld door de dienst aankopen in samenwerking met de technische uitvoeringsdienst, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 396.694,21 excl. btw of € 480.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De betaling zal gebeuren met de kredieten ingeschreven in het investeringsbudget via anders budgetteren.
Met het oog op een vereenvoudiging van het aankoopbeleid van de aankoopdienst binnen de groep Hasselt, wensen Stad Hasselt, OCMW Hasselt, AGB Stadsontwikkeling Hasselt en NV Crematorium een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten, waarbij partijen de intentie hebben om zoveel als mogelijk samen te werken wat betreft de plaatsing van overheidsopdrachten.
De Stad Hasselt zal daarbij optreden als aankoopcentrale voor de deelnemende entiteiten teneinde de plaatsingsprocedure tot en met de gunningsbeslissing voor haar rekening te nemen.
De deelnemende entiteit die een beroep doet op de aankoopcentrale, is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
Stad Hasselt, OCMW Hasselt, AGB Stadsontwikkeling Hasselt en NV Crematorium werken allen met een eengemaakte aankoopdienst en financiële dienst op vlak van overheidsopdrachten en hun bijhorende plaatsingsprocedures.
Om de werking te vereenvoudigen wensen partijen een aankoopcentrale op te richten teneinde het aankoopbeleid op een meer gestructureerde en eenvoudige manier te laten verlopen. Partijen wensen niet enkel schaalvoordelen te creëren, doch ook de administratieve werklast te verminderen teneinde een efficiënte werking te kunnen garanderen.
Partijen hebben de intentie om zoveel als mogelijk samen te werken wat betreft de plaatsing van overheidsopdrachten. De Stad Hasselt zal daarbij optreden als aankoopcentrale, meer bepaald als tussenpersoon, voor de deelnemende entiteiten teneinde de plaatsingsprocedure tot en met de gunningsbeslissing voor hun rekening te voeren.
De deelnemende entiteiten zullen door het afsluiten van de samenwerkingsovereenkomst toetreden tot de aankoopcentrale van de Stad Hasselt. Iedere deelnemende entiteit heeft evenwel navolgend de keuze om al dan niet voor zichzelf een contract te sluiten met de opdrachtnemer.
De deelnemende entiteit die een beroep doet op de aankoopcentrale, is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
De deelnemende entiteiten zijn middels huidige samenwerkingsovereenkomst automatisch toegetreden tot de aankoopcentrale van de Stad op voorwaarde dat de opdracht valt binnen de definitie dagelijks bestuur van de deelnemende entiteit. Indien dit niet het geval is, is huidige samenwerkingsovereenkomst niet van toepassing en dient de betrokken deelnemende entiteit een aparte toetredingsbeslissing te nemen door haar bevoegd orgaan.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel artikel 47.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Hasselt, OCMW Hasselt, AGB Stadsontwikkeling Hasselt en NV Crematorium goed, waarbij partijen de intentie hebben om zoveel als mogelijk samen te werken wat betreft de plaatsing van overheidsopdrachten en waarbij de Stad Hasselt zal optreden als aankoopcentrale.
Stand van zaken slachthuis VanDrie.
Enige tijd geleden stond in de krant dat er een nieuwe tijdelijke invulling zou komen op de site van het voormalig slachthuis in de Havenstraat.
Urban Experimenthub zou de nieuwe naam worden en de herbestemming zou gaan van een theater tot een skateramp, eventuele kantoorruimtes, ateliers en repetitieruimtes, kortom een zinvolle tussenoplossing werd gezegd.
De opstart van dit tijdelijke concept zou voorzien zijn voor februari 2022.
De buurtbewoners stellen zich hier heel wat vragen over, maar verkeren nog steeds in het ongewisse.
Daarom mijn vragen hierover:
Koen Ooms
De prijzen van studentenkoten in Hasselt zijn al enkele jaren fors aan het stijgen. Afgelopen jaar stak Hasselt zelfs Antwerpen voorbij in de – weinig benijdenswaardige – positie van duurste stad van het land.
Met de verdere uitbreiding van de UHasselt wordt verwacht dat de prijzen in Hasselt zullen blijven stijgen. Dat blijkt ook uit de cijfers van de Confederatie van Immobiliënberoepen Vlaanderen (CIB Vlaanderen).
Er komen koten bij, bijvoorbeeld in de Kapertoren, maar die prijzen blijven bijzonder hoog. Dit alles bevordert de studiekansen voor kinderen uit gezinnen met een minder koopkracht niet. Het zet de democratisering van het onderwijs verder onder druk.
Mijn vragen:
1. Wat gaat het stadsbestuur doen voor betaalbare studentenkoten in Hasselt?
2. Zijn er hierover gesprekken met de UHasselt?
3. Zijn er afspraken met de sociale huisvestingsmaatschappijen over studentenkoten aan sociale huurprijzen?
Naar aanleiding van het nieuwe mobiliteitsplan Bereikbare Binnenstad, werd in een recentelijke fasering sinds maandag 4 april, de aanpassing aan de Diesterpoort doorgevoerd. De verplaatsing van de uitrijroute van de Diesterstraat naar het Vanveldekeplein lokt veel frustraties uit bij menig weggebruiker en is ronduit gevaarlijk te noemen, in het bijzonder voor de passerende fietsers. Het lijkt wel alsof de remedie erger is dan de kwaal?
Op amper 5 meter van elkaar bepalen de haaientanden de aanschuifzone van het uitrijdende gemotoriseerd verkeer. Net de lengte van een standaard wagen en kruiselings een onmogelijke passage op de gele lus indien er langere vehikels dan een personenwagen aanschuiven. Auto's staan stil op de gele fiets- en wandelstrook en bij vrachtwagens is er zelfs sprake van een volledige blokkade. Invoegen op de linkse rijstrook in het aanschuivende verkeer op de Thonissenlaan hangt af van de goodwill van de reeds aanschuivende auto's of aankomende vrachtwagens en lijnbussen. Veilig is deze situatie niet te noemen.
Hoe is deze beslissing tot stand gekomen?
En wat gaat de schepen hieraan op korte termijn doen om deze nieuwe conflictzone op te lossen of aanzienlijk te verbeteren?