Naar aanleiding van het nieuwe mobiliteitsplan Bereikbare Binnenstad, werd in een recentelijke fasering sinds maandag 4 april, de aanpassing aan de Diesterpoort doorgevoerd. De verplaatsing van de uitrijroute van de Diesterstraat naar het Vanveldekeplein lokt veel frustraties uit bij menig weggebruiker en is ronduit gevaarlijk te noemen, in het bijzonder voor de passerende fietsers. Het lijkt wel alsof de remedie erger is dan de kwaal?
Op amper 5 meter van elkaar bepalen de haaientanden de aanschuifzone van het uitrijdende gemotoriseerd verkeer. Net de lengte van een standaard wagen en kruiselings een onmogelijke passage op de gele lus indien er langere vehikels dan een personenwagen aanschuiven. Auto's staan stil op de gele fiets- en wandelstrook en bij vrachtwagens is er zelfs sprake van een volledige blokkade. Invoegen op de linkse rijstrook in het aanschuivende verkeer op de Thonissenlaan hangt af van de goodwill van de reeds aanschuivende auto's of aankomende vrachtwagens en lijnbussen. Veilig is deze situatie niet te noemen.
Hoe is deze beslissing tot stand gekomen?
En wat gaat de schepen hieraan op korte termijn doen om deze nieuwe conflictzone op te lossen of aanzienlijk te verbeteren?