De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 mei 2022 worden ter goedkeuring voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Er werden notulen opgemaakt van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 mei 2022. Deze notulen worden ter goedkeuring voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.
Er werden geen opmerkingen gemaakt.
Artikel 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 mei 2022 goed.
De akte van voordracht van kandidaat-leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst waarin de einddatum voor het mandaat van de heer Stefan Hendrickx bepaald is op 30 juni 2022 en de heer Pieter Cuppens als opvolger voor de resterende duurtijd staat vermeld.
De akte van voordracht waarin de heer Pieter Cuppens wordt voorgedragen als opvolger voor de heer Stefan Hendrickx.
Het verslag van de heer Guido Fissette, voorzitter, waaruit blijkt dat de heer Pieter Cuppens, geboren te Hasselt op 16 december 1980, niet opgehouden heeft de vereisten van verkiesbaarheid te verenigen en zich niet in één van de gevallen van onverenigbaarheid, onbevoegdheid of verwantschap bevindt, door het decreet lokaal bestuur voorzien.
De heer Pieter Cuppens heeft de voorgeschreven eed afgelegd in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en in aanwezigheid van de adjunct-algemeendirecteur.
Het decreet lokaal bestuur, de artikelen 92, 94 en 96.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de geloofsbrieven van de heer Pieter Cuppens, geboren te Hasselt op 16 december 1980, goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de ontvankelijke akte van voordracht van de kandidaat-opvolgers.
De heer Pieter Cuppens wordt als werkend lid bijzonder comité voor de sociale dienst aangesteld vanaf 1 juli 2022.
Dit besluit wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid en aan de heer Pieter Cuppens.
Aansluitend op de eerdere vervanging van mevr. Erdogan in de raad van bestuur van AV Virga Jesse, dient zij nog vervangen te worden in de algemene vergadering van AV Virga Jesse.
Gezien mevr. Erdogan haar ontslag heeft gegeven als afgevaardigde in de algemene vergadering van AV Virga Jesse, komt het toe aan de fractie RG+ om een vervanger voor te stellen.
De vertegenwoordiger moet deel uitmaken van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt, na geheime stemming, de vervanging van mevr. Derya Erdogan in de algemene vergadering van AV Virga Jesse door dhr. Joost Venken, goed.
De vraag van Audio om het uittreksel van het verslag van de algemene vergadering van Audio en de jaarrekening ter kennisgeving voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
De afgevaardigden van de deelgenoten van Audio zijn verantwoordelijk voor de kennisgeving van het verslag van de algemene vergadering aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Art. 20 van de statuten van Audio.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het uittreksel van het verslag van de algemene vergadering van Audio d.d. 20 mei 2022.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de jaarrekening Audio 2021.
Het ontslag van mevr. Sylvie Nickmans uit de algemene vergadering en raad van bestuur van AV Virga Jesse vanaf 1 augustus 2022.
Op 7 januari 2019 werd mevr. Sylvie Nickmans door de raad voor maatschappelijk welzijn verkozen om te zetelen in de algemene vergadering en de raad van bestuur van AV Virga Jesse. Gelet op haar ontslag dient zij hierin vervangen te worden. Conform het decreet Lokaal Bestuur (art. 497 juncto art. 484), komt het toe aan de N-VA-fractie om een vervanger/vervangers voor te stellen.
De vertegenwoordiger moet deel uitmaken van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt, na geheime stemming, de vervanging van mevr. Sylvie Nickmans in de algemene vergadering van AV Virga Jesse door dhr. Marc Roppe, goed, met ingang van 1 augustus 2022.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt, na geheime stemming, de vervanging van mevr. Sylvie Nickmans in de raad van bestuur van AV Virga Jesse door mevr. Anne Caelen, goed, met ingang van 1 augustus 2022.
De mail van Audio, waarin men vraagt om de formele goedkeuring van de raad voor maatschappelijk welzijn voor de toetreding van de stad Dendermonde en gemeente Sint-Gillis-Waas tot de ledenorganisatie Audio.
De vraag van de stad Dendermonde en gemeente Sint-Gillis-Waas
om toe te treden tot ledenorganisatie Audio.
De groeistrategie van Audio, goedgekeurd door de algemene vergadering van Audio op 14 juni 2017.
De vraag van Audio om formele goedkeuring van de verzoeken tot toetreding.
Art. 482 van het decreet Lokaal Bestuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de toetreding van de stad Dendermonde tot de ledenorganisatie Audio, goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de toetreding van de gemeente Sint-Gillis-Waas tot de ledenorganisatie Audio, goed.
Jaarlijkse rapportering aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn over de organisatiebeheersing.
Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.
Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de gemeentelijke diensten.
Het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, het vast bureau en de raad voor maatschappelijk welzijn worden jaarlijks in kennis gesteld (rapportering) over de organisatiebeheersing.
