Stad Hasselt ondertekende de burgemeesterconvenant met het engagement om 40% CO2 te besparen tegen 2030. Daarnaast heeft Stad Hasselt de ambitie om een duurzame transitie te verwezenlijken naar een energieneutrale stad en dit met het eigen stedelijk patrimonium als voorbeeld. Voor de verduurzaming van dit patrimonium wordt er nagegaan welke samenwerkingen/partnerschappen er kunnen worden opgezet.
Het Vlaams Energiebedrijf nv (VEB) werd in 2012 opgericht door de Vlaamse regering op basis van het decreet van 15/07/2011. Het VEB is een Extern Verzelfstandigd Agentschap van privaat recht (nv) en heeft rechtspersoonlijkheid. Eén van de haar toegewezen taken volgens het decreet van 15/07/2011 is het leveren van gas en elektriciteit en het faciliteren, het aanbieden en het coördineren van energiediensten om energiebesparende maatregelen en milieuvriendelijke energieproductie in gebouwen te verwezenlijken.
Het VEB maakte een haalbaarheidsstudie om na te gaan of een ESCO kan toegepast worden op de gebouwen Jenevermuseum, kunstencampus, Cultureel Centrum, Bibliotheek Dusart en sportcentrum Kiewit. In deze haalbaarheidsstudie geeft VEB aan dat ze voldoende potentieel ziet in het maken van een onderhouds- en energieprestatiecontract (OEPC) voor de voorgestelde gebouwen van Stad Hasselt.
De gemeenteraad keurde in zitting van 27 oktober 2020 de aanstelling van het VEB goed als facilitator van een energiedienstencontract met burgerparticipatie.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 24 juni 2021 de Scopebepaling goed, die het VEB uitwerkte in samenwerking met Afdeling Milieu & Energie, dienst gebouwen en de betrokken collega's van de opgenomen gebouwen in deelfase 2 van het facilitatietraject van een energiedienstencontract met burgerparticipatie.
De volgende fase is de overheidsopdracht: plaatsingsprocedure energiedienstenopdracht.
Het Vlaams Energiebedrijf treedt op als Aanbestedende Overheid, en handelt hierbij in de hoedanigheid van een aankoopcentrale, in de zin van artikel 2, 6°,a) en 7°b) van de Wet Overheidsopdrachten.
De aankoopcentrale is de rechtsfiguur die toestaat dat de aankoopcentrale instaat voor de plaatsing van een overheidsopdracht voor (een) andere aanbesteder(s).
De Aanbestedende Overheid zal, als aankoopcentrale, in het kader van deze Opdracht aldus de volledige verantwoordelijkheid dragen voor de correcte gunning van de Opdracht.
Het OEPC-contract wordt, na de gunning, rechtstreeks afgesloten tussen Stad Hasselt en de gekozen Inschrijver als Opdrachtnemer.
Het voorlopige technisch bestek wordt informatief aan dit besluit toegevoegd. Maatregelen die we als verplicht op te nemen opgeven moeten we ook zelf bekostigen. De volgende middelen worden daarom voorzien voor de volgende gebouwen:
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 47, § 2, het uitvoeren van werken, of laten leveren van goederen en/of diensten door gebruik te maken van een door een aankoopcentrale geëxploiteerd dynamisch aankoopsysteem.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De toetreding tot de aankoopcentrale heeft geen financiële gevolgen. Als er een contract wordt afgesloten met een ESCO via de aankoopcentrale van het VEB, dan worden onderstaande investeringskosten ingebracht voor het implementeren van verplichte maatregelen in de 5 betrokken gebouwen.
PA6025 Administratieve opvolging projecten BHL gerealiseerd met investeringssubsidie via Quickscan Vlaanderen (planning/voorbereiding)
PA6166 ESCO project – Jenevermuseum (planning/ voorbereiding)
PA5261 Renovatie CCHa
PA6169 ESCO project sportcentrum Kiewit (planning/ voorbereiding)
PA6175 ESCO energetische aanpassingswerken voor gebouw Kunstencampus (planning/ voorbereiding)
PA5166 Samenwerking met VEB voor kosten-batenanalyse van coöperatieve investeringen in 5 stedelijke gebouwen
Projectbedrag volgens ORBA-project: 3.305.400 euro
Middelen worden voorzien via "anders budgetteren".
Afdeling Milieu&Energie:
Oud MJP: MJP004796 – BE – Begeleidingstraject ESCO voor de eigen gebouwen
Bedrag incl. BTW: 90.962 euro / investering / ARK: 21400000 / Actieplan: AP000058 (Nieuw AP: Investeren in Uitvoering van het burgemeestersconvenant)
Oud MJP: MJP006154 - BE – Energetische renovatie CCHa
Bedrag incl. BTW: 1.500.000 euro / investering / ARK: 22100000 / Actieplan: AP000058 (Nieuw AP: Investeren in Uitvoering van het burgemeestersconvenant)
Oud MJP: MJP006323 – BE – Renovatie Academie
Bedrag incl. BTW: 50.000 euro / investering / ARK: 2210000 / Actieplan: AP000058 (Nieuw AP: Investeren in Uitvoering van het burgemeestersconvenant)
Dienst Gebouwen:
Oud MJP: MJP004142 – BE – Aanpassing gebouw BIB Dusart ifv Quick scan Vlaamse Overheid / Bedrag incl. BTW: 1.655.300 euro / investering / ARK: 2210000 / Actieplan AP000108 (Nieuw AP: Investeren in Integraal toegankelijk Hasselt)
Oud MJP: MJP004141 – BE – Investeringssubsidie Aanpassing gebouw BIB Dusart ifv Quick Scan Vlaamse Overheid / Bedrag incl. BTW: 1.655.300 euro / Ontvangst / ARK 15000000 / Actieplan AP000108 (Nieuw AP: Investeren in Integraal toegankelijk Hasselt)
De gemeenteraad gaat akkoord met toetreding tot de aankoopcentrale Dienstenopdracht energieprestatiediensten Stad Hasselt EE_2022_PRJ0156_001 van het Vlaams Energiebedrijf nv, Havenlaan 86C, bus 301, 1000 Brussel.