Dit besluit wordt voorgelegd op vraag van de lokale politie LRH in het kader van het globaal veiligheidsplan voor de festivals Hear Hear en Pukkelpop 2022.
De bezoekers van de evenementen Hear Hear en Pukkelpop 2022 worden systematisch onderworpen aan een toegangscontrole door bewakingsagenten - op basis van de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid - om te vermijden dat zij wapens of gevaarlijke voorwerpen het evenement binnen brengen.
Deze toegangscontrole is voor personen, die meewerken aan de organisatie en het verloop van het evenement, niet altijd mogelijk. Daarnaast hebben deze personen mogelijk toegang tot gevoelige plaatsen en/of stoffen of materialen die gevaarlijk zijn of gebruikt kunnen worden als wapen of hebben ze toegang tot het terrein van het evenement met voertuigen die stoffen of gevaarlijke voorwerpen vervoeren die gebruikt kunnen worden als wapen.
Om het goede verloop van de festivals Hear Hear en Pukkelpop 2022 enerzijds en de openbare orde, rust en veiligheid van de bevolking anderzijds te verzekeren is het nodig specifieke politiemaatregelen te nemen.
De te nemen specifieke politiemaatregelen worden bepaald aan de hand van de risicoanalyse die werd uitgevoerd door de lokale politie LRH in het kader van de voorbereiding van het politionele beheer van het evenement.
De burgemeester neemt op basis van deze risicoanalyse de noodzakelijk preventieve, regulerende en controlemaatregelen die pertinent, proportioneel en opportuun zijn voor het bewerkstelligen van het vreedzame verloop en veilige verloop van het evenement.
Vanuit deze risicoanalyse komt de vraag aan de bestuurlijke overheid om de nodige stappen te ondernemen zodat een screening van medewerkers (betaald of vrijwillig), leveranciers en andere dienstverleners van het festival Hear Hear en Pukkelpop 2022 mogelijk is. Bijgevolg vraagt de politie LRH de toepassing van de Ministeriële omzendbrief betreffende veiligheidscontroles naar aanleiding van evenementen dd. 29 maart 2018.
Deze veiligheidscontroles dienen te voldoen aan de beginselen van de legaliteit, van subsidiariteit, van proportionaliteit, van gelijkheid en van opportuniteit.
Op basis van deze beginselen zullen de dienstverleners, leveranciers van goederen, onderaannemers en betaalde of vrijwillige personeelsleden van de organisator van het festival, de parking- en campingorganisator en de ambulante handel, tijdens Hear Hear en Pukkelpop 2022 voorafgaandelijk gescreend worden in het kader van volgende criteria:
Bij de criteria zedenmisdrijven en verdovende middelen zal er tevens gekeken worden naar de functie die uitgevoerd wordt tijdens het festival.
Zoals omschreven in de Ministeriële omzendbrief betreffende veiligheidscontroles naar aanleiding van evenementen dd. 29 maart 2018 zal het Openbaar Ministerie betrokken worden bij de uiteindelijke verificatie naar een eventuele veroordeling.
Deze voorafgaande veiligheidscontroles van dienstverleners, leveranciers van goederen, onderaannemers en betaalde of vrijwillige personeelsleden van de organisator van het festival, de parking- en campingorganisator en de ambulante handel, tijdens Hear Hear en Pukkelpop 2022 zijn noodzakelijk om een veilig verloop van het evenement te garanderen. Daarnaast laat deze voorafgaande veiligheidscontrole het toe om te oordelen of deze personen al dan niet een gevaar kunnen betekenen voor de openbare orde tijdens het evenement.
De nieuwe gemeentewet;
De bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals bepaald in het artikel 119 van de nieuwe gemeentewet en artikel 286 van het decreet lokaal bestuur;
Artikel 135, § 2, van de Nieuwe Gemeentewet (NGW) zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de openbare orde op hun grondgebied;
Artikel 133 van de Nieuwe Gemeentewet (NGW) is de burgemeester de bevoegde overheid in het kader van bestuurlijke politie op het grondgebied van de gemeente.
Artikel 14 van de wet op het politieambt (WPA) zien de politiediensten toe op de handhaving van de openbare orde, met inbegrip van de naleving van de politiewetten en –verordeningen, de voorkoming van misdrijven en de bescherming van personen en goederen;
Artikelen 5/1, 5/2, en 44/1, § 4 van de wet op het politieambt (WPA) communiceren de politiediensten het resultaat van hun veiligheidscontrole aan de overheid van bestuurlijke politie zodat deze zijn beslissing om welbepaalde personen niet toe te laten op het terrein van het evenement kan communiceren aan de organisator;
Artikelen 7 tot 7/2 van de wet op het politieambt (WPA);
De artikelen 44/1 en 44/7, 4° - 6° van de Wet op het Politieambt (WPA) die aan politiediensten de toelating geven om in het kader van de uitoefening van hun opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie persoonsgegevens te verwerken en in het bijzonder om politionele gegevensbanken te creëren en te gebruiken;
De ministeriële omzendbrief van 29 maart 2018 (BS 05/04/2018) betreffende veiligheidscontroles naar aanleiding van evenementen;
De ministeriële omzendbrief OOP 41 van 31 maart 2014 (BS 15/05/2014betreffende de operationalisering van het referentiekader CP 4 over het genegotieerd beheer van de publieke ruimte n.a.v. gebeurtenissen die de openbare orde aanbelangen;
De gemeenteraad keurt een voorafgaandelijke veiligheidscontrole van de personen die meewerken aan de organisatie en het verloop van de evenementen Hear Hear en Pukkelpop 2022, goed.