Art. 219. decreet lokaal bestuur Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
Het jaarrapport op zich heeft geen financielë impact.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het jaarrapport organisatiebeheersing 2021.
Volgens de "Barometer Digitale inclusie" van de Koning Boudewijnstichting (2020) ervaren veel Hasselaren een hoger risico op digitale uitsluiting. Deze kloof is aanwezig op verschillende vlakken: toegang tot technologie zoals een laptop of internetverbinding en/of minder digitale vaardigheden.
De Vlaamse overheid lanceert met middelen van het Plan Vlaamse Veerkracht de projectoproep Digibanken. Stad Hasselt heeft een aantal partners rond de tafel gezet en een projectdossier uitgewerkt in de vorm van een samenwerkingsstrategie en een samenwerkingsovereenkomst.
De Digibank moet 3 doelstellingen realiseren. Ten eerste gelijke toegang creëren tot de digitale technologie door uitleen van laptops te voorzien. Daarnaast ook digitale vaardigheden versterken via opleiding, begeleiding en kennisdeling. En tenslotte via opleiding en begeleiding zorgen voor een verbeterde digitale toegang tot essentiële diensten (de digitale dienstverlening van stad Hasselt of van hogere overheden).
De stuurgroep digitale inclusie, de projectgroep Digibank Hasselt en diverse stakeholders hebben het projectdossier geschreven. 9 partners zetten samen hun schouders onder de uitrol van Digibank Hasselt.
De aanvraag voor het implementatietraject kan ingediend worden tegen uiterlijk 16 juni 2022 (ronde 3), 8 september 2022 (ronde 4) of 27 oktober 2022 (ronde 5).
Digibank Hasselt start vanuit de visie dat elke Hasselaar op zijn of haar maat maximaal digitaal moet kunnen zijn. Alle Hasselaren ouder dan 18 jaar kunnen in 9 Digipunten terecht voor ondersteuning of vorming. Zowel in groep als individueel. Digibank Hasselt voorziet eveneens ondersteuning aan huis.
Vanuit een sterke communicatiestrategie wordt elke Hasselaar op de hoogte gebracht van het aanbod van Digibank Hasselt, we zetten stadsbrede en wijkgerichte kanalen in. Voor 3 specifieke doelgroepen zetten we nog meer in op een outreachende en doelgroepgerichte toeleiding: 55 plussers, mensen met recht op een verhoogde tegemoetkoming en mensen met een niet-Belgisch geboorteattest.
Digibank Hasselt focust op het efficiënter gebruik van eigen smartphones en de openbare computers die er op diverse locaties in Hasselt ter beschikking van de burger staan. Voor Hasselaren die kunnen aantonen dat ze een reële nood aan een laptop hebben, worden er laptops uitgeleend voor maximaal 6 maanden.
De Digipunten starten gefaseerd op: we starten met 2 Digipunten (LDC Banneux en LDC Stadspark). De volgende Digipunten voorzien we in diverse wijken (Kuringen, Runkst, Kermt, Stevoort, St-Lambrechts-Herk) om sterk geografisch verspreid te zijn. In elk van de wijken zoeken we samenwerkingen met lokale actoren.
De bemanning en ondersteuning van de Digipunten gebeurt door een Digiteam met een coördinator die met projectmiddelen wordt gegund en een ploeg van vrijwilligers, studenten en stagiairs. Digibuddies zijn verantwoordelijk voor de algemene ondersteuning, het warme onthaal en de nodenherkenning. Digidokters hebben technische expertise om hardware- en software-vragen op te lossen. Op basis van het gesprek worden Hasselaren onmiddellijk (individueel) geholpen, doorverwezen naar een groepsgebonden aanbod of naar individuele ondersteuning op afspraak. Het opleidingsaanbod wordt flexibel en vraaggericht uitgerold.
Rond het aanbod van Digibank Hasselt zijn per doelstelling outputindicatoren geformuleerd: minimaal een bereik van 1700 unieke Hasselaren, minimaal 400 uitleningen laptops en minimaal 1.182 openingsmomenten van de Digipunten. Er zijn ook SMART-indicatoren geformuleerd die via een registratietool de monitoring, bijsturing en evaluatie van Digibank Hasselt mogelijk moet maken.
De samenwerking krijgt vorm in een samenwerkingsovereenkomst en een samenwerkingsstrategie, die ter goedkeuring voorliggen. Er is een projectbegroting en projectplanning opgemaakt die eveneens onderdeel zijn van de samenwerking.
Vlaanderen vraagt een ondertekende verklaring op eer met betrekking tot DAEB de minimis (niet van toepassing voor lokale besturen) en een analyse rond het DNSH-beginsel (het project mag geen afbreuk doen aan 6 welbepaalde milieudoelstellingen).
Besluit Vlaamse Regering van 17/12/2021 tot vaststelling van de regels voor het toekennen van projectfinanciering voor digibanken.
