In het kader van bestuurlijke handhaving kunnen er bestuurlijke maatregelen worden opgelegd waar kosten aan verbonden zijn.
Doelstelling van dit retributiereglement is om de kosten die gepaard gaan met de specifieke bestuurlijke maatregel te verhalen op de overtreder.
Voor het opstellen van het retributiereglement hebben we rekening gehouden met de meest voorkomende feiten in het kader van bestuurlijke handhaving waar tevens specifieke kosten aan verbonden zijn.
Het gaat dan om volgende aspecten:
1. Kosten voor bestuurlijke maatregelen met betrekking tot schadelijke roesmiddelen
Binnen dit hoofdstuk van het retributiereglement gaat het specifiek om de vernietiging van lachgas. De retributie die werd opgesteld gaat uit van de effectieve kost van de vernietiging van het lachgas en een bijkomende administratieve kost.
Binnen deze administratieve kost zitten onder andere het opstellen van de bestuurlijke verslagen, het organiseren van de hoorzitting en het versturen van de aangetekende zendingen vervat.
De kosten zullen na afhandeling verhaald worden op de overtreder.
2. Kosten voor bestuurlijke maatregelen met betrekking tot dieren.
Binnen de bestuurlijke maatregelen is het mogelijk dat de burgemeester een maatregel neemt met betrekking tot een dier en dit naar aanleiding van een incident. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat na een ernstig bijtincident met een hond er verdere maatregelen moeten worden opgelegd om de openbare orde en veiligheid te vrijwaren.
Zulks een maatregel kan dan bijvoorbeeld zijn: het aanstellen van een gedragstherapeut, de kosten voor een asielverblijf, ... .
De retributie in deze werd ook opgesteld vanuit de effectieve kost van de specifiek opgelegde maatregel of maatregelen en een bijkomende administratieve kost.
Binnen deze administratieve kost zitten onder andere het opstellen van de bestuurlijke verslagen, het organiseren van de hoorzitting en het versturen van de aangetekende zendingen vervat.
De kosten zullen na afhandeling verhaald worden op de overtreder.
3. Kosten voor bestuurlijke maatregelen met betrekking tot onroerende goederen.
Binnen de bestuurlijke maatregelen is het mogelijk dat de burgemeester een maatregel neemt met betrekking tot een onroerend goed en dit in het kader van de openbare orde en veiligheid. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat een leegstaand pand niet op een correcte manier wordt afgesloten door de desbetreffende eigenaar. Wanneer het dan vereist is in het kader van de openbare orde en veiligheid om hier zelf maatregelen te treffen kunnen de kosten die hiervoor gemaakt worden aan de hand van dit retributiereglement verhaald worden op de desbetreffende eigenaar van het onroerend goed.
De retributie in deze werd ook opgesteld vanuit de effectieve kost van de specifiek opgelegde maatregel of maatregelen en een bijkomende administratieve kost.
Binnen deze administratieve kost zitten onder andere het opstellen van de bestuurlijke verslagen, het organiseren van de hoorzitting en het versturen van de aangetekende zendingen vervat.
De kosten zullen na afhandeling verhaald worden op de overtreder.
4. Kosten voor de bestuurlijke maatregelen met betrekking tot voertuigen.
Op de gemeenteraad van 21 december 2021 werd het addendum bij het protocolakkoord bestuurlijke handhaving criminaliteit en onveiligheid goedgekeurd.
Binnen dit addendum zit de mogelijkheid vervat om als bestuurlijke overheid over te gaan tot het opleggen van een bestuurlijke maatregel voor bestuurders van voertuigen die al dan niet voor het plezier de openbare weg onveilig maken: veel te hard rijden, met opzet slippen en driften, enz.
Bijkomende voorwaarden voor het nemen van een bestuurlijke maatregel inzake onveilige verkeerssituaties zijn: klachten van omwonenden van overlast en onveiligheid, en het potentieel in gevaar brengen van andere weggebruikers. In deze gevallen zal er, naast de vervolging van de verkeersinbreuken door het Parket, idealiter ook een veiligheidsmaatregel genomen worden door het lokaal bestuur, namelijk de bestuurlijke inbeslagname van het voertuig.
De retributie in deze werd ook opgesteld vanuit de effectieve kost van de specifiek opgelegde maatregel, in dit geval de kosten verbonden aan de inbeslagname en een bijkomende administratieve kost.
Binnen deze administratieve kost zitten onder andere het opstellen van de bestuurlijke verslagen, het organiseren van de hoorzitting en het versturen van de aangetekende zendingen vervat.
De kosten van de bestuurlijke inbeslagname van het voertuig dienen vergoed te zijn op het ogenblik dat de bestuurlijke maatregel wordt opgeheven of beëindigd wordt.
De administratieve kost zal na de volledige afhandeling verhaald worden op de overtreder.
5. Kosten voor de verwijdering van graffiti of enig ander soort verf.
Het verwijderen van onrechtmatig aangebrachte graffiti of enig ander soort verf op ons openbaar domein brengt kosten met zich mee. Het gaat dan zowel om personeelskosten als de kosten voor de verwijdering zelf.
Wanneer de overtreder gekend is willen we met dit hoofdstuk binnen het retributiereglement de kosten voor deze verwijdering ook verhalen op de overtreder.
Binnen deze retributie werd er uitgegaan van de effectieve kost van de verwijdering per vierkante meter aangebrachte graffiti of ander soort verf.
Hierbij werd geen verdere administratieve kost verrekend omdat voor deze retributie de administratieve kosten beperkt zijn, in die zin dat er geen bestuurlijke verslagen etc. dienen te worden opgesteld. Voor de afhandeling hiervan zal er verder gewerkt worden vanuit de GAS-procedure.
6. Andere kosten in het kader van bestuurlijke handhaving
Binnen dit hoofdstuk zitten de bestuurlijke maatregelen vervat die niet kunnen verhaald worden binnen de andere hoofdstukken.
Dit hoofdstuk van de retributie zal dus uitzonderlijk worden toegepast.
De retributie in deze werd ook opgesteld vanuit de effectieve kost van de specifiek opgelegde maatregel, in dit geval de kosten verbonden aan de specifieke maatregel en een bijkomende administratieve kost.
Deze retributie zal jaarlijks geëvalueerd worden en bijgestuurd waar nodig.
De artikelen 133 tot en met 135 van de nieuwe gemeentewet
De codex politieverordeningen zoals vastgesteld op de gemeenteraad van 24 november 2020 en latere wijzigingen
Het bestuursdecreet van 7 december 2018, titel II, hoofdstuk 3
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Ontvangsten: voor alle artikels vermeld in het retributiereglement werd reeds besproken met financiën dat de nodige MJP nummers zullen voorzien worden.
De gemeenteraad keurt het retributiereglement in het kader van bestuurlijke handhaving vanaf 1 juli 2022 goed.