Deze personen kunnen als dienstverleners, leveranciers van goederen, onderaannemers en betaalde of vrijwillige personeelsleden van de organisator van het festival, de parking- en campingorganisator en de ambulante handel, meewerken tijdens Hear Hear en Pukkelpop.
De organisator van de evenementen Hear Hear en Pukkelpop 2022, alsook de organisator van de parking en camping zijn verplicht om de personen, die meewerken aan de organisatie en het verloop van het evenement, in te lichten over de voorafgaandelijke veiligheidscontrole.
Ook de aanvragers van ambulante handel dienen ingelicht te worden over de voorafgaandelijke veiligheidscontrole.
De organisator van de evenementen Hear Hear en Pukkelpop 2022, alsook de organisator van de parking en camping tijdens Hear Hear en Pukkelpop 2022 en de organisatoren, die de aanvragen in het kader van ambulante handel behandelen, zijn verplicht om de personen, die meewerken aan de organisatie en het verloop van het evenement, een schriftelijke verklaring te laten ondertekenen waarin ze zich akkoord verklaren met deze voorafgaandelijke veiligheidscontrole en bijgevolg hun toestemming verlenen dat hun persoonsgegevens kunnen worden overgemaakt aan de politiediensten met het oog op de veiligheidscontrole. Deze schriftelijke verklaring kan opgenomen worden in een arbeids- , vrijwilligers- of dienstenovereenkomst. Elke andere vorm van vrijelijke en geïnformeerde schriftelijke toestemming is ook toegelaten.
De organisator van de evenementen Hear Hear en Pukkelpop 2022, alsook de organisator van de parking en camping tijdens Hear Hear en Pukkelpop 2022 maken de persoonsgegevens ten laatste 6 weken voor aanvang van het evenement over aan de verantwoordelijke politiedienst. De organisator moet eventuele wijzigingen zo snel mogelijk doorgeven en kan, mits akkoord van de verantwoordelijke politiedienst, na deze termijn ook nog aanvullingen doorgeven.
Dit is ook van toepassing op de aanvragen met betrekking tot de ambulante handel.
De volgende gegevens worden minstens overgemaakt:
De verantwoordelijke politiedienst legt een register aan dat de verwerking van deze gegevens documenteert.
Bij de voorafgaandelijke veiligheidscontrole onderzoekt de verantwoordelijke politiedienst of de betrokkene al dan niet een gevaar kan vormen voor de openbare orde op Hear Hear en Pukkelpop 2022 op basis van volgende criteria:
Bij de criteria zedenmisdrijven en verdovende middelen zal er tevens gekeken worden naar de functie die uitgevoerd wordt tijdens het festival.
Volgende categorieën van personen die meewerken aan de organisatie en het verloop van Hear Hear en Pukkelpop 2022 worden onderworpen aan een voorafgaande veiligheidscontrole:
Bij de voorafgaande veiligheidscontrole raadpleegt de verantwoordelijke politiedienst het ANG (de algemene nationale gegevensbank).
Indien er bij uitzondering verder onderzoekswerk nodig is, zullen andere hiervoor van toepassing zijnde gegevensbanken geraadpleegd worden.
Op basis van de persoonsgegevens, die ter beschikking zijn gesteld door de organisator, voert de verantwoordelijke politiedienst de voorafgaande veiligheidscontrole uit. Na deze veiligheidscontrole geeft de verantwoordelijke politiedienst een advies aan de burgemeester over het veiligheidsrisico van de gecontroleerde personen.
De burgemeester kan - op basis van het advies van de politie - beslissen dat de gecontroleerde persoon de toegang tot het evenement geweigerd wordt.
De burgemeester maakt deze beslissing over aan de organisator en de betrokkene.
De burgemeester motiveert zijn beslissing aan de betrokkene op basis van het gevaar voor de openbare orde dat zijn aanwezigheid op het evenement zou betekenen. In zijn motivering kan de burgemeester geen melding maken van politionele gegevens (informatie of onderzoeksgegevens), behalve met het akkoord van de bevoegde magistraat.
De organisator informeert de burgemeester over het gevolg dat aan de weigeringsbeslissing is gegeven door de betrokkene.
Indien de betrokkene de toegang tot het evenement geweigerd wordt, dan licht de burgemeester de betrokkene in dat hij hiertegen een verzoek tot schorsing of nietigverklaring kan indienen bij de Raad van State.
Indien de beslissing gebaseerd is op onjuiste gegevens, dan kan de betrokkene via de procedure van onrechtstreeks toegang de verbetering van zijn gegevens vragen.
Indien er tijdens deze veiligheidscontroles elementen naar boven komen die aanleiding kunnen geven tot een negatief advies - aangaande de toegang van de medewerker tot het evenement - aan de burgemeester, moeten de politiediensten in overleg treden met het openbaar ministerie, de Local Task Force (indien van toepassing) en eventuele andere geëigende en bevoegde adviesorganen en –instanties.
Deze verordening wordt van kracht onmiddellijk na de vereiste afkondiging.
Deze politieverordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet lokaal bestuur.
Afschrift van deze verordening wordt gestuurd aan de Deputatie van de provincie Limburg en de Griffies van de Rechtbank van Eerste Aanleg en aan deze van de Politierechtbank.