Bij toekenning van de projectsubsidie ontvangt Stad Hasselt als promotor een subsidie van 500.000 euro voor de totale projectduur. De middelen zullen verdeeld worden over 2022, 2023 en 2024. Voor een aantal opdrachten wordt een gunningsprocedure gestart. Een aantal MJP moeten nog aangemaakt worden. Op dit moment zijn de volgende reeds voorzien.
AC000817 - beleidsbudget opstart en uitrol acties digitale inclusie en/of Digibank
MJP006788, ARK 74061000
MJP006787, ARK 61630000
MJP006786, ARK 61330000
Het budget wordt pas voorzien na toekenning van de middelen.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsstrategie van Digibank Hasselt goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst van Digibank Hasselt principieel goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de projectaanvraag Digibank Hasselt goed.
Conform het decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 dient de gemeenteraad de aanpassing van het meerjarenplan van zowel Stad Hasselt als OCMW Hasselt goed te keuren.
Voorafgaand aan de goedkeuring door de gemeenteraad dient het meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW Hasselt door de raad voor maatschappelijk welzijn vastgesteld te worden.
De aanpassing van het meerjarenplan is nodig voor de verdere werking van het bestuur.
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22/12/2017 en haar latere wijzigingen (o.a. meer specifiek art. 249-253, art. 257-258 en art. 259);
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;
Omzendbrief KB/ABB 2019/4 - strategische meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen;
Omzendbrief KB/ABB 2018 /4 betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW Hasselt vast.
Dienst ICT Stad Hasselt wenst gebruik te maken van de raamovereenkomst van de ICT Aankoopcentrale Stad Brugge en andere entiteiten - en dit voor de percelen :
- Perceel 1: Desktop hardware
- Perceel 2: Software
- Perceel 3: Consultancy systeemondersteuning infrastructuur
- Perceel 4: Consultancy softwareontwikkeling en productondersteuning
- Perceel 5: Switching
- Perceel 6: Netwerk- en securitycomponenten en ondersteuning
- Perceel 7: Glasvezel
- Perceel 8: Servers en storage
- Perceel 9: GIS
- Perceel 10: Draadloze netwerken
- Perceel 11: Audiovisuele oplossingen
- Perceel 12: Multifunctionals, printers en plotters.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De toetreding omvat geen aankoopverplichting.
In het kader van de opdracht "ICT-Aankoopcentrale" werd door Stad Brugge een plaatsingsprocedure gevoerd (cfr. artikelen 2, 6°a en 7°b van de wet van 17 juni 2016).
De opdracht bestaat uit 12 percelen:
- Perceel 1: Desktop hardware
- Perceel 2: Software
- Perceel 3: Consultancy systeemondersteuning infrastructuur
- Perceel 4: Consultancy softwareontwikkeling en productondersteuning
- Perceel 5: Switching
- Perceel 6: Netwerk- en securitycomponenten en ondersteuning
- Perceel 7: Glasvezel
- Perceel 8: Servers en storage
- Perceel 9: GIS
- Perceel 10: Draadloze netwerken
- Perceel 11: Audiovisuele oplossingen
- Perceel 12: Multifunctionals, printers en plotters
OCMW Hasselt kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik maken conform de voorwaarden van het desbetreffende bestek waardoor men krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Het is aangewezen dat OCMW Hasselt gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:
- de in de aankoopcentrale voorziene ICT-software en diensten voldoen aan de behoefte van het bestuur
- het bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren
- OCMW Hasselt is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting).
Deze raamovereenkomst loopt tot max. maart 2025 (afhankelijk van het perceel).
Bij het plaatsen van afroepbestellingen zal er steeds verwezen worden naar deze raamovereenkomst en goedkeuring gevraagd worden aan het college.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2022 en volgende jaren.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en meer bepaald artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het betreft een toetredingsbeslissing tot de ICT aankoopcentrale van de Stad Brugge en andere entiteiten. Er is geen aankoopverplichting.
Vastleggingen voor uitgaven voor deze opdracht zullen op afroep opgemaakt worden, met vermelding van het nodige budget voorzien door de desbetreffende dienst.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt goed dat OCMW Hasselt toe zal treden tot de raamovereenkomst van de ICT Aankoopcentrale Stad Brugge en andere entiteiten - en dit voor de percelen :
- Perceel 1: Desktop hardware
- Perceel 2: Software
- Perceel 3: Consultancy systeemondersteuning infrastructuur
- Perceel 4: Consultancy softwareontwikkeling en productondersteuning =>
- Perceel 5: Switching
- Perceel 6: Netwerk- en securitycomponenten en ondersteuning
- Perceel 7: Glasvezel
- Perceel 8: Servers en storage
- Perceel 9: GIS
- Perceel 10: Draadloze netwerken
- Perceel 11: Audiovisuele oplossingen
- Perceel 12: Multifunctionals, printers en plotters.
De toetreding houdt geen aankoopverplichting